След невероятния успех на Клети създания зашеметяващата Ема Стоун и несравнимият Йоргос Лантимос отново обединяват сили в новата триптих басня Благи деяния от 6 септември само в кината. Впечатляващата продукция изследва коварните и интригуващи теми за властта, контрола, свободната воля и динамиката на човешките взаимоотношения, представени по типичния за скандалния режисьор начин. През изминалата събота Благи деяния предизвика абсолютен фурор по време на представянето си на фестивала в Кан и затвърди позицията си на творба с дръзка оригиналност, порочен хумор и необикновена ексцентричност, а Джеси Племънс грабна наградата за най-добър актьор за ролята си във филма.
Антологията Благи деяния разглежда три самостоятелни истории, в които едни и същи актьори, сред които Джеси Племънс, Уилем Дефо, Маргарет Куали, Хонг Чау, Хънтър Шейфър, Джо Алуин, Мамуту Ати и Стоун, играят различен персонаж. Запознаваме се с мъж без право на избор, който се опитва да поеме контрола над собствения си живот; с полицай, който е разтревожен, че изчезналата му в морето съпруга се е завърнала и изглежда като друг човек; с жена, решена да открие конкретен човек със специални способности, на когото е предопределено да се превърне в изумителен духовен водач.
„Мисля, че е интересно да наблюдаваме как човек може да си мисли, че има контрол над нещата или че е свободен да решава, а когато му се даде абсолютната свобода, му е трудно да се справи с нея и да се ориентира. Това е микрокосмос на реалния живот и как хора, които изглежда сякаш нямат никаква власт, контролират хора, които може да изглеждат много по-силни.“ споделя Лантимос.
Първият трейлър ни връща към стила на Йоргос, изпълнен с груба студенина, с която той се прочу. Видеото успява да събуди интереса и само да загатне за това, което ни предстои.
;
Режисьор е Йоргос Лантимос (Клети създания, Фаворитката, Омарът, Кучешки зъб) и написан от Ефтимис Филипу (Омарът, Убийството на свещения елен, Кучешки зъб) и Лантимос. Продуценти са Ед Гийни и Андрю Лоу, Кася Малипан и Лантимос. Актьорският състав включва двукратната носителка на „Оскар“ Ема Стоун (Клети създания, Ла Ла Ленд), Джеси Племънс (Силата на кучето), Уилем Дефо (Клети създания, Проектът „Флорида“), Маргарет Куали (Клети създания, Maid), Хонг Чау (Китът, Менюто), Мамуту Ати (Black Box), Джо Алуин (Фаворитката) и Хънтър Шейфър (Еуфория) и др.
„За Луната“ е ода на езика на киното, създадена предимно от архивни източници и откъси от литературни произведения на фона на впечатляваща музика. С филма си ирландският режисьор Тайг О‘Съливан успява в рамките на един кратък отрязък от 80 минути (колкото трае филмът) да върне Луната на хората, да я де-колонизира, 50 години след като „16 бели мъже забиват знаме в нея“, по собствените му думи. За наблюдаването на Луната, което никога не ти омръзва, за това как темата на даден проект може да се превърне в негов механизъм и защо класически произведения като „Пътешествие до Луната“ на Жорж Мелиес отсъстват от позоваванията на О‘Съливан с него разговаря Савина Петкова.Тъй като става дума за есеистичен филм, ако нямате против това определение, той е открито субективен. И за Луната винаги се говори във връзка с нещо друго. Може ли да се каже, че това е филм за човешките отношения? Освен за луната...Абсолютно, да. Основното е това усещане за споделено преживяване. Филмът започва с една част, посветена на любовта. Защото, когато гледаме Луната, изпитваме благоговение и почуда. И когато споделиш такова чувство с друг човек, това пространство на красотата и почудата е пространството, където любовта може да разцъфти. В друг контекст Луната също може да те накара да се замислиш за свръхестественото или, когато изчезва, да си мислиш за смърт, или за възкресение, за пролет, за прераждане и т.н. Исках да изследвам всичко това, защото свързваме с Луната много различни неща. Но в основата е човешкото. И си мислех, че кацането на Луната е най-буквалният жест, който човечеството някога е правило. Действително да отидеш на Луната. Не в мечтите си, не във въображението си. Реално да отидеш. 16 бели мъже забиват знаме в този символ на женствеността. Това е отвратителен акт! Посланието е: „Това е скала. Донесохме част от тази скала и можем да я гледаме под микроскоп“. А през ХХ век този скучен, банален жест става водещ, като измества някои от представите, които сме свързвали с Луната и заема централно място. Аз исках да се върна към това, което бива наричано „субективно“ преживяване, човешкото преживяване на Луната, наситено с въображение. Исках да реабилитирам това. Да се върна и да покажа неговата дълбочина. Така че, да - до голяма степен е субективен филм, защото обектът е умъртвен и вече въобще не ми е интересен.Филмът ви действително пре-омагьосва предмета си. Как протече процесът на проучване?Беше многообхватен. Когато започнах работа по филма, бях сам. Гледах филми, четях книги, работех по нощите. На айпада си пишех имена на известни поети и „Луна“, за да видя докъде ще ме доведе това. И така открих невероятни неща и идеи. След като получих финансиране и можех вече да разширя екипа, привлякох продуцента Клер Строндж и помощник-монтажиста Джак Лънт. И двамата бяха чудесни. Започнаха да се свързват с изследователи от цял свят и идеята ми се превърна в съвместен проект на много хора. Не само хора, които познаваме, но и хора, които не познавахме. И, ако се върнем към идеята за споделено чудо… ако напишеш мейл на националния филмов архив в Естония и вкратце им споделиш какво правиш, съдейки по нашия опит, те отговарят: „Чудесно! Ще се постараем да намерим нещо“… И изпратиха нещо удивително, което е във филма: жените, които гледат към Луната и ще се омъжат за първия срещнат. Аз не познавам тези хора, но те харесаха идеята достатъчно, че да свършат работа, да ни дадат материал, който ние сканирахме, прехвърлихме и представихме във филма. Така че стана един такъв заразен проект - темата на проекта се превърна в негов механизъм.Някои зрители може да се изненадат, че няма да видят „Пътешествие до Луната“ на Жорж Мелиес във филма ви…„Пътешествие до Луната“ е по разказ на Жул Верн. Той е част от една литературна традиция през XIX век, която води началото си от XVI век и „Орландо Фуриозо“ и всички тези идеи за пътуване до Луната… Четейки, започнах да си давам сметка, че Жул Верн, „Орландо Фуриозо“ и… колониалният проект са свързани с надпреварата в Космоса. Като почнеш от Колумб - да „откриеш“ някакво място, да забиеш знаме и да го обявиш за владение на твоята държава. Някъде между XIX и XX век колониалният проект се задъхва, защото вече няма „неоткрити“ места. A тази колониална траектория, която завършва със завладяването на Луната през 1969 година, е тъкмо онова, което унищожава, заличава голямата част от човешкото въображение, свързано с Луната. Заличава също така не-западните представи за Луната. Това е много заобиколен и сложен начин да кажа, че исках да има и такъв политически жест във филма. Малко го скрих, защото не исках да звучи сякаш чета лекция. Опитах се да го втъка в материала на филма, защото си мисля, че си струва да се проучи.Гледайте филма ДНЕС – 16 март, от 20:30 часа, във Френския институт – кино „Славейков“, и на 21 март, от 14:00 часа, в Културен център „G8”. ... още »
Представете си елегантен 50-годишен господин от класически италиански или френски филм от средата на ХХ век. И начинът на обличане, и маниерът на говорене, и изражението на лицето, дори приглушените цветове и светлина около него, докато се придвижва в пространството, а и това как е заснет – всичко ни пренася в една друга епоха, около 50-60 години назад в миналото. Сега поставете този човек на улицата в съвременна Атина (някъде в периферията на града), сред хора по бермуди и джапанки, със смартфони и джипове… забързани нанякъде, както населението на всеки съвременен мегаполис опреди пандемията. Да кажем, че действието се развива някъде между 2015 и 2019 година. Да кажем, че икономическата криза е взела своите жертви, сред които е и реномираното шивашко ателие за мъжки костюми, основано от бащата на главния персонаж господин Никос. Кой ли днес купува мъжки костюми, ушити от редки и скъпи платове и от сръчните ръце на истински майстор? Та те струват стотици евро, а царството на дрехите втора употреба отдавна е настъпило.Във филма имаме сблъсък на два епохи, но имаме и желание за извървяване на пътя от едната към другата, уравновесено и внимателно – като да вървиш по въже над пропаст. С помощта на малкото съседско момиче (една същинска Амели Пулен на 10 години) и нейната майка рускиня, господин Никос се „отваря“ за нови идеи като например, че може да се научи да шие и булчински рокли, които се продават далеч по-добре. Е, винаги съществува рискът да сгрешиш от любов и доброта и неволно почти да разрушиш света на другия, само защото идваш, един вид… от друга планета или от друг век. Филмът обаче е светъл. Южняшки и едновременно с това универсален – Атина на господин Никос може да бъде видяна и като Буенос Айрес, но да бъде почувствана най-добре, примерно, в Естония. Самата Соня Лиза Кантерман е от гръцко-германски произход, които й дава поне две гледни точки към съвременна Гърция, към които добавяме и третата – тази на господин Никос от собствената му камбанария. Блестящ пълнометражен дебют!Гледайте филма УТРЕ – 17 март, от 20:30 часа, в кино „Одеон“ и на 30 март, от 15:30 часа, в Дома на киното. ... още »
„Шарлатан” е хит в Чехия! Трябваше да излезе през март 2020, точно преди идването ми в София, но карантината спря разпространението и затвори кината. Пуснаха го през есента на 2020 и бързо събра 250 000 зрители. И без пандемия това би било голям успех в Чехия, а сега е чудо! Продуцентите и разпространителите са много доволни, както и аз, а филмът достигна до сърцата на публиката.ЛГБТ-хората са се борили ужасно много, дори преди да постигнат сходни граждански права като всички останали. Правото на уважение, на спокоен живот. Настоящото правителство в Полша реши да набеди точно тях за заплаха за обществото и да създаде изкупителна жертва. Враг. Същото като евреите през 30-те. Ние наблюдаваме това в ступор и се питаме как е възможно. Знаем как свършва това. Знаем накъде отива. Но изглежда, много трудно е да ги спрем.„Шарлатан” е копродукция между Чехия, Словакия, Полша и Ирландия. Обичам и двете страни, и двете култури – Чехия и Полша. Те са доста различни. Аз говоря доста добре и двата езика. Дъщеря ми е наполовина словачка, защото баща й е словак. Моята любов към чехите е някак си вечна и наистина ми харесва да работя там. Чувствам се не просто у дома си, но и като че ли в по-добрия си дом. Мястото за мен е гостоприемно и сякаш безконфликтно. Това е страхотна страна за кино - за правене на кино. Актьорите и екипите са изключително отворени и имат този тих ентусиазъм, а и отношенията в екипите са много демократични.Мисля и че с кризата, която следва пандемията, която вече усещаме и можем да предвидим, ако киното иска да оцелее, не можем да останем по средата, без категорична позиция. Трябва да бъдем смели, да говорим ясно и високо, трябва да бъдем силни. Трябва да сме завладяващи. Трябва да бъдем смели и да говорим за най-трудните теми.“Ето какво споделя за нея полският киновед Барбара Холандер в увод към интервюто, проведено на живо #онлайн в програмата на 24-тия СФФ през октомври 2020.Тя е смел и последователен творец, с уникална интелигентност, има собствен почерк и глас. За разлика от много автори, тя е способна да се вдъхновява като истински бунтар и да защитава идеите си, без да търси лесни и утъпкани пътеки.Мястото й в международната филмова индустрия е сериозно, всички я познават, тя снима филми в Полша, Франция, Великобритания, САЩ, Чехия; режисира телевизионни сериали, а от 2014 година беше председател на Борда на Европейската филмова академия в продължение на два мандата.Животът й е разделен между САЩ, Франция и Полша, но все пак тя споделя: „Корените ми са непроменени. Аз съм жена, майка, жител на Европа, полякиня. Всичко това ме определя. Това е реалността: независимо къде живее всеки от нас, носи свой свят вътре в себе си.“„Целта на живота ми не е успехът“, казва Агнешка Холанд. „Имам огромно желание да общувам с хората, да говоря ˗ чрез филмите си ˗ за това, което ми се струва важно в даден момент.“Гледайте „Шарлатан“ ДНЕС – 16 март, от 18:30 часа, в Евро Синема, както и на 25 март, от 20:00 часа в кино „Влайкова“. Може да проследите цялото интервю на АГНЕШКА ХОЛАНД, излъчено в #онлайн каналите на София Филм Фест на 1 октомври 2020. В програмата на 24-тия СФФ легендарната полска режисьорка получи престижния приз на международните филмови критици, Наградата ФИПРЕССИ Платинум 95. ... още »
„Диви дни“ примамва като филм за „пустата младост“, пълна с алкохол, секс и наркотици. Отзад обаче се крие интимна драма за банализирането на злото, а то е: наркотрафик, проституция, а защо не и самата младост?... Тук всеки е престъпник, това е нормално и не притеснява никого - дори когато нещата не отиват на добре. Героите не са способни да казват истината, те могат единствено да се лутат по пътя към себе си, който неминуемо води надолу. Но в това пропадане има ранимост, място за съчувствие, разбиране и вглеждане в самите нас.Пълнометражен дебют за режисьора Давид Ланзман, „Диви дни“ е изследване на днешната френска младеж, на нормалните пороци около нас. Някой би казал - и на крайностите на развития капитализъм. Има много филми за млади хора, които взимат наркотици и правят други лоши неща.Защо беше важно за теб да направиш филм на тази тема, по която толкова често е работено?Защото исках да покажа проблема по нов начин. Като нещо нормално. Тези младежи продават наркотици, проституират, единствената им мисъл е да изкарат пари. Допреди няколко години дилърите бяха опасни гангстери. Проститутките бяха истински проститутки, сега са обикновени студентки… Исках да пренеса тези герои в настоящето и да ги представя на публиката като новата нормалност. Исках да покажа, че злото е станало нормално. Не искам да съм лицемер. Основата на сценария беше да осъвременим тези герои. Да не са гангстери, а хора, каквито срещаме по улицата, но вършат нещата скришом.Прави впечатление играта на Ален-Фабиен Делон, когото отново виждаме във филм на подобна тема след „Златна младост“ през 2019 година. Как се спря на него и как подбираш актьорите си?От бизнес гледна точка това е малък филм, имаме малък бюджет. Когато имаш малък бюджет, имаш известна свобода да правиш каквото решиш, защото никой не е заложил пари. Така че, ако искаш млади актьори, е възможно да ги ангажираш. А актьорите трябва да са млади, за да има нови, непознати лица, които хората не са гледали до момента. Имаш тази свобода, но с по-малко пари. Исках дилърът да е някой, който не прилича на дилър. Приятно лице, приятна усмивка – да не можеш да си представиш, че продава смърт. Исках някой миловиден да се занимава с нещо много лошо. Безспорно е важно, че е син на Ален Делон, но е интересен фактът, че той преживява и един провал. И мисля, че… не искам да говоря за живота му, но някога в живота си той е бил много близо до моя герой. Така че познаваше тази „професия“. Това беше една от причините да искам Ален-Фабиен да изиграе ролята – защото знаех, че е преживял това, което героят преживява. И не му е харесало.Персонажите ти са раними, търсещи себе си, търсещи близост и разбиране… и същевременно нарушават закона и етичните правила, които уж са основа на нашето общество. Какво мислиш биха правили героите ти сега, в тази ситуация на изолация?Същото. Мисля, че дилърът пак ще си продава, но много повече, защото хората никъде не ходят. Във Франция е така – имаме експлозия на бизнеса с наркотици от началото на пандемията. С проституцията е по-сложно, защото сега не можеш никого да докоснеш. Не знаем какво правят. А търговците продължават да правят много пари. Те нямат грижи. Просто не мърдат от вкъщи. Пандемията не ги засяга, защото това не са истински пари. Те са виртуални, така че няма никакъв проблем. По въпроса за насилието - хората, продуцентът, разпространителят ще ти кажат: „Трябва повече насилие, повече секс! Това се продава“… А аз не исках това. Разбирам гледната им точка: ако искаш да си провокативен - включваш повече секс и повече насилие. Но целта ми беше да покажа нормални хора, които правят неща, които не са нормални. Не искам да разказвам филма, но не се случва това, което човек очаква. Не исках да отивам към класическата криминална история с много насилие. Исках нещо интимно, не чак романтично, макар да има и такива елементи. А отклонението от закона, което изобразявам, е близко до всички ни. Действително живеем в нов етап на гражданско подчинение и неподчинение. И това ще става все по-непрозрачно.Гледайте филма ДНЕС – 16 март, от 18:00 часа, и УТРЕ – 17 март, от 15:30 часа. И двете прожекции са в Дома на киното! ... още »
София Мийтингс е първият копродукционен пазар в Европа, който се фокусира най-вече върху изгряващите имена в индустрията – преди 17 години бе поставено началото с представяне на вторите филмови проекти на режисьори. Впоследствие диапазонът бе разширен, бяха включени първи или трети пълнометражни филми на европейски режисьори. Това е уникалният профил на София Мийтингс – признат от индустрията като събитие, по време на което се откриват нови таланти, пазарът се превръща в притегателен център за сериозен брой филмови експерти, които се включват, привлечени от високото качество на проектите, и присъствието им гарантира сериозното професионално ниво на събитието. Сред успешните филми, стартирали от София Мийтингс, саФЕВРУАРИ, режисьор Камен Калев, България-Франция (Кан 2020)ДАУ, режисьор Иля Хржановски, Русия-Франция-Германия-Швеция-Нидерландия-Украйна (Берлинале 2020)БАЩАТА, режисьори Кристина Грозева и Петър Вълчанов, България-Гърция (Карлови Вари 2019)СОЛО, режисьор Артемио Бенки, Чехия-Франция-Аржентина-Австрия (ACID Кан 2019)СЕСТРА, режисьор Светла Цоцоркова (Сан Себастиан 2019)Фуга, режисьор Агнешка Смочинска, Полша-Чехия-Швеция (Кан 2018)НЕЙНАТА РАБОТА, режисьор Никос Лабот, Гърция-Франция-Сърбия (Торонто 2018)ТАЙНИЯТ ЖИВОТ НА ВЕРА, режисьор Тонислав Христов, България-Финландия-Дания (Сънданс 2019)ПОСОКИ, режисьор Стефан Командарев, България-Гурмания-Северна Македония (Кан 2017)3 / 4, режисьор Илиан Метев, България-Германия (Локарно 2017)АРИТМИЯ, режисьор Борис Хлебников, Русия-Финландия-Германия (Карлови Вари 2017)ПЕПЕРУДИ, режисьор Толга Карачелик, Турция (Сънданс 2018)ХАНА, режисьор Андреа Палаоро, Италия-Франция-Белгия (Венеция 2017)ХИБУЛА, режисьор Георгий Овашвили, Грузия-Германия-Франция (Карлови Вари 2017)СРАМ, режисьор Петър Крумов, България (Сан Себастиан 2018)БЕЗБОГ, режисьор Ралица Петрова, България-Дания-Франция (Локарно 2016)ДЕЛТА, режисьор Корнел Мундруцо, Унгария-Германия (Кан 2008)СМЪРТТА НА Г-Н ЛАЗАРЕСКУ, режисьор Кристи Пую, Румъния (Кан 2005), и още много други.През 2002 за първи път бяха поканени фестивални директори и програматори, които гледаха на закрити прожекции новите български филми в завършен и незавършен вид. Благодарение на тези прожекции много от новите български филми намериха реализация на престижни международни фестивали. По време на първия копродукционен пазар София Мийтингс в една от основните му програми бяха представени на закрити прожекции новите български филми. Една от основните му програми е представянето именно на закрити прожекции на новите български филми. Досега в програмата на София Мийтингс са включени и прожектирани пред фестивални програматори повече от 100 български игрални и някои документални филми. Другата основна програма на София Мийтингс е представянето на проекти за нови игрални филми, които имат потенциал да бъдат създавани в условията на международна копродукция. От 2004 година насам в основните секции за първи, втори и трети филм на режисьора, както и в секцията „банка“ са били представяни повече от 130 български мажоритарни игрални проекти. Много от тях се превърнаха в най-успешните български игрални филми през последните 17 години. ... още »
През 2020 Винтерберг отново доказа майсторство и световна класа с „Още по едно“, селектиран в конкурсната програма на Кан 2020, който триумфира в края на пандемичната година с четири награди на Европейската филмова академия – най-добър филм, сценарий, режисура и най-добър актьор – Мадс Микелсен. Вчера филмът получи две номинации за „Оскар“ – за най-добър международен филм и за най-добър режисьор. И макар да си остана само с една номинация за „Златен глобус“, той е един от претендентите за новата награда LUX, която ще бъде определена от вота на публиката – гласуването продължава до 23 май, а резултатът от предпочитанията на зрителите ще бъде обявен на 9 юни 2021.Представен пред публиката на повече от 20 международни фестивала, с почти толкова награди, историята за „изследователската“ група датски учители, които искат да си добавят липсващите промили алкохол в кръвта, се среща премиерно с българските зрители на голям екран именно през март – на 25-ия София Филм Фест. „Нашата амбиция беше да направим филм за живеенето. За загубените вдъхновение, любопитство, желание да поемаш рискове и да изследваш непознатото. Тези четирима учители просто се оказват в затворения кръг на непрестанно повторение и ежедневна рутина“, споделя Винтерберг. Гледайте филма ДНЕС – 16 март, от 20:45 часа, в кино „Люмиер“; на 20 март, от 18:00 часа, в кино „Влайкова“; на 22 март, от 18:30 часа в Евро Синема и на 26 март, от 21:00 часа, в кино „Одеон“. ... още »