Волфганг Андра е роден през 1976 г. в Берлин. Завършва университета във Ваймар, по време на следването си работи като асистент на един от доайените на DEFA Гюнтер Райш. През 2002 г. е асистент-режисьор на Андреас Дрезден при заснемането на "Willenbrock", отличен на „Берлинале”. Заедно със съпругата си Ивон Андра и Стефан Петерман създават арт сдружението "1meter60 Film", под чиято шапка са заснети "Next door", "The Other Europeans in: DER ZERBROCHENE KLANG" и "Pauls Schulweg", както и „Разпит по съседски”, чиято международна премиера е на Sofia MENAR.
Сигурно е много трудно да се разпространява филм в тези времена на пандемия. Как тече фестивалния живот тези дни?
За известно време кината в Германия бяха отворени с много ограничен капацитет, но от няколко месеца са затворени и всички фестивали се провеждат онлайн. За мен, като режисьор, ситуацията е много сложна. Смятам, че е важно след като съм заснел един филм, да мога да поговоря със зрителите след прожекцията му. Чувствам голяма празнота заради липсата на тези срещи с публиката. „Разпит по съседски” имаше много трудности с показа в немските кина. Киносалоните не искат да показват филми, които няма да им донесат големи приходи. Такъв е случаят с темата за бежанците, програматорите отказваха да вземат филма в техния репертоар. Имах надеждата филмът да се разпространява по културна програма из училищата в Германия, защото по един много оригинален начин засяга темата за приема на бежанците сред нас, но за съжаление пандемията провали и тези планове.
„Разпит по съседски” има изключително оригинален сценарий, откъде черпихте идеи за него?
В Германия има чиновници, които решават дали някой бежанец да бъде допуснат на територията на страната. Седят си в едни скучни кабинети, знаят някакви неща за страната, от която идва съответния бежанец, имат едно досие пред тях и въз основа на тези данни провеждат нещо между интервю и разпит с всеки бежанец. И така решават съдбата на тези хора. Исках зрителите да бъдат поставени в същата ситуация, да присъстват на такова интервю-разпит и накрая да направят своя извод от видяното. Надявам се всеки да открие себе си, да сравни своето отношение към бежанците, а и поведението си като цяло.
Филмът е чудесен пример за добре разказана история с малък бюджет. Какъв всъщност е бюджетът на филма?
Разполагахме с 30 000 евро. Целта ни беше всеки, който е част от екипа, да получи минимално заплащане, така че да може да живее от това в периода, в който се занимава с филма. Бяхме малък екип с ограничено оборудване.
Ако трябваше да изберете един от тримата бежанци, кой щеше да е той?
Трудно е за автора, който е измислил персонажите, да избере един конкретен. Всички те имат своите положителни и отрицателни черти. Живях с тях дълго време, докато пишех сценария. В главата ми на всеки един от тримата бях осигурил уютно място за живеене.
Кои са режисьорите и филмите, от които сте се учил през годините?
Много режисьори са ми повлияли, на ако трябва да избера две имена... Като дете харесвах много Стивън Спилбърг, майстора, който разказва истории по един невероятен визуален и докосващ начин, който забавлява зрителите. Като студент моят ръководител Гюнтер Райш ми показа, че киното не е само забавление, киното е мисия, начин да покажеш на хората твоето отношение към действителността. След като завърших работих като асистент-режисьор при Андреас Дрезден. При него се научих как да работя с актьорите и как да изграждам атмосферата, която ми е необходима по време на снимки, как да направя така, че всички да се чувстват комфортно на снимачната площадка и как да се уча от грешките, които всеки допуска.
Трудно е да говорим за бъдещи проекти в тази ситуация, но все пак работите ли по нов филм?
Заради пандемията вече цяла година работя поръчкови проекти, за да мога да изкарвам някакви пари. Надявам се тази година отново да се върна към изкуството и към това, което обичам да правя. Следващият ми филм е почти готов, той е музикален, надявам се да се появи след като отмине пандемията. Имам няколко сценария, с които бих се заел в бъдеще. Единственото, от което имам нужда са пари, за да ги заснема.
Домакин на Sofia MENAR тази година е Neterra TV+, където могат да бъдат гледани всички филми от селекцията. Зрителите имат възможността да изберат между три варианта за достъп: 3 филма за 10 лв., 10 филма за 20 лв. или абонамент от 30 лв., с който могат да се гледат всички филми от фестивала.
Абонаментите са налични на https://neterra.tv/festival/menarfest
Sofia MENAR Film Festival се организира от “Позор” и запознава българската публика с културата и традициите на ислямския свят. Програмата на Sofia MENAR Film Festival представя най-доброто от игралното, документалното и късометражното кино на Близкия изток, Централна Азия и Северна Африка, като традиционно включва и специално подбрани тематични събития, свързани с държавите от този регион, както и с обичаите на етническите групи, които обитават земите им. Фестивалът е основан през 2009 година.
4 май е обявен за ден на „Междузвездни войни“. По този повод „Дисни“ поднесоха специален подарък на всички фенове на прочутата сага. Да, ще има нов филм от една далечна галактика! Преди време съобщихме, но вече е официално – негов режисьор ще е Тайка Уайтити. Той ще подготви и сценария, заедно с Кристи Уилсън-Кейнс („1917“).Още когато изтече информация за преговорите с Уайтити, първите коментари бяха, че режисьорът на „Лов на диви хора“ е идеалният избор. Само преди няколко месеца той спечели „Оскар“ за адаптиран сценарий за „Джоджо Заека“, който бе номиниран и за най-добър филм.Уайтити вече дебютира в междузвездната вселена като режисьор на последния епизод от първия сезон на „The Mandalorian“. В сериала, превърнал се в един от най-големите хитове на „Дисни+“, той озвучава и дроида ловец на глави IG-11. Интересът към сериала е огромен и със сигурност ще видим поне още два следващи сезона.Освен новите „Междузвездни войни“, Уайтити подготвя още три проекта. Той довършва работа по футболната драма по действителен случай „Next Goal Wins“, след това трябва да се заеме с дългоочакваното продължение „Thor: Love and Thunder“, освен това ще работи по анимационен филм за Флаш Гордън.„Дисни“ предварително бяха запазили дата за нови „Междузвездни войни“ през декември 2022 г. Надяваме се тогава да видим новия все още неозаглавен хит на Уайтити.rnrnrnIncoming news from a galaxy far, far away….Academy Award winner @TaikaWaititi to direct and co-write a new Star Wars feature film for theatrical release; Academy Award nominee Krysty Wilson-Cairns (@WeWriteAtDawn) to co-write screenplay with Waititi: https://t.co/o3Exz8ndy9 pic.twitter.com/Yrt0LQbi7Brnrnrn— Star Wars (@starwars) May 4, 2020 ... още »
Класическият роман на Роалд Дал за малкото момиченце, което може да чете и да прави сложни изчисления още преди да тръгне в първи клас, вече бе екранизиран от Дани Девито през 1996 г. Предстои ни обаче да видим и филмова версия на прочутия мюзикъл „Матилда“, подготвяна от Netflix и Working Title. Ралф Файнс ще изпълнява една от главните роли – на мис Трънчбъл, зловещата директорка на училището.Мюзикълът „Матилда“, в който ролята на Трънчбъл отново се играе от мъж, е сред най-хитовите заглавия в репертоара на West End за последните години. Премиерата му е през 2011 г., а между 2013 и 2017 се играе с успех и на Бродуей.Режисьорът на оригиналната продукция Матю Уорхус („Гордост“) ще се заеме и с филмовата версия. Денис Кели, който печели „Тони“ за сценичната адаптация на романа на Дал, ще подготви сценария. Стартът на снимките ще бъде обявен допълнително.Netflix планират освен това да превърнат всички детски романи на Роалд Дал в анимационни филми. Сред тях, освен „Матилда“, са още „Чарли и шоколадовата фабрика“ и „Добрият великан“. ... още »
Американският шоубизнес започва постепенно да се възстановява след епидемията от коронавируса. Една от първите стъпки е отварянето на киносалоните. Няколко кина в Северна Америка от днес ще приемат отново публика, като това ще бъде съобразено със специални изисквания. Кината от големите вериги като AMC and Cinemark ще останат затворени до юли, но междувременно две кина в Тексас и Джорджия планират да отворят врати. Достъпът до тях обаче ще е почти като достъпа на летищата. Зрителите ще влизат през заградена зона, ще трябва да отговорят дали някой от семейството им е имал симптоми на грип през последните 14 дни и накрая ще бъде измерена температурата им. В салоните ще бъде отказан достъп на лица с висока температура. Един от шефовете на кината споделя, че за него е важно зрителите да дойдат и да се уверят какво се прави, за да се чувстват те защитени. Затова основната идея при отварянето е да бъде спечелено тяхното доверие. Тъй като скоро няма да има нови премиери, ще бъдат излъчвани филми, които да предизвикват положителни емоции – класики като „Дяволчетата“ на Ричард Донър, от чиято премиера скоро ще се навършат 35 години, „Американски снайперист“ и едни от последните големи хитове „Соник: Филмът“. Предстои да бъдат отворени и няколко кина в Сан Антонио и Оклахома. Някои от собствениците споделят, че във връзка с предстоящото отваряне цените на билетите ще бъдат доста по-ниски от обичайното и ще продават само пакетирани храни. ... още »
Paramount и Hasbro обединяват сили за създаването на нов филм от поредицата „G.I. Joe“. Бъдещият хит е определян като продължение на предстоящия да излезе тази есен „G.I. Joe: Змийски очи“. Проектът все още няма официално заглавие, но студиото е ангажирало тандема Джо Шрапнел и Анна Уотърхауз да подготви сценария. Двамата са известни с работата си по филма с Кристен Стюарт „Сибърг“, освен това са се включили в изпипването на важни сюжетни линии в „Змийски очи“. Продуцент, както на всички филми дотук, ще е Лоренцо ди Бонавентура. Два са игралните филми дотук от поредицата „G.I. Joe“ и макар че те не бяха особено харесани от критиците, успяха да спечелят 678 милиона долара само от кино разпространението си. Освен това си спечелиха много фенове, които очакваха с нетърпение обявяването на следващ филм. Затова и надеждите на Paramount са „Змийски очи“ да се превърне в още по-голям хит. Новият филм с Хенри Голдинг в главната роля бе заснет в края на февруари, малко преди да бъдат замразени всички снимки в Холивуд. В момента той е в пост продукция и премиерната му дата си остава непроменена за 23 октомври. Не е ясно кога ще започне подготовката за снимки на новия „G.I. Joe“. Според специалистите, това може да се случи най-рано през следващата година, а премиерата съответно може да очакваме през 2022 г. ... още »
Още в началото на годината Paramount обявиха, че подготвят два нови филма от поредицата „Трансформърс“. Ето че вече имаме и премиерна дата за един от тях. Не се съобщава точно кой е той, но по кината ще го очакваме на 24 юни 2022 г.Двата подготвяни проекта са на сценариста Джеймс Вандербилт („Murder Mystery“) и на Джоби Харолд, който е изпълнителен продуцент на „Джон Уик 3“ и сценарист на „Army of the Dead“.Сценарият на Вандербилт е базиран на поредицата „Beast Wars“, в която роботи се превръщат в роботизирани животни като Читор (Чита), Оптимус Праймъл (Горила) и Ринокс (Риноцерос). Другият проект се смята за продължение на „Бъмбълби“.Дотук общо шест са филмите от поредицата, която спечели над 4,8 милиарда долара. Затова и Paramount нямат намерение да се отказват от нея. Отделно от това студиото подготвя и нов анимационен филм, който ще е предистория на „Трансформърс“. Негов режисьор ще е Джош Кули („Играта на играчките: Пътешествието“). ... още »
„Дисни“ отдавна подготвят игрална версия на своя анимационен хит от 1997 г. „Херкулес“ не може да се похвали с успеха на „Красавицата и Звяра“ и „Аладин“, но все пак печели над 153 милиона долара и популярността му се увеличи още повече за последните 20 години. Братята Антъни и Джо Русо ще бъдат продуценти на игралната версия, заедно със своята компания AGBO. След като създателите на последните две части за Отмъстителите са на борда, „Дисни“ са уверени в успеха на филма. Сценарист ще бъде Дейвид Калахам („Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings“). Оригиналният филм разказва за приключенията на сина на Зевс и Хера, който като бебе се лишава от своето безсмъртие, за да се превърне впоследствие в истински герой. Тейт Донован озвучава Херкулес, а Джеймс Уудс озвучава злия Хадес, който крои планове да завземе Олимп.„Херкулес“ се прочува с фактът, че неговите сценаристи са общо 18, а режисьори са Рон Клементс и Джон Мъскър, златният тандем на студиото през 90-те („Малката русалка“, „Аладин“). Очакваме да разберем дали новата версия ще включва популярните песни от анимацията. Все още не е ясно и кой ще играе Херкулес, макар че преди време излезе информация, че Райън Гослинг е фаворитът на „Дисни“. ... още »
Отдавна очакваме нов филм от прочутия режисьор. Ето че Рон Хауърд ще се завърне, при това с една драма по истински случай, разтърсила целия свят през 2018 г. 12 момчета и техният треньор по футбол бяха заклещени в пещерата Там Луанг-Кхун Нам Нанг Нон в северната част на Тайланд. Операцията по спасяването им продължи повече от две седмици и бе затруднена от проливните дъждове. Общо 100 души участваха в изваждането на децата, а един от спасителите загина от задушаване. Няколко проекта са посветени на тази история. Universal и Cavalry Media са ангажирали създателите на „Free Solo“ Джими Чин и Чай Васархели, а Netflix обединяват сили с режисьора на „Луди богаташи“ Джон Чу за мини сериал, който ще разкаже историята на гледната точка на децата. Ще има и документален филм на Nation Geographic, дело на Кевин МакДоналд. Филмът на Хауърд е озаглавен „Thirteen Lives“, а негов сценарист е Уилям Никълсън („Гладиатор“, „Несломен“). Всички, прочели сценария му, казват, че това ще е новият „Аполо 13“ за прочутия режисьор. И в двата случая фактът, че знаете развръзката, не се отразява на качествата им. Напрежението от проследяването на всички детайли от спасителната мисия ще бъде невероятно и ще демонстрира отново таланта на Хауърд. ... още »
Знаем, че мюзикълите са много популярни напоследък, но този филм ще е нещо специално, особено за почитателките на една от най-популярните групи на 90-те. „The Band“, включващ хитовете на Take That, се играе с успех на лондонска сцена, а сега ще бъде превърнат и във филм със заглавието „Greatest Days“. Тим Фирт („Секси ботуши“) ще адаптира сценария, а режисьор ще бъде Коки Гидройк („How To Build A Girl“). Сюжетът разказва за пет 16-годишни момичета от Северозападна Англия, които през 1992 г. са обсебени от песните на измислена момчешка група. Въпросните песни са хитовете на Take That, сред които „Patience“, „Back For Good“, „A Million Love Songs“, „Shine“, „Relight My Fire“ и „Could It Be Magic“. След това историята ни пренася години по-късно, за да разберем какво се случва с живота на порасналите момичета. Известният английски продуцент Дани Пъркинс е основният двигател в този проект, заедно със своята наскоро създадена компания Elysian Film Group. В момента се подбират актьори за ролите, а хореограф ще бъде Дрю МакОни („Аз преди теб“). Снимките трябва да започнат до края на годината. „Надяваме се това да бъде филм, който хората ще искат да гледат след края на настоящата пандемия. Той е носталгичен, той е за музиката, която сте обичали, когато сте били на 15, и за това да си припомниш тийнейджърските си години. „Mamma Mia“ се появи след края на финансовата криза и постигна успех, надяваме се същото да се случи с нашия филм“, сподели Пъркинс. Той допълва, че музикантите от Take That са много въодушевени от идеята за филма и ще бъдат ангажирани изцяло със създаването му. Дори са обявили, че ще запишат съвсем нова песен. ... още »