„Необходима е обща кауза за спасение на националната култура”, заяви г-н Любен Дилов-син по време на Двудневната конференция на тема: „Добри и лоши практики на българския телевизионен пазар”, организирана от Медиен клъстер – България и Асоциацията на телевизионните продуценти.
По време на Конференцията, в която взеха участие представители на водещите продуцентски компании в страната, представители на Съюза за електронни медии, на Обсерваторията за икономика на културата и други, беше постигнат консенсус, че оцеляването на българската филмова и ТВ индустрия минава през провеждането на национална застъпническа кампания за събуждане на политическа воля за цялостна реформа в сектора.
В страна с над 40% структурна неграмотност е въпрос на национална политика да бъдат взети спешни мерки за защита на българската култура, в т.ч на българските аудио-визуални произведения, които са част от запазването на културната ни идентичност.
„Защо държавата инвестира в образование на кадри, които няма как да се реализират на този пазар?”, „Защо финансирането на киноиндустрията е непостоянно и финансирането често се бави?”, „Защо спря т.нар бум на българските сериали и в настоящия сезон по комерсиалните телевизии не се върти нито един изцяо български авторски сериал?”, „Допустимо ли е в един момент комерсиалните телевизии да инвестират в чужди сериали, защото финалната аритметика излиза по на сметка?”, това са само част от поставените от участниците в дискусията въпроси.
„Има възможности за подпомагане на сектора и индустрията, но за това е необходима обща воля и абсолютна подкрепа от всички заинтересовани страни”, заяви г-н Иван Спасов, изп. директор на продуцентска компания „Дрийм Тийм Филмс”. В своята презентация на тема: Кратка теория за оцеляване на българското телевизионно и филмово производство” той акцентира и върху възможните мерки за защита на сектора сред които: • регламентация на прайм-тайма на телевизиите в т.ч определяне на процент от програмното време в прайм-тайма на националните телевизии, който да бъде предназначен за български продукции; • фонд „Кино” - първостепенен разпоредител с бюджетни кредити; • създаване на държавна филмова лотария за подпомагане на киноиндустрията; • държавно финансиране за копиране, дублиране, субсидиране и дистрибутиране, което ще улесни износа на аудио-визуални произведения; • въвеждане на финансови стимули за всички, които инвестират в кино и телевизионната индустрии и др.
Сред темите в първия ден на Конференцията беше и продуктовото позициониране като възможност за генериране на по-високи рекламни приходи за телевизионните оператори, за по-качествено представяне на рекламни продукти и ангажираност за продуцентските компании. „Асоциацията на телевизионните продуценти ще инициира съвместна среща с Асоциацията на радио и телевизионните оператори и Асоциацията на рекламните агенции за стартирането на законодателна инициатива в посока регламентиране на видовете продуктово позициониране, разходи при реализацията на продуктовото позициониране и други”, обяви Красимир Ванков, член на Управителния съвет на АТП и собственик на продуцентска компания „Идалго Прадакшънс България”.
На 23 октомври, четвъртък, програмата на Конференцията ще продължи с презентации на д-р Диана Андреева, директор на Обсерваторията по икономика на културата и проф. Любомир Халачев, ректор на НАТФИЗ.
Следващите тематични дискусии, които Асоциацията на телевизионните продуценти ще организира са посветени на управлението на продуцентски права /на 28 октомври в хотел „Новотел” – София/ и механизмите за насърчаване на местното производство /19 ноември в хотел „Новотел” – София/.