Представяме ви три филма от Международния конкурс за първи и втори филм на 25-ия София Филм Фест.
„Черната котка“ („The Black Cat“) е втора пълнометражна творба за иранския режисьор Карим Мохамад-Амини. Филмът е разказ за реалността и настоящето през погледа на новото поколение в Иран – млади хора, които са в неизбежен сблъсък с традиционната консервативност. Днес рапът е много популярен сред иранската младеж. Този жанр обаче не се приема от правителството и песните не могат да бъдат издадени законно. Авторите трябва да действат нелегално, както и техните почитатели - градски младежи, чиито надежди и мечти се променят заради Интернет и социалните мрежи, завладяващи света… Известният ирански актьор Бахрам Радан играе себе си във филма и влиза в ролята на водещ на телевизионно шоу, излъчвано на живо чрез дигитална платформа. Неволно той се сблъсква с проблем, причинен от група младежи – този конфликт засяга личния и професионалния му живот…
„Шоуто на Джемил“ („The Cemil Show“) е пълнометражният дебют на турския режисьор Баръш Сархан. Едноименният му кратък филм се появява през 2015 година, а той се връща към героя Джемил, за да разкаже историята му през 2020 в интригуващ трилър за мрачния, неустоим чар на славата. Джемил мечтае да бъде актьор и се явява на прослушване за ролята на злодея в игрален филм, римейк на второразредна турска класика от 60-те. След като не впечатлява режисьора, Джемил търси други начини да получи ролята. Опитва да се свърже с Тургай Гьорал – актьорът, изиграл същата роля преди години. Ала Гьорал е намерен мъртъв в апартамента си, а Джемил е шокиран от факта, че такъв актьор може да остане самотен и забравен… Пътят, по който Джемил преминава, за да получи ролята, се превръща в тъмен вихър, в който се преплитат животът на Тургай Гьорал, ролята на злодея, за която той се подготвя, и собственият му характер.
Първият пълнометражен филм на унгарския режисьор Балаш Краснахоркай, „Разлом“ („Ravine“), разказва за акушер, който напуска родното си село в Марамуреш, Румъния, за да учи в медицинското училище в Будапеща. 17 години по-късно той се завръща на Великден у дома за погребението на баща си и се оказва изправен пред отговорността за съдбата на собствения си син, за чието съществуване не е знаел до момента. Това го връща рязко в мрачния и непримирим свят, който е оставил след себе си.
„Разлом“ е балада за настоящето, а действието му се развива на магическо място, с уникална природа. През възраждането на отношенията между баща и син, тази история поставя въпроси за силата на връзките в едно семейство и за противоречията между хората; за съдбата, която свързва престъпление и наказание; за шанса да постигнеш изкупление и да започнеш на чисто…“, споделя режисьорът.
След като миналата седмица от Марвел оповестиха официално, че Кейт Бланшет ще влезе в кожата на злодейката Хела в „Тор: Рагнарок“ (“Thor: Ragnarok”), колегата й от филма – Марк Ръфало, сподели подробности за героинята й. Актьорът, който отново ще видим като Брус Банър/Хълк, твърди: „Тя е най-лошата сред лошите. Ще ни убие всичките. Наистина ролята й е страхотна.“ Той, освен това, потвърди, че в продължението Хълк и Тор ще се съюзят за определено време. „И затова и „Рагнарок“ ще е междугалактически филм по пътя за приятелите Банър и Тор.“ В ролята на Бога на гръмотевиците отново ще видим Крис Хемсуърт. А сред новите попълнения са Джеф Голдблум, Теса Томпсън и Карл Ърбан. ... още »
Адам Сандлър е подписал договор от името на компанията си Хепи Мадисън да напише сценария, продуцира и изиграе главната роля в нов анимационен проект за ЕсТиЕкс ентъртейнмънт. Той е част от политиката на студиото да пуска на пазара ежегодно между 12 и 15 филма, с които да развие платформа за семейни франчайзи в различни медии – кино, телевизия и дигитален сектор. Двата последни анимационни филма, към които Сандлър беше прикачен – „Хотел Трансилвания“ и „Хотел Трансилвания 2“, спечелиха по света повече от 825 млн. долара и вероятно към подобни резултати се стремят от ЕсТиЕкс с привличането на звездата. ... още »
В навечерието на премиерата на „Алиса в Огледалния свят“ на Джеймс Бобин Хелена Бонъм-Картър, която изпълнява ролята на Червената кралица в продължението на „Алиса в Страната на чудесата“, повдига завесата пред въпроса защо героинята й е с неимоверно голяма глава. Този елемент е много важен, защото именно заради него тя се притича на помощ на Алиса в новото й приключение. „Харесвам тази роля, така че за мен не беше проблем да се върна към нея – казва актрисата. – Сценарият ми беше много интересен, защото освен всичко друго обяснява и защо имам такава голяма глава. Т.е., не аз, а героинята ми. Тя е преживяла травмиращо събитие в миналото и в главата й се е появил тумор, който е пораснал. Това не го знаех в предишния филм и си измислих друго обяснение, но сегашното ми хареса повече.“ Що се отнася какво друго би искала да изиграе, Бонъм-Картър обяснява, че би искала да пробва всякакви роли, каквито още не са й предлагали, а също така би се съгласила да се включи в някой филм само заради режисьора. ... още »
Криминалният трилър на режисьора Вон Стайн – „Терминал“ (“Terminal”) се сдоби първо със съгласието на Марго Роби за участие. Очевидно тя е една от причините Саймън Пег, Майк Майърс, Макс Айрънс и Декстър Флечър да я последват бързо-бързо. Пег, например, обясни отсъствието си от събитие, посветено на „Стар Трек“, миналата седмица с думите, че се снима във филм в Будапеща, „в който няма нито едно извънземно“. За сметка на това обаче има много екшън. Според сюжета двама наемни убийци (Флечър и Айрънс) са изпратени на опасна мисия, която обаче ще бъде добре платена. Стига да оцелеят. Но се запознават с Ани (Роби), която може би няма нищо общо с работата им, но пък може и да има. ... още »
Сам Клейфлин („Аз преди теб“), чиято звезда изгря с участието му в „Игрите на глада“, в който изигра ролята на верния борец от Съпротивата – Финик, като дете мечтаел за съвсем друга кариера. Британецът, чиято първа роля в киното е в „Карибски пирати: On Stranger Tides“, като дете ритал топка всеки ден в родния си Норуич. „Играех футбол всеки ден – казва той. – Всяка вечер ритахме с братята ми и с приятели. Тогава футболът беше 24/7.“ Клейфлин тренирал в младежкия тим на Норуич Сити, но когато бил на 16 си счупил глезена и мечтите му да стане професионалист на зеления килим се изпарили. Добре, че в същото време вече започвал да се запалва по актьорлъка и се пренасочил почти безболезнено. ... още »
Една от любимите детски и не само детски приказки – тази за Красавицата и Звяра, ще бъде преразказана отново на голям екран, както вече сме ви информирали. Година преди премиерата на мюзикъла, който ще оживее като игрален филм на 17 март 2017, излиза първият трейлър на „Красавицата и Звяра“. В него зърваме и за пръв път главната героиня, изпълнявана от Ема Уотсън. Засега няма и помен от Звяра (Дан Стивънс), но затова пък се чуват гласовете на някои от „вълшебните“ предмети, населяващи замъка на омагьосания герой. Режисьор на новата версия на класическата романтична история, която ще включва много от песните на Алън Менкен от анимационния филм и бродуейски мюзикъл, е Бил Кондън. ... още »
Базираната в Париж компания Мондекс и Сие сключи договор с испанската Нумерика филмс за сътрудничество по проекта, посветен на знаменитата картина „Герника“ на Пабло Пикасо на фестивала в Кан. Така филмът, в който ще участва Антонио Бандерас като испанския художник, ще се развие като испанско-френска копродукция. Премиерната дата на „33 дни“ (“33 Days”) е насрочена за есента на тази година. Сценарият проследява раждането на картината, която е реакция срещу бомбардировката от нацистите над едноименния баски град през 1937 г. ... още »
Ветеранът Кен Лоуч спечели своята втора „Златна палма“ в Кан за филма си „Аз, Даниъл Блейк“ (“I, Daniel Blake”). Филмът проследява драмата на беден дърводелец от Нюкасъл, който се бори за получаването на социални помощи и предизвика силни емоционални реакции сред публиката на фестивала. Журито, водено от Джордж Милър, предпочете нея пред всички останали претенденти за голямата награда, но не коментира нито едно от своите решения. Преди 10 години Лоуч спечели първата си „Златна палма“ в Кан с филма си „Вятърът в ечемичените ниви“.Ето и всички наградени на Лазурния бряг:Официален конкурс„Златна палма“ - „Аз, Даниъл Блейк“ (“I, Daniel Blake”), реж. Кен ЛоучГолямата награда на журито – „Това е просто краят на света“ (“It’s Only the End of the World”), реж. Ксавие ДоланНай-добър режисьор – поделена между Оливие Асаяс за „Личен купувач“ (“Personal Shopper”) и Кристиян Мунджиу за „Завършване“ (“Graduation”)Най-добър актьор – Шахаб Хосейни за „Продавачът“ (“The Salesman”)Най-добра актриса – Жаклин Жозе за „Мама Роза“ (“Ma ‘Rosa”)Награда на журито – Андреа Арнолд за „Американски мед“ (“American Honey”)Най-добър сценарий – Асгар Фархади за „Продавачът“ (“The Salesman”)Други награди„Почетна златна палма“ – Жан-Пиер Ло„Златна камера“ – „Божествени“ (“Divines”)Най-добър кусометражен филм – „Таймкод“ (“Timecode”)Почетен диплом за късометражен филм – „Момичето, което танцуваше с дявола“ (“The Girl Who Danced With the Devil”) Награда на екуменическото жури – „Това е просто краят на света“ (“It’s Only the End of the World”)Секция „Особен поглед“ Най-добър филм – „Най-щастливият ден в живота на Оли Маки“ (“The Happiest Day in the Life of Olli Mäki”) реж. Юхо КуосманенНаграда на журито – „Хармониум“ (“Harmonium”) реж. Коджи ФукадаНай-добър режисьор – Мат Рос за „Капитан Фантастичен“ (“Captain Fantastic”)Най-добър сценарий – Делфин и Мюриел Кулен за „Спирката“ (“The Stopover”)Специална награда на журито – Микаел Дудок де Вит за „Червената костенурка“ (“The Red Turtle”)Четиринайсетдневка на режисьоритеНаграда „Арт Синема“ – „Вълк и овце“ (“Wolf and Sheep”) реж. Шарбану СадатНаграда на Обществото на драматурзите и композиторите – „Проектът Заедно“ (“The Together Project”) реж. Солвейг АнспакНаграда на Еуропа Синема – „Наемник“ (“Mercernary”) реж. Саша УлфСедмица на критикатаГолямата награда – „Мимози“ (“Mimosas”) реж. Оливие СаксНаграда „Визионер“ – „Албум“ (“Album”) реж. Мехмет Джан МертоглуНаграда на Обществото на драматурзите и композиторите – „Диамантеният остров“ (“Diamond Island”) реж. Дей ЧоуФИПРЕССИНай-добър филм от Конкурсната програма – „Тони Ердман“ (“Toni Erdmann”) реж. Марен Аде (Maren Ade, Germany-Austria)Най-добър филм от „Особен поглед“ – „Кучета“ (“Dogs”) реж. Богдан МирикаНай-добър филм от „Седмица на критиката“ – „Суров“ (“Raw”) реж. Юлия Дукорно ... още »