В навечерието сме на 25-тия международен филмов фестивал София Филм Фест. 25 години след началото, след огромен натрупан опит и постижения, след срещи със стотици майстори на световното кино и представители на европейската и световната филмова индустрия, след авторитетни признания, сред които акредитация от FIAPF и включване в списъка на сп. „Варайъти“ с 50-те най-значими световни фестивала в света…
Готови сме за началото. Адаптирани спрямо пандемичната ситуация. При стриктно спазване на противоепидемичните мерки. С изключителна по своето качество програма. И участници, всеки от които е желан гост на целия фестивален свят.
25-ият София Филм Фест ще се състои от две части: същинска и специална. Същинският фестивал е от 11 до 31 март с хибридно издание. Над 70 филма ще бъдат налични на водещата в света на фестивалите онлайн платформа на Фестивал Скоуп/Шифт 72.Над 129 филма ще бъдат прожектирани в софийските киносалони. Акцентът през март са конкурсните програми, българските игрални и документални премиери, избрани филми от световната фестивална сцена, юбилейни програми, включващи шедьоври от световното кино на гостували в София режисьори. Традиционните фестивали в Бургас, Пловдив и Варна ще бъдат във втората половина на март.
Специалното издание на 25-ия СФФ е предвидено за средата на септември 2021. Тогава планираме да покажем компактна програма от световни филми, представени от техните автори. Всички режисьори на предвидените за септември филми са потвърдили участието си. Да се надяваме да можем да навлезем тогава в нормалността и да отпразнуваме 25-ия Купон на годината подобаващо.
Фестивалът се организира от Арт Фест под патронажа на Столична община, с подкрепата Министерство на културата, ИА „Национален филмов център“ и програма „Творческа Европа“ MEDIA на Европейския съюз, в партньорство с Националния дворец на културата, културни институти, спонсори, партньори и приятели.
Официалното откриване на 25-ия София Филм Фест е на 11 март в Зала 1 на НДК с премиерата на най-новия филм на режисьора Камен Калев - „ФЕВРУАРИ”. Той бе представен в Works in Progress програмата на 17-ия София Мийтингс 2020 и получи заслужено признание – участие в официалната селекция на Кан 2020.
* * * На церемонията по откриване на 25-ия София Филм Фест ще бъде връчена Наградата на София на Столичната община на изключителния музикант, филмов и театрален композитор Теодосий Спасов за неговия принос към изкуството на киното и музиката. Големият ирански режисьор Джафар Панахи също ще получи Наградата на София в годината на софийския юбилей – тя ще отпътува за родината му.
* * * За 19-и път авторитетно жури - Теодор Ушев, мултимедиен артист, режисьор и графичен дизайнер (Канада-България), Иля Хржановски, режисьор (Русия), Светла Цоцоркова, режисьор (България), Саболч Хайду, режисьор (Унгария) и Наташа Петрович, актриса (Северна Македония), ще определи Голямата награда в Международния конкурс за първи или втори игрален филм „София – град на киното”, съдържаща парична премия от 7000 евро, осигурена от Столична община.
* * * Балканският конкурс включва топ-заглавия от региона, които ще се състезават за наградата, връчвана по традиция от нашите приятели „Домейн Бойар“ и оценявана от международно жури в състав: Дорон Еран, режисьор и продуцент (Израел), Джон-Пол Дейвидсън, режисьор (Великобритания) и Лили Хорват, режисьор (Унгария). Ето кои са те:
* * * 2020 е предизвикателна година, но и богата на важни заглавия в света на документалното кино – специална селекция от тях е включена в Документалния конкурс на фестивала. Начело на журито тази година е първият гост на София Филм Фест – режисьорът Лех Ковалски, а заедно с него ще работят датският режисьор-документалист Туе Стийн Мюлер и продуцента Наташа Дак Оджуму.
* * * В продължение на шест години в програмата на София Филм Фест имаме удоволствието и привилегията да бъде връчвана специалната Награда ФИПРЕССИ 90 Платиниум, която се присъжда от Международната федерация на филмовите критици. В пред-пандемичните години тя бе представяна лично от Клаус Едер, генерален секретар на организацията, и нейни носители в София са Бела Тар, Горан Паскалевич, Илдико Енеди, Биле Аугуст, Агнешка Холанд. През 2021 година световните творци на киното, които ще получат този приз, са режисьорите Кристи Пую и Тери Гилиъм.
* * * Новите български игрални филми ще са основен акцент в мартенската програма на СФФ. Сред премиерните заглавия за София, освен участващите в конкурсите, са „Житие“ на Войчех Тодоров и Георги Стоянов по сценарий на Красимир Крумов-Грец, „Блаженият“ на Станимир Трифонов, „Рая на Данте“ на Димитър Радев, „Сбогом, Джони“ на Константин Буров, както и вече разпространеният в киносалоните „Ятаган“ на Андрей Андонов. Три игрални филма ще бъдат в програмата на Киномания, с което двата водещи български кинофестивала обединяват усилията си в стремежа за популяризиране на българското кино – „Страх“ на Ивайло Христов (откриващ Киномания), „Сцени от живота на една актриса“ на Иван Владимиров и „Късата клечка“ на Димитър Петков.
* * * Фестивалът ще представи по традиция и премиерни български документални филми. Сред тях са носителят на наградата „Златен ритон“ – „Преди края“ на Елдора Трайкова, „Тихо наследство“ на Петя Накова и „Парцалев“ на Валя Коларова.
* * * 19-ият Конкурс за български късометражен филм ще представи 12 филма, селектирани от жури в състав: Ваня Райнова, сценарист и продуцент, и режисьорите Борис Десподов и носителя на наградата през 2020 – Христо Симеонов. За втора поредна година наградата се осигурява от Доли медия студио. Ето и селекцията:
* Дишай / Breathe, режисьор Бисер Джонев * Еди-кой си / Whoever, режисьор Милко Йовчев * Заклинание / Spell, режисьор Виктория Караколева * Карантина / Quarantine, режисьор Димитър Димитров * Лека нощ, Лили / Good Night, Lily, режисьор Петър Вълчев * Любов по време на туризъм / Love in Time of Tourism, режисьор Весела Данчева * Оттук дотук / From Here to Here, режисьор Георги Мартев * Под един покрив / Under the Same Roof, режисьор Симеон Цончев * Танда / Tanda, режисьор Теодора-Косара Попова * Черупки / Eggshells, режисьор Слава Дойчева * AIVA, режисьор Венета Андрова * Santiago, режисьор Андрей Кулев
* * * Основният фокус на юбилейния 25-и София Филм Фест е самият фестивал. Едно от най-големите му достижения е гостуването в България на световни филмови творци. Част от тях бяха удостоени с Наградата на София на Столична община за техния принос в развитието на изкуството на киното. Питър Грийнауей получи първата Награда на София през 2005. Оттогава през изминалите 25 години 56 изключителни личности на световното и българското кино са получили лично в София отличието. В програмата представяме извънредната юбилейна рубрика „СФФ 25“ в която са включени филми на 25 носители на Наградата на София. Сред тях освен Грийнауей са Биле Аугуст, Кшищоф Зануси, Никита Михалков, Данис Танович, Агнешка Холанд и Павел Павликовски. Техните творби ще бъдат показани в Дома на киното в предварителната програма на фестивала, която стартира от 1 март. По-голямата част от тях ще отправят лични послания към публиката на СФФ и ще представят филмите си, на което може да бъде свидетел единствено публиката в киносалона. Кои са другите членове на Клуб „25“ ще разберете съвсем скоро. Тук ще споменем и една легенда на българското кино – акад. Людмил Стайков. Неговият филм „Ханът и империята“, част от „СФФ 25“ и Киномания, ще има специална прожекция в Зала 1 на 31 март 2021, организирана от Националния дворец на културата.
* * * Предварителната програма, загряваща 25-ия София Филм Фест ще запознае киноманите и ценителите на постиженията на Чехословашката нова вълна с творчеството на един от нейните най-ярки представители – сценаристът и режисьор Павел Юрачек. В Чешкия център в периода от 1 до 10 март ще бъде представена негова ретроспектива, в която той се проявява както като режисьор и сценарист на свои филми, така и като сценарист на емблематични филми на свои колеги от чудото на 60-те. Програмата ще бъде представена от експерта Ян Трънка от Чешкия национален филмов архив.
* * * БИЛЕТ И през 2021 голяма част от филмите ще са достъпни чрез една от най-известните консерви в света на киното – БИЛЕТ В КЕН на София Филм Фест. Ценителите ще имат възможност да попълнят своята колекция от кенове, а повече информация ще откриете на siff.bg/bilet и може да бъде получена на безплатен номер 080018110.
* * * 18-ото издание на София Мийтингс ще събере онлайн европейския елит във филмовата индустрия – това ще се случи между 17 и 21 март 2021. Пандемичната обстановка в целия свят е условие, с което всички фестивали и филмови пазари се съобразяват, но всеобщата онлайн свързаност дава възможност на киноспециалистите да присъстват на много повече форуми в цял свят.
* * * Следете подробностите за акценти на сайта ни www.siff.bg, както и в социалните мрежи (Facebook, Twitter, Instagram, YouTube) на фестивала.
Благодарим на компаниите България Еър - основен превозвач на фестивала, Grand Hotel Sofia, Domaine Boyar, Moto Pfohe Rent a Car, hobo, Nescafe Dolce Gusto.
Креативният и комуникационен партньор на София Филм Фест е DDB!
София Филм Фест се осъществява с подкрепата на Столична община.
ПЕТЪК 19.0214.30 ч. 16.20 ч. 18.10ч. 20.00ч. ТОМ И ДЖЕРИ 2Д 7ЛВ БГ АУДИО 21.40 ЖЕНАТА -ЧУДО 1984 3Д 7ЛВ фентъзиСЪБОТА 20.0211.30ч. 13.20ч 15.10ч. 17.00 ч. 18.50ч 20.40 ч ТОМ И ДЖЕРИ 2Д 7ЛВ БГ АУДИО22.30 БЯГАЙ/ 2Д 7ЛВ/НЕДЕЛЯ 21.0211.00ч. 12.50ч. 14.40 ч. 16.30ч. 18.20ч. 20.10ч. ТОМ И ДЖЕРИ 2Д 7ЛВ БГ АУДИО21.50 ЖЕНАТА ЧУДО 1984 3Д 7ЛВ ПОНЕДЕЛНИК 22.0214.30 ч. 16.20 ч. 18.10ч. 20.00ч. ТОМ И ДЖЕРИ 2Д 7ЛВ БГ АУДИО21.40ч БЯГАЙ/ 2Д 7ЛВВТОРНИК 23.02Всички филми на 5.99лв14.30 ч. 16.20 ч. 18.10ч. 20.00ч. ТОМ И ДЖЕРИ 2Д 5,99 ЛВ БГ АУДИО анимация комедия семеен21.40 ЖЕНАТА -ЧУДО 1984 3Д 5,99 ЛВ фентъзиСРЯДА 24.0214.30 ч. 16.20 ч. 18.10ч. 20.00ч. ТОМ И ДЖЕРИ 2Д 7ЛВ БГ АУДИО21.40 ЖЕНАТА -ЧУДО 1984 3Д 7ЛВ фентъзиЧЕТВЪРТЪК 25.02Всички филми на 5.99лв14.30 ч. 16.20 ч. 18.10ч. 20.00ч. ТОМ И ДЖЕРИ 2Д 5.99 ЛВ БГ АУДИО21.40ч БЯГАЙ/ 2Д 5.99 ЛВ ... още »
Националният дворец на културата по традиция посреща филмите и гостите на Международния филмов фестивал София Филм Фест. Партньорството между Киномания и СФФ е от години и винаги е било пример за колегиалност и толерантност в името на една важна цел – достигането на голямото кино до българския зрител.В периода на пандемия НДК, съответно Киномания, и София Филм Фест ще представят общо четири филма. Те трябваше да са премиерно в програмата на Киномания през ноември 2020, след което да бъдат включени в 25-ия София Филм Фест. Поради изместването на Киномания след завършването на мартенското издание на СФФ, филмите отново ще бъдат премиерно представени на Киномания през април, но ще запазят участието си и в програмата на София Филм Фест с прожекциите от Киномания и ще бъдат съвместни за двата фестивала. „Страх“ ще открие Киномания на 8 април 2021. Филмът на Ивайло Христов заедно с „Късата клечка“ (16 април) на Димитър Петков и „Сцени от живота на една актриса“ (13 април) на Иван Владимиров са включени в програмата „Ново българско кино“ на София Филм Фест. Четвъртият общ за двата фестивала филми е „Ханът и империята“ – новата версия на един от най-популярните филми в историята на българското кино – „Хан Аспарух“. Филмът на Людмил Стайков участва в специалната юбилейна програма на СФФ – „25“, в която ще бъдат представени емблематични филми на 25 носители на Наградата на София.Любов отвъд страха - така може да се опише накратко най-новият филм на Ивайло Христов „Страх“, удостоен с Голямата в Талин и с четири приза, включително голямата награда, на фестивала „Златна роза“ във Варна. Това е история за толерантност и човечност, за отчуждение, но и за нужда от близост, за предразсъдъците, породени от страха от различното. История, която едновременно натъжава и разсмива.Продуцент на „Страх“ е Асен Владимиров, оператор е Емил Христов. В ролите са Светлана Янчева, Майкъл Флеминг, Иван Савов („Урок“ и „Бащата“ на Кристина Грозева и Петър Вълчанов), Красимир Доков, Кристина Янева, Мирослава Гоговска и др. Самият режисьор определя филма си като сурова любовна история и дори като „абсурдна комедия“ и обяснява, че го е нарекъл „Страх“, защото това е чувството, което изпитваме към хора, които не познаваме.С „Късата клечка“ режисьорът Димитър Петков се завръща в игралното кино след близо 20-годишно отсъствие. Порочни връзки, основани на страх и изнудване, мръсни тайни, които свързват отговорни хора - всичко онова, познато на хората като „зависимост“, стои в основата на филма по сценарий на Димитър Златинов.„Както клетката съдържа модела на цялото тяло, така и „Късата клечка“ съдържа ДНК-то на нашето социалистическо минало и спорно настояще. На всеки режим, който не може да просъществува без насилие и терор. Навсякъде, където Страхът побеждава Разума и достойнството“, казва Димитър Петков.Филмът е продукция на АРС ООД, с участието на Китодар Тодоров, Руслан Мъйнов, Тино, Елизабет Марангозова, Боряна Манойлова, Захари Танев, Вяра Коларова.„Сцени от живота на една актриса“ („Златна роза” 2020 за най-добър режисьор, най-добър сценарист и Специалната награда на журито) на Иван Владимиров е историята за млада актриса, която се врязва с колата си в бетонната стена на паркинг и се самоубива. Нейният приятел, начинаещ режисьор, събира заснети части от живота ѝ в опит да разбере какво е провокирало това шокиращо действие. Освен режисьор Иван Владимиров е и сценарист на филма. Оператор е Георги Челебиев, а в главните роли са изключителната Радина Кърджилова и Йордан Ръсин. Владимир Пенев, Ивайло Христов, Валентин Ганев, Мариус Куркински, Светлана Янчева, Мариана Крумова и др.* * * Една от суперпродукциите на българското кино „Хан Аспарух“ на легендарния български режисьор Людмил Стайков, представена премиерно преди близо 40 години, се завръща отново на голям екран. В „Ханът на империята“ оригиналният филм е премонтиран в изцяло нов разказ, съобразен със съвременните тенденции, с динамична монтажна структура, нова музика и съраунд звук от най-високо ниво, като са запазени гласовете на актьорите от познатата трилогия.„Иска ми се да вярвам, че филмът „Ханът и империята“ ще впечатли и развълнува зрителите от всички възрасти със забележителните актьорски превъплъщения, с грандиозните, необичайни за българското кино масови сцени и епични битки, с трагизма, саможертвата и лишенията на главния герой по пътя към заветната му цел и не на последно място – с очевидните асоциации и изводи, които поражда далечната епоха за нашето съвремие,“ - изразява вълнението си от новия живот на „Хан Аспарух“ режисьорът Людмил Стайков.Продуцент на „Ханът на империята“ е „Доли Медия Студио“, а драматургичен консултант е ректорът на НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“ проф. д-р Станислав Семерджиев. ... още »
Двамата режисьори ще бъде удостоени със специалния приз на Международната федерация на филмовите критициВ продължение на шест години в програмата на София Филм Фест имаме удоволствието и привилегията да бъде връчвана специалната Награда ФИПРЕССИ 90 Платиниум, която се присъжда от Международната федерация на филмовите критици. В пред-пандемичните години тя бе представяна лично от Клаус Едер, генерален секретар на организацията, и нейни носители в София са Бела Тар, Горан Паскалевич, Илдико Енеди, Биле Аугуст, Агнешка Холанд. През 2020 година световните творци на киното, които ще получат този приз, са режисьорите Кристи Пую и Тери Гилиъм. Творчеството на прочутия сценарист и режисьор Кристи Пую е една от причините светът на киното да обърне поглед към Румъния – той е основоположник на Румънската „нова вълна“. Kристи Пую е роден в Букурещ през 1967 година, учи рисуване във Висшето училище по визуални изкуства в Женева. След завръщането си в Румъния, той продължава да рисува, като снима и първия пълнометражен филм –„Стока и мангизи“ („Stuff and Dough“, 2001), последван от „Цигари и кафе“ („Cigarettes and Coffee“), отличен със „Златна мечка“ за късометражен филм на Берлинале 2004. Представен като проект на София Мийтингс през 2004 година, „Смъртта на господин Лазареску“ („The Death of Mr. Lazarescu“, 2005) има своята премиера в Кан и получава голямата награда на конкурсната програма „Особен поглед”, както и шест награди от фестивала в Трансилвания, специални награди от Чикаго, Копенхаген и десетки други отличия. Именно това е творбата, превърнала се в символ на новото румънско кино.Българските зрители познават Кристи Пую и от филмите му „Аврора“ („Aurora“, 2010) и „Сиераневада“ („Sieranevada“, 2016), представяни с голям успех на предишни издания на София Филм Фест. Режисьорът беше президент на Международното жури на 21-вия СФФ през 2017 година. Неговият най-нов филм „Имението“ („Manor House“, 2020) ще бъде показан на 25-ия София Филм Фест. Историята пресъздава философски дискусии от началото на ХХ век между петима аристократични герои, които прекарват коледните празници в едно отдалечено селско имение. В основата на филма е утопично-философският текст на руския мислител Владимир Соловьов „Три диалога за войната, прогреса и края на историята“, написан малко преди смъртта му през 1900 година.„Киното е инструмент за изследване на реалността, за изследване на живота. Но всъщност възниква още един въпрос: защо съществуват игралните филми? Всъщност измислените истории идват от съзнанието ни. Те се превръщат в доказателства за определен начин на мислене, за поглед към света. Камерата не се движи случайно, тя има цел. И всъщност киното, художествените филми могат да бъдат своеобразно антропологично средство за наблюдение – на света, който е извън нас, и на света, който съществува в главите ни,“ – споделя Кристи Пую.Тери Гилиъм е уникално явление в киното – многостранен талант, бунтар, провокатор, всепризнат майстор на визуалния разказ, режисьор-епоха и една изключително важна част от взривоопасния творчески колектив „Монти Пайтън“, прочут в целия свят с неподражателните си филми и специфичното чувство за хумор, което всички разпознават. Историята на София Филм Фест и Мюзик Филм Фест от 90-те години на ХХ век са неразривно свързани с великите „Монти Пайтън“ и съвсем неслучайно наши гости в 25-годишната история на фестивала са били Тери Джоунс, Майкъл Пейлин и самият Гилиъм. Тримата са носители на Наградата на София на Столичната община за своя принос към изкуството на киното.Тери Гилиъм е автор на многобройни забавни, абсурдни и изпълнени с фантазия филми, носител е на две награди „БАФТА“, на четири награди от кинофестивала във Венеция, с номинации за „Оскар“ и „Златен глобус“, както и за много други престижни филмови отличия.През 1975 година на големия екран излиза дебютният режисьорски филм на Гилиъм „Монти Пайтън и Свещеният Граал“ (сърежисьор е и Тери Джоунс), един от най-забавните и знакови за комедийната група филми и до днес. През 80-те Тери Гилиъм снима едни от най-известните си филми – живописната приказка за пътуващите във времето крадци „Бандити във времето“ (1981), която става истински хит в Америка, както и епохалната творба „Бразилия“ (1985), символ и образ на безнадеждната битка с всемогъщата бюрокрация на тоталитарната държава, мечтателният човек-чиновник в полет към бленуваните любов и свобода. Това е и филмът, който извоюва на Гилиъм прозвището „труден режисьор“. Триумфалният „Кралят на рибарите“ (1991) се приема в Холивуд за първата комерсиална продукция на твореца. Пет години по-късно Гилиъм създава забележителния „12 маймуни” (1995) – история за света, разрушен от смъртоносен вирус, която се превръща в един от култовите филми на 90-те, а Брад Пит получава номинация за „Оскар“ за поддържаща роля. Следват още много майсторски поднесени истории, сред които „Сделката на доктор Парнасъс“ (2009), „Теорема Нула“ (2013) – представен лично в София от неговия автор, както и уникалния с историята и перипетиите в работата по него „Човекът, който уби Дон Кихот“. В програмата на 25-тия София Филм Фест е включен шедьовърът „Бразилия“.Кристи Пую и Тери Гилиъм ще имат специални онлайн мастеркласове, които ще бъдат модерирани от водещи филмови критици и излъчени на сайтовете на ФИПРЕССИ и София Филм Фест в рамките на 25-то юбилейно издание на фестивала. ... още »
Павел Юрачек и Чехословашката нова вълна Специална програма на Чешкия център и 25-ия София Филм ФестПрез своята 25-годишна история международният филмов фестивал София Филм Фест е правил акценти върху различни школи и течения на световното кино, с което е обогатявал кинопознанията на вярната си публика. Новата вълна в киното на Чехословакия е една от най-важните теми, с които София Филм Фест се асоциира. На 25-ото издание в партньорство с Чешкия център се спираме на творчеството на един от най-значимите представители на „Чешкото чудо“ – режисьорът и сценаристът Павел Юрачек, който също е и драматург, поет, писател, публицист. Павел Юрачек е роден през 1935 година в Пршибрам, Чехословакия. Той учи журналистика и чешки език във Филологическия факултет на Карловия университет, от където е изключен поради „лоша репутация, лош успех и неизпълнение на студентските си задължения“. През 1957 година той е приет да следва драматургия във FAMU и започва да пише идеи за филмови сценарии. Сред учителите и колегите бързо си спечелва славата на забележим талант. Неслучайно от него тръгват идеите, темите и концепциите за част от филмите на колегите му от новата вълна - Вера Хитилова, Зденек Сирови, Ян Шмид. Официално не завършва прочутото киноучилище, но се присъединява към филмовото студио „Барандов“, където е драматург от 1962 до 1970. Негови са филмите „Всеки млад мъж“ и „Случай за начинаещ палач“, работи в съавторство по филми на Хинек Бочан, Карел Земан, Ян Шмид, Вера Хитилова. През 1969 и 1970 Юрачек ръководи продуцентския център в „Барандов“, но в началото на 70-те години е освободен от там - за разлика от колегите си отказва да приеме съветския натиск и в крайна сметка е принуден да замине в Германия. Нито там, нито в родината си след своето завръщане в средата на 80-те години, той не успява да снима отново филми. Умира от рак през 1989, месеци преди падането на Берлинската стена.В програмата на София Филм Фест ще бъде показана селекция от седем филма, създадени от и в съавторство с Юрачек – един от тях е „Черно-бялата Силва“ (1961). Негов режисьор е Ян Шмид, а историята, написана от Юрачек, разказва за зидарката Силва, която по време на прожекция на новия чешки филм „Любов между панелите“ буквално излиза от екрана, като зрителите изпадат в шок. Героинята Силва решава, че може да се справи със ситуацията, като се срещне със създателите си – авторите на филма.През 1963 година излиза „Йозеф Килиан“ (известен също като „Сизифовска поддръжка“), на който Павел Юрачек е сценарист и режисьор в тандем със своя колега Ян Шмид. С красив минималистичен стил, двамата режисьори създават кратка и абсурдно хумористична, хаплива алегория на живота при комунистическия режим, повлияна от творчеството на Франц Кафка. Главният герой е Ян Херолд, който търси своя приятел Килиан и докато се лута из улиците на стара Прага, попада на магазин за котки. На следващия ден решава да върне котенцето, с което се е сдобил, но вече няма и помен от тайнственото място… Сцените на главния герой, безнадеждно изгубен в объркваща система от длъжностни лица и отдели, провокират удивление – как е било възможно да се създаде филм с подобно иронично и политически критично послание в условията на социалистическата цензура?! „Всеки млад мъж“ (1966) е игралният дебют на Юрачек – сюрреалистична, изпълнена със символи история, представена в две части (подобно на дебюта на Милош Форман „Конкурс“). В първата част новобранец е заведен в лечебница, където трябва да се погрижат за възпаленото му ахилесово сухожилие. В ролята на всички жени наоколо се оказва една и съща актриса - Хана Ружичкова. Вторият сегмент на историята е заснет с помощта на чехословашката армия – в него войниците се обучават и правят маневри, като през цялото време вниманието им е заето от приказки за момичета…„Случай за начинаещ палач“ (1970) представлява свободна адаптация на романа на Джонатан Суифт „Пътешествията на Гъливер“. В странната страна Балнибарби, в която се озовава главният герой, никой не се интересува от истината. Местните жители не искат да загубят комфорта си и продължават да живеят в самозаблуда и лъжи. Филмът представлява абсурдно огледало на комунистическата реалност, в която съществуват Юрачек и творците от Чехословашката нова вълна. Прочутата режисьорка Вера Хитилова ще бъде представена в селекцията на 25-ия София Филм Фест с два филма, на които сценарист е Павел Юрачек – „Таван“ (1961) и „Маргаритки“ (1966). Историята в дипломния филм на Хитилова „Таван“ се развива в света на манекените – позната среда на младата режисьорка. С този филм Хитилова завършва Пражката филмова академия, а публиката в София ще има възможност да види и нейния знаменит филм „Маргаритки“, появил се през 1966 година, в чиито сценарен екип отново е и Павел Юрачек. Зрителите се срещат с две момичета, които се впускат в серия лудории – никой и нищо не се взема сериозно, защото според тях светът е „развален“. „Маргаритки“ е предизвикателен филм, смятан за едно от най-великите, авантюристични постижения на феминисткото кино.В специалния фокус върху творчеството на Павел Юрачек е включен и филма на режисьора Индржих Полак „Икар 1“. В работата по сценария на тази история участва и легендарният полски писател Станислав Лем, един от най-четените автори на научна фантастика в света. Филмът излиза през 1963 година, а действието в него се развива двеста години напред в бъдещето, на борда на космически кораб, отправил се към системата Алфа Кентавър. В неочакван момент по време на пътешествието на контролния екран в командната зала се появява друг, загадъчен кораб…Творчеството на Павел Юрачек ще бъде представено от Ян Трънка, специалист от Националния филмов архив на Чехия. Прожекциите започват от 1 март в Чешкия център София, традиционен партньор на София Филм Фест. Входът е СВОБОДЕН! ... още »