Как се сбогува човек със спомен? Като освободиш скритата му сила, оставяйки камерата да записва. Шотландската режисьорка Шарлът Уелс намира отговорите в дълбокия емоционален свят на „Под слънцето“, който освен, че получи десетки награди и номинация за „Оскар“, е едва първият ѝ пълнометражен филм. Седмицата се разтяга във вечност, когато Калъм и 11-годишната му дъщеря Софи пристигат в Турция за ежегодната си споделена почивка в края на лятото. Нито един от тях не подозира, че това ще е последният път, в който нещата ще се случват по този начин, преди животът да ги раздели. За щастие, са си донесли и видеокамера. На фона на яркосиньото небе и с позлатена от слънцето кожа, баща и дъщеря създават своя филм, за да можем и ние да преживеем превръщането на споделено настояще в минало.
Савина Петкова за „Little White Lies“
Има още фестивални прожекции на тоталния киномански хит – следващата е на 29 март, сряда, от 19:00 часа в Cine Grand Park Center. После може да бъде видян на 1 април, събота, от 20:30 часа в Кино „Одеон“ и на 7 април, петък, от 18:15 часа в Дома на киното. Не го пропускайте!
Носител на наградите на публиката за най-добър гръцки филм, на гръцкия филмов център – за най-добър дебют, на младежкото жури – за най-добър пълнометражен филм от фестивала в Солун, „Черен камък“ на Спирос Яковидес разказва за отчаяна майка, която с помощта на гръцки таксиметров шофьор от африкански произход се опитва да намери своя изчезнал син. По думите на самия режисьор, неговият филм е „поглед към една съвременна гръцка трагедия – в тази история се отразяват обществото и страната, намиращи се в разпад“. Режисьорът е специален гост в София и ще представи своя филм!Може да гледате филма ДНЕС - 21 март, от 18:30 часа в Кино „Одеон“ и утре - 22 март, от 18:30 часа, в Културен център “G8”.Стремежът към постигане на възмездие е един от основните двигатели в новия филм на Иван Герголет „Мъжът без вина“, представян като проект на копродукционния форум София Мийтингс. Историята пресъздава терзанията на една всеотдайна и чувствителна болногледачка, която е подтикната от своята мъка и се надява да отмъсти на виновника за смъртта на собствения ѝ съпруг и други негови колеги-работници. Премиерата на филма, съвместна продукция между Словения, Италия и Хърватия, бе на фестивала в Талин, а неговият автор ще го представи лично пред публиката в София!Може да гледате филма ДНЕС - 21 март, от 20:30 часа в Кино „Одеон“ и утре - 22 март, от 20:30 часа, в Културен център “G8”. ... още »
Действието в „Щипка карамфил“ на Бекир Бюлбюл се развива в Югоизточен Анадол. Главният герой Муса пренася трупа на починалата си съпруга заедно с внучката си. Липсата на средства го принуждава да търси случаен превоз по пътя. Ситуацията се усложнява, тъй като родното им село е на границата, където се води война.Режисьорът учи театър в университета в Истанбул, след което преподава кино и театър и участва в създаването на няколко късометражни филма преди да дебютира с „Моите малки думи“ през 2018 година. „Щипка карамфил“ е негов втори филм, а той самият с радост ще разговаря с публиката в София като специален гост на СФФ.Може да гледате филма ДНЕС - 21 март, от 18:00 часа и утре - 22 март, от 13:00 часа, в Дома на киното.Копродукцията между Румъния, Франция, Гърция, България (Screening Emotions - Поли Ангелова, Николай Тодоров) и Чехия „На север“ е пълнометражен игрален дебют на режисьора Михай Минкан, представен като проект на София Мийтингс и създаден по действителен случай. Сюжетът проследява премеждията на един румънски беглец, намерил скривалище между контейнерите на палубата на трансатлантически кораб. Емигрантът среща закрилник в лицето на религиозен филипински моряк, но не може да очаква съчувствие от тайванския екипаж. Режисьорът Михай Минкан и продуцентът Раду Станку са гости на СФФ и ще разговарят с публиката в Дома на киното при представянето на филма.Може да гледате филма ДНЕС - 21 март, от 20:00 часа и утре - 22 март, от 15:30 часа, в Дома на киното. ... още »
Само с два филма зад гърба си, фламандският режисьор Лукас Донт събра овации, награди и номинации и затвърди славата си на млада надежда за белгийското кино. „Близо“ вече спечели Голямата награда на журито в Кан и малко по-късно си извоюва номинация за чуждоезичен филм на тазгодишните Оскари, а предният му филм „Момиче“ (показан на 24-ия СФФ) още с премиерата си в Кан успя да грабне две награди. Ясно е, че Донт е вече фестивален фаворит, но този звезден статут не омаловажава емоционалния заряд на филмите му.В „Близо“ се запознаваме с Лео и Реми, чието приятелство разцъфва в годините преди пубертета. Сега тийнейджърството е пред тях, както и гимназията: нови съученици, нова среда, нов поглед към нещата. Учебната година едва започва, а вече напрежението расте; чуждите погледи са равнозначни на укор, а подобно интимно приятелство между момчета не може да просъществува в новия свят, този на полу-порасналите. Оттук насетне непосредствената връзка между двамата приятели започва да изтънява, а неизказаните съмнения и негативни емоции намират своя излаз с или без чужда помощ.„Що се отнася до младите мъже, смятам, че всеки път, когато им откажем подобна близост помежду им, или пък правото им на собствена емоционалност, всъщност извършваме акт на насилие срещу тях и тяхното бъдеще чрез този срез между порядки и чувства. Смятам, че е изключително важно в изкуството да става дума за насилие; за онова насилие, създадено от общество, изтъкано от очаквания, норми, и кодове.“ Лукас Донт пред i-DФилмът е една от петте творби, номинирани за тазгодишната Награда LUX на публиката и сме предвидили мвного възможности за срещи с публиката. Една от тях е ДНЕС, 21 март, в кино „Люмиер“, от 18:00 часа, а ето и останалите:23.03, Кино „Влайкова“, 19:30 часа25.03, Френски институт - зала „Славейков“, 18:00 часа27.03, Културен център “G8”, 20:30 часа29.03, Кино „Одеон“, 18:00 часа29.03, Euro Cinema, 20:15 часа31.03, Дом на киното, 15:30 часа01.04, СУ – зала „Алма Алтер“, 18:30 часа ... още »
Третият документален филм на Касиел Ноа Ашер носи поетичното име „Войник на съдбата“ и е посветен на талантливия български актьор Йосиф Шамли, завършил трагично житейския си път.Пред камерата неговите приятели и близки „реставрират“ миналото му, създават възможното му настояще, мечтаят за допустимото му „бъдеще“. Подобно криминално разследване, търсещо мотивите за една ненавременна смърт – героите във филма извършват своеобразна „дисекция“ на възходите и провалите, успехите и съмнението, надеждата и копнежите в битието на човек избрал професията „Актьор“ в България. Филмът е осъществен благодарение на финансовата подкрепа на Направление „Кино“ към Столична Община. Не пропускайте премиерната му прожекция в програмата на 27-ия София Филм Фест ДНЕС, от 20:30 часа в кино Люмиер! ... още »
„Изпепеляващи дни“ дължи произхода си на една идея: млад, донякъде наивен идеалист срещу ригидна, корумпирана система. Турският режисьор Емин Алпер е доказан майстор на съспенса и политическият отзвук в творбите му е неизменен. За четвъртия си филм, Алпер създава своеобразен микрокосмос в измисления град Яниклар, където се развива действието на „Изпепеляващи дни“.Всичко се променя, когато младият и доказал се прокурор Емре започва работа в малък град с недостиг на вода и политически скандали. Добронамереността на местните бързо се превръща в подозрение и напрежението расте. Без да иска, Емре се оказва в окото на бурята, а местните неразбории сякаш никога не спират. Слухове, предателства, скрити мотиви: какво ли ще излезе наяве в края на филма?Не пропускайте ДНЕС първата прожекция на новия филм на Емин Алпер - в кино „Одеон“, начален час 20:30. ... още »
Eдин уникален разказ проследява предела на човешките възможности – „Йонас Дайхман – Да преминеш границата“, дело на режисьора Маркус Вайнберг. Авторът на филма в миналото се е занимавал професионално със състезателно колоездене. Най-новият му документален филм е номиниран за Наградата на публиката и за приза „Свободен дух“ на фестивала във Варшава. Камерата проследява любителя на приключения и многократен световен рекордьор Йонас Дайхман, който реализира най-зрелищния и най-дълъг триатлон за всички времена: околосветско пътешествие с начална и крайна точка Мюнхен, в което са включени 460 километра плуване, 21 000 километра колоездене и 5000 километра бягане. Героят на филма започва пътуването си в разгара на пандемията Covid-19. Маршрутите са затворени през нощта, а преминаването на границите се превръща в подвиг на духа, който го изправя пред непредвидени предизвикателства.Шансът ви да видите на голям екран на какво е способна човешката воля е ДНЕС, на първата прожекция на „Йонас Дайхман – Да преминеш границата“ в Cine Grand Park Center, от 19:00 часа.Ако я пропуснете, другите две възможности за 30 март, от 18:00 часа в кино „Люмиер“ или 4 април, от 20:30 часа, в кино „Одеон“. ... още »
В София вече пристигна и специалният ни гост Георги Овашвили, един от членовете на Балканското жури на 27-ия СФФ!Грузинският режисьор ще представи най-новия си филм „Красивата Елена“, чиято история е посветена на вечното търсене на смисъла на живота. В нея младата Елена, завършила образованието си в Ню Йорк, решава, че ще търси работа в киното в родината си. Успяла да се запознае с уважаван от нея режисьор и да стане негов асистент, двамата потеглят на път под предтекста да открият места за снимки, ала това пътуване всъщност се оказва пътеката, по която възрастният творец се изкачва, за да търси вдъхновение и изкупление за всички пропуснати шансове в живота си…Началният час на срещата с новия филм на Овашвили е 20:30, а мястото е уютното и любимо Дом на киното! ... още »
Когато превеждам, имам два по-трудни момента: първите и последните трийсет страници. В началото търся гласа на автора, ритъма му на дишане и писане, а на финала искам книгата по-бързо да свърши, достатъчно дълго съм живяла с нея. Правилото се наруши при превода на „Светлина, сянка и движение“ на Фолкер Шльондорф. Режисьорът-писател не ме остави да се лутам, веднага ме хвана за ръка и не разбрах кога стигнах до последната страница. Исках още и още. Рядко се случва да попаднеш на мемоарна литература, която се чете като роман. Рядко се случва да попаднеш на автор, който подхожда с хладнокръвна жестокост към себе си, като в същото време предоставя на читателя нажежени страсти и дори приключенски съспенс. А и стриктно някак научно подредена история на киното. Защото животоописанието на Фолкер Шльондорф следва стъпалата на развитие на киното. На онова кино, под чието влияние и под чиято омая попада светът от средата на ХХ век до… може би първото десетилетие на XXI. Буйните и най-плодоносни години на авторското кино.От този период са филмите, включени в ретроспективната програма на СФФ: „Младият Тьорлес“ – първи филм за режисьора и първо отличие – наградата на критиката в Кан; „Случайно и преднамерено убийство“ – първи цветен филм за автор от „новото немско кино“, също в конкурса на Кан; „Тишина след изстрела“ пък е разказ за някогашните терористи от 80-те години и техния „нов“ живот под прикритие в ГДР и разкриването им след обединението на Германия, отличен е с наградата „Синият ангел“ за най-добър европейски филм в конкурса на Берлинале 2000 г.; и разбира се, звездният филм на Шльондорф – „Тенекиеният барабан“, който му носи „Златна палма“ в Кан и „Оскар“ за чуждестранен филм, признание, което не спохожда често немските режисьори.Авторско кино означава да не се прикляква пред масовия вкус, но в същото време да се поддържа постоянен диалог между режисьор и неговите зрители, които той приема като съмишленици. Кариерата на Шльондорф протича тъкмо в годините на този жив, интензивен обмен между автор и публика, когато обсъждането след прожекцията е част от киноживота, когато изразът „киното е колективно изживяване“ носи своя смисъл. Нещо, което стрийминг платформите промениха. Дали това е драматична промяна? За Шльондорф – да. Нарича днешния начин на киноразпространението „дигитална пустиня“. „Сега има много повече филми от преди – казва той в едно интервю. – Не прекалено много, а необозримо много. Това е проблем. Най-вече за зрителите, които не се ориентират. Вече трудно се намират дори двама души, които да са гледали един и същи филм“. Киногледането стана занимание за самотници. „А дискусиите в кината поне веднъж седмично са много важни за бъдещето на киното“. Засега само фестивалите опазват това „био“-кино. „Филми ще има винаги, трябва обаче да спасим киносалона“.Героят от „Повелителят на горите“ прави всичко по силите си за спасението на дърветата, за здравето на белите дробове на света. Подобно на него Фолкер Шльондорф се бори за опазването на киното, за опазването на общуването между човеците, за здравето на човешкото сърце. Със същата страст, с която описва себе си и… киното.Жанина Драгостинова На 17 март, петък, от 20:00 часа в Дома на киното програмата на СФФ предлага истинско изкушение за киноманите – режисьорската версия на звездния филм на Фолкер Шльондорф „Тенекиеният барабан“, удостоен със „Златна палма“ в Кан през 1979 година и Оскар за най-добър чуждоезичен филм, представен лично от неговия автор. Заснет по едноименната книга на Гюнтер Грас, филмовият разказ проследява възхода и рухването на Третия Райх, видени през очите на малкия Оскар.Най-новият филм на Фолкер Шльондорф, „Повелителят на горите“ е портрет на забележителния австралийски агроном Тони Ринаудо, удостоен през 2018 година с алтернативна Нобелова награда – приза Right Livelihood. Шльондорф е специален гост на фестивала и днес ще засади първото дърво в „Гората на София Филм Фест“, инициатива подкрепена от Столична община и телекомуникационната компания Yettel.Неговото документално есе може да бъде видяно в различни фестивални кина:19.03, Кино „Влайкова“, 18:00 часа23.03, Euro Cinema, 20:15 часа24.03, Cine Grand Park Center, 19:00 часа27.03, Кинo „Люмиер“, 16:00 часа27.03, Културен център “G8”, 18:45 часа29.03, ОКИ „Красно село“,18:30 часа01.04, СУ – зала „Алма Алтер“, 16:00 часа07.04, Дом на киното, 20:30 часа16-31.03 - Достъпен ОНЛАЙН в neterra.tv/plus ... още »