Cinefish.bg
Cinefish.bg Cinefish.bg
 
Начало »

Новини

»

Рецензии A la guerre comme a la guerre или нови нива на самота

A la guerre comme a la guerre или нови нива на самота
À la guerre comme à la guerre или нови нива на самота
Cinefish.bg

Рецензии
A la guerre comme a la guerre или нови нива на самота

21.11.2016, 12:05  |   Видяна: 1502  |   синефиш.бг  |   РЕЦЕНЗИЯ

"Швейцарско войниче"

В един свят, където високите технологии доминират, а нивото на специалните ефекти в киното изместват сюжет, режисьорски решения и актьорска игра, се появява филм като "Швейцарско войниче", който пречупва през една призма на абсурда духа на нашето време. На пръв поглед комедийно представена житейска драма, филмът изважда на повърхността много по-дълбоки философско - екзистенциални въпроси, като тези за любовта, смисъла на живота, приятелството, самотата. В една безумна, бясна игра с изразните средства, Дан Куан и Даниел Шайнерт завъртат композицията на сюжета в посоки поразяващи със своята откровеност.

"Швейцарско войниче"

Още от първия кадър, в който главният герой Ханк прави опит за самоубийство, докато се намира на безлюден остров, зрителят усеща, че нещата няма да се развият както обикновено. В този миг, на брега изплува труп на войник, който сякаш оживява, на фона на постморталните газове, характерни за труповете на удавниците.  Отклонен от важната си цел - да се обеси - Ханк "яхва" новия си "приятел" като гротескно возило от гниеща плът, за да поеме към живота отново. Така, смъртта се оказва движеща сила, този катализатор, който да стресне мъртвешкото вцепенение, породено от депресията, така масово срещана при съвременния човек. Една страховита алегория на самотата, като квинтесенция на случващото се в обществото, което те принуждава или да се приспособиш, или те отхвърля. Дали единственият приятел, който може да те разбере, да те измъкне от тежка ситуация, да те изслуша, може да бъде само един труп? Мъртво тяло, на което главният персонаж сам придава качества, в търсене на вътрешна хармония. Какво е нужно за да се измъкнеш от мъртвешкото вцепенение, когато животът е дотегнал толкова, че не може да бъде понесен повече, а индивидът се вторачва в невидимата врата към смъртта?

"Швейцарско войниче"

Меко казано странната роля на Даниел Радклиф като мъртвия Мани, е интересен контрапункт на познатите му роли. Момченцето с очилата от "Хари Потър" изведнъж се оказва порастнало и в центъра на един съвсем различен свят на фантастиката и въображението, където магическата реалност е представена от съвсем човешки мечти, страхове, стремежи, които са също така невъзможни, както и реалността в "Хари Потър".  Страховете да бъдеш себе си, да признаеш какъв си, страхът от това "какво би могло да се случи", страхът от отхвърляне, прави Ханк един своеобразен Хамлет, толкова актуален към днешна дата, че поражда осезаема паника. Човек, неспособен да действа, но поставен във водовъртежа на събитията от ежедневието, с които не може да се справи.

От друга страна, неспособността за общуване, така внимателно култивирана в съвременните хора, ескалира в картината с появата на момичето Сара (Мери Елизабет Уинстед в ролята). Тя е неизменна част от мислите и разговорите на Ханк. Във вихъра на цивилизацията, сред милионите начини за общуване по електронен, виртуален и всякакъв път, които се усъвършенстват все повече и повече, двама души не успяват да разменят дори дума, когато стоят физически един до друг. Е, освен ако единият от двамата не е мъртъв. Тук е трагедията не само във филмовия сценарий, а в сценария на самия живот. Понякога някое извънредно сътресение може да изкара някого от мъртвешкото вцепенение, за да съживи усещанията му. Но не рязко и най-силното разтърсване не успява да превърне мъртвешкото състояние в живо, също както Мани, макар и одухотворен по своеобразен начин, няма да се върне реално към живот.

В заключение мога да кажа, че работата на целия екип е толкова добре споена, че балансът между отделните елементи е невероятен. Почти не може да се определи дали лентата е строго драма, комедия, трилър или гротеска, тъй като всеки отделен наблюдател може да намери нещо за себе си във фабулата, а сценарият по-скоро поставя въпроси, отколкото дава отговори.

(1)  À la guerre comme à la guerre – На война като на война –б. а.

Greyklock





Споделете:

Cinefish.bg ОЩЕ НОВИНИ
Cinefish.bg - Всичко за киното МНЕНИЯ Cinefish.bg - Всичко за киното


За да напишете коментар, е нужно да влезете с Вашите име и парола.


 

 
Cinefish.bg Cinefish.bg