Почитателите на Джесика Частейн ще могат да я видят в новия филм на мексиканския режисьор Мишел Франко „Памет“ (Мексико-САЩ-Чили), който получи приза за най-добър актьор на фестивала във Венеция ‘23 за вълнуващото изпълнение на Питър Скарсгард. Историята проследява трансформацията в живота на Силвия, след като Сол решава да я последва до дома ѝ след срещата на гимназиалния им клас. „Исках да направя филм за хората, които живеят извън обществените рамки. Тяхната неспособност да се съобразят с очакванията на другите често се корени в събития, които съществуват само в спомените им. Понякога самото им маргинализиране предлага бягство от сенките на миналото и шанс да изградят живот в настоящето. Въпросът е дали могат да избягат от тези сенки“, споделя Мишел Франко.
ОЧАКВАМЕ ви в кино “Люмиер”, 19 март,
начало на прожекцията 20:30 часа
Отвъд мъглата | Beyond the Fog
„Отвъд мъглата“ на младия японски автор Дайчи Мурасе пренася зрителите в едно тихо японско селце. В тази интересна в миналото туристическа дестинация живее 12-годишната Ихика, а нейното семейство в продължение на няколко поколения се грижи за една страноприемница. Оцеляването на този специфичен семеен бизнес се оказва в опасност, когато дядото изчезва и за момичето и майка й настъпва време за промяна. Сценарист и режисьор на своя пълнометражен дебют, с изпълнителен продуцент легендата Наоми Кавасе, Мурасе учи режисура в Киото, а първият му късометражен филм „Forget But“ е прожектиран в паралелната късометражна програма в Кан през 2019 година.
Началото на първия зимен семестър на инициативата вече бе поставен с визуалния шедьовър на носителя на „Оскар“ Люк Жаке – „ИМПЕРАТОРЪТ“. В продължение на селекцията „Човек и природа“ в Дома на киното, филмът задава важни въпроси във връзка с промените в климата на земното кълбо и тяхното влияние върху живите същества.На 5 февруари от 18:00 ще бъде представен „ФРАНЦ“ на Франсоа Озон – любовна история за идентичността и прошката, чието действие се развива непосредствено след Първата световна война. „Идентичността, в крайна сметка – казва Франсоа Озон – е конструкция, която се захранва с измислици. Любопитното е дали искаме да бъдем главни герои в тях, или ни е достатъчно просто да ги наблюдаваме като зрители... Лъжите се родеят с желанието, а желанието е нещо много реално.”Българското документално заглавие в програмата е филмът „ДА ЖИВЕЕ БЪЛГАРИЯ!“ на Адела Пеева. Филмът изследва границата между родолюбието и национализма. Самата режисьорка Адела Пеева ще се срещне с публиката от ученици и студенти на 12 февруари от 18:00, а разговорът с нея за специфичните особености на документалното кино е част от реализирането на „Кинофабрика“, посветена на различните професии във филмовото изкуство.Темата за националната идентичност и специалния акцент върху стойностни заглавия с фокус историческите перспективи към различни периоди от нашата история ще има своето продължение на 19 февруари от 17:30, когато ще бъде показан филмът „ВЪЗВИШЕНИЕ“ на режисьора Виктор Божинов. Филмът бе един от най-големите успехи на българското кино през 2017 година и събра близо 140 000 зрители. Прожекцията е в рамките на кинофабриката за режисура и сценарий, част от програмата на инициативата „Европейско кино за учащи“.В продължение на идеята за филми, които се представят пред аудитория в квартали, в които няма възможност за специални срещи с некомерсиални филми, на 9 февруари и 2 март сме предвидили прожекции в 77 основно училище в квартал Филиповци, като идеята е да стигнем до младата публика със спортни „изкушения“ – филми, посветени на легендарните Пеле и Христо Стоичков. В навечерието на фестивала на 5 март от 18:00 часа в Дома на киното е предвидена още една прожекция на „ПЕЛЕ: РАЖДАНЕТО НА ЕДНА ЛЕГЕНДА“. Филмът проследява живота на Пеле в юношеските му години, когато 9-годишното момче расте в бедния град Бауру и се сблъсква с унижението и лошото отношение на по-големи от него младежи, отгледани в по-богати семейства. С този футболен акцент ще напомним на всички киномани, че специалната тема на 22-рия София Филм Фест в годината на София – европейска столица на спорта са именно спортните филми – очаквайте изненади във фестивалната програма!Още един важен детайл в мозайката на филмовата история е фактът, че през 2018 година отбелязваме 50 години от събитията, разбунтували политическите и творчески духове на Европа през 1968 година. В програмата „Европейско кино за учащи“ сме планирали да представим два филма, които предлагат различен ракурс към годината на новите търсения и стремеж към свобода – на духа и художествената мисъл. Единият е емблематичната творба на Методи Андонов „БЯЛАТА СТАЯ“ с участието на легендата на българското кино – Апостол Карамитев, а другият филм е „СПОМЕН ЗА СТРАХА“ на Иван Павлов, който се фокусира върху „изгорена книга, провален живот“ и унижения, които няма как да бъдат простени и забравени. Интересно и важно за всички киномани е уточнението, че във филма са използвани епизоди от сценария на Константин Павлов, незасне¬ти във филма „Масово чудо” (1980). Прожекциите са предвидени на 1 и 6 март в Дома на киното. Двата филма ще бъдат представени от проф. Божидар Манов, а зрителите ще имат възможност да се срещнат и с автора на „Спомен за страха“ – режисьорът Иван Павлов.Основни лектори на инициативата, с която продължаваме традицията за образоване на младите кинофенове, са кинведът и директор на БНФ Антония Ковачева и изтъкнатият български режисьор и преподавател проф. Георги Дюлгеров. Освен ангажимент за представяне на филмите, те продължават да поддържат непосредствен контакт с аудиторията след прожекциите и ще предоставят отговори на въпроси на тези, за които киното е страст или бъдеща професионална реализация.Програма Дом на КИНОТО 29 януари (понеделник), 17:00 часа ИМПЕРАТОРЪТ, режисьор Люк Жаке5 февруари (понеделник), 18:00 часа ФРАНЦ, режисьор Франсоа Озон12 февруари (понеделник), 18:00 часа ДА ЖИВЕЕ БЪЛГАРИЯ!, режисьор Адела Пеева19 февруари (понеделник), 17:30 часа ВЪЗВИШЕНИЕ, режисьор Виктор Божинов1 март (четвъртък), 18:00 часа БЯЛАТА СТАЯ, режисьор Методи Андонов5 март (понеделник), 18:00 часа ПЕЛЕ: РАЖДАНЕТО НА ЕДНА ЛЕГЕНДА, режисьори Джеф и Майкъл Цимбалист6 март (вторник), 18:00 часа СПОМЕН ЗА СТРАХА, режисьор Иван ПавловСПЕЦИАЛНИ ПРОЖЕКЦИИ в 77 ОУ ,,СВ.СВ.КИРИЛ И МЕТОДИЙ”кв. ФИЛИПОВЦИ, ул. ТРЕТИ МАРТ №45 9 февруари (петък), 16:00 часа ПЕЛЕ: РАЖДАНЕТО НА ЕДНА ЛЕГЕНДА, режисьори Джеф и Майкъл Цимбалист2 март (петък), 16:00 часа СТОИЧКОВ, режисьор Борислав Колев ... още »
Харизматичният белгиец изпълни блестящо ролята на краля в „Белгийският крал“ - филма, с който бе открит 21-вия София Филм Фест! „Белгийският крал“ е една от най-успешните копродукции на България, реализирани с подкрепата на ИА „НФЦ“Петер Ван ден Бегин, един от най-уважаваните и ангажирани белгийски актьори, който може да бъде видян в множество постановки на сцена и във филми, реализирани в Белгия, изигра неподражаемо ролята на чаровния и склонен на авантюри крал на Белгия и обра овациите на публиката във Венеция - именно там през септември 2016 година „Белгийският крал“ бе показан за първи път пред света, като мащабна копродукция между Белгия, Холандия и България. Режисиран от Петер Бросенс и Джесика Удуърт, филмът бе представен на множество филмови форуми и бе продаден за разпространение в десетки държави в цял свят, а на юбилейните 30-ти награди на Европейската филмова академия получи номинация за най-добра комедия!Творците, които се занимават с аудиовизия в Белгия, взимат решение от 2011 да присъждат всяка година награди за постиженията на колегите им, по подобие на американските „Оскар“-и и френските „Сезар“-и. Отличията се връчват на базата на гласовете на членовете на „Académie Аndre Delvaux“ и са 22 на брой. Кинематографистите са удостоени с честта наградата за професионалните им постижения да носи името на един от най-големите белгийски художници в историята на изобразителното изкуство - Рене Магрит.Честито на Петер Ван ден Бегин и на целия екип на „Белгийският крал“! ... още »
В един от традиционно най-слабите уикенди през годината, когато всички погледи са насочени към Супер купата, „Джуманджи: Добре дошли в джунглата“ отново стана най-гледания филм в Америка. За първи път след „Титаник“ преди цели 20 години филм с премиера през декември, оглавява класацията и през февруари.За този уикенд екшън комедията с Дуейн Джонсън спечели нови 11 милиона долара, достигайки до момента 352,6 милиона долара в САЩ и общо 855,7 милиона от разпространението си по света. До броени часове „Джуманджи“ ще се превърне в най-касовия филм в кариерата на Скалата според приходите само от кината в Америка , изпреварен досега единствено от „Бързи и яростни 7“ и неговите 353 милиона.Второто място в класацията е за лидера от миналата седмица „Лабиринтът: Последният кандидат“. Третата част от поредицата спечели 10,2 милиона и приходите му достигната почти 40 милиона долара. На трето място дебютира единственото ново предложение за уикенда – свръхестественият трилър с Хелън Мирън „Winchester”. Макар че отзивите на критиците бяха плачевни, филмът успя да спечели 9,3 милиона долара. Четвърти и пети в класацията са съответно „Най-великият шоумен на света“, който явно ще се нареди сред най-успешните мюзикъли на всички времена, и новият филм на Спилбърг „Вестник на властта“.Голямата новина за „Дисни“ е великолепното представяне на „Тайната на Коко“. Освен че спечели наградата „Ани“ за най-добра анимация на 2017, продукцията на „Пиксар“ се нареди сред 100-те най-касови филми на всички времена с приходи над 700 милиона долара. ... още »
Фаворитите за „Оскар“ са отдавна ясни, но международното общество на синефилите, в което членуват над 100 критици, академици и кино специалисти от цели свят, тотално пренебрегна „Формата на водата“ и „Три билборда извън града“. Според тях най-добрият филм на 2017 е „Призови ме с твоето име“.Любовната драма на Лука Гуаданино спечели още три награди: за главна и поддържаща мъжка роля (съответно Тимъти Шаламед и Майкъл Стулбърг) и за адаптиран сценарий.Все пак с най-много награди триумфира новия филм на Пол Томас Андерсън „The Phantom Thread”, който изненадващо се нареди и сред големите фаворити за „Оскар“. Филмът, за който Даниел Дей Луис има шанс да спечели рекордната четвърта статуетка на Американската кино академия, отнесе призовете за главна и поддържаща женска роля (съответно Вики Крийпс и Лесли Манвил), за най-добра музика, а Андерсън получи призовете за режисура и оригинален сценарий.С по 2 награди бяха отличени два коренно различни филма. Покъртителната френска драма „120 удара в минута“ получи призовете за най-добър ансамбъл и най-добра чуждоезична продукция, а „Блейд Рънър 2049“ спечели награди за най-добър оператор и дизайн на продукция.По случай 15-годишнината на наградите специален приз за най-добър филм за изминалите години според Обществото на синефилите бе връчен на Лео Каракс за неговата култова драма от 2012 „Holy Motors“. ... още »
Проектът е одобрен от художествената комисия за финансиране на ИА „Национален филмов център“Най-новият проект на Душан Милич „Мрак“ („Darkling“), чийто български копродуцент е „РФФ Интернешънъл“ (Стефан Китанов и Мира Сталева), беше удостоен с „PRODUCERS NETWORK Prize“ на форума „When East Meets West“ – пазара за копродукции, който се проведе от 21 до 23 януари в рамките на филмовия фестивал в ТРИЕСТ. Наградата беше връчена на Сузана Пенев, мажоритарния продуцент на филма, Film Deluxe International, Сърбия. Тя гарантира продуцентска акредитация за филмовия пазар в Кан 2018 - Cannes Marche du Film Producer’s Network.В рамките на пазара бяха представени 21 проекта в развитие – 11 игрални и 10 пълнометражни документални филма, като те са били селектирани от кандидатствали 287 проекта от 43 държави. Пожелаваме успех на проекта и неговия екип! ... още »
Невъзможно е да си представим някои филмови герои, ако бяха изиграни от съвсем различни актьори. Понякога само един единствен момент по време на прослушването или взимането на финалното решение за това на кого ще бъде поверена дадена роля, може да промени изцяло визията на даден филм. Често въздействие в избора може да се окаже дори лошото настроение на режисьора или личното му отношение към някои от кандидатстващите актьори. Ето кого щяхме да аплодираме в едни от най-популярните филмови роли, ако създателите на филми и обстоятелствата не бяха се променили драстично. Дейвид Боуи - Елронд Самият легендарен изпълнител бил инициатор на идеята да изиграе лорда на елфите Елронд във „Властелинът на пръстените“. Но режисьорът на филма Питър Джаксън даже сметнал, че ролята на Гандалф много повече би му подхождала. За съжаление музикантът не могъл да се включи в продукцията на филма, защото в сложния му график с ангажименти нямало къде да го вмести. Дъстин Хофман-Рик Декард Дъстин Хофман бил много близо до това да изиграе главната роля във филмовата класика „Блейд Рънър“. Само че той започнал яростно да спори с филмовата компания, настоявайки неговите предложения за визията на образа му да бъдат взети под внимание. Той искал този герой да бъде много по-мрачен и ядосан. Кристофър Уокън- Хан Соло Почти е невъзможно да си представите някой друг да изиграе легендарния образ Хан Соло освен Харисън Форд. Любопитно е, че Джордж Лукас си представял съвсем други актьори за този превърнал се в култ образ. Почти сигурно било, че той ще избере Кристофър Уокън за тази актьорска задача. Никой не знае защо, но режисьорът променил решението си в последния възможен момент. Кристен Стюарт-Жената чудо Въпреки факта, че Стюарт е участвала в няколко филма с фантастични герои, тя отказала ролята на Жената чудо. Може би защото тя обича да носи косата си късо, а за този образ щяло да ѝ се наложи да сложи перука, което тя мразела . Но по време на снимките на „Здрач“ явно това не е било проблем. Райън Гослинг- Жокера Гослинг много искал да изиграе образа на Жокера във филма „Отряд самоубийци“, но се отказал в последния момент, защото това го обвързвало да се появява и в други възможни филми от поредицата. Изплашил се, че това може да го постави в типичното холивудско клише и да ограничи възможностите в кариерата му.Том Круз- Стив Джобс Създателите на филма били разделени на две групи. Някои от тях смятали, че Том Круз е един от най-добрите кандидати за ролята, но другите пък се притеснявали, че е твърде стар, за да се превъплъти в този образ. Ето защо Майкъл Фасбендър получил ролята и както всички вече сме убедени, той е по-добрият избор. Тоби Магуайър- Билбо Бегинс Един от претендентите за тази роля бил бившия човек-паяк Тоби Магуайър. Колкото и да настоявал актьорът, режисьорът Питър Джаксън имал в главата си само един възможен актьор за тази роля, а именно Мартин Фрийман. Така той отхвърлил заявките на всички останали наредили се на опашка таланти. Кейт Уинслет- Бриджит Джоунс Всъщност Кейт не могла да изиграе тази роля, защото тя била прекалено млада, за да се превъплъти в очарователната леко пълничка дама. Актрисата била само на 26, а Бриджит според сценария трябвало да бъде над 30. След много преговори, в крайна сметка, ролята получила Рене Зелуегър, а и всички останахме доволни от този избор. Линдзи Лоън-Алиса Ролята на младата Алис можеше да бъде изиграна от Аманда Сайфред, а дори и от Линдзи Лоън. Точно нея е трудно да си я представим в този образ, защото тя винаги е играла експлозивни и палави момичета. Въпреки голямото си желание и пуснатите връзки, актрисата нямала шанс да получи тази роля. Миа Вашиковска се сдобива с нея 4 месеца преди началото на снимки. Джоузеф Гордън-Левит- Джордан Белфърт Крис Евънс и Джоузеф Гордън-Левит били изключително мотивирани да получат тази роля на скандалния борсов брокер. Истината е, че според слуховете те хич не се представили добре на прослушването и ролята закономерно отишла при Леонардо ди Каприо. Той се запознал с истинския вълк от Уолстрийт - Джордан Белфърт по време на снимачния процес и знаел много подробности от личния му живот. ДАС ... още »
На фона на кампаниите #MeToo и #TimesUp, името на Роман Полански отново е във фокуса на прожекторите. Културните и правни дискусии около него и миналото му нарастват, но основният въпрос вече е : готова ли е публиката да види режисьора като герой в новия проект на Куентин Тарантино? Съгласно последна информация, той ще бъде „с водеща роля“ в новата продукция за убиеца Чарлз Менсън. Припомняме, наскоро стана ясно, че Леонардо ди Каприо е потвърдената звезда, която ще снима в лентата. Действието ще се развива през 1969 г., а фокусът ще падне върху залязла ТВ звезда, която някога е била на върха на славата, а сега се опитва да си върне популярността, като участва в т. нар. „спагети уестърни“, процъфтяващи като жанр в Италия. Неговият партньор и дубльор се надява на същото нещо (за ролята се спрягаха имената на Брат Пит и Том Круз, но Пит отказа, а преговорите с Круз все още не са приключили). Междувременно се случва ужасяващото убийство на бременната актриса Шарън Тейт (съпруга на Роман Полански) и четирима семейни приятели, в дома им. Убиец е Чарлз Менсън, който членува в секта, чийто фанатични проповядвания са промили мозъците на престъпниците, отговорни за кървавата трагедия. Очаква се Марго Роби да влезе в ролята на починалата актриса, Ал Пачино също ще има поява в лентата, но все още не се уточнява каква. Филмът не разказва точно за убиеца Менсън, а обстоятелствата са доста „олекотени“, заради ужасната трагедия, която Полански е преживял. Тейт е убита през август 1969 г. , трагедията става едно от събитията, маркиращи края на една цяла декада, наситена с ключови събития.rnrnrnrnrnSome QT-Manson updates: The role Pitt and Cruise have met on is for that of a stuntman not prosecutor, the Leo character is also Tate's neighbor in the pic and Polanski will play key role in film, QT going discovery route wants authentic polish thesprnrnrnrnrn— Justin Kroll (@krolljvar) February 1, 2018 ... още »
Джон Логан бе избран да адаптира биографията на Леонардо да Винчи по книгата на Уолтър Айзаксън. Ролята на великия художник и учен в бъдещия филм ще бъде изиграна от Леонардо Ди Каприо.Звездата от „Титаник“ е и сред продуцентите на филма. За него този проект е прекалено личен. Той носи името на художника, тъй като докато бременната му майка е разглеждала картини на Да Винчи в музей в Италия, бъдещата звезда за първи път я ритнала в корема.Логан е сред най-тачените сценаристи в Холивуд. Той е работил по последния „Пришълец“, както и по двата последни филма за Джеймс Бонд – „007 координати: Скайфол“ и „Спектър“. Освен това е отличен с 3 номинации за „Оскар“ – за „Гладиатор“, „Изобретението на Хюго“ и „Авиаторът“. Именно покрай последния филм двамата с Ди Каприо се сприятеляват и това обяснява поканата да адаптира книгата на Айзаксън. Тя се основава на хиляди страници от бележките на Да Винчи и се фокусира върху страстната му любознателност, старателното му наблюдение на всеки детайл и невероятното му въображение.Нищо чудно за тази роля Ди Каприо да спечели втори „Оскар“. Иначе преди това предстои да го видим във все още неозаглавения филм на Куентин Тарантино за убийствата на Чарлз Менсън. ... още »