Със специалната награда на Международното жури в конкурса за първи и втори филми на 25-ия София Филм Фест и с наградата на журито на ФИПРЕССИ, Павел Г. Веснаков беше приветстван с овации в зала 1 на НДК във вечерта на фестивалните награди. Аргументите на журито на конкурсната програма са сериозни - „История с универсално звучене за кризата на средната възраст, екзистенциалните блата на Източна Европа и загубата на надежда в родината. Чудесен усет за стил, пропорция и уникална емоционалност са характерни за всеки елемент от този филм – от операторската работа, през сценографията до изключително силната актьорска игра“. Ето какво споделя Павел за своята работа.
Много хубави спомени имам от работата по филма и те завинаги ще останат в мен, но в същото време това беше и един от най-тежките периоди в живота ми. Изключително трудно е, когато човек си поставя конкретни критерии, конкретна форма, която иска да изгради. Всяко пропукване на тази форма твърде силно отекваше в моето творческо съзнание и всъщност тези 30-40 дни бяха изключително напрегнати. И тогава идва помощта на актьорите. Когато завърша историята и подберем участниците в нея, след това донаписвам сценария, познавайки актьорите като личности. В късометражните си филми и в този първи пълнометражен винаги съм работил с хора, които познавам. Много рядко ми се слува в личен проект да работя с някого за първи път.
Работите по някои от най-гледаните български сериали. Какво може киното да вземе от сериалите? Учат ли ви на нещо?
Това е наболяла тема в българското кино общество и съм се наслушал на всякакви тези през годините – например как работата за телевизията разваля режисьорите, понеже това не е кино. Истината е, че това е нещо много строго индивидуално. Телевизията ти дава много неща и ти като автор, режисьор и сценарист можеш да ѝ дадеш много. От самото начало на работата ми по сериали съм подхождал не по този арогантен начин, какво мога да взема от нея, а какво аз бих могъл да дам на тази работа. Как мога да направя даден проект, без да нарушавам идеята на хората, които са ми го възложили - на сценаристите и продуцентите. Без да нарушавам жанра. Какво аз, като автор, бих могъл да надградя? Когато се настроиш така, без да го очакваш, всъщност започваш да взимаш от телевизията.
Друго, което телевизията дава, е опит - понеже там се снимат големи обеми, човек прекарва много време на снимачната площадка. В киното не е така, защото може да снимаш един филм на 5 или на 10 години. Чисто практически опитът е много по-малък. В телевизията можеш много да боравиш с формата и изразните средства. Човек има възможност да вникне в същината на това какво представляват те и как се манипулират, как се изграждат, как въздействат, как хората възприемат това, което гледат. Това е нещо безценно, което работата в телевизията дава. Да не забравяме, че в последните години, без никакво изключение, в целия свят най-големите режисьори правят сериали... Това са филми, разказани в по-дълъг формат. Качествените неща не се променят, променя се дължината, но не и начинът, по който се правят. Писането на сценарий, работата с актьори, начинът на заснемане, изборът на техника - няма абсолютно никаква разлика. Как влияе работата в телевизията, какво дава, какво взема е въпрос само на личен избор на всеки човек. И ако той се опита да даде на нея нещо положително, тя винаги връща два пъти по-положителни неща.
Пътят на „Уроци по немски“ е свързан със София мийтингс. Как ви помогна платформата?
Ние участвахме с вече заснет филм в секцията Work in Progress и това ни даде възможността да участваме на фестивала в Кайро. От професионална гледна точка тази инициатива е много важна. Ако хората искат да срещнат потенциални копродуценти, да се запознаят с други професионалисти, София Мийтингс е много важно място.
На добър час на „Уроци по немски“ и на неговия режисьор Павел Г. Веснаков! Може да гледате филма в #онлайн платформата на София Филм Фест – online.siff.bg до 11 април!