сценарист и режисьор: Мирослав Момчилович в ролите: Емир Хаджихафизбегович, Радослав Миленкович, Боян Жирович, Наташа Нинкович, Анита Манчич
НАГРАДИ Карлови Вари ’12 – Голямата награда от „Форума на независимите” Атина ’12 – Най-добър филм Задар ’12 – Най-добър сценарий Ниш ’12 – Най-добра поддържаща актриса (Наташа Нинкович), награда за актьорски постижения (Анита Манчич), най-добър чуждестранен актьор (Емир Хаджихафизбегович)
Самотен композитор се самоубива в апартамента си. Звукът от изстрела събира съседите. Първи на местопрестъплението се озовава Аца и решава да изчака полицията там. Но пазителите на реда са попаднали в задръстване. В апартамента се събират съседи и непознати, които убиват времето, докато чакат, по различен начин.
„Смърт на човек от Балканите” („Death of a Man in the Balkans”) е оригинален нискобюджетен филм, зареден с язвителен диалог и заснет в един-единствен кадър. „По този начин исках да уловя и предам хиперреализма на времето и средата, в която живеем днес”, коментира решението си режисьорът Мирослав Момчилович.Чрез разнородните персонажи режисьорът рисува нюансирана картина на „балканския манталитет” и на човешката природа като цяло. Зрителите наблюдават случващото се през уеб камера, която композиторът е поставил на статив в средата на стаята, преди да отнеме живота си.
Името на Мирослав Момчилович е познато на българската публика като сценарист на „Когато порасна, ще стана кенгуру”, който е сред фаворитите на публиката на София Филм Фест 2005 и е обявен за най-добър филм на фестивала в Мотовун. Момчилович е сценарист и режисьор и на „Седем и половина”, който има дълъг фестивален живот в Сърбия и по света – Сараево, Рейнданс, Солун и др. Филмът му „Чакай ме, няма да дойда” му донесе наградата за най-добър режисьор на София Филм Фест през 2010 г.
„Черната комедия е балкански специалитет. В Сърбия, но също така и в България, Хърватия, Босна, хората порастват с това черно чувство за хумор. Хуморът е балкански, но историята е универсална”.
„Смърт на човек от Балканите” бе част от конкурса за най-добър балкански филм на 17-ия София Филм Фест. Филмът се разпространява в България от АРТ ФЕСТ с подкрепата на фонд EURIMAGES на Съвета на Европа