Как се сбогува човек със спомен? Като освободиш скритата му сила, оставяйки камерата да записва. Шотландската режисьорка Шарлът Уелс намира отговорите в дълбокия емоционален свят на „Под слънцето“, който освен, че получи десетки награди и номинация за „Оскар“, е едва първият ѝ пълнометражен филм. Седмицата се разтяга във вечност, когато Калъм и 11-годишната му дъщеря Софи пристигат в Турция за ежегодната си споделена почивка в края на лятото. Нито един от тях не подозира, че това ще е последният път, в който нещата ще се случват по този начин, преди животът да ги раздели. За щастие, са си донесли и видеокамера. На фона на яркосиньото небе и с позлатена от слънцето кожа, баща и дъщеря създават своя филм, за да можем и ние да преживеем превръщането на споделено настояще в минало.
Савина Петкова за „Little White Lies“
Има още фестивални прожекции на тоталния киномански хит – следващата е на 29 март, сряда, от 19:00 часа в Cine Grand Park Center. После може да бъде видян на 1 април, събота, от 20:30 часа в Кино „Одеон“ и на 7 април, петък, от 18:15 часа в Дома на киното. Не го пропускайте!
За разлика от другите гилдии в Холивуд, Сценарната гилдия раздаде своите награди на две паралелни церемонии в Лос Анджелис и Ню Йорк. Победители в двете основни кино категории за оригинален и адаптиран сценарий са съответно Понг Джун Хо и Хан Джин Уон за „Паразит“ и Тайка Уайтити за „Джоджо Заека“. И макар, че и двата филма и сценариите им са номинирани и за „Оскар“, решението на гилдията е донякъде изненадващо. За оригинален сценарий големият фаворит бе Куентин Тарантино за „Имало едно време... в Холивуд“ и той вече обра почти всички отличия през сезона. За адаптиран сценарий пък за фаворитка бе смятана Грета Геруиг за екранизацията на „Малки жени“. Все пак изборът на Сценарната гилдия не винаги съвпада с този на Американската кино академия. Показателен е фактът, че миналата година бяха отличени „Eighth Grade“ и „Can You Ever Forgive Me?“ съответно за оригинален и адаптиран сценарий. Впоследствие на „Оскар“-ите триумфираха „BlacKkKlansman“ и „Зелената книга“. Алекс Гибни също получи награда – за сценарий на документален филм за „The Inventor: Out for Blood in Silicon Valley“ на HBO. Всъщност HBO се оказа големия победител в категориите за телевизионни филми. За драматичен сценарий бе отличен „Succession“, а за комедиен сценарий наградата получи „Barry“. Освен това „Пазителите“ бе отличен за нов сериал, „Чернобил“ триумфира за дългометражен сериал, а „Шоуто на Джон Оливър“ – в категорията за комедийно или ток шоу. ... още »
Продължава победният ход на „Лоши момчета завинаги“. За трета поредна седмица новият филм с Уил Смит и Мартин Лорънс е най-гледан в целия свят и вече е ясно, че е най-успешен в поредицата за двете ченгета с особен подход в борбата с престъпността. За този уикенд той спечели нови 17,7 милиона долара в САЩ и вече има общо 148,1 милиона. В останалия свят приходите му са 30,8 милиона. Съвсем скоро новият хит ще надмине бариерата от 300 милиона. Най-успешен е той във Великобритания (14,8 милиона), Германия (10,5 милиона), Австралия (10 милиона) и Русия (9,1 милиона). Отново на второ място е „1917“. Военната драна на Сам Мендес спечели 9,6 милиона в САЩ и вече има почти 120 милиона. Интересът в останалата част от света е още по-голям и общите й проходи са почти 250 милиона. Логично най-успешен е филмът във Великобритания с 41,1 милиона. Трети отново се нареди „Доктор Дулитъл“. Новата екранизация по романа на Хю Лофтинг е с 7,7 милиона долара в САЩ и до момента е спечелила 55,2 милиона. В останалия свят резултатът му до момента е 71,4 милиона, като през този уикенд дебютира на върха в Мексико (3,7 милиона) и Германия (2,8 милиона). Голямото разочарование този уикенд е свързано с дебюта на „The Rhythm Section“. Новият филм с Блейк Лайвли спечели нищожните за подобна продукция 2,8 милиона долара и успя да се нареди едва на десето място. ... още »
През изминалата вечер в в Ройъл Албърт Хол за 73-и път бяха раздадени наградите на Британската кино академия, по-известни като БАФТА. Водещ на шоуто този път беше Греъм Нортъм, който се справи повече от успешно при своя дебют.„1917“, военният епос на Сам Мендес, стана големият победител на вечерта, след като получи седем статуетки, включително за най-добър филм, британски филм, режисура и операторско майсторство. „Жокера“, който беше с най-много номинации, получи три отличия, включително за най-добър актьор на Хоакин Финикс и новата награда за най-добър кастинг. Въпреки, че беше сред фаворитите с 10 номинации, „Ирландецът“ на Мартин Скорсезе остана без награда.Сред звездите, връчващи награди, бяха Робърт де Ниро, Скарлет Йохансон, Оливия Колман, Хю Грант, Емилия Кларк, Ванеса Кирби, Тайка Уайтити и Ребел Уилсън, която сътвори най-забавната и безцеремонна реч на вечерта. Акробатите от прочутата трупа на Cirque du Soleil участваха за четвърти пореден път в шоуто и представиха свое специално изпълнение, вдъхновено от филма „Джуди“.Иън Маккелън връчи почетната награда на Анди Съркис, за неговите невероятни превъплъщения като Ам-Гъл, Кинг Конг и Цезар в „Планетата на маймуните“. По традиция принц Уилям лично връчи почетната награда за цялостен принос на Катлийн Кенеди, президент на Lucasfilm. Тя бе поздравена от Стивън Спилбърг, с когото работи по толкова популярни филми, при това повечето заснети във Великобритания. Кенеди сподели, че следващият голям хит на студиото ще бъде дългоочаквания „Индиана Джоунс 5“.Ето и пълният списък с наградените. Най-добър филм„1917“ Най-добър британски филм„1917“Най-добър актьор Хоакин Финикс - „Жокера“Най-добра актриса Рене Зелуегър - „Джуди“ Най-добър поддържащ актьор Брад Пит - „Имало едно време... в Холивуд”Най-добра поддържаща актриса Лора Дърн - „Marriage Story“ Най-добър режисьор Сам Мендес - „1917”Най-добър кастинг„Жокера”Най-добър дебют„Bait“ Най-добър оператор Роджър Дийкинс - „1917“Най-добър оригинален сценарий„Паразит“Най-добър адаптиран сценарий„Джоджо Заека”Най-добър чуждоезичен филм„Паразит“, Южна КореяНай-добър анимационен филм„Klaus“Най-добър документален филм„For Sama“Най-добра сценография„1917“Най-добри костюми „Малки жени“Най-добър композитор Хилдур Гуднадотур - „Жокера“Най-добър монтаж„Пълно ускорение“Най-добър звук„1917“Най-добри визуални ефекти„1917“Най-добър грим и прически„Бомба със закъснител“Изгряваща звездаМайкъл УордНаграда за цялостен приносАнди СъркисКатлийн Кенеди ... още »
Вече е факт първия трейлър на един от най-очакваните хитове на 2020 г. Вин Дизел се завръща в ролята на Доминик Торето в „Бързи и яростни 9“, известен с подзаглавието „Fast Saga“. Този път залозите са по-емоционални от всякога, защото героят му трябва да се погрижи за своето истинско семейство. До премиерата на трейлъра, представен с грандиозен концерт в Маями с участието на Cardi B, Wiz Khalifa, Charlie Puth, Ozuna и Ludacris, не знаехме много подробности за сюжета. Известно беше, че Джордана Брустър се завръща в ролята на Мия, че Джон Сина е сред новите попълнения в бързия и яростен отбор и че това ще е първият филм без участието на Дуейн Джонсън, включил се в поредицата с „Бързи и яростни 5“. Две са големите разкрития в трейлъра. Вече знаем, че героят на Сина ще е основният злодей във филма. По-шокиращ е фактът, че той е Джейкъб Торето, по-малкия брат на Дом. В трейлъра виждаме, че Джейкъб е професионален убиец, крадец и истинска фурия зад волана. Той се е съюзил със Сайфър, героинята на Чарлийз Терън, като залогът е да убие своя брат. Другата голяма новина е, че Хан е жив. Появил се за първи път в третия филм, в който действието се развиваше в Токио, героят на Гунг Канг бе сред любимците на феновете. Той обаче стана жертва на Декарт Шоу (Джейсън Стейтъм) в „Бързи и яростни 6“. Вече е ясно, че Хан все пак е оцелял и отново ще се включи към отбора на Дом. Излишно е да коментираме всички каскади и зрелищни сцени, загатнати в първия трейлър на „Бързи и яростни 9“, чийто режисьор е Джъстин Лин. Очакваме премиерата на 22 май. ... още »
Преди близо 17 години Дан Браун предизвика една от литературните сензации със своя роман „Шифърът на Леонардо“. Въпреки че породи доста спорове, той се превърна в истински бестселър и представи за първи път приключенията на професора от Харвард и специалист по религиозна символика Робърт Лангдън. Впоследствие през 2005 г. се появи и екранизацията на Рон Хауърд с Том Ханкс в главната роля, която се радваше на не по-малък интерес, въпреки че бе приета доста хладно от критиците. След това излязоха и продълженията „Ангели и демони“ и „Ад“, които бяха още по-разочароващи. Вече си мислехме, че няма да чуем повече за професор Лангдън, но той ще се завърне, този път на малкия екран. NBC обявиха, че започват работа по сериала „Лангдън“. Джей Бийтъл и Дан Дворник подготвят сценария, а Рон Хауърд се завръща като изпълнителен продуцент. Самият Дан Браун също ще работи по сериала, който ще бъде предисторията на известния професор. Ще видим младия Лангдън, който трябва да разреши поредица смъртоносни загадки, за да спаси своя отвлечен ментор и да осуети смразяващ заговор. В основата на сюжета ще е третия роман на Браун „Изгубеният символ“. Очакваме да разберем кой млад актьор ще бъде избран за главната роля и кои ще са неговите партньори на малкия екран. За момента NBC подготвят само пилотен епизод, от чийто успех ще зависи дали ще видим цял сезон на сериала. ... още »
Те са двама от най-популярните испански актьори. Пенелопе Крус и Антонио Бандерас често са си партнирали на екрана, последно във филма на техния любимец Педро Алмодовар „Болка и величие“. В тази почти автобиографична драма Бандерас играеше известен режисьор, а сега Крус ще го „режисира“ в следващия им общ филм. Снимките на „Competencia Oficial“ ще стартират в края на февруари в Испания. Ще участва и известният аржентински актьор Оскар Мартинес. Режисьори са неговите сънародници Мариано Кон и Гастон Дюпрат. Те са и автори на сценария, заедно с Андрес Дюпрат. Бандерас и Мартинес ще играят двама коренно различни актьори с различен стил на работа, които влизат в ожесточен конфликт по време на подготовката за нов филм, финансиран от прословут и доста нервен милионер. Крус ще е в ролята на популярна, но доста ексцентрична режисьорка на филма. Сред останалите имена в актьорския състав са Хосе Луис Гомес, Карлос Иполито, Колдо Олабари, Ирене Есколар, Нагоре Арамбуру, Пилар Кастро и Хуан Грандинети. Продуцент на филма ще е компанията MediaPro Studio и това ще е третият им общ проект с Кон и Дюпрат след „My Masterpiece“ и „4х4“. ... още »
Голямата актриса ще бъде удостоена с Наградата на София на Столичната община за своя принос в изкуството на киното Джералдин Чаплин е първата дъщеря на Чарлз Чаплин и Уна О’Нийл и внучка на Нобеловия лауреат Юджийн О’Нийл. Родена е в Санта Моника през 1944 година. Голяма част от детските си години прекарва в швейцарски пансион. Първоначалната амбиция на Джералдин е да стане професионална балерина. Тя решава да напусне колежа и да учи в Кралската балетна академия в Лондон, където е приета през 1961 година. Тя танцува професионално в продължение на една година в Париж, където я открива Дейвид Лийн и я кани да участва в „Доктор Живаго“ (1965). По време на 12-годишната си връзка с режисьора Карлос Саура, Джералдин Чаплин се снима в едни от най-успешните си филми, между които „Ментовка с лед“ (1967), „Ана и вълците“ (1973), „Елиса, живот мой“ (1977). „Да отгледаш гарвани“ (1976) е филмът, който й донася световна слава. Джералдин Чаплин има две деца, Шейн и Уна. Днес актрисата живее в Маями, но често посещава Испания и Швейцария.В програмата на 24-тия София Филм Фест са включени няколко филма с участието на Джералдин Чаплин, между които шедьовърът „Ментовка с лед“ (1967) на Карлос Саура, любимият от по-новите филми за актрисата „Котва и надежда“ (2017) на режисьора Карлос Маркис-Маркет, в който Джералдин играе с дъщеря си Уна, и филмът на Джесика Удуърт и Петер Бросенс „Босият император“ (копродукция на Белгия, Холандия, Хърватия и България), където актрисата, подобно баща си във „Великият диктатор“, изиграва две съвсем противоположни роли.Визитата на Джералдин Чаплин на София Филм Фест е подкрепена от институт „Сервантес“ и Посолството на Испания. Легендарната актриса създава най-забележителните си филмови образи именно в испанското кино, снимайки се в най-добрите испански кинотворби - точно те се открояват най-ярко в паметта на няколко поколения зрители!София Филм Фест е част от Календара на културните събития на Столична община за 2020 година. ... още »
Премиера на 24-тия София Филм Фест Георги Дюлгеров ще представи и своята книга „Биография на моите филми“Легендарната творба на режисьора Георги Дюлгеров „Мера според мера“ е създадена през 1981 година по сценарий на Руси Чанев и Дюлгеров, по романа на Свобода Бъчварова „Литургия за Илинден“. Това е първият български филм за борбата на македонските българи – пресъздадена е историята на Илинденско-Преображенското въстание през 1903 година, с участието на реални исторически личности — Апостол войвода, Христо Чернопеев, Яне Сандански, Пейо Яворов, Гоце Делчев, Георги Мучитан. Съдбата на един обикновен поборник - Дилбер Танас, превърнал се от неук чобанин в мислещ човек и сподвижник на известни войводи, е метафора на общата ни история, в която човешки драми и политически игри променят изначалната идея на борбата и нейното значение.Оператор на филма е Радослав Спасов, художник е Георги Тодоров-Жози, музиката е на Божидар Петков. Ролите са поверени на Руси Чанев, Цветана Манева, Григор Вачков, Стефан Мавродиев, Димитър Буйнозов, Маргарита Карамитева, Вълчо Камарашев, Катя Иванова, Румена Трифонова, Мартина Вачкова, Богдан Глишев, Димитър Луканов, Венцислав Кисьов, Милена Андонова, Ивайло Христов, Иван Черкелов, Людмил Тодоров, Марио Кръстев, Светослав Овчаров, Иглика Трифонова и др. Заглавието на филма идва от стихотворението на Пейо К. Яворов – „Ден денувам“. В „Мера според мера“ се снимат около 110 актьори, 800 епизодици, 19 000 статисти. Общата дължина на филмовата лента на всичките серии е около 11 000 метра.Публиката на 24-тия София Филм Фест ще има възможност да види за първи път третия епизод на възрожденската сага в съвсем нов вид, с напълно реставрирана картина. Този процес е резултат от сканирането на целия негатив и неговото цялостно почистване; след това той е разчетен наново, направени са нови цветови корекции и е коригирана експозицията на кадрите, като са добавени визуални ефекти за подсилване на картината и подобряване на качеството й. Освен това епизодът ще бъде представен с изцяло нов звук – верен на оригинала, но преформатиран от моно в стерео 5+1, с добавени звукови ефекти. Също така новината е, че „Мера според мера“ ще бъде представен със запазена оригинална фонограма и добавени субтитри на литературен български език – за да бъде улеснено възприемането на историята от младите поколения, при все специфичните македонски наречия и архаичната лексика на оригинала. Дигиталната реставрация на трета серия на „Мера според мера“ е реализирана в Доли Медиа Студио, които стоят и зад дигитализирането на „Парчета любов“ и новата версия на „Хан Аспарух“. Продуцент на реставрацията е Добромир Чочов, ръководител проект е Стефан Чернев, организатор постпродукция е Константин Боров, цветни корекции – Мартин Захариев-Майс, реставрация на изображение – Ясен Харалампиев, позитив/негатив и сканиране – Христо Върбанов, Стефан Тенев, звук – Цветелина Цветкова, субтитри на литературен български език – Илиана Йорданова, DCP мастеринг – Емил Велков. Екипът на „Доли медия студио“ отправя благодарност към директора на БНФ Антония Ковачева и директора на ИА „Национален филмов център“ Жана Караиванова.* * * „Биография на моите филми“ е, според думите на своя автор, „доста чешитска книга“. Тя е решена в черно-бяло, като в нея са включени разкази за филмите на Георги Дюлгеров, създадени до 1989 година, обединени от темата за личността срещу системата. Заедно с увлекателните разкази, част от които бяха публикувани в списание „АРТизанин“, и страхотните черно-бели фотографии, читателите ще имат възможност да използват любопитен интерактивен подход при прелистването на нейните страници. Към всеки от коментираните от автора филми ще бъде приложен специален QR код, чрез който с помощта на мобилни устройства с QR-четец, ще бъдат представяни епизоди от съответните творби, за които става дума в разказа. По този начин, заедно с прочетеното в „Биография на моите филми“, публиката ще има възможност да си припомни откъси от самите филми на Георги Дюлгеров. За екипа на София Филм Фест е привилегия, че има възможността да представи на почитателите на творчеството на Георги Дюлгеров една от първите книги с подобен провокативен, интерактивен подход към разказа! ... още »