Cinefish.bg
Cinefish.bg Cinefish.bg
 
Начало »

Новини

»

Теми 10 култови филми, направени от режисьори под 25

10 култови филми, направени от режисьори под 25
10 култови филми, направени от режисьори под 25
Cinefish.bg

Теми
10 култови филми, направени от режисьори под 25

25.03.2016, 12:13  |   Видяна: 1770  |   синефиш.бг  |   ГОРЕЩА ТЕМА
Младостта не е порок, даже е преимущество, особено ако си първопрохождащ новак в света на изкуството. Разполагаш със свежа и непредубедена от тежестта на годините гледна точка. Ако си режисьор, за да пробиеш в киното, трябва да се въоръжиш с много търпение и да работиш неуморно.

Понякога обаче се случва още с дебюта си даден режисьор да прикове вниманието на публиката и критиката. Не винаги това гарантира дълга и успешна кариера, но все пак помага.

Ето някои режисьори, които направиха незабравими филми и накараха света да заговори за тях, преди още да навършат двайсет и пет години …


"Злите мъртви" (1981)

"Злите мъртви" (1981)

Сам Рейми е на 22 години, когато приключва работата си по "Злите мъртви". Преди това обаче той прави късометражния филм "Within the Woods" за по-малко от 22 000 долара, с който примамва холивудските продуценти да инвестират в неговия нискобюджетен хорър филм, който в последствие се превръща в култ. От тогава до сега кариерата му е в постоянен възход и освен че е идейното ядро зад трите оригинални филми за Спайдърмен, продължава да прави и добри малки независими филми.

"Ел Мариачи" (1994)

"Ел Мариачи" (1994)

 „Ел Мариачи“ е направен с 7000 долара и само с непрофесионални актьори. Парите са толкова малко, че Робърт Родригес заснел филма без звук и после дублирал всичко в постпродукцията. От  Columbia Pictures веднага харесали филма и купили правата за разпространение. Това зарадвало до еуфория Родригес, който преди това се опитвал да „пробута“ филма си на всеки латино дистрибутор неуспешно и бил на път да се откаже от него. Филмът има две продължения и огромна фен база и до днес, а американецът от мексикански произход продължава да режисира култови хитове, като „Десперадо“ и „Град на греха“.


"Boyz 'n the Hood" (1991)
 
"Boyz 'n the Hood" (1991)

Сам Рейми е най- невръстният в този списък, но пък Джон Сингълтън е най-младият режисьор, номиниран за Оскар. Това става, когато е само на 23. Неговият "Boyz 'n the Hood" създаде нов жанр в киното, който се фокусира върху културните и политическите предизвикателства да си чернокож американец, живеещ в гето. За съжаление темата на филма е адекватна не само на онова време, но и на днешното. Доказателство е миналогодишният му събрат – „Straight Outta Compton“.


"Продавачи" (1994)
 
"Продавачи" (1994)

Кевин Смит е само на 24 години, когато прави този култов филм за поколението Х. След излизането на лентата, много критици смятат, че успехът й е чиста случайност и че Кевин Смит просто е късметлия попаднал на правилния сюжет в правилното време. Три години след това той опровергава всички с прекрасния си - "Chasing Amy". „Продавачи“ е толкова успешен, че му се налага да го премонтира, за да го направи по-вулгарен или с други думи, по-комерсиален. Заснет само с 27,575 хиляди долара, филмът събира близо три милиона от бокс офиса – страхотна новина по онова време не само за филма, но и за независимото кино като цяло. За да събере парите за продукцията Смит е трябвало да продаде голяма част от колекцията си от комикси, да изпразни всичките си кредитни карти, да използва част от спестените за колеж пари и да осребри застраховката на колата си, която изгубил в наводнение.


"George Washington" (2000)
 
"George Washington" (2000)

Дейвид Гордън Грийн също е на 24 години, когато режисира "George Washington" – един от най-важните и впечатляващи дебюти след 2000-та година. Със стил, наподобяващ този на Терънс Малик, актьорски състав, пълен с аматьори и бюджет от 42,000 долара, Грийн създава красив филм за група деца, които трябва да се справят с неочаквана трагедия. Филмът впечатлява публика и критици с визуалната си амбиция, която е реализирана с този нищожен бюджет. След този зашеметяващ дебют следва и солидна кариера за режисьора, с филми като „Ананас Експрес“, “Joe” и други. А тази година той режисира Сандра Бълок в "Our Brand is Crisis".


"Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles" (1975)
 
"Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles" (1975)

Представете си, че е 1975 г., че сте на 24, че сте жена, че сте режисьор и че искате да направите филм…. Успех! Шантал Акерман побеждава всички предизвикателства от предходното изречение и създава един от най-важните феминистки филми за последните 100 години. Още с излизането си "Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles" е възприет за класика – не само кино, но и културна такава, която е прекрасен пример за това как жените режисьори могат да изрязват себе си и своето изкуство.


"Tiny Furniture" (2010)
 
"Tiny Furniture" (2010)

Има много добра причина защо филмовият дебют на създателката на хитовия сериал на HBO “Момичета“ Лена Дънам да е така популярен сред кинофеновете. "Tiny Furniture" е на практика арт филм и фактът, че е реализиран, когато тя е на 24 години, е още по-впечатляващ. Лентата е направена с бюджет от 65 000 долара, предимно с неизвестни актьори, които днес можем да видим и в нейното телевизионно шоу. В този почти автобиографичен филм майка й и сестра й играят себе си. "Tiny Furniture" недвусмислено показва, че целият успех в кариерата на нюйоркчанката не е случаен.


"Mommy" (2014)

"Гражданинът Кейн" (1941) 


Когато "Mommy" дебютира в Кан, Ксавие Долан е на 24 години, но той направо си е ветеран в правенето на добри филми. На престижния фестивал "Mommy" получва наградата на журито, поделена не с кой да е, а с филма на Жан-Люк Годар „Goodbye to Language“. С няколкото си успешни филми преди "Mommy" Долан ни намеква, че все още не сме видели най-доброто от този млад, дързък, канадски талант. Последният му режисьорски ангажимент бе видеото на “Hello” на Адел.


"Гражданинът Кейн" (1941)
 
"Гражданинът Кейн" (1941)

С една дума - Орсън Уелс е феномен. В своя апогей той впечатлява всички, не само с работата си в киното, но и в театъра. Когато вече е на трийсет, той е така недостижим, че си позволява да отказва предложение след предложение. Но преди това се появява „Гражданинът Кейн“. От студиото му е гарантирана пълна творческа свобода – и в писането на сценария, и в режисирането му. Резултатът е филм, широко възприет от всички като най-добрия и иновативен за всички времена.


"Дуел" (1971)
 
 "Дуел" (1971)

Като малък Стивън Спилбърг просто си е мечтаел за кариера в телевизията. Малко след това му е поръчано да режисира четири филма за ABC, единият от тях е адаптация на роман със заглавие „Дуел“. Спилбърг е на 24 години. Изискванията са да го заснеме евтино и бързо – за около 13 дни. Финалният продукт е толкова добър, че продуцентите решават да го пуснат по кината, вместо по телевизията, като на гуруто на киното е възложено да дозаснеме още няколко сцени. „Дуел“ е интензивен, напрегнат трилър, но е и социален коментар на тъмната страна на Америка. История, разказана безкомпромисно и с професионален усет, нетипичен за 24 годишен младеж…осен ако този младеж не е Стивън Спилбърг.

ДАС
Споделете:

Cinefish.bg ОЩЕ НОВИНИ
Cinefish.bg - Всичко за киното МНЕНИЯ Cinefish.bg - Всичко за киното


За да напишете коментар, е нужно да влезете с Вашите име и парола.


 

ПОПУЛЯРНИ ФИЛМИ ДНЕС ПОПУЛЯРНИ ФИЛМИ ДНЕС ПОПУЛЯРНИ ФИЛМИ ДНЕС
 
Cinefish.bg Cinefish.bg