Всеки четвъртък от 21.00 ч. по TLC ще станем свидетели на шокиращи любовни истории с фатален край Двама са малко, а трима – цяла тълпа, когато единият от групата е убиец. Смъртоносни връзки по TLC разказва реални истории за любов и ревност, приключили ужасно погрешно. Новото предаване по TLC, което стартира в четвъртък, 17 януари, от 21.00 ч., пресъздава сюжети от любовни връзки с фатален край на реални хора от САЩ. Всеки епизод на Смъртоносни връзки ни прави свидетели на две лични истории, близки по съдържание до класическата гръцка трагедия. Любовни триъгълници, които завършват печално, неприлични флиртове на работното място, водещи до грубости в служебния склад и двойки от група за изучаване на Библията, изкушени да извършат най-смъртния грях, са само част от историите, които ще видим в телевизионната поредица. В допълнение към двете истории, всеки епизод е придружен и от коментари от екип криминалисти и разкази от първо лице на приятелите и семействата на жертвите. Понякога чувствата могат да се превърнат в желание за убийство. Макар да звучи невероятно, TLC показва наяве колко опасни могат да бъдат романтичните изживявания в епизодите от поредицата Смъртоносни връзки. Сюзън Лучи, любима актриса от телевизионния екран и водещ на сериите на новото предаване по TLC, ни очаква този четвъртък от 21.00 ч. ... още »
Хавай 5-0 – 2 сезон(Hawaii Five-O – Seasons 2)Всеки делничен ден, 17:00; повторение на следващия ден, 12:00; Омнибус, всяка събота, 12:00Последен епизод – 7 февруариНамираме се в Хонолулу, за да проследим приключенията на недосегаемия бивш военноморски офицер Стив МакГарет и неговия екип – Чин Хо Кели, Коно Калакауа и младия полицай Дани Уилямс.МакГарет понякога търси помощ от бившите си колеги за разрешаването на случаи с използването на техните ресурси. Той определено е женен за работата си и няма много време за личен живот. През втори сезон МакГарет разследва смъртта на съпругите на трима войници, загинали във Виетнам. Сред драматичните ситуации в сезона са: Хавай е обект на криминална вълна, сигурността на омразен диктатор е поверена на МакГарет, Чин Хо Кели е обвинен, че е получил подкуп от наркодилър, а парти-изненада за рождения ден на МакГарет завършва с опит за покушение.Пушечен дим – 7 и 8 сезон(Gunsmoke – Season 7 & 8)Всеки делничен ден, 17:50;повторение на следващия ден, 8:40 и 12:50Омнибус, събота, 7:50Иийхааа! CBS Drama ще доведе Дивия Запад директно на телевизионния ви екран с експлозията на седми и осми сезон на уестърн драмата „Пушечен дим“. Като една от най-дълго излъчваните в прайм тайма американски драми – с общо 20 сезона, произведени в периода 1955 – 1975 г. – поредицата събужда носталгията по времето на каубоите. Развивайки се в и около Додж Сити, Канзас – град, незачитащ властите или закона – шериф Мат Дилън се занимава с проблемите на града и се оказва замесен в кражба на добитък, измама със земи, опасни кавги и престрелки.В началото на 7 сезон шериф Дилън сменя самоличността си с тази на убиец, за да се измъкне, когато е отвлечен от престъпници, а драмата се развива през целия сезон с похищения, инсценирани опити за убийство и дори спор на живот и смърт за шапка! Докато осми сезон връхлита директно с трудната ситуация, в която Мат е принуден да убие стар приятел, когато мъжът се превръща в убиец. Дали шериф Дилън ще се измъкне невредим от борбата срещу най-издирваните престъпници в града?Династия – 3 и 4 сезон (Dynasty – Season 3 & 4)Всеки делничен ден, 21:10; повторение на следващия ден, 9:30 и 14:30; Омнибус, неделя 17:50През февруари по CBS Drama ще видим трети и четвърти сезон на бляскавата сапунена опера от 80-те „Династия“.Сюжетът на сериала се развива около враждуващите Керингтън и Колби, две заможни и проблемни фамилии от Денвър, Колорадо, които работят в петролния бизнес и живеят в лукс. Но доказвайки, че парите и високият стандарт не могат да купят щастие, бурната сюжетна линия включва конфликти, предателства, алчност и отмъщения. През трети сезон смущаващите събития продължават да се случват! Полицейско разследване на случай с изчезнало дете и унищожителен пожар ще ви заковат пред екрана!Четвърти сезон започва с полицейски обиск, след като Марк драматично спасява Алексис и Кристъл от горяща колиба – но какво всъщност прави той там? „Династия“ заслужено е спечелила позицията си на обичана поредица – част от поп културата през 80-те години и превърна в звезди голяма част от актьорския състав като Ема Самс, Хедър Локлиър и, разбира се, Джоан Колинс, която получава шест номинации за „Златен глобус“ за образа й на Алексис, като продължава да играе главни роли в множество телевизионни, филмови и театрални продукции, и също така издава няколко романа и мемоари.Таксиджията – 1 сезон(Hack – Season 1)Всеки делничен ден, 22:50. Последен епизод на сезон 1 – 12 февруариМайк Олшански е средностатистически шофьор на такси от Филаделфия, който вози пътници из града, за да свързва двата края. Или поне това е, което той иска да мислите. Зад перфектната маска се крие историята на бивше ченге, обвинено в корупция, на което му е била отнета значката, семейството и гордостта.Поемайки по нов път, Майк открива, че не може да се отърси от надделяващото чувство за вина, свързано с миналите му грешки. С помощта на приятел от полицията – Марселъс Уошингтън, който често рискува собствената си кариера, съседката си Лиз – бивша монахиня, вече пробационен служител и Джейми Фаръл – бивш затворник, опитващ се да излезе от затруднено положение, Майк решава да изпълнява дълга си и да помага на онези, които изглежда не могат да си помогнат. Във втори сезон зрителите ще видят как Майк се опитва да се дистанцира от Марселъс, но изправен пред сериозно заболяване, той търси приятелството на Майк. Възможно ли е лошото ченге да се превърне в добро? ... още »
От този четвъртък в рубриката „Носталгия” БНТ стартира излъчването на 7-серийният български телевизионен филм - “Жребият”.Биографичната драма по книгата на Свобода Бъчварова "Земя за прицел", разказва за живота на потомственият банкер Борис Скарлатов.Синът му Борис учи в Женева и не се интересува от делата на баща си. Скарлатов умира, а Борис се налага да поеме банката. Кюлев е лихвар, а списъкът на длъжниците му се съхранява в банката.Главният счетоводител Георгиев издава списъка на Карасулиев, фигура от черния пазар, който купува част от полиците. Същото прави и Борис и двамата искат от Кюлев да ги осребри.В главните роли зрителите ще видят Коста Цонев, Атанас Атанасов, Марин Янев, Вълчо Камарашев, Йосиф Сърчаджиев, Кирил Варийски, Мария Каварджикова и др.Сценаристи: Любен Станев, Иванка Гръбчева, режисьор - Иванка Гръбчева, оператор - Виктор Чичов, музика - Митко Щерев.Гледайте „Жребият” в рубриката „Носталгия” от понеделник до петък от 18:45 ч. само по БНТ1! ... още »
Отличеният с 11 награди "Оскар" историческа драма на Уилям Уайлър “Бен-хур” остава и до днес едно от най-популярните и дискутирани холивудски заглавия. След като тръгна по екраните през 1959-та година филма с Чарлтън Хестън се превърна в голям успех за студиото MGM със световни приходи от над 146 милиона долара. Освен с доброто си представяне в бокс офиса, мащаба и рекордния за времето си бюджет за снимки “Бен-хур” остана в историята на киното и благодарение на деветминутното преследване с колесници, което е със сигурност най-известния момент от целия филм. В наши дни подобни амбициозни исторически филми почти не се правят, но от MGM смятат да променят това.Само преди няколко часа от студиото оповестиха, че вече е започнала подготовката за римейк на “Бен-хур”, който отново ще се фокусира върху героя Юда Бен-хур и добрия му приятел от детинство Месала, който по-късно го предава.Оригиналната лента на Уилям Уайлър беше базирана на новелата от 1880-та година “Бен-хур: Историята на Христос”, дело на писателя Лю Уолъс. Книгата беше превърната в игрален филм за първи път през 1925-та година, но продукцията с Чарлтън Хестън от 1959-та е без съмнение по-популярното и познато на киноманите заглавие. Според информация от MGM предстоящия римейк на “Бен-хур” ще бъде възможно най-близък до книгата на Лю Уолъс и ще се различава в много отношения от филма на Уилям Уайлър. Освен историята на главния герой Юда Бен-хур, бъдещата лента ще се фокусира и върху преживяванията на Иисус Христос, който през живота си нееднократно се е срещал с Юда.По сценария на амбициозния римейк работи Кийт Кларк (чиито най-известен филм до момента е заснетия отчасти в България “Бягството”), а самия проект бива описван като “античен епос с голям размах и величие”. Продукцията е във все още ранен етап на развитие и няма избран режисьор, но това което вече се знае е, че нейни продуценти ще бъдат Шон Даниел (“Мумията”) и Джони Левин (“Три тайни”). Благодарение на огромния международен успех на последния филм за Джеймс Бонд MGM (което бе изправено пред банкрут преди три години) е отново едно от най-влиятелните студия в Холивуд и според последната информация неговите началници са “напълно уверени”, че ще се справят с труден и скъп проект като “Бен-хур”.Сюжетът на подготвяната историческа драма ще се фокусира върху дългогодишното приятелство между еврейския принц Юда Бен-хур и военния командир Месала. С течение на времето напрежението между двамата мъже се увеличава и не след дълго Месала предава приятеля си и играе важна роля в превръщането му в роб. Историята ще проследи опитите на Юда да отмъсти на хората провалили живота му и ще представи многобройните му срещи с Исус Христос. Самият Христос също ще бъде един от главните персонажи във филма и в сюжета ще бъдат интегрирани събитията довели до неговото залавяне и разпъване на кръст.Включването на Христос в историята на новия “Бен-хур” нарежда продукцията до няколко други предстоящи заглавия с библейска тематика. Филмът, в който може да участва Брад Пит “Pontius Pilate”, режисираният от Дарън Аронофски “Ной” и два проекта за Мойсей, които най-вероятно ще бъдат режисирани от Стивън Спилбърг и Ридли Скот.Римейкът на “Бен-хур” е един от най-приоритетните филми за студиото MGM и в следващите няколко месеца със сигурност ще бъде разпространена по-конкретна информация за подготвяния проект. ... още »
През изминалата 2012-та година по кината в целия свят се завъртяха няколко дългоочаквани холивудски заглавия, които както се очакваше доминираха в международния бокс офис. В рамките на изминалите дванадесет месеца три филмови продукции надминаха границата от един милиард долара, а лидерската позиция в световния бокс офис беше заета от ансамбловия комиксов екшън “Отмъстителите 3D”, който завърши представянето си с приходи от над 1.5 милиарда долара.По отношение на филмите които предпочитат да гледат на голям екран българските зрители не се различават особено от тези в останалите европейски държави и в САЩ и напълно очаквано в родния бокс офис за изминалата година отново доминираха американски студийни филми, повечето от които са продължения от вече изградени и успешни поредици. От около пет години насам интереса на родната публика към анимационните продукции, особено тези в триизмерен формат, се е увеличил значително и затова съвсем не е изненадващо, че най-успешното заглавие в България за календарната 2012-та година е всъщност анимирана продукция. С впечатляващите си приходи от 2,680,371 лева високобюджетната анимация на 20th Century Fox ”Ледена епоха 4: Континентален дрейф” се превърна в безапелационния лидер в миналогодишния роден бокс офис. Остави далеч зад себе си очаквани и силно рекламирани заглавия като ”Черният рицар: Възраждане”, ”007 координати: Скайфол” и ”Отмъстителите 3D”. Четири от филмите в българския топ 10 за 2012-та година са анимационни продукции, а седем от заглавията се разпространяваха в триизмерен формат. За съжаление, и въпреки подновения интерес към родното кино през изминалите няколко години, в миналогодишния топ 10 няма българско присъствие.Благодарение най-вече на успешния ”Ледена епоха 4” студиото 20th Century Fox е лидер в класацията за филмовите компании с най-печеливши продукции в България. Втората позиция е заета от Сони Пикчърс, а гиганта Уолт Дисни е на трето място. Пет от заглавията тръгнали по кината през 2012-та година могат да се похвалят с приходи от над един милион лева и само едно от тях (“007 координати: Скайфол”) не се разпространяваше в триизмерен формат – факт, който за пореден път потвърждава силния афинитет на българина към 3D-продукциите.Ето и списъка с десетте най-успешни филми в България за календарната 2012-та година (уточнение: някои от филмите продължават да трупат приходи, но в случая се отчита единствено постигнатото през календарната 2012-та година – от 1-ви януари до 31-ви декември):1. ”Ледена епоха 4: Континентален дрейф” - 2,680,371 лева. Общи световни приходи - 875,238,162 долара.В Съединените щати поредицата ”Ледена епоха” никога не е поставяла бокс офис рекорди, но изключително силния интерес на зрителите извън границите на Северна Америка продължава да изненадва анализаторите и филмовите продуценти. 80 процента от световните приходи на триизмерния ”Ледена епоха 4” са натрупани извън САЩ, а що се отнася до България филма безпроблемно се справяше с конкуренцията в продължение на няколко седмици. Със сигурност може да се каже, че ”Ледена епоха” е една от най-известните и гледани поредици в България и огромния успех на четвъртата част едва ли скоро ще бъде подобрен от друга анимационна продукция.2. ”Хобит: Неочаквано пътешествие” - 1,578,030 лева. Общи световни приходи - 831,844,187 долара.Важно е да се отбележи, че филма на Питър Джаксън все още се върти по българските и световни киноекрани и приходите му ще продължат да се увеличават. До последния ден на календарната 2012-та година “Неочаквано пътешествие” е натрупал напълно задоволителните 1,578,030 лева, което за пореден път потвърди интереса на родната публика към високобюджетните приключенско-фантастични продукции. Връзката на лентата с доста популярната по родните ширини трилогия “Властелинът на пръстените“ също й помогна в борбата за зрители, а предварителната рекламна кампания бе една от най-силните на годината. 3. ”007 координати: Скайфол” - 1,192,272 лева. Общи световни приходи - 1,024,193,213 долара.23-ят филм за Джеймс Бонд се превърна в едно от малкото заглавия на изминалата година, които определено надминаха предварителните очаквания по отношение на бокс офиса не само в САЩ и Англия, но и в България. Родната публика превърна лентата с Даниел Крейг в най-успешното заглавие за Бонд сдобило с кино-разпространение в България. Любопитно е да се отбележи, че “Скайфол” е единствения от петте филми с приходи от над един милион лева, който не разчиташе на по-скъпите билети за триизмерни прожекции. 4. ”Отмъстителите 3D” - 1,157,711 лева. Общи световни приходи - 1,511,757,910 долара.Филмът на Джос Уедън е своеобразно продължение на няколко успешни комиксови продукции и успехът му по родните киноекрани беше напълно очакван. Освен това лентата разчиташе и на звездния си актьори екип съставен от едни от най-популярните изпълнители в момента. В световния бокс офис ”Отмъстителите 3D” остави зад себе си всички останали филми от 2012-та година и се превърна в третата най-успешна продукция на всички времена (след “Аватар” и Титаник”).5. ”Храбро сърце” - 1,062,453 лева. Общи световни приходи - 535,379,132 долара.Българската публика винаги е подкрепяла скъпите анимационни продукции, особено тези в триизмерен формат, и “Храбро сърце” не бе изключение. Лентата на студиото Пиксар беше предшествана от добра реклама и след премиерата й интереса на публиката не спадна в продължение на един месец. Представянето на филма е още по-впечатляващо като се вземе в предвид факта, че за разлика от първите четири заглавия в топ 10 той не е продължение или част от вече изграден франчайз. 6. ”Диктаторът” - 835,563 лева. Общи световни приходи - 177,547,352 долара.Въпреки скромното си представяне в световен мащаб ”Диктаторът” привлече в българските киносалони изненадващо голям брой зрители и в крайна сметка се превърна в най-успешната игрална комедия на годината в България. Филмите със Саша Барън Коен винаги са имали своята публика, но едва ли някой е очаквал, че “Диктаторът” ще постигне такъв успех в българските киносалони. Лентата остави в сянката си по-скъпи заглавия като ”Тъмни сенки” и ”Бойни кораби” и потвърди за пореден път значителната популярност на Саша Барън Коен сред младата българска публика.7. ”Джон Картър: Между два свята” - 827,687 лева. Общи световни приходи – 282,778,100 долара.Триизмерната лента на Андрю Стантън се превърна в един от най-сериозните бокс офис провали на всички времена в световен мащаб. На фона на всичко това приходите на филма в България са доста прилични, което е поредния показател за това, че родната публика не се влияе от представянето на дадено заглавие в останалата част от света. Като основни фактори за доброто постижение на ”Джон Картър” по тукашните киноекрани могат да бъдат изтъкнати стабилната реклама и факта, че публиката определено харесва да гледа приключенско-фантастични филми на голям екран в 3D-формат.8. ”Чудната петорка” – 787, 710 лева. Общи световни приходи - 279,035,093 долара.Анимацията тръгна по кината в разгара на еуфорията около последната част от поредицата ”Здрач”, но това не й попречи да натрупа добри приходи и в крайна сметка дори остави зад себе си вампирската история за влюбените Едуард и Бела. ”Чудната петорка” все още се върти по кината и увеличава приходите си, а коледната му тематика определено помогна в борбата за зрители преди няколко седмици. Благодарение на постижението си филма се нареди сред най-успешните оригинални заглавия на 2012-та година.9. ”Хотел Трансилвания” - 760,470 лева. Общи световни приходи - 316,226,758 долара.Предварителните очаквания относно бокс офис представянето на озвучената от Адам Сандлър и Селена Гомес продукция не бяха особено големи, но родната публика за пореден път доказа, че поне що се отнася до България никоя триизмерна анимация не трябва да бъде подценявана. Доброто представяне на ”Хотел Трансилвания” и в останалата част от света беше причината от студиото Сони Пикчърс да обявят, че лентата ще се сдобие с директно продължение.10. ”Черният рицар: Възраждане” - 757,535 лева. Общи световни приходи - 1,081,041,287 долара.Силно дискутирания и рекламиран филм с Крисчън Бейл очаквано донесе стабилни приходи от световното си киноразпространение и въпреки, че е на последната позиция в българския топ 10 представянето му може да бъде сметнато за успешно. Лентата на режисьора Кристофър Нолан не се пребори с конкурентния ”Отмъстителите 3D”, но все пак се представи по-добре в България от ”Невероятния Спайдър-мен”, който дори разчиташе на по-скъпите цени за триизмерни прожекции. ”Възраждане” е последната част от Батман-трилогията на Нолан и въпреки, че не постави рекорди в родния бокс офис филма се счита за задоволителен успех.Сред по-известните заглавия, които не намериха място в топ 10 са ”Здрач: Зазоряване - част 2”, ”Непобедимите 2”, ”Тъмни сенки”, ”Бойни кораби”, ”Невероятния Спайдър-мен”, ”Мадагаскар 3”, ”Игрите на глада”, ”Мъже в черно 3”, ”Снежанка и ловецът”, ”Гневът на титаните”, Американски пай: Отново заедно” и ”Заразно зло: Възмездие”. ... още »
Фаворитът от Сан Себастиан 2012 ще зарадва премиерно българската публика на 17-ия София Филм Фест 2013Най-новата кинотворба на Франсоа Озон „В къщата” спечели „Златна раковина” и Наградата на журито за сценарий от фестивала в Сан Себастиан и наградата на ФИПРЕССИ от МФФ Торонто 2012. Филмът е включен в програмата „Големите награди” на София Филм Фест 2013.„В къщата” разказва историята на 16-годишен тинейджър, чието ангелско излъчване прикрива трескаво желание да моделира реалността според собствените си фантазии, а противоречивото му отношение към заобикалящите го хора, които превръща в персонажи на една паралелна реалност, много напомня на самия Франсоа Озон. Актьорският екип, очаквано за филм на Озон, отново е впечатляващ – ролите са поверени на Фабрис Лукини, Ернст Юмхауер, Кристин Скот Томас и Еманюел Сение.Клод е ученик в гимназия в парижко предградие, където г-н Жермен (Фабрис Лукини) е учител по литература. Домашното „Разкажете как прекарахте края на седмицата” провокира началото на поредица текстове, в които юношата описва как се е вмъкнал с измама в дома на свой съученик. Тъй като собствената му семейна среда е далеч от мечтите, Клод е впечатлен от „нормалното” семейство на Рафаел и особено от излъчването „жена от средната класа” на майката на Рафаел (Еманюел Сение). С всеки следващ разказ Клод разкрива малко повече, като постепенно променя текстовете си според изискванията на г-н Жермен, а истиността на фактите влиза в конфликт с безкрайните възможности на писателската фантазия...Франсоа Озон предизвиква интелектуален световъртеж, провокиран от въпросите за границата между реалността и фикцията. Филмът, пропит ту с лека, ту с жестока ирония, е екранизация по испанската пиеса „Момчето от последния чин” на Хуан Майорга. На въпроса, защо е променил заглавието на пиесата, Озон обяснява: „То акцентираше върху синдрома „учениците от последните редове”, които обикновено са различни, открояващи се от останалите, често талантливи и неприспособими към социалния живот. Но за мен това беше само част от темата, защото тук всички персонажи са важни, а къщата наистина е сърцето на историята, както в много от предишните ми филми и така новото заглавие се наложи съвсем естествено”. „Връзката учител-ученик беше това, което ми допадна веднага в пиесата – споделя още Франсоа Озон. – Сякаш биха могли да се възприемат едновременно и гледната точка на учителя, и тази на ученика, докато предаването на опита обикновено е от възрастния към юношата, а тук сякаш протичаше и в двете посоки. Чрез двойката Жермен – Клод е представена необходимата двустранност за всеки творчески акт: издател и писател, продуцент и режисьор, също читател и автор или зрител и кинематографист. Веднага щом прочетох пиесата почувствах възможността, която ми се предоставя да говоря индиректно за моята работа, за киното, откъде идва вдъхновението, какво представлява един творец, един зрител.”Според Кристин Скот Томас „филмът поставя сериозни въпроси, по един простичък и забавен начин. Ако режисьорът беше друг, можеше да се получи трагедия, но Франсоа притежава необикновено чувство за хумор.” Фабрис Лукини добавя детайли за творческата атмосфера: „С Франсоа се работи много приятно. Той има специфичен подход по време на снимките, напълно се потапя в действието, сам конструира кадъра и непрекъснато е зает зад камерата. Атмосферата на снимачната площадка е необикновена – той създава наситеност, избягвайки прекалените разсъждения, защото не е човек на приказките, а на действието. Озон „връща жеста” с коментари като „Фабрис обича да работи, да репетира, понякога – докато ти се завие свят, а за един режисьор е идеално да има толкова отдаден актьор, готов да служи на ролята си” и „ролята беше забавна за Кристин. С нея се работи много лесно, преоткрих удоволствието, което изпитвах от работата си с Шарлот Рамплинг – намирам, че двете често говорят със сходна интонация. Освен това двойката, която сформираха двамата с Фабрис, се получи доста добре, интелектуалната им спойка, химията, дребните жестове на нежност, всичко изглеждаше много достоверно.”Основната програма на 8 Международен София Филм Фест през 2004 година беше закрита с премиерната прожекция на „Басейнът”, а през 2005 следващият филм на Франсоа Озон „5х2” отново присъстваше във фестивалната програма със специална гала. В програмата на 9-ия София Филм Фест беше включена и специална ретроспектива на режисьора с представяне на още 6 негови филма – „Ситком”, „Престъпни любовници”, „Капки вода върху горещи камъни”, „Под пясъка”, „8 жени” и „Басейнът”. Фестивалната публика с радост сподели удоволствието от срещата с творбите на един от най-стойностните режисьори на „новото европейско кино”. Традицията продължи и през 2007 година, когато на 11-ия София Филм Фест беше представен следващия филм на Озон – „Време за раздяла”, а през 2010 година на 14-ото издание на фестивала българската публика успя да види още една от неговите творби – „Убежище”.„В къщата” е 13-ият пълнометражен филм на Франсоа Озон и възможност да предостави „по-човешка” роля на Фабрис Лукини след „Трофейна съпруга” (2010) (в която след арестуването на деспотичния съпруг индустриалец, съпругата домакиня се превръща в делова жена). Темата за къщата като „сърцето на историята” ни препраща към „Убежище” (2009), където млада жена търси втори шанс в провинцията. Темата за обикновеното необикновено момче и за писателския потенциал ни връщат още назад към “Ricky” (2008) и “Angel” (2007). Мотивите за самотата и чувството за отхвърленост ни дават повод да си спомним „Време за раздяла” (2005), с драмата за самотата в последните дни от живота на 30-годишен фотограф, внезапно научил, че е болен от рак. Експериментът с възможните пътища и граници на реалността напомнят за фрагментите от живота на една двойка, разказа за нещата, които събират и разделят един мъж и една жена в „5х2” (2004), а делничният съспенс – за трилър-усещането на „Басейнът” (2003). Творческият подход в екранизацията на театрална пиеса ни връща още по-назад, към „8 жени” (2002), а сравнението, което Франсоа Озон прави на Кристин Скот Томас и Шарлот Рамплинг, както и темата за смъртта препращат към „Под пясъка” (2001). Корени на двусмислените отношения учител-ученик откриваме в „Капки вода върху горещите камъни” (2000). А върху жестокостта и иронията Озон работи още в „Престъпни любовници” (1999) и „Ситком” (1998).Франсоа Озон е роден в Париж през 1967 г. Отгледан като най-голямото от четири деца в семейството на преподаватели в католическо училище, той е страстен почитател на киното още от юношеските си години. Първоначално се интересува от актьорския занаят и се появява като статист в няколко филма, но след това се насочва към режисурата, взима от баща си неговата камера super 8 и започва да снима. От 1988 прави късометражни филми, които му спечелват популярност във професионалните среди. Най-известният сред тях е “Une robe d'été” (1996), историята на една ваканционна любов между млада испанка и юноша гей. Завършва кинорежисура във FEMIS. Снима късометражни филми на super-8, 16 мм и 35 мм, много от които са селектирани за международни фестивали. След 10 години трупане на опит в късометражното кино, Озон дебютира с пълнометражния филм „Ситком” (1998), представен в „Седмицата на критиката” на Кан 1998. През следващите години филмите му са отличени на различни фестивали. Франсоа Озон е член на журито на Берлинале 2012.Озон заявява особеното си отношение към актрисите: „Предпочитам да работя с актриси, отколкото с актьори. Жените са по-умни, по-изтънчени и интелигентни. Те са по-смели и, което е най-важно, актрисите често се решават на такъв риск, на който не би се решил никой актьор. С мъжете е по-трудно – те се страхуват да проявят своето женско начало и затова трудно се подчиняват, особено на мъж-режисьор.” Озон често подлага героите си на различни изпитания, поставя акцент върху сексуалността, разчита безусловно на силата на актьорската игра. Не обича излишните любезности и на терен е по-скоро жесток, като се води от принципа, че в киното всичко е позволено, за разлика от реалния живот.Почитателите на стойностното европейско кино ще имат възможност да се срещнат с най-новата творба във филмографията на Франсоа Озон „В къщата” на 17-ия София Филм Фест през март. ... още »