Прилично неуспешният опит за екранизация на цикъла "Речен свят" на Филип Хосе Фармър от преди седем години, ако не за друго, трябваше да послужи поне като поука за Syfy. Пък и самите творби на американския писател са добре известни с широката палитра важни за повествованието фигури и умелото примесване на елементи от различни исторически епохи с онази премерена доза приключенска фантастика, която да ги превърне в наистина увлекателно четиво. Нито едното, нито другото обаче изглежда е направило достатъчно впечатление, което дори малко изненадва при присъствието на толкова опитни сценаристи, и за втори пореден път, на една и съща тема, в края на краищата получаваме относително слаба продукция. А разочарованието определено е още по-голямо за почитателите на изтъкнатия фантаст.
Историята, всъщност, отново е променена в детайлите, макар че основната интрига остава същата - след смъртта си, неизвестен брой хора, сред които изтъкнати исторически личности, се оказват преродени на странен и огромен свят, опасан от безкрайни реки. Същевременно обаче, всичко поне от първа необходимост им се оказва осигурено едва ли не свише, а на сцената епизодично излизат и странни извънземни, което очевидно поддържат състоянието на нещата, макар и мотивите им да са пределно неясни. Всичко това в крайна сметка подтиква Мат, нахакан военен журналист, загинал при терористично нападение, да поведе група съмишленици, с чиято помощ да се опита да разплете загадката - а приключението му ще го сблъска с подмолния лорд Бъртън, арогантния Писаро и неговите конквистадори, както и с неостаряващия Марк Твен, без чийто дух нито едно приключение не изглежда същото.
Всичко това добре, а фактът, че главните действащи лица са подменени спрямо литературния оригинал реално не е чак такъв проблем - даже бих допълнил, че ако някой сценарист с повече фантазия се заеме да разклонява историята, то вероятно би могъл да направи успешен и немалко продължителен сериал. И може би точно тук е и коренът на основния проблем - при все двата си часа, минисериите просто не дават достатъчно пространство за изграждане на отделните персонажи. Всъщност, всеки един от тях може да бъде описан най-много с две думи, в следствие на което автоматично действията му стават напълно предвидими в момента на запознанството ни с него, а за някаква еволюция и дума не може да става - началният архетип се оказва шаблона, по който съответният е оформен.
Неминуемо, това се отразява вече и на действието, както и на диалога - вторият на отделни места е направо отчайващ, докато развоят на събитията е просто праволинеен и неповратлив, с твърде много елементи на деус екс махина и, при доста добро желание, два, най-много три полуизненадващи обрата. За последното пък спомага и сякаш не чак толкова неудачния подбор, колкото прийомът на боравене с историческите фигури - изключая Бъртън, който все пак до голяма степен движи действието, като главен антагонист, функцията на останалите е едва ли не колкото да осигуряват метод на придвижване, нужния инструментариум или частична охрана на главния герой. Като чак Сам Клемънс е сведен до женкар и комарджия, но пък с кораб, а какво ли да кажем за граф Цепелин.
Въобще, новият "Речен свят" прави впечатление на набързо нахвърляна около две-три интересни хрумки история, любопитна като цялостна постановка, но изпълнена в твърде разочароващ маниер. Нещо, което за съжаление е своего рода традиция при пълнометражните продукции на Syfy, и то такава, каквато видимо не може да бъде нарушена дори със задочната помощ на Фармър. А може би просто този тип творби с по-голям размах просто не са подходящи за телевизионна адаптация - като освен двете вече едноименни продукции, за пример спокойно можем да вземем и пълния провал със "Землемория".
И на фона на всичко казано дотук, ако трябва да сме честни, двата часа с Тамо Пеникет и компания не си заслужават особено загубата - не, че ще са чак тотално пропилени, но в момента се намират значително по-качествени фантастични продукции. Като отворен остава единствено въпроса дали все пак не иде реч за един от онези "скрити" пилотни епизоди, които може и да доведат до пълноразмерен сериал - тогава, наистина, биха се оправдали част от недостатъците и, но пък погледнато от обратната страна, при съмнителните и достойнства, прерастването в поредица изглежда също толкова невероятно.
Още рецензии: • "Последната песен" на Майли Сайръс по текст на Никълъс Спаркс • Деймън отново търси истината • Джедайска академия • Робърт Патинсън отново се бунтува и обича • Всичко му е наред ... на Робърт Де Ниро • Ангелско сърце
0 гласа