Доминик Кобе е филолог, професор в Института за източни езици и цивилизации в Париж, изследовател на мароканското наречие в арабския език „дариджа”. Има издадени множество книги и научни трудове. През 2019 г. дебютира в киното с документалния филм „Пънк завинаги”, който снима в течение на 8 години. Филмът е част от документалната програма на Sofia MENAR.
Как решихте да заснемете филм за пънк сцената в Мароко и как открихте Стоф?
Проучвам ъндърграунд сцената в Мароко от 2005 г. покрай фестивала L’Boulevard, който е представен и във филма. Писала съм книги и материали посветени на новото културно движение „Найда”, което се заражда в страната в периода 2005-2007г. и прилича на испанската „Мовида” от 80-те. Най-близкият превод на английски на „Найда” е “It Rocks!”. Имах щастието да преподавам два семестъра в Казабланка в периода 2006-2007 г. и да преживея разцвета на това движение. Познавах повечето музиканти от алтернативната сцена. Продължих да пътувам до Казабланка по няколко пъти годишно, а през 2010 г. се установих там за две години. Започнах да документирам събитията и през 2010-та на фестивала L’Boulevard открих Стоф, когото може да видите в началото на филма с едни къс червен гребен. Поисках негов контакт, но той нямаше телефон по това време и затова загубихме връзка. Но 6 месеца по-късно отново се срещнахме на един метъл концерт. Продължавах да го снимам, както и да правя кратки клипове, просто за спомен. По това време още не бях решила да снимам филм. Доста по-късно станахме приятели и започна да се заражда идеята за документален филм, в който Стоф да бъде главен персонаж, но покрай него да се представят и други младежи от различни квартали на Казабланка. Тогава се свързахме и с неговия приятел Орлан и заснехме много материал през 2015 г. Започнах да монтирам и да търся продуцент, който да подкрепи филма. През 2017 г. Lardux Films застанаха за продукцията, намерих партньор и в лицето на мароканската компания Pan Production, а по-късно и 2M Television... И при следващото ми пристигане в Казабланка, сестрата на Стоф ми се обади и ми каза, че той е арестуван. Направихме всичко възможно, за да му помогнем, наехме адвокат, който работеше про боно. След като намалиха присъдата му от 15 на 11 месеца, решихме, че ще заснемем финалната част от филма след като излезе на свобода, през март 2018 г. Това означава, че филмът проследява Стоф в периода 2010 – 2018 г.
А с какво се занимава той в момента?
Продължаваме да сме близки. Опитваме да му помагаме в тези трудни времена. Най-важното е да има смартфон, за да може да си комуникираме постоянно. Помагаме му и с продажбите онлайн на разни пънк дрехи и аксесоари, които той изработва. Но е трудно като няма пряк контакт. Той си е същия пънкар, както казахме във филма: „Веднъж пънкар, винаги пънкар!”
Вие сте филолог, може ли да кажем, че мароканският дариджа е един вид пънкът на арабския език?
Много ми харесва идеята за дариджа като пънка на арабския език. Никога не се бях замисляла, но е точно така! Дариджа не е признат за официален език и няма писмени норми, които трябва да се спазват. Постоянно се променя, взима думи от френския, класическия арабски, английския и испанския. Това е основният език на улицата, на пънк и рап музиката... Направи ми впечатление, че с възхода на Найда, младежите припознаха дариджа като техен език. Езикът, който ги обединява. След 2003 г. дариджа придоби различен статут в обещството и започна масово да се използва. Включително и в обществените медии, където преди това се говореше само на класически арабски и френски. Все още не е признат като официален език, но се ползва широко от обществото, което според мен е по-важното.
Как са отразява пандемията върху личния и върху професионалния ви живот?
Като изследовател, аз съм сред малкото щастливци, които могат да продължат да работят въз основа на материалите, които са натрупали през годините. Един от най-интересните проекти, по които работя в момента, е качването на дариджа на електронни устройства. Проблемът е, че не мога да работя на терен. Не съм ходила в Мароко от декември 2019г., което си е дълъг период. Много международни конференции и събития бяха отменени или проведени онлайн. Същото е и с филмовите фестивали. Присъствала съм само на два, всички останали се проведоха онлайн, както Sofia MENAR. Сблъскахме се с нещо, което не сме си и представяли, че съществува, но оцеляваме някак.
„Пънк завинаги” е дебютният ви филм, планирате ли вече да заснемете следващ?
Още съм силно привързана към „Пънк завинаги”. Не мога да мисля за нов проект. Това е първият ми филм, а аз не съм професионален режисьор, мисля си, че мога да му се насладя по-дълго време. Ако започна да снимам нов филм, той отново ще е свързан с Мароко и Казабланка. Но трябва да съм там, за да се появи вдъхновението.
Домакин на Sofia MENAR тази година е Neterra TV+, където могат да бъдат гледани всички филми от селекцията. Зрителите имат възможността да изберат между три варианта за достъп: 3 филма за 10 лв., 10 филма за 20 лв. или абонамент от 30 лв., с който могат да се гледат всички филми от фестивала.
Абонаментите са налични на https://neterra.tv/festival/menarfest
Sofia MENAR Film Festival се организира от “Позор” и запознава българската публика с културата и традициите на ислямския свят. Програмата на Sofia MENAR Film Festival представя най-доброто от игралното, документалното и късометражното кино на Близкия изток, Централна Азия и Северна Африка, като традиционно включва и специално подбрани тематични събития, свързани с държавите от този регион, както и с обичаите на етническите групи, които обитават земите им. Фестивалът е основан през 2009 година.
Въпреки че „Зрителна измама 2“ не се представи в боксофиса толкова добре, колкото оригинала от 2013-а, от Лайънсгейт продължават смело напред с развитието на идеята си за трети филм. Нийл Уайдънър и Гевин Джеймс са наети да напишат сценария. Те са известни от работата си по „Battle Of Alcatraz“, а ще напишат и сценария за „Сан Андреас 2“. Засега няма подробности около сюжета, но се очаква, че Джейси Айзенбърг, Уди Харълсън, Марк Ръфало, Дейв Франко и Лизи Каплан ще се завърнат и за третата част. Режисьорът на втората част Джон М. Чу е подписал договор да заснеме и третата. ... още »
Американските власти отказват виза на 8-годишното индийче Съни Павар от „Лъв“ (“Lion”) да влезе в страната им, за да участва в промоционалното турне на филм в навечерието на кампанията за „Оскар“-ите. „Съкрушени сме, че Съни не може да бъде с нас тук – казва в изявление до медиите Дейвид Гласър от Уайнстийн къмпани. – Опитваме се всячески да се преборим с трудностите и смятаме, че отказа се дължи на имиграционна параноя. Съни, разбира се, не представлява заплаха за никого. Искаме той да е част от празненството около създаването на този филм.“ От консулството на САЩ в Мумбай не са отговорили на изявлението официално, но от Уайнстийн къмпани получили вътрешна информация, че заради опасения за имигриране, на Съни и баща му може да не бъдат издадени визи. ... още »
Джо Манганиело, който ще изиграе ролята на злодея Детстроук в новия филм за Батман, режисиран от Бен Афлек, има разрешение да говори за ролята си. „Когато се срещнахме с Бен, за да говорим за ролята, установих, че той има свеж поглед към историята, който ще изненада зрителите – споделя Манганиело. – Защото става дума за посока, по който никой досега не е тръгвал, но тя е основна за Батман. Може да очаквате филм, изпълнен със смелост, екшън, непретенциозност, всички елементи, които харесвате във филмите за Човека прилеп. Аз съм голям фен на филмите на Бен като режисьор и много се радвам, че съм в неговите ръце.“ ... още »
Раул Кутар, операторът, който е заснел някои от най-важните филми от френската Нова вълна, почина на 92-годишна възраст. Сред тях са 17 филма на Жан-Люк Годар, като „Без дъх“ и „Жената е жена“, както и „Жул и Жим“ и „Застреляй пианиста“ на Франсоа Трюфо. Роден в Париж през 1924 г., Кутар става фотожурналист и от 1945 г. нататък прекарва 11 години във Виетнам – първо като войник във френската армия, а после и като фотограф на свободна практика. Той преминава на работа в киното по случайност. Мислел, че е нает да прави снимки на снимачната площадка на „Пропуска на дявола“ на Пиер Шоендорфер през 1958 г., но се оказало, че е нает да бъде главния оператор. Той става известен с това, че снима с камера от ръка и използва много естествената светлина, което буди противоречиви реакции на времето. ... още »
Уорън Бийти и Даян Кийтън се отдават на любовна афера на екрана и извън него по време на работата им по „Червените“ през 1981 г. 35-години по-късно актрисата все още е голяма почитателка на актьора и режисьор. „Когато видях за първи път Уорън, беше във „Великолепие в тревата“, където той беше невероятен – споделя Кийтън. – Мъж-мечта! Ами в „Бони и Клайд“? Моля ви се! И не само, че беше красив, невероятен, секси, пленителен и тайнствен, но и голяма кинозвезда, както и талантлив продуцент и режисьор, какъвто е и до днес. Това го прави уникален. Той мислеше върху „Правилата не важат“ за Хауърд Хюз още по времето на „Червените“. И най-накрая успя да го направи, а това е още едно постижение сред останалите му постижения.“ ... още »
Партньорите от продуцентската компания СпектърВижън – Илайджа Ууд, Даниъл Ноа, Джош Уолър и Лиза Уейлън основаха нова компания – Къмпани Екс. Тя ще продуцира филми от различни жанрове и бюджети. „Ние винаги сме искали да се разраснем, но решихме да изчакаме, докато не разполагаме с проекти, които просто не можем да пропуснем да заснемем – обяснява Уейлън. – СпектърВижън съществува в много специфична част от независимия сектор филми. С новата компания ще можем да излезем извън този тип жанр и да създаваме разнообразни проекти.“ Първият проект на компанията е „Кучка“ (“Bitch”) – драма с изненадващи обрати с участието на Джейсън Ритър, Джейми Кинг и Марианна Малка. Последната е сценарист и режисьор на филма. ... още »
Малко преди да се появи първият трейлър на „Дух в броня“ (“Ghost in the Shell”) се сдобихме с видео от снимачната площадка на филма, в което се появява звездата на филма – Скарлет Йохансон. Тя се намира в Нова Зеландия, където участва в сцена, за чието заснемане ще са необходими цели четири дни. Актрисата обсъжда последните си няколко роли все на силни мъжки момичета и споделя, че във филма не носи перука, а е с истинската си коса. Режисьор на манга екранизацията е Рупърт Сондърс. Както вече сме ви информирали, Йохансон ще е в ролята на хибрид между човек и киборг, който е начело на елитния отряд Секция 9 – борец срещу най-опасните престъпници. ... още »
Марго Роби се сдоби с още един договор за участие във филм. Тя ще изиграе главната роля в „Красиви неща“ (“Beautiful Things”) по книгата на Джин Филипс. Според анотацията на романа, Джоан и четиригодишният й син Линкълн са в зоологическата градина, когато се разнасят изстрели. Когато стига до изхода, Джоан се стъписва пред купчина трупове. Тя грабва сина си и се втурва да бяга и бяга в продължение на цялата история, за да спаси двамата. Когато пада мрак, тя се натъква и на други оцелели, с които трябва да намери начин да надхитри стрелците, предизвикали целия този хаос. ... още »