Волфганг Андра е роден през 1976 г. в Берлин. Завършва университета във Ваймар, по време на следването си работи като асистент на един от доайените на DEFA Гюнтер Райш. През 2002 г. е асистент-режисьор на Андреас Дрезден при заснемането на "Willenbrock", отличен на „Берлинале”. Заедно със съпругата си Ивон Андра и Стефан Петерман създават арт сдружението "1meter60 Film", под чиято шапка са заснети "Next door", "The Other Europeans in: DER ZERBROCHENE KLANG" и "Pauls Schulweg", както и „Разпит по съседски”, чиято международна премиера е на Sofia MENAR.
Сигурно е много трудно да се разпространява филм в тези времена на пандемия. Как тече фестивалния живот тези дни?
За известно време кината в Германия бяха отворени с много ограничен капацитет, но от няколко месеца са затворени и всички фестивали се провеждат онлайн. За мен, като режисьор, ситуацията е много сложна. Смятам, че е важно след като съм заснел един филм, да мога да поговоря със зрителите след прожекцията му. Чувствам голяма празнота заради липсата на тези срещи с публиката. „Разпит по съседски” имаше много трудности с показа в немските кина. Киносалоните не искат да показват филми, които няма да им донесат големи приходи. Такъв е случаят с темата за бежанците, програматорите отказваха да вземат филма в техния репертоар. Имах надеждата филмът да се разпространява по културна програма из училищата в Германия, защото по един много оригинален начин засяга темата за приема на бежанците сред нас, но за съжаление пандемията провали и тези планове.
„Разпит по съседски” има изключително оригинален сценарий, откъде черпихте идеи за него?
В Германия има чиновници, които решават дали някой бежанец да бъде допуснат на територията на страната. Седят си в едни скучни кабинети, знаят някакви неща за страната, от която идва съответния бежанец, имат едно досие пред тях и въз основа на тези данни провеждат нещо между интервю и разпит с всеки бежанец. И така решават съдбата на тези хора. Исках зрителите да бъдат поставени в същата ситуация, да присъстват на такова интервю-разпит и накрая да направят своя извод от видяното. Надявам се всеки да открие себе си, да сравни своето отношение към бежанците, а и поведението си като цяло.
Филмът е чудесен пример за добре разказана история с малък бюджет. Какъв всъщност е бюджетът на филма?
Разполагахме с 30 000 евро. Целта ни беше всеки, който е част от екипа, да получи минимално заплащане, така че да може да живее от това в периода, в който се занимава с филма. Бяхме малък екип с ограничено оборудване.
Ако трябваше да изберете един от тримата бежанци, кой щеше да е той?
Трудно е за автора, който е измислил персонажите, да избере един конкретен. Всички те имат своите положителни и отрицателни черти. Живях с тях дълго време, докато пишех сценария. В главата ми на всеки един от тримата бях осигурил уютно място за живеене.
Кои са режисьорите и филмите, от които сте се учил през годините?
Много режисьори са ми повлияли, на ако трябва да избера две имена... Като дете харесвах много Стивън Спилбърг, майстора, който разказва истории по един невероятен визуален и докосващ начин, който забавлява зрителите. Като студент моят ръководител Гюнтер Райш ми показа, че киното не е само забавление, киното е мисия, начин да покажеш на хората твоето отношение към действителността. След като завърших работих като асистент-режисьор при Андреас Дрезден. При него се научих как да работя с актьорите и как да изграждам атмосферата, която ми е необходима по време на снимки, как да направя така, че всички да се чувстват комфортно на снимачната площадка и как да се уча от грешките, които всеки допуска.
Трудно е да говорим за бъдещи проекти в тази ситуация, но все пак работите ли по нов филм?
Заради пандемията вече цяла година работя поръчкови проекти, за да мога да изкарвам някакви пари. Надявам се тази година отново да се върна към изкуството и към това, което обичам да правя. Следващият ми филм е почти готов, той е музикален, надявам се да се появи след като отмине пандемията. Имам няколко сценария, с които бих се заел в бъдеще. Единственото, от което имам нужда са пари, за да ги заснема.
Домакин на Sofia MENAR тази година е Neterra TV+, където могат да бъдат гледани всички филми от селекцията. Зрителите имат възможността да изберат между три варианта за достъп: 3 филма за 10 лв., 10 филма за 20 лв. или абонамент от 30 лв., с който могат да се гледат всички филми от фестивала.
Абонаментите са налични на https://neterra.tv/festival/menarfest
Sofia MENAR Film Festival се организира от “Позор” и запознава българската публика с културата и традициите на ислямския свят. Програмата на Sofia MENAR Film Festival представя най-доброто от игралното, документалното и късометражното кино на Близкия изток, Централна Азия и Северна Африка, като традиционно включва и специално подбрани тематични събития, свързани с държавите от този регион, както и с обичаите на етническите групи, които обитават земите им. Фестивалът е основан през 2009 година.
Новият проект на Шейн Блек („The Nice Guys”) набира скорост. Ако си спомняте, става дума за четвъртия филм в поредицата за „Хищникът” („Predator”), който ще носи и това простичко, но красноречиво заглавие. Така са решили от студиото Фокс.В добавка към заглавието, те разпространяват и първи тийзър кадър, на който две изречения подтикват към размисъл. Първото е: „Няма да усетите откъде ще дойде той.”, което определено означава, че можем да очакваме само един силен хищник.Второто е: „Ето ни отново, братко.”, което е взето директно от реплика на Бил Дюк от оригиналния филм на Джон Мактиърнън. Връзката на Шейн Блек с поредицата датира от първия филм, в който той участва като актьор. Затова и новото продължение изглежда любопитно и от тази гледна точка. Блек разработва проекта със сценариста Фред Декър от средата на 2014 г. ... още »
Режисьорът Джеф Никълс и актьорът Майкъл Шанън си партнират отново – този път във фантастичния трилър „Специален” („Midnight Special”). Рой (Шанън) открива, че синът му Алтън (Джейдън Либерър) притежава специални умения, които, според едни го правят безценен за човечеството, а според други – голяма заплаха. Тези, които са на отрицателния полюс, са правителствените агенти, водени от героя на Адам Драйвър. А лидерът на екстремистка религиозна секта, игран от Сам Шепард, решава, че детето е техният спасител. Единственото, което Рой може да направи, за да спаси сина си, е да се отдаде на бягство заедно с персонажите на Кирстен Дънст и Джоуъл Еджъртън и да открие тайно място, на което може да остане незабелязано. ... още »
Докато Нетфликс продължава да увеличава присъствието си в Европа, местните продуценти сключват договори с гиганта в желанието си да не бъдат избутани от пазара.Великобритания, Швеция, Холандия, Франция и Германия са основните потребители в Европа, но с 5 млн. абоната само във Великобритания Нетфликс е почти толкова голям, колкото и в четирите останали страни взети заедно. В тях той има 5,4 млн. абонати. На Острова Нетфликс се е справил с конкуренцията от Скай Гоу, Амазон и НауТиВи, които имат общо около 6,2 млн абоната. „Нетфликс, Амазон и Хулу промениха всичко – казва директорът на Лефт Банк Пикчърс Анди Харис. Те са продуценти на сериала за ранните години на кралица Елизабет „Короната”. – Живеем в световен телевизионен пазар, а не в регионален.„Короната” ще бъде излъчвана едновременно в 220 пазара благодарение на Нетфликс. Колкото повече купувачи, толкова по-добре.” БиБиСи и АйТиВи са изгубили битката за излъчването на сериала, който е струвал 142, 4 млн. долара. ... още »
Според режисьора Рашид Бушареб Европа не може да се справи с проблема с младите хора, които заминават за Сирия и се присъединяват към Ислямска държава, защото не се работи достатъчно, за да се разбере защо те напускат континента.Новият филм на режисьора – „Път към Истанбул” („Road to Instanbul”), чиято световна премиера е в рамките на Берлинале тази седмица, е посветен на самотна майка от Белгия, която се опитва да открие 18-годишната си дъщеря, след като тя решава да замине за Сирия през Турция, въпреки че изглежда щастлива от живота си в европейската страна.„Социолозите трябва да погледнат към този огромен и много сложен проблем – казва Бушареб. – В Европа никой не се опитва да го предотврати. По-скоро се действа в последствие. Оказва се, че в частния сектор има организации, които се опитват да помогнат на родители, чиито деца са избягали, с конкретни съвети как да се опитат отново да се сближат с децата си, за да могат да ги убедят да се върнат по домовете си.”Според Бушареб атентатите в Париж миналия ноември не бива да са извинение за нежеланието на францизуте да приемат емигранти. „Второто поколение французи – деца на емигранти, са допринесли с живота си за тази страна, а сега ги питат дали са й верни синове. Те са Франция. Те са Франция на утрешния ден. И Франция трябва да приеме това. Тя не може да избира някои емигранти, а други да връща, понеже не са й по вкуса.” ... още »
Режисьорът от Казахстан Емир Байгазин, който представя на Берлинале своя втори игрален филм „Раненият ангел” („The Wounded Angel”) в секцията Панорама, вече подготвя нова трилогия.Продуцентката му Ана Вилгелми споделя, че „Уроци по хармония” и „Раненият ангел” са първите две части от трилогия, посветена на тийнейджърите и сложните им взаимоотношения със света и с тях самите.„Следващият проект на Емир – „Над града” („Over The City”), ще бъде първият от трилогия, посветена на нощния живот в Алмати и ще разкрие уважението на режисьора към града и неговите млади жители – допълва тя. – Когато хората мислят за Казахстан и киното от Централна Азия, те се сещат за овце и планини, но освен тях има и други забележителни неща.” Сценарият не е напълно готов, но събира на едно място по-възрастна жена и по-млад мъж, които прекарват заедно една нощ, разхождайки се из града, след като се запознават случайно в супермаркета.” ... още »
„Книгата е забележителна творба на изкуството, но също така е много обемна – обяснява изпълнителният продуцент и сценарист на „11.22.63” („11.22.63”) Бриджит Карпентър за 900-страничния роман на Стивън Кинг, по който от Хулу разработват сериал. – Затова в сериала нещата ще се движат с по-голяма скорост, подобно на влак. На екрана всичко трябва да е доста по-драматично. Но това е единствената разлика с романа на Кинг. Мисля, че хората, които го познават, ще останат доволни. В същото време ние сме приготвили достатъчно изненади и вариации от оригинала, с които да ги държим нащрек.”Сред изненадите, например, е колата Кристин от друга творба на Кинг, но сега е важно кой е зад волана й. Сериалът ще разкаже историята на пътуващия във времето Джейк Епинг (Джеймс Франко), за да предотврати атентата срещу президента Кенеди, в осем серии. ... още »
Миналия уикенд „Дедпул” влезе с гръм и трясък в киносалоните в цял свят и си спечели впечатляващите 260 млн. долара. Но за да стигне до там, той извървял път, който невинаги е бил изпълнен с леки моменти. Преди седем години се запознахме с Дедпул в „X Men Origins: Wolverine”. Райън Рейнолдс твърди, че единствената причина да участва в този филм, е да осигури самостоятелен проект на своя герой. „Бяха му зашили устата, а от очите му бляскаха лазери. От ръцете му летяха странни ножове. Спомням си, че коментирах: „Тези идеи ще ядосат много някои хора. Това въобще не е Дедпул.” А от екипа ми казаха: „Или ще го изиграеш, или просто ще наемем друг за ролята, каквато е.” И аз се почувствах малко изнуден.” С това актьорът не иска да каже, че съжалява за избора си, който наистина доведе до оригинален самостоятелен филм, който сега жъне успехи. ... още »