Cinefish.bg
Cinefish.bg Cinefish.bg
 
Начало »

Новини

»

Теми Причините, поради които родното кино не привлича зрителя

Причините, поради които родното кино не привлича зрителя
Причините, поради които родното кино не привлича зрителя
Cinefish.bg

Теми
Причините, поради които родното кино не привлича зрителя

03.08.2016, 11:29  |   Видяна: 1566  |   синефиш.бг  |   ГОРЕЩА ТЕМА
В последните години българското кино започна своеобразно възраждане, но въпреки всичко аудиторията и зрителите са малко и определен контигнент от хора, които често са свързани по някакъв начин с киното. Разбира се, в едни идеални условия, всичко би се развило перфектно, след маркетинговите проучвания и скрийнингите, но ситуацията съвсем не е такава.

Съществува мнение, че родните зрители, по-често и активно ходят на чуждестранни филми, просто защото нашите не стават. Мнението е разбираемо, но и не съвсем коректно - всеки един от вас, вероятно си спомня класиките като "Оркестър без име" или "Господин за един ден". Но защо нашето кино не се пригоди към новите условия и някак остана назад във времето? Тук ще се опитаме да ви дадем отговори на някои от въпросите.

"Оркестър без име"

Проблемите започват с това, че от години доминират едни и същи модели на поведение, логически мъртви зони и условности, от които страдат промо-кампаниите на дори добри филми.

И всичко започва с продуцента...

Родният продуцент се бои да поеме отговорност. Българският продуцент или човек, който се явява главен в проект (често пъти това е режисьорът, изпълняващ функцията на съпродуцент), е уверен в собствените си виждания за всички аспекти на проекта - от подготовката на сценария, до това на кои точно издания да се дават интервюта, седмица преди премиерата. В повечето случаи това води до плачевни последствия - и не толкова за това, че продуцентът не може да се справи с работата си, колкото до това, че около 2 год. той буквално ври в продукцията и няма способност да я възприеме адекватно. Родният продуцент, счита практически всички около себе си за дилетанти, които не заслужават доверие. И в известна степен са прави, защото...

В родната киноиндустрия, действително има много дилетанти

Обръщали ли сте внимание, че основната кампания, около един български филм, започва да се случва около седмица преди премиерата? Да, в Холивуд, както знаем, се шуми година преди появата на продукцията, но обемът на техните продукции е несъпоставим. Там, през двете седмици преди премиерата, започва един непрекъснат процес на заливане с информация за филма, докато у нас, две седмици преди релийза, нищо не се случва. Да не говорим за по-рано. И тук излиза на бял свят още една беда...

В България не разбират, че значение имат систематичните действия, а не единичните.

Родните продуценти се обръщат към разни "криейтив" компании, като очакват някакво магическо копче или вълшебна пръчка да привлекат максимално количество зрители. Натискаш копчето и си обезпечаваш успех, с минимални усилия. Тези компании прибират тлъсти сумички, а реално работа не е свършена. По-лошото е, че продуцентите очакват именно такива идеи и резултати, което затваря кръга. И тук става ясно, че...

У нас неправилно се формулират целите


За целия този "криейтив" и "привличане на внимание", почти винаги резултатите се губят. 90 % от представителите на индустрията искат да "привличат внимание", а само 10 процента имат идея как да "събудят желание в човек да отиде на кино".
В България рядко разбират кой се явява целевата аудитория на филма. Рецепта за гарантиран неуспех, това е, както знаем, да се опитате да се харесате на всички. Това виждаме всеки път, отново и отново, като могат да се чуят реплики от сорта на: "Ама, защо имаме само една звезда на плаката, след като в лентата участват 15?". Ето, тези хора се харесват и от мъжете и от жените, следователно имаме гарантирана всякаква аудитория. И ето, креативните творци, смятат че това е достатъчно да им закара зрителите на тумби.

В нашата страна не разбират, че желанието на аудиторията трябва да се пробуди. Хората не знаят защо да отидат на този или онзи филм - това знание, няма от къде да се вземе просто така. Много рядко този етап минава без особени усилия. За това е нужно в заглавието ви да пише "Междузвездни войни" или "Хари Потър", в противен случай зрителите не знаят защо пък точно този филм трябва да им е интересен.

Тук възниква въпросът за трейлърите. Пробуждат ли те интерес към продукцията и желание да се отиде на кино, дори и желание просто да си го гледаш у дома? Вашето време в интернет, бихте ли го използвали, за да потърсите и да гледате този трейлър?

Разбира се и в нашата страна има гарантирани запазени марки, които ще доведат до интерес у зрителя. Но често трейлърите на родната продукция се излъчват между рекламите на някой стар касов хит, по държавната тв, което води до своите плачевни резултати.

Когато след седмица, се оказва, че на филма никой не е отишъл, платените рецензии са изгубена кауза, а оценката, направена с някакви математически алгоритми, се оказва че виновен е не друг, а зрителя. Зрителят, който не разбира от многоплаството кино и изкуство, критикът, който знае само да критикарства и разбира се ние, като сайт с експерти, който си позволява да критикува. 

Не на последно място за липсата на интерес към родната продукция, има вина и сценария. Повечето от сюжетите, които се предлагат са отдавна изтъркани. Темите варират от комунизма и някакви ситуации от соца, през национални герои, ретроспективни адаптации на реални или измислени истории от края на по-миналия век

Въпреки всички несгоди и неволи, родното кино съществува като явление и периодически дава на аудиторията повод не толкова за радост, но и за гордост. А това значи, че хората, които работят и правят нещата така-както трябва все пак ги има.

Greyklock



Споделете:

Cinefish.bg ОЩЕ НОВИНИ
Cinefish.bg - Всичко за киното МНЕНИЯ Cinefish.bg - Всичко за киното


За да напишете коментар, е нужно да влезете с Вашите име и парола.


 

 
Cinefish.bg Cinefish.bg