Почитателите на Джесика Частейн ще могат да я видят в новия филм на мексиканския режисьор Мишел Франко „Памет“ (Мексико-САЩ-Чили), който получи приза за най-добър актьор на фестивала във Венеция ‘23 за вълнуващото изпълнение на Питър Скарсгард. Историята проследява трансформацията в живота на Силвия, след като Сол решава да я последва до дома ѝ след срещата на гимназиалния им клас. „Исках да направя филм за хората, които живеят извън обществените рамки. Тяхната неспособност да се съобразят с очакванията на другите често се корени в събития, които съществуват само в спомените им. Понякога самото им маргинализиране предлага бягство от сенките на миналото и шанс да изградят живот в настоящето. Въпросът е дали могат да избягат от тези сенки“, споделя Мишел Франко.
ОЧАКВАМЕ ви в кино “Люмиер”, 19 март,
начало на прожекцията 20:30 часа
Отвъд мъглата | Beyond the Fog
„Отвъд мъглата“ на младия японски автор Дайчи Мурасе пренася зрителите в едно тихо японско селце. В тази интересна в миналото туристическа дестинация живее 12-годишната Ихика, а нейното семейство в продължение на няколко поколения се грижи за една страноприемница. Оцеляването на този специфичен семеен бизнес се оказва в опасност, когато дядото изчезва и за момичето и майка й настъпва време за промяна. Сценарист и режисьор на своя пълнометражен дебют, с изпълнителен продуцент легендата Наоми Кавасе, Мурасе учи режисура в Киото, а първият му късометражен филм „Forget But“ е прожектиран в паралелната късометражна програма в Кан през 2019 година.
04.02.2022г. /петък/15ч. „Клифърд, голямото червено куче“ -100 мин. 8.00/6.00 лв.17ч. ПРЕМИЕРА „MOONFALL“ - 124 мин. 10.00/8.00лв.19:30ч. ПРЕМИЕРА „Южен вятър: Ускорение“ - 127 мин. 10.00/8.00 лв.05.02.2022г. /събота/ 11ч. „Клифърд, голямото червено куче“ - 100 мин. 8.00/6.00 лв.18ч. „Петя на моята Петя” – 95 мин. 10.00/8.00 лв. /цени на билети за ученици – 6.00 лв., като минимум групата е 15 човека, с един безплатен билет за класен ръководител/20ч. ПРЕМИЕРА „Южен вятър: Ускорение“ - 127 мин. 10.00/8.00 лв.06.02.2022г. /неделя/11ч. „Клифърд, голямото червено куче“ –97 мин. 8.00/6.00 лв.15ч. „Петя на моята Петя“ - 95 мин. 10.00/8.00 лв. /цени на билети за ученици – 6.00 лв., като минимум за група е 15 човека, с един безплатен билет за класен ръководител/ 17ч. ПРЕМИЕРА „MOONFALL“ - 124 мин. 10.00/8.00 лв. 19:30ч. ПРЕМИЕРА „Южен вятър: Ускорение“ - 127 мин. 10.00/8.00 лв.07.02.2022г. /понеделник/15:30ч. „Петя на моята Петя“ 95 мин. 10.00/8.00лв. /цени на билети за ученици – 6.00 лв, като минимум групата е 15 човека, с един безплатен билет за класен ръководител/17:30ч.ПРЕМИЕРА „MOONFALL“ 124 мин. 10.00/8.00лв.20ч. ПРЕМИЕРА „Южен вятър: Ускорение“ -127 мин. 10.00/8.00 лв.08.02.2022г. /вторник/15:30ч. „Петя на моята Петя“ - 95 мин. 10.00/8.00 лв./цени на билети за ученици – 6.00 лв, като минимум групата е 15 човека, с един безплатен билет за класен ръководител/ 17:30ч. ПРЕМИЕРА „ MOONFALL“ - 124 мин. 10.00/8.00 лв.20ч. „СЕВЕР“ документален филм 50 мин. Цена на билет 10.00 лв.09.02.2022г. /сряда/15ч. „Клифърд, голямото червено куче“ – 97 мин. 8.00/6.00 лв.17ч. „Петя на моята Петя“ - 95 мин. 10.00/8.00 лв. /цени на билетите за ученици – 6.00 лв., като минимум групата е 15 човека, с един безплатен билет за класен ръководител/19ч. ПРЕМИЕРА „MOONFALL“ - 124 мин.10.00/8.00 лв.10.02.2022г. /четвъртък /15:30ч. „Петя на моята Петя“ 95 мин. 10.00/8.00лв. /цени на билетите за ученици – 6.00 лв., като минимум групата е 15 човека, с един безплатен билет за класен ръководител/ 17:30ч. „Сузана Андлер“ - 91 мин. 10.00/8.00 лв. 19ч. ПРЕМИЕРА „Южен вятър: Ускорение“ - 127 мин. 10.00/8.00 лв. ... още »
петък 04. 02.12.30 ВЕНЕЦ ДИМИТРОВ Сватбите на Йоан Асен – 1975, реж. Вили Цанков, оп. Венец Димитров, 161’, с Апостол Карамитев, Коста Цонев, Иван Кондов, Невена Коканова15.30 Петя на моята Петя – България, 2020, реж. Александър Косев, 90’, с Александра Костова, Алиса Атанасова, Албена Павлова, Юлиян Вергов, 3 награди от “Златна роза” – за най-добра актриса на Александра Костова, дебют и диплом за Албена Павлова17.15 Сузана Андлер (Suzanna Andler) – Франция, 2021, реж. Беноа Жако, 91’, по пиесата на Маргьорит Дюрас, с Шарлот Гензбур, Нилс Шнайдер19.00 Южен вятър: Ускорение (Juzni vetar 2: Ubrzanje) – Сърбия, 2021, реж. Милош Аврамович, 127’с Милош Бикович, Миодраг Радонич, Мики Манойлович, Александър Берчек, Мариан Вълев, Захари Бахаров, Мак Маринов, Асен Блатечки, Руси Чаневсъбота 05. 02.12.45 Паралелни майки (Madres paralelas) – Испания, 2021, реж. Педро Алмодовар, 123’, с Пенелопе Крус, Милена Смит, Айтана Санчес-Хихон, Венеция – Купа „Волпи” за най-добра актриса на Пенелопе Крус, 2 номинации за „Златен глобус” – за чуждоезичен филм и музика, 8 номинации за “Гоя”, вкл. за най-добър филм15.00 Човекът, който продаде кожата си (The Man Who Sold His Skin) – Тунис-Франция-Германия-Белгия-Швеция, 2020, реж. Каутер Бен Хания, 104’, с Яхия Махайни, Моника Белучи, Стокхолм – Награда за сценарийНоминация за „Оскар” за международен филм17.00 Южен вятър: Ускорение (Juzni vetar 2: Ubrzanje) – Сърбия, 2021, реж. Милош Аврамович, 127’с Милош Бикович, Миодраг Радонич, Мики Манойлович, Александър Берчек, Мариан Вълев, Захари Бахаров, Мак Маринов, Асен Блатечки, Руси Чанев19.30 Петя на моята Петя – България, 2020, реж. Александър Косев, 90’, с Александра Костова, Алиса Атанасова, Албена Павлова, Юлиян Верговнеделя 06. 02.12.30 Добрият шеф (El Buen patron) – Испания, 2021, реж. Фернандо Леон де Араноа, 120’, с Хавиер Бардем, Сан Себастиан – Конкурсна програма, 20 номинации за „Гоя”, вкл. за най-добър филм14.45 Южен вятър: Ускорение (Juzni vetar 2: Ubrzanje) – Сърбия, 2021, реж. Милош Аврамович, 127’, с Милош Бикович, Миодраг Радонич, Мики Манойлович, Александър Берчек, Мариан Вълев, Захари Бахаров, Мак Маринов, Асен Блатечки, Руси Чанев17.15 Петя на моята Петя – България, 2020, реж. Александър Косев, 90’, с Александра Костова, Алиса Атанасова, Албена Павлова, Юлиян Вергов19.00 Сузана Андлер (Suzanna Andler) – Франция, 2021, реж. Беноа Жако, 91’, по пиесата на Маргьорит Дюрас, с Шарлот Гензбур, Нилс Шнайдерпонеделник 07. 02.12.45 Сузана Андлер (Suzanna Andler) – Франция, 2021, реж. Беноа Жако, 91’, по пиесата на Маргьорит Дюрас, с Шарлот Гензбур, Нилс Шнайдер14.30 ДОКУ-МЕНТАЛНО: НЕВЕНА ТОШЕВАКръстю Раковски – един обречен – 1991, 111’16.30 Южен вятър: Ускорение (Juzni vetar 2: Ubrzanje) – Сърбия, 2021, реж. Милош Аврамович, 127’,с Милош Бикович, Миодраг Радонич, Мики Манойлович, Александър Берчек, Мариан Вълев, Захари Бахаров, Мак Маринов, Асен Блатечки, Руси Чанев19.00 Паралелни майки (Madres paralelas) – Испания, 2021, реж. Педро Алмодовар, 123’, с Пенелопе Крус, Милена Смит, Айтана Санчес-Хихонвторник 08. 02.13.45 ИЛИЯ ДОБРЕВ Васката – 1964, реж. Борислав Шаралиев, 19’ с Илия Добрев, Северина Тенева Белият кон – 1968, реж. Милен Николов, 36’ с Григор Вачков, Илия Добрев, Евстати Стратев, Васил Попилиев15.00 Останалото е пепел – България, 2020, реж. Георги Костов, 100’, с Асен Блатечки, Диляна Попова, Бен Крос17.00 Южен вятър: Ускорение (Juzni vetar 2: Ubrzanje) – Сърбия, 2021, реж. Милош Аврамович, 127, с Милош Бикович, Миодраг Радонич, Мики Манойлович, Александър Берчек, Мариан Вълев, Захари Бахаров, Мак Маринов, Асен Блатечки, Руси Чанев19.15 Човекът, който продаде кожата си (The Man Who Sold His Skin) – Тунис-Франция-Германия-Белгия-Швеция, 2020, реж. Каутер Бен Хания, 104’, с Яхия Махайни, Моника Белучисряда 09. 02.12.45 Изгубени илюзии (Illusions perdues) – Франция, 2021, реж. Ксавие Джаноли, 149’, по романа на Оноре дьо Балзак, с Бенжамен Воазен, Сесил дьо Франс, Венсан Лакост, Ксавие Долан, Жерар Депардийо, Венеция – Конкурсна програма, 15 номинации за “Сезар”, вкл. за най-добър филм15.30 ИЛИЯ ДОБРЕВ Трампа – 1978, реж. Георги Дюлгеров, 90’, с Илия Добрев, Таня Шахова, Маргарита Пехливанова, Петя Дубарова17.15 Петя на моята Петя – България, 2020, реж. Александър Косев, 90’, с Александра Костова, Алиса Атанасова, Албена Павлова, Юлиян Вергов19.00 Добрият шеф (El Buen patron) – Испания, 2021, реж. Фернандо Леон де Араноа, 120’, с Хавиер Бардемчетвъртък 10. 02.13.00 ИЛИЯ ДОБРЕВ Меги – 1988, реж. Петър Донев, 86’ с Диана Захариева, Илия Добрев, Любен Чаталов, Нина Стамова14.45 Останалото е пепел – България, 2020, реж. Георги Костов, 100’, с Асен Блатечки, Диляна Попова, Бен Крос16.45 Петя на моята Петя – България, 2020, реж. Александър Косев, 90’, с Александра Костова, Алиса Атанасова, Албена Павлова, Юлиян Вергов18.30 Изгубени илюзии (Illusions perdues) – Франция, 2021, реж. Ксавие Джаноли, 149’, по романа на Оноре дьо Балзак, с Бенжамен Воазен, Сесил дьо Франс, Венсан Лакост, Ксавие Долан, Жерар ДепардийоЦени на билетите за Южен вятър: Ускорение – 10/8 лв.Цени на билетите за Петя на моята Петя и Сузана Андлер – 9/7 лв.Цени на билетите за Човекът, който продаде кожата си – 8/6 лв.Цени на билетите за Добрият шеф, Изгубени илюзии, Останалото е пепел и Паралелни майки – 7/5 лв. ... още »
КОД #КИНО е навсякъде през март!И през 2022 година светът продължава да се адаптира към непрестанните трансформации на реалността – off- и online, но хората обичат да се изгубват в паралелните светове на киното и да преоткриват специалния код „забавление“. Традицията на София Филм Фест продължава започнатото преди 26 години – в нова среда, с нови поколения, с нова енергия за бъдещето. Започнал през 1997 като тематичен фестивал с емблематичното име Мюзик Филм Фест, претърпял възходящо развитие през годините, София Филм Фест се превърна в едно от най-значимите филмови събития в Централна и Източна Европа, единственият български кинофестивал с акредитация от FIAPF, включен в списъка с 50-те най-важни за филмовата индустрия фестивали в света и в каледара на ФИПРЕССИ. На СФФ са гостували плеяда световни кинотворци, сред които Вим Вендерс, Алън Паркър, Никита Михалков, Фолкер Шльондорф, Аньес Варда, Иржи Менцел, Коста-Гаврас, Тери Гилиъм, Емир Кустурица, Отар Йоселиани, Биле Аугуст, Горан Паскалевич, Бела Тар, Кшищоф Зануси, Агнешка Холанд, Хю Хъдсън, Клаудия Кардинале, Рупърт Еверет, Франко Неро, Тери Джоунс, Майкъл Пейлин, Нури Билге Джейлан, Джери Шацбърг, Данис Танович, Мика Каурисмаки, НПавел Павликовски, Мики Манойлович, Илдико Енеди, Ейбъл Ферара и много, много други. Повечето от тях са носители на Наградата на София на Столична община.Поради продължаващата пандемия, предизвикана от Covid-19, 26-ият София Филм Фест отново ще заложи на хибридно представяне на своята програма. От 10 до 31 март 2022 филмите ще бъдат в киносалони при спазване на всички противоепидемични мерки, като част от заглавията ще бъдат налични и онлайн (в партьорство с водещата в света платформа за организиране на онлайн фестивали Festival Scope/Shift 72). Очакваме да посрещнем авторите на филмите от конкурсните програми, които да представят лично своите творби пред българската публика. Фестивалът се организира от Арт Фест под патронажа на Столична община, с подкрепата на Министерство на културата, ИА „Национален филмов център“ и програма „Творческа Европа“ MEDIA на Европейския съюз, в партньорство с Националния дворец на културата, културни институти, спонсори, партньори и приятели. Официалното откриване на 26-ия София Филм Фест е на 10 март в Зала 1 на НДК. Прожекциите ще продължат до края на март в София. Специална програма в Дома на киното и Чешкия център, свързана с ретроспективи и други събития, ще подготви публиката с очакване за фестивала от 1 март. През март ще се състои и София Филм Фест в Пловдив. Юбилейното 20-то издание на София Филм Фест на брега в Бургас ще стартира на 31 март, а традиционното издание във Варна ще бъде обявено допълнително.* * *За 20-и път международно жури ще определи Голямата награда в конкурса за първи или втори игрален филм „София – град на киното”, съдържаща парична премия от 7000 евро, осигурена от Столична община. Председател на журито е българската режисьорка Иглика Трифонова, която ще получи и Наградата на София на Столична община за своя принос към изкуството на киното. Украинският режисьор Олег Сенцов също ще е част от журито и ще представи пред българската публика филма си „Носорог“, започнал своя път от международния копродукционен пазар София Мийтингс през 2012.Програмата по традиция включва 12 филма, два от които са български! Ето и част от потвърдените конкурсни филми: * „Бъди до мен“ („Stand by Me“) – Русия, режисьор Тамара Дондурей;* „Бърлогата“ („The Den“) – Италия, режисьор Бейтриче Балдачи;* „Диви корени“ („Wild Roots“) – Унгария-Словакия, режисьор Хайни Киш;* „Липсващият режисьор“ („The Absent Director“) – Иран, режисьор Арванд Даштарей;* „Мис Осака“ („Miss Osaka“) – Дания-Норвегия-Япония, режисьор Даниел Денчик;* „Смирен“ („Humble“) – България-Румъния, режисьор Светослав Драганов;* „Соната“ („Sonata“) – Полша, режисьор Бартош Блажке;* „Януари“ („January“) – България-Португалия-Люксембург, режисьор Андрей Паунов.Балканският конкурс включва топ-заглавия от региона. Сред селектираните филми в програмата са:* „Докато мога да вървя“ („As Far As I Can Walk“) – Сърбия-Франция-Люксембург-България-Литва, режисьор Стефан Арсениевич;* „Мурена“ („Murina“) – Хърватия-Бразилия-САЩ-Словения, режисьор Антонета Аламат Кусянович;* „Небеса“ („Heavens Above“) – Сърбия-Германия-Северна Македония-Словения-Хърватия-Черна гора-Босна и Херцеговина, режисьор Сърджан Драгоевич;* „Рибена кост“ („Fishbone“) – България-Румъния, режисьор Драгомир Шолев;* „Сестри“ („Sisterhood“) – Северна Македония-Косово-Черна гора, режисьор Дина Дума;* „Синя луна“ („Blue Moon“) – Румъния, режисьор Алина Григоре;* „Хълмът на лъвиците“ („The Hill Where Lionesses Roar“) – Франция-Косово-САЩ, режисьор Луана Байрами.През 2022 година фестивалът ще представи специален акцент върху творчеството на жените в киното, част от която е програма с филми на български жени-режисьори. Въпреки че относителният дял на филмите, реализирани от жени-режисьори, все още е малък, едни от най-успешните български творби, създадени след 1989 година, са дело на дами. 26-ият София Филм Фест ще подчертае тяхната роля в изграждане на облика на съвременното българско кино със специална програма от 11 филма, дело на режисьорки, навлезли в киното през последните четири десетилетия. Сред тях са Адела Пеева (стартирала през 80-те години), Иглика Трифонова (през 90-те), Зорница София, Светла Цоцоркова и Надежда Косева (в първото десетилетие след 2000), звездата на всички останали изгрява след 2010 – Кристина Грозева, Майя Виткова, Ралица Петрова, Елица Петкова, Мина Милева и Весела Казакова, Яна Титова. Филмите ще бъдат представени от техните автори в Дома на киното в периода 1-10 март 2022. 20-ият Конкурс за български късометражен филм ще представи 13 филма, селектирани от жури в състав: Мартина Апостолова, актриса и режисьорите Виктор Божинов и носителя на наградата през 2021 – Андрей Кулев. За трета поредна година наградата се осигурява от Доли медия студио. Кои са филмите ще разберете от специална прес-информация.* * *Сред вече обявените премиери на фестивала са копродукциите с България „Мрак“ на Душан Милич и „Как се научих да летя?“ на Радивое Андрич, както и дългоочквания последен документален филм на Анна Петкова „Авантюриста“.РАЗБИРА СЕ, това НЕ Е ВСИЧКО - ще има още много детайли по филмите и програмата, които да споделяме с Вас през целия месец февруари!Кои ще бъдат останалите филми в конкурсните и другите програми? Кои ще бъдат международните гости на фестивала? Кои български филми ще имат премиери? Кои ще бъдат другите носители на Наградата на София и специалната награда на София Филм Фест?Следете подробностите за акценти на сайта ни www.siff.bg, както и в социалните мрежи (Facebook, Twitter, Instagram, YouTube) на фестивала.Креативният и комуникационен партньор на София Филм Фест е DDB! Конкурс за български късометражен филм на 26-ия София Филм ФестНаградата осигурява Доли медия студиоЗа 20-та поредна година международният филмов фестивал София Филм Фест организира конкурс за български късометражен филм. През повечето години програмата е подкрепяна от ирландското уиски Джеймисън, което допринесе за успешното развитие на създаването на късометражно кино в България. За трета поредна година наградата ще се връчи от Доли медия студио. В конкурса са участвали много от водещите имена в съвременното българско кино, сред които Драгомир Шолев, Андрей Паунов, Борис Десподов, Светла Цоцоркова, Петър Вълчанов, Павел Веснаков.Селекционната комисия – актрисата Мартина АПОСТОЛОВА, режисьорът Виктор БОЖИНОВ и миналогодишният носител на Наградата за най-добър късометражен филм, режисьорът Андрей КУЛЕВ, избраха следните 13 заглавия, които ще бъдат представени на Международното жури на 26-ия София Филм Фест: 1. Билетът / The Ticket, режисьор Кеворк Асланян, 11 мин.2. Божоле / Beaujolais, режисьор Ирена Даскалова, 28 мин.3. Ви / Vi, режисьор Деян Цвятков, 11 мин.4. Засушаване / Drought, режисьор Тото Митовски, 10 мин.5. Игра / Game, режисьор Орлин Менкаджиев, 9 мин. 6. Интервю в утробата на кита / Interview in the Womb of the Whale, режисьор Рашко Раков, 19 мин. 7. Кокичета в края на влака / Snowdrops at the end of the Train, режисьор Галина Георгиева, 26 мин.8. Любовни черупки / Spell in Love, режисьор Свилен Димитров, 16 мин., анимация9. Магаре / Donkey, режисьор Мартин Негрев, 22 мин.10. Мона Лиза / Mona Lisa, режисьор Веселка Кунчева, 9 мин.11. Насред бетона / Amidst the Concrete, режисьор Йордан Михайловски, 15 мин.12. Отчупване / Breakoff, режисьор Силвия Чернева, 6 мин, документален13. Рак, омар и стрида / Cancer, Capricorn and Pisces, режисьор Марий Росен, 20 мин.Наградата е на стойност 9 500 евро (1 500 евро парична премия и 8 000 евро в постпродукционни услуги), осигурени от Доли медия студио, които се получават от режисьора на филма-победител.На добър час на избраните творби! ... още »
„Жените в киното“ на 26-ия София Филм ФестФестивалът ще представи специална програма с филми на български жени-режисьориВъпреки че относителният дял на филмите, реализирани от жени-режисьори, все още е малък, едни от най-успешните български творби, създадени след 1989 година, са дело на дами. 26-ият София Филм Фест ще подчертае тяхната роля в изграждане на облика на съвременното българско кино със специална програма от 11 филма, дело на режисьорки, навлезли в киното през последните четири десетилетия. Сред тях са Адела Пеева (стартирала през 80-те години), Иглика Трифонова (през 90-те), Зорница София, Светла Цоцоркова и Надежда Косева (в първото десетилетие след 2000), звездата на всички останали изгрява след 2010 – Кристина Грозева, Майя Виткова, Ралица Петрова, Елица Петкова, Мина Милева и Весела Казакова, Яна Титова. Филмите ще бъдат представени от техните автори в Дома на киното в периода 1-10 март 2022. Програмата няма претенция да включи всички успехи на жени в новото българско кино, част от които са дело на знакови фигури като Елдора Трайкова, Милена Андонова, Анна Петкова, Малина Петрова, по-младите Силвия Пешева, Кристина Николова, Рузие Хасанова и много други. Смятаме тази програма за „Част 1“ и ще се радваме да я продължим, представяйки класически и бъдещи произведения на жени в българското кино.Иглика Трифонова, която ще получи Наградата на София и ще бъде председател на международното жури на 26-ия СФФ, е една от най-активно работещите и успешни съвременни български режисьорки. Навлиза в киното с документални филми, но световно признание получава с игралните „Писмо до Америка“ (2000) и „Разследване“ (2006). „Прокурорът, защитникът, бащата и неговият син“ (2016) е творба, по която Иглика работи 10 години. Проектът стартира от международния копродукционен пазар София Мийтингс и печели наградата ScriptEast за най-добър сценарий от Централна и Източна Европа на Фестивала в Кан (2011). Филмът е по действителен случай от Международния трибунал за войната в бивша Югославия и разказва за сръбски младеж, свързан с военните престъпления в Босна, който трябва да свидетелства в Хага срещу висш сръбски военен.„Чия е тази песен?“ (2003) на майсторката-документалист Адела Пеева е една от най-успешните нейни творби в 50-годишната ѝ кариера на режисьор. Показан на над 60 фестивала, удостоен с много престижни награди, филмът е „комично-драматичен и трагичен разказ за търсенето на истината за една песен“ в почти всички балкански страни. Адела Пеева е единственият български режисьор с номинации за документален филм от Европейската филмова академия за „Чия е тази песен?“ и „Развод по албански“ (2008). Тя е и първата българска жена-режисьор, носител на Наградата на София на Столичната община и СФФ. През 2017 Адела Пеева създава сайта www.zeni-bg-kino.com, който фокусира вниманието върху работата и постиженията на жените в българското кино.„Мила от Марс“ (2004) е космическият старт на Зорница София, представен на първото издание на пазара за копродукции София Мийтингс. Главната роля във филма се изпълнява от актрисата Весела Казакова, която през 2006 година е включена в специалната селекция на Берлинале „Shooting Stars“ за изгряващи звезди. Градското сираче Мила, която наподобява „екстремна версия на Джоди Фостър в „Шофьор на такси” (според „Варайъти”), и светът на старците, получили колективна награда за „най-топла, оригинална и завладяваща актьорска игра” на фестивала в Сараево, се сблъскват във филм, награден за своята неконвенционалност и кинематографична оригиналност. Светла Цоцоркова печели една от първите Награди Джеймисън за български късометражен филм на София Филм Фест с „Живот със София“ (2004). Дебютира през 2014 с „Жажда“, стартирал от Сан Себастиан. Вторият й пълнометражен филм „Сестра“ (2019) има завидна фестивална съдба - световната му премиера е отново в Сан Себастиан, в програмата „Нови режисьори“, където е отличен с почетен диплом. „Филмът на Цоцоркова е за семейния живот и сестринството, за малките, уж невинни лъжи в едно семейство, и за начина, по който могат да бъдат преодолени противоречията между близки хора…“, пише „Варайъти”. Сценарият е на Светослав Овчаров и Светла Цоцоркова, които са и продуценти на филма, реализиран в копродукция с Доха - Катар. „Сестра“ започва пътя си като проект на София Мийтингс и е подкрепен от фестивалите в Арас (Франция), Солун (Гърция), Хонконг (Китай). Надежда Косева се заявява пред света през 2005 с новелата „Ритуалът“, част от омнибуса „Поколение – изгубени и намерени“, открил Форума на младото кино в Берлин. Години по-късно и след успеха на „Омлет“ (почетен диплом за късометражен филм от Сънданс, 2008) тя реализира пълнометражния си дебют „Ирина“ (2018), удостоен с над 15 международни награди, в който блести с магнетичното си присъствие актрисата Мартина Апостолова. Сюжетът проследява Ирина, която трябва да спаси семейството си и решава да стане сурогатна майка – да износи детето на непознати хора срещу заплащане. Постепенно тя открива какви чувства и емоции стоят зад обичта и прошката…„Слава“ (2016) идва след „Урок“ (2014). Дали е така и в живота?! Режисьорският тандем Кристина Грозева и Петър Вълчанов не би имал същия заряд без яркото женско присъствие в него, белязано и с впечатляващи роли на актрисата Маргита Гошева. „Урок“, „Слава“ и „Бащата“ са представяни в различни издания на пазара за копродукции София Мийтингс и имат престижни награди от цял свят, като последният получи „Кристален глобус“ в Карлови Вари. Историите им неотменно пленяват и зрителите със своите автентични емоционални сюжети, вдъхновени от действителни събития. „Интересуват ни социалните теми, темите за отношенията между хората. Харесва ни да правим човешки филми за човешки същества, които показват как те живеят в реалността, била тя политическа или социална. Фокусираме се върху това как се справят с всичко, което им се случва“, разкрива Кристина Грозева.През 2014 година „Виктория“ на Майя Виткова-Косев е първият български пълнометражен игрален филм с премиера нa нaй-знaчимия фecтивaл зa нeзaвиcимo ĸинo в cвeтa „Cъндaнc“. Следват нaд 70 мeждyнapoдни участия и много нaгpaди. „Виктория“ е огледален образ на живота - смях, тъга, страдание и възторг. Историята проследява едноименната героиня, родена в края на комунизма и обявена за „бебе на десетилетието”, тъй като се ражда без пъп. Политическите промени в България изправят пред изпитание отношенията между Виктория и майка й, която се е зарекла да не ражда дете, докато в страната властва тоталитаризъм. „Виктория“ е едновременно интимен и епичен филм, използващ драматично завладяващ, визуално изобретателен и пълен с метафори и ирония стил.“ (Джон Найн, старши програматор на фестивала „Сънданс“).Пълнометражният дебют на Ралица Петрова „Безбог“ (2016) изненада със своя изключителен пробив – той бе удостоен със „Златен леопард“ за най-добър филм на фестивала в Локарно, и с призовете за най-добра актриса (Ирена Иванова), на Екуменическото жури и на критиците в Швейцария; в колекцията му има още над 20 награди от цял свят, сред които Голямата награда на журито на СФФ 2017. „Историята на „Безбог“ има реалистичен сюжет, но той е изразен алегорично. Образът на главната героиня е събирателен образ на всички нас… „Безбог“” е предимно човешка история – разказва за болката, произлизаща от липсата на правосъдие, на морални ценности“, споделя Ралица Петрова.Елица Петкова дебютира с филма „Жалейка“ (2016), който спечели признание от журито в конкурса „Генерация 14+“ на Берлинале и бе победителят в Международния конкурс на 20-ия СФФ. Първоначално Петкова се фокусира върху документалното кино. През 2015 нейният късометражен „Абсент“ е включен в програмата на „Cinéfondation” в Кан. Пълнометражният „Жалейка“ разказва за 17-годишната Лора, която трябва да се справи с реалността след смъртта на своя баща. И въпреки че тя иска да се наслаждава на младостта си, желанието да живее нормален живот е пресечено от недоволството на другите, които я карат насила да играе ролята на сирак…Режисьорският дебют на актрисата Яна Титова „Доза щастие“ (2019) е създаден по истинската история в автобиографичния роман на журналистката Весела Тотева „Падение и Спасение: Изповедта на една хероинова наркоманка“. „Това не е просто филм - това е нашата мисия, нашата кауза. Фокусът ни винаги е бил филмът да достигне до колкото се може повече хора. Вярваме, че историята на Весето, ще промени животи, ще събуди духовете и ще развълнува зрителите“, споделя Яна Титова, а „Доза щастие“ се превърна в един от най-гледаните български филми за последните няколко години.„Жените наистина плачат“ (2021) е вторият пълнометражен игрален филм на режисьорското дуо Мина Милева и Весела Казакова след „Котка в стената“ (2019, с премиера в Локарно) и няколко успешни документални филма. Представен пред селекционери на София Мийтингс, филмът стартира от основната програма в Кан, участвайки в „Особен поглед“. Следват Карлови Вари, Сараево, бляскава премиера в София и още десетки фестивали и признания. „Жените наистина плачат“ е семейна драма за правото да бъдеш себе си през усмивка и прошка, филм за жената - неудобна, бореща се, модерна. „Това е един филм, който утвърждава силата, красотата и твърдостта на жените“, казва Мина Милева. „Филмът е искрен в абсурдността си и затова предизвиква много радост и смях, симпатия и затова е лек за гледане“, допълва Весела Казакова. ... още »
Новият проект на Олег Сенцов –„НОСОРОГ“ със специална прожекцияна предстоящия 26-и София Филм ФестРежисьорът ще е част от журито в Международния конкурс за първи и втори игрални филми на фестивалаОлег Сенцов ще представи лично в София своя филм „Носорог“, стартирал на международния копродукционен пазар София Мийтингс през 2012 година и спечелил наградата за най-добър филмов проект. Реализиран като съвместна продукция между Украйна, Полша и Германия, „Носорог“ участва и в Works in Progress на София Мийтингс, а през есента на 2021 година бе световната му премиера в конкурсната програма „Хоризонти“ на кинофестивала във Венеция. „Носорог“ е история за криминален престъпник, който търси изкупление; един разказ, който представя грозната страна на живота в постсъветска Украйна. В главната роля е младата звезда Сергей Филомонов. Неговият герой с прякор „носорог“ e престъпник в Украйна през 90-те години на миналия век, въвлечен в мафиотския подземен свят. Любовната му връзка с Марина (в ролята Алина Зевакова) първоначално е щастлива, но със задълбочаване на отношенията му с престъпния свят, животът му се променя радикално и безвъзвратно. „Носорог“ напомня до голяма степен на класически филм за мафията, но специфичната обстановка го отличава, спечелвайки му място в жанра на постсъветската криминална драма“, пише онлайн изданието Deadline за филма на Сенцов. Проектът „Носорог“ е белязан с реалната житейска история на режисьора Олег Сенцов, който в самото начало на подготовка на снимките (2014) е арестуван от руските служби за сигурност по обвинения в терористични действия заради позицията му за анексирането на Крим от Русия и подкрепата му на Евромайдан в Киев. Впоследствие получава присъда от 20 години затвор.Благодарение на международната филмова общност, която повдига апел за защита и освобождаване на Сенцов, той е пуснат на свобода срещу размяна на затворници, след 5 години и половина ефективно излежаване на присъдата, гладна стачка и сериозно брожение в света на киното срещу безапелационната позиция на руското правителство по случая. След дълго физическо възстановяване, Сенцов възобновява работата си по „Носорог“ и успява да го завърши. Режисьорът е роден през 1976 година в Симферопол. Завършва Националния икономически университет „Хетман“ в Киев през 1998 година и заминава за Москва, където посещава курсове по сценарий и режисура в киното. Връщайки се в родния си град, той отваря компютърен клуб – идея, която се превръща в първия му успешен бизнес проект. Именно животът на геймърите е в основата на неговия пълнометражен дебют „Gamer“ (2011) – разказ за живота на тийнейджър, пристрастен към компютърните игри. „Gamer” получава положителни отзиви от филмовата критика, като премиерата му е на международния филмов фестивал в Ротердам, Холандия. 10 години след участието си на София Мийтингс, Олег Сенцов се завръща в София, за да представи филма си „Носорог“ и да бъде член на международното жури на 26-ия София Филм Фест.ОЧАКВАМЕ Ви на #КИНО! #26SofiaIFF ... още »