Cinefish.bg
Cinefish.bg Cinefish.bg
 
Начало »

Новини

»

Интервюта „Рибена кост“ открива Балканския конкурс на 26-ия София Филм Фест

„Рибена кост“ открива Балканския конкурс на 26-ия София Филм Фест
„Рибена кост“ открива Балканския конкурс на 26-ия София Филм Фест
Cinefish.bg

Интервюта
„Рибена кост“ открива Балканския конкурс на 26-ия София Филм Фест

10.03.2022, 12:21  |   Видяна: 519  |   синефиш.бг  |   ИНТЕРВЮТА
„Видях това и си казах: „Аз повече не мога така“

„Рибена кост“ открива Балканския конкурс на 26-ия София Филм Фест

Разговор с режисьора Драгомир Шолев и продуцентката Росица Вълканова

Премиерата на „Рибена кост“, новия филм на Драгомир Шолев, когото познаваме с „Подслон“ и „Прасето“, но и с трейлърите на София Филм Фест в няколко от изминалите му издания, ще открие и Балканския конкурс на фестивала на 11 март от 18:00 ч. в кино „Люмиер“. Изграден на основата на действителната поредица от абсурди, която в 2011-та година български концесионер на плаж описва в блога си, „Рибена кост“ проследява в девет сложно преплетени миниатюри различните позиции, които заемаме, когато се изправим пред общ проблем, и мотивацията зад тях.

Изхвърлено от морето тяло на делфин катализира процесите в плажното мини-общество – концесионерът, къмпингарите, купонджиите, местните, институциите, сенчестите фигури, семейните, младите, старите, малцинствата, алтернативните – всички са свързани и всеки трябва да направи избора дали да подмине зловещата гледка или да реагира по някакъв начин. Както и в истинския живот, и тук персонажите отдалеч ни изглеждат гротескни, но отказът им от безразличието бързо ги очовечава, макар ходовете и чувствата им да се оказват зависими от багажа, с който влизат в историята. За българския зрител остава горчивия смях и усещането, че това вече го е живял, но и надеждата, че съществуват моменти, в които като че ли нещо би могло да се промени.

„Рибена кост“ открива Балканския конкурс на 26-ия София Филм Фест

Режисьорът на „Рибена кост“ Драгомир Шолев и продуцентката Росица Вълканова се срещнаха с медиите. Разговорът започна от въпроса как и къде се е родила идеята за филма.

Драгомир Шолев: Как съм достигнал до тази идея в частност е свързано с нещо по-голямо: каква е връзката на киното с действителността, със заобикалящата ни действителност. Това е една много обширна тема, но аз дълбоко вярвам, че тези две неща са изконно свързани. Винаги когато мисля за кино, всъщност мисля за действителността и така се раждат историите, те винаги са свързани с тази действителност. Вече конкретно в този случай, всичко тръгна от, както пишеше и в надписите, блога на концесионера на плажа Корал Атанас Русев, който беше описал парадоксалното стечение на обстоятелствата, породено от намирането на изхвърлен от морето мъртъв делфин. Част от действията и сцените във филма са се случили наистина на плажа Корал. Друга част от тях са плод на фантазия и донаместване или предстои да се случат...

Eдин въпрос към продуцентката Росица Вълканова – работите с Драго Шолев още от „Подслон“. Как се гради и доказва това доверие?

Росица Вълканова: Доверието е двупосочно. Събрали сме се. Нещо е съвпаднало, нещо ни вълнува образно. Само така си представям екипната работа режисьор – продуцент: да имаме близки разбирания, като се почне от конкретиката и вкуса към начина на разказване. Разбира се, вярвам в таланта му. Това е летвата - да е талантлив човек, за да може да разкаже. Да може да разпознае метафората интуитивно или съзнателно, рационално. Например, такъв образ като морето което изхвърля умрели делфини и така поражда е…ати катастрофата... Pardon my French, но този образ, тази метафора е приложима и днес. Драго е един от малкото режисьори, които разказват за действителността с чувство за хумор, колкото и да е черно и мрачно, и виждат трагикомичното във всяка една ситуация. Но за мен тези истории могат да бъдат пренесени на всяко едно ниво не само в държавата ни, но и по света. Какво е това, което пречи на хората да действат адекватно? Кое е това, което от едно необходимо просто действие се превръща в административен кошмар и в крайна сметка никой нищо не прави? Тази идея, идеята за филма Драго, мисля, за пръв път я спомена 2011 или 2012. След което последваха поредица от административни кошмари в НФК. Така или иначе, 10 години по-късно ми настръхва косата като си помисля, че филмът не е загубил абсолютно по никакъв начин своята актуалност. Да, ние се радваме, че филмът, показан и днес, може да говори на съвременника актуално за нещо, което го засяга в момента. Но от друга страна, само като си помисля, че след десет години сме в абсолютно същото положение... не е весело.

„Рибена кост“ открива Балканския конкурс на 26-ия София Филм Фест

Как се промени идеята до финала? Все пак това е адски много време, но не и в киното, особено в България?

Драгомир Шолев: Киното по принцип е спорт на дълго разстояние. Не правиш нещо от днес за утре. То си изисква посветеност, изцяло и за дълго. Аз съм приел тази съдба да живея по този начин и няма значение колко време ми е отнело, защото за 8 години успяхме да направим този филм. Не съм бил сам. Минали сме през много препятствия. Ние два пъти кандидатствахме с „Рибена кост“, от различни комисии е бил избран. Не искам да звучи самохвално, но наистина е така, два пъти кандидатствахме. Историята на филма е като продължение на сценария. Поредица от всякакви административни абсурди.

Росица Вълканова: И отказ от отговорност в крайна сметка. Всъщност отказът от отговорност, от отговорно и адекватно действие е това, което във филма и в живота се случва непрестанно.

Драгомир Шолев: За тези осем години филмът - за добро или за лошо - не загуби своята актуалност. Но сега, с последните събития - вече не знам. Да не вземе краят на света да настъпи преди да сме показали „Рибена кост“ пред публика. По някакъв начин този филм се замисля за края на света. За това как се разпадаме, когато не ни пука. Този филм е за това какво означава да ти пука и да си ангажиран със света около теб, или пък да правиш неща, които знаеш че са неправилни, но ти да продължаваш, защото са удобни.

В деветте истории на „Рибена кост“ се преплитат дори повече сюжетни линии. Филмът е многолюден, ансамблов и със сложен сценарий. В кредитите виждаме вашето име като сценарист, плюс още две – Емануела Димитрова и Георги Мерджанов. Как се пише такъв сложен сценарий?


Драгомир Шолев: То е малко хаотичен процес, необуздан по някакъв начин. Нямам самочувствието, че мога да седна да пиша сам сценарий. Или поне нямах преди осем години, когато седнах да пиша този проект. Имах нужда от партньори на диалогичен принцип, с които да разговарям и в разговора или дори в борбата с тях да си изясня сюжетните линии. Лека полека нещата така се промениха, че продължих сам. През всички тези 8 години почти през цялото време сценария се е променял, като основното е било запазено. Променяли са се детайлите, козметиката, изказът, граматиката, но конструкцията е същата и тук става дума за един гръбнак, като всяка една отделна история представлява една кост, която се прибавя към целия гръбначен стълб на филма. До ден днешен аз поне за себе си не знам това един филм ли е, или са девет отделни парчета. Все още смятам, че се уча в крачка как се пише сценарий, и с всеки нов проект научавам по нещо, което прилагам в следващите. Не се чувствам като владетеля на сценарното писане, по-скоро като човек, който се опитва да се ориентира в сложния свят на драматургията.

Росица Вълканова: Драго притежава един усет за достоверност, който аз наричам искреност пред себе си, без калкулация как да въздейства и кое как да разкаже. Той го отразява, вижда го. Какво го накара да направи този филм - помня изречението „видях това и си казах: „Аз повече не мога така“. Как? Необходима е някаква реакция на това, което те вълнува, да ти стане неудобно да го подминеш, да ти стане невъзможно да не реагираш. Аз намирам точно в това огромния потенциал на филмите му да не остаряват, защото те се занимават с нещо, което не остарява.

Освен премиерната прожекция на 11 март, петък, от 18:00 ч. в кино „Люмиер“, „Рибена кост“ може да бъде гледан в рамките на 26-ия София Филм Фест още на 12 март от 20:00 ч. в кино „Влайкова“, на 18 март от 15:30ч. в кино „Люмиер“, на 23 март от 19:30 ч. в „Сине Гранд“, на 25 март от 20:30 ч. в Софийския университет и на 1 април от 20:30ч. в Дома на киното.












Споделете:

Cinefish.bg ОЩЕ НОВИНИ
Cinefish.bg - Всичко за киното МНЕНИЯ Cinefish.bg - Всичко за киното


За да напишете коментар, е нужно да влезете с Вашите име и парола.


 

 
Cinefish.bg Cinefish.bg