Волфганг Андра е роден през 1976 г. в Берлин. Завършва университета във Ваймар, по време на следването си работи като асистент на един от доайените на DEFA Гюнтер Райш. През 2002 г. е асистент-режисьор на Андреас Дрезден при заснемането на "Willenbrock", отличен на „Берлинале”. Заедно със съпругата си Ивон Андра и Стефан Петерман създават арт сдружението "1meter60 Film", под чиято шапка са заснети "Next door", "The Other Europeans in: DER ZERBROCHENE KLANG" и "Pauls Schulweg", както и „Разпит по съседски”, чиято международна премиера е на Sofia MENAR.
Сигурно е много трудно да се разпространява филм в тези времена на пандемия. Как тече фестивалния живот тези дни?
За известно време кината в Германия бяха отворени с много ограничен капацитет, но от няколко месеца са затворени и всички фестивали се провеждат онлайн. За мен, като режисьор, ситуацията е много сложна. Смятам, че е важно след като съм заснел един филм, да мога да поговоря със зрителите след прожекцията му. Чувствам голяма празнота заради липсата на тези срещи с публиката. „Разпит по съседски” имаше много трудности с показа в немските кина. Киносалоните не искат да показват филми, които няма да им донесат големи приходи. Такъв е случаят с темата за бежанците, програматорите отказваха да вземат филма в техния репертоар. Имах надеждата филмът да се разпространява по културна програма из училищата в Германия, защото по един много оригинален начин засяга темата за приема на бежанците сред нас, но за съжаление пандемията провали и тези планове.
„Разпит по съседски” има изключително оригинален сценарий, откъде черпихте идеи за него?
В Германия има чиновници, които решават дали някой бежанец да бъде допуснат на територията на страната. Седят си в едни скучни кабинети, знаят някакви неща за страната, от която идва съответния бежанец, имат едно досие пред тях и въз основа на тези данни провеждат нещо между интервю и разпит с всеки бежанец. И така решават съдбата на тези хора. Исках зрителите да бъдат поставени в същата ситуация, да присъстват на такова интервю-разпит и накрая да направят своя извод от видяното. Надявам се всеки да открие себе си, да сравни своето отношение към бежанците, а и поведението си като цяло. Филмът е чудесен пример за добре разказана история с малък бюджет. Какъв всъщност е бюджетът на филма? Разполагахме с 30 000 евро. Целта ни беше всеки, който е част от екипа, да получи минимално заплащане, така че да може да живее от това в периода, в който се занимава с филма. Бяхме малък екип с ограничено оборудване.
Ако трябваше да изберете един от тримата бежанци, кой щеше да е той?
Трудно е за автора, който е измислил персонажите, да избере един конкретен. Всички те имат своите положителни и отрицателни черти. Живях с тях дълго време, докато пишех сценария. В главата ми на всеки един от тримата бях осигурил уютно място за живеене. Кои са режисьорите и филмите, от които сте се учил през годините? Много режисьори са ми повлияли, на ако трябва да избера две имена... Като дете харесвах много Стивън Спилбърг, майстора, който разказва истории по един невероятен визуален и докосващ начин, който забавлява зрителите. Като студент моят ръководител Гюнтер Райш ми показа, че киното не е само забавление, киното е мисия, начин да покажеш на хората твоето отношение към действителността. След като завърших работих като асистент-режисьор при Андреас Дрезден. При него се научих как да работя с актьорите и как да изграждам атмосферата, която ми е необходима по време на снимки, как да направя така, че всички да се чувстват комфортно на снимачната площадка и как да се уча от грешките, които всеки допуска. Трудно е да говорим за бъдещи проекти в тази ситуация, но все пак работите ли по нов филм? Заради пандемията вече цяла година работя поръчкови проекти, за да мога да изкарвам някакви пари. Надявам се тази година отново да се върна към изкуството и към това, което обичам да правя. Следващият ми филм е почти готов, той е музикален, надявам се да се появи след като отмине пандемията. Имам няколко сценария, с които бих се заел в бъдеще. Единственото, от което имам нужда са пари, за да ги заснема.
Домакин на Sofia MENAR тази година е Neterra TV+, където могат да бъдат гледани всички филми от селекцията. Зрителите имат възможността да изберат между три варианта за достъп: 3 филма за 10 лв., 10 филма за 20 лв. или абонамент от 30 лв., с който могат да се гледат всички филми от фестивала.
Абонаментите са налични на https://neterra.tv/festival/menarfest
Sofia MENAR Film Festival се организира от “Позор” и запознава българската публика с културата и традициите на ислямския свят. Програмата на Sofia MENAR Film Festival представя най-доброто от игралното, документалното и късометражното кино на Близкия изток, Централна Азия и Северна Африка, като традиционно включва и специално подбрани тематични събития, свързани с държавите от този регион, както и с обичаите на етническите групи, които обитават земите им. Фестивалът е основан през 2009 година.
За първи път в киноисторията на Гана филм беше селектиран за престижния международен кинофестивал в Берлин. Това е „Наком” („Nakom”) на Кели Даниела Норис и ТУ Питман. Драмата разказва за Идрису – талантлив студент по медицина, който се връща в родното си село Наком в Северна Гана след смъртта на баща си. Той научава, че семейството му е натрупало огромни дългове след заминаването му да учи и трябва да вземе решение дали да остане и да помогне за тяхното изплащане, или да обърне гръб на всичко и да се отдаде на медицината. Световната премиера на екзотичното заглавие ще е на 15 февруари в Берлин. ... още »
В студиото на Вилидж роудшоу на Златния бряг в Австралия текат снимките на 3D филма „Гнездо” („Nest”) с участието на китайската суперзвезда Ли Бингбинг („Трансформърс: Ера на изтребление”), Келан Лъц, Келси Грамър, Стеф Доусън („Игрите на глада: Сойка-присмехулка – част 1 и 2”), китайската попзвезда и актьор Ву Чун и астралийската звезда Шейн Джейкъбсън („The Dressmaker”). По този повод се появиха и първите кадри от филма, който ни въвлича в света на екип от учени, които правят важно откритие, но губят колега в древен лабиринт. За да го открият, те се отправят на изпълнено с опасности приключение, сред смъртоносни паяци, които трябва да надхитрят, преди да стане твърде късно. „Гнездо” е най-голямата китайско-австралийска копродукция до момента и е първият 3D филм на режисьора Кимбъл Рендал след „Bait 3D”, който имаше световна премиера на фестивала във Венеция и се превърна в най-касовият австралийски филм в историята на китайското кино. ... още »
Кевин Костнър показва, че още може да се справя прилично с екшъна в първия трейлър на екшън трилъра с фантастични елементи „Престъпник” („Criminal”). В него той е в ролята на осъден на смърт престъпник, на който са имплантирани спомените на убит агент на ЦРУ с цел да завърши мисията му, преди тя да е навлякла големи щети на страната. Режисьорът Ариел Вроман („Хладнокръвният”) оркестрира работата във филма на Гари Олдман, Томи Лий Джоунс, Гал Гадот и Райън Рейнълдс. Сценаристи на историята са Дъглас Кук и Дейвид Уайзбърг. В САЩ премиерната дата е насрочена за 15 април. ... още »
Налице е първият трейлър на новата романтична комедия на майстора в жанра Гари Маршал („Хубава жена”) – „Денят на майката” („Mother’s Day”). В центъра й са Дженифър Анистън като самотна майка на две момчета и Джейсън Съдейкис като самотен баща на две момичета, а около тях е звезден актьорски ансамблов състав от имена като Джулия Робъртс, Кейт Хъдсън и Ектор Елизондо. Сценарият на филма е поверен на Аня Кочоф-Романо и Лили Холандър и обвързва няколко сюжетни нишки, центрирани около празника Денят на майката в САЩ, който е през месец май. Може би и затова премиерата на филма отвъд океана е седмица по-рано, на 29 април. ... още »
Режисьорът на „Еверест” Балтазар Кормакур ще застане пред камерата за първи път от осем години насам за проекта „Клетвата” („The Oath”). Сценарият е негово дело, написан съвместно с Олафур Егилсон, но освен че и ще играе във филма, Кормакур ще поеме и режисьорските отговорности. Ролята му е на баща, който се опитва да измъкне дъщеря си от света на наркотиците и дребните кражби, но открива, че опасността не е в това, което той вижда на пръв поглед. Филмът вече се снима на родния на Кормакур исландски. Може би след него режисьорът ще се обърне отново към Холивуд, защото последният му англоезичен филм – „Еверест”, вече спечели 200 млн. долара приходи от кината. ... още »
Легендарният режисьор с канадски и американски паспорт се надява в най-скоро време да се сдобие и с български!Месец преди пристигането си в България като специален гост на юбилейното 20-о издание на София Филм Фест, холивудската легенда Тед Кочев кандидатства пред българските власти в Лос Анджелис за получаване на българско гражданство и впоследствие да придобие български паспорт.„Аз съм българин – и винаги съм се чувствал така. Израснал съм в българско семейство, макар и далеч от България”. За него е важна връзката с корените, цени безкрайно спомените от детството си и в последната година е фокусирал вниманието върху своите мемоари. „Ръкописът вече е завършен, - сподели режисьорът преди няколко дни, - и очаквам тази книга, върху която сериозно, дълго и усърдно работих, да излезе от печат през ноември.”В момента Тед Кочев работи върху опресняване на спомените си за българския език. През март ще гостува в София заедно със съпругата си, две дъщери (от общо пет деца) и със своя племенник, който – по думите на режисьора – говори български много добре. Киноманите в София, Пловдив и Варна ще имат шанс да се срещнат с Кочев във фестивалните дни през март, като едно от събитията с негово участие е специалното интервю с автограф „София – град на киното” в Дома на киното – на 12 март 2016 година, начален час 12.00.* * * Режисьорът с български корени е сред големите имена в Холивуд. Носител е на „Златна мечка” в Берлин, има две номинации за „Златна палма” в Кан и една за „Оскар”. На официалното откриване на 20-ия София Филм Фест на 10 март Тед Кочев ще получи Наградата на София на Столична община за своя принос към света на киноизкуството.Посещението на Тед Кочев и ретроспективата му се осъществяват с подкрепата на дългогодишния партньор на София Филм Фест – ирландското уиски „Джеймисън”. Това е уникален подарък за любителите на киното – безспорно доказателство за дългогодишното партньорство, което доставя радост на хиляди киномани в България.Ретроспективата с филми на Тед Кочев стартира в Дома на киното точно след месец – очаквайте скоро цялата програма на фестивала! ... още »
Няма съмнения, че инвестицията от 4 млрд. долара на Дисни в Лукасфилм ще бъдат изплатени, шефът на студито Боб Айгър се интересува много повече от своите колеги от ежедневната работа по „Star Wars”. Катлийн Кенеди от Лукасфилм споделя, че той е държал да получава всички заснети сцени на дневна база на „Силата се пробужда”, за да е наясно как върви работата. Според самия Айгър той се интересува от творческото развитие на проектите и от разумното харчене на парите в тях не само защото е шеф на студиото, но и защото е фен на звездната сага. Той съобщи, че снимките на „Star Wars: Епизод VIII” са стартирали, а с тях и подготовката по „Star Wars: Епизод IX”. Освен това филмът за младия Хан Соло се предвижда да се появи по екраните през май 2018 г. ... още »
Разбира се, актрисата никога не е изчезвала напълно от полезрението ни, но след участието си в „Омразната осморка” и „Анимализа” изглежда преживява ренесанс. В момента Дженифър Джейсън Лий води преговори за да се появи в „Анихилация” („Annihilation”) на Алекс Гарланд, в който вече са потвърдили участие Натали Портман, Джина Родригес и Теса Томпсън. Сценарият е по първата книга от трилогията на Джеф ВандерМиър и както вече сме ви информирали разказва за изолираната от години от света Зона Х, в която природата е заличила и последните следи от човешка цивилизация. Правителствената агенция „Съдърн Рийч“ упорито продължава да изпраща експедиции в зоната. Първата описва непокътнат райски пейзаж, втората завършва с масово самоубийство, третата – в дъжд от куршуми, когато членовете й се избиват взаимно. „Анихилация“ е разказ за дванайсетата експедиция, съставена от четири жени. ... още »