Angry Birds: Филмът 2Събота и неделя: 11:00Monster Hunter - филмътПетък, събота и неделя: 21:30Жената чудо 1984Събота и неделя: 14:30Малките нещаПетък, събота и неделя: 18:00, 20:40Събота и неделя: 12:10, 15:10Том и ДжериПетък, събота и неделя: 16:00, 18:10Петък: 20:30Събота и неделя: 11:30, 13:45, 20:20БягайСъбота и неделя: 17:30, 19:30Двете страни на чудесатаПетък, събота и неделя: 17:00, 19:10, 21:10Събота и неделя: 13:00, 15:00ПреводачитеПетък, събота и неделя: 17:50, 20:00Събота и неделя: 11:20, 13:30, 15:40За душатаПетък: 17:15, 19:45Събота и неделя: 10:30, 13:00, 15:30, 18:00, 20:30 ... още »
Петък 19.0311:30 – Ятаган – 5.00 лв13:30 – Том и Джери – 6.00 / 7.00 лв15:30 – Двете страни на чудесата (озвучен на български)17:30 – За душата 3D – 8.00 лв19:30 – За душата 3D – 8.00 лвСъбота 20.0309:30 – Екшън – 5.00 лв11:30 – За душата 3D – 8.00 лв13:30 – Том и Джери – 6.00 / 7.00 лв15:30 – За душата 3D – 8.00 лв17:30 – За душата 3D – 8.00 лв19:30 – Двете страни на чудесата (озвучен на български)Неделя 21.0309:30 – Рокендрол – 5.00 лв11:30 – За душата 3D – 8.00 лв13:30 – Том и Джери – 6.00 / 7.00 лв15:30 – За душата 3D – 8.00 лв17:30 – За душата 3D – 8.00 лв19:30 – Двете страни на чудесата (озвучен на български) ... още »
Как можем да се поучим от историята? Режисьорите Петра Еперлайн и Майкъл Тъкър търсят отговори, като черпят вдъхновение от издадения през 1978 г. бестселър „Бележки за Хитлер“ от Себастиан Хафнер. Заснет в девет страни, филмът изследва влиянието на Хитлер върху вълните на антисемитизъм в съвремието ни, върховенство на белите и използването на историята като оръжие. Провокативни размисли за това, защо разбирането на историята е по-важно от всякога, споделят историци и писатели като Мартин Еймис, Дебора Липстад и Сол Фридландър. С двамата автори на филма „Бележки за Хитлер“ разговаря Савина Петкова.Ще започна с трите „защо“ на документалното кино. Защо това, защо сега и защо вие?Майкъл Тъкър: През 2015 година снимахме филм за ГДР, защото Петра е израсла в Източна Германия и направихме филма „Карл Маркс град“. Снимахме го в дебрите на бившия Изток, Дрезден, Кемниц. И тъкмо по това време се зароди ПЕГИДА, които са крайнодясното популистко движение тук. Започнаха масови демонстрации на привидно нормални хора по улиците срещу миграционната политика. И в хода на 2015-16 година се зароди АФД, Алтернатива за Германия, които са крайнодясната опозиционна партия. Това ни накара да се замислим какви точно са позициите на тези политици. В същото време видяхме и националистическите движения из цяла Европа и възхода на Тръмп в САЩ.Петра Еперлайн: Не беше само възходът на този яростен национализъм. Хората не просто цитираха Хитлер и нацистите, те бяха истински почитатели, изповядваха тези идеи. Бях чела книгата „Бележки за Хитлер“ преди години и решихме, че трябва да направим нещо с нея, така че я ползвахме като основа за филма. Ето отговорите и на трите въпроса.Майкъл Тъкър: Работата при Хитлер и фашизма е, че - Сюзан Зонтаг използва израза „пленителен фашизъм“ - лесно е да те омагьоса, наистина е пленителен и интересен. Има естетика, какво ли не, но в един момент трябва да спреш. Темата е много дълбока, безкрайна е. В един момент си обсебен от подробностите, не от действителността. Нашата крайна цел беше да отидем до Собибор в Полша, едно от местата за изтребление. Вероятно едно от най-малко известните. Над 200 000 души са избити в гората там и няма нищо, няма кадри, няма снимки, нищо… Сблъскваш се с факта, че тази част от миналото наистина е изтрита и, когато това поколение си отиде, няма да има памет за това. И какво става тогава? Искахме да се върнем към човешкия елемент: за какво всъщност става дума тук, а не просто да съзерцаваме визуалния материал. Голям импулс за създаването на филма беше въпросът защо в Германия, ако пуснеш телевизора, почти винаги има документален филм за нацистите и Хитлер, но около 25-30% от населението имат крайнодесни виждания. Това, изглежда, показва провал на документалистиката да покаже какво всъщност представлява фашизмът.Интересно, че споменавате именно Собибор. Преди две години имаше руски игрален филм сред руските претенденти за „Оскар“, наречен „Собибор“, и беше ужасно присвояване на историята, което беше възмутително. Много се радвам, че виждам хора, които ни връщат историята, както го правите вие. Замислих се и за Холивуд и ползването на холивудски кадри във филма ви. Вие се обръщате към една традиция, на която филмът ви се противопоставя. Смятате ли, че това е ролята на документалните филми - да заемат позиция относно съществуващи традиции в създаването на образи?Майкъл Тъкър: Запознахме се в средата на 90-те. Тъкмо беше излязъл „Списъкът на Шиндлер“, широко уважаван и харесван филм, който обаче показва изопачена версия на реалността и това е историята, която се преподава в училище. Учителката ще им пусне „Списъкът на Шиндлер“, ще го гледат, ще се развълнуват. Това не е най-полезната интерпретация на случилото се. Но ние го приемаме. Холивуд обича тези истории и затова гледаме филм след филм за Холокоста. Самият факт, че има жанр „филм за Холокоста“, дори жанр „филм за Холокоста с Оскар“, е малко плашещ.Петра Еперлайн: Този тип филми, разбира се, имат своето място и е добре, че ги има, защото много хора въобще нямаше да са чували за това, ако не беше „Списъкът на Шиндлер“. Опасността обаче е, че това се приема като история, а то винаги е леко пренаписване на реално случилото се. И това е важно да се каже, да се обсъди и се знае.Майкъл Тъкър: Има я и дискусията за Фейсбук и какво трябва да се цензурира, контролира или следи. И във филма имаме цитат от Марк Зукърбърг - „Не мисля, че хората наистина го мислят и затова не мисля, че е осъдително“. Йехуда Бауер, израелския историк, във филма отбелязва, че либералните хора не вярват, че някой може наистина да повярва на това. Но през последната година в Америка видяхме, че хората наистина вярват, вярват агресивно и са склонни да действат. Беше едва преди два месеца, но, гледайки щурма на Капитолия, си казахме: „Леле! Това е реален проблем, филмът е навременен и тази дискусия трябва да продължи докато тези движения бъдат смачкани“.Петра Еперлайн: Важно е да взимаме насериозно това, което хората казват. Те наистина това мислят. И дори този безумен цитат на Тръмп, има го и във филма, когато казва: „Мога да застрелям някого на Пето авеню и поддръжниците ми пак ще ме подкрепят“. Доказа го! Може.Гледайте филма ДНЕС – 18 март, от 19:00 часа в Културен център „G8”, както и в #онлайн платформата на София Филм Фест – online.siff.bg. ... още »
Живот и творчество в състояние на постоянна лудост. Режисьорът Оскар Рьолер, самият той смятан за ужасно дете на германското кино, е създал безкомпромисен портрет на един режисьор, оставил дълбока следа в историята на киното: Райнер Вернер Фасбиндер.Преди да почине на 37-годишна възраст, Фасбиндер успява да завърши повече от 40 филма. Как е възможно? С всички смущаващи детайли филмът показва безкрайния апетит на Фасбиндер за работа, наркотици, любов и секс, физическата самоексплоатация, на която подлага себе си и околните. Крайният резултат е несравним по силата на своята енергия. Енергия, която поглъща всичко от самото начало: 22-годишният Фасбиндер излиза на сцената на Мюнхенския антитеатър, за да не слезе никога повече от нея. Следват филми, които един след друг триумфират в Берлин и Кан.Авторът на този документален филм Оскар Рьолер е един от най-успешните творци на съвременното германско кино. Работи като сценарист, режисьор и журналист. Активно режисира филми от средата на 80-те години. Един от първите му успехи е „Недосегаемата“ - премиерата на филма е по време на Петнайсетдневката на режисьорите в Кан. За филма си „Евреинът Зюс“ (2010) Рьолер е номиниран за „Златна мечка“ на кинофестивала в Берлин.Гледайте „Фасбиндер: Ужасното дете“ ДНЕС – 18 март, от 20:30 часа, във Френски институт – кино „Славейков“. ... още »
Силвия Джулиети е родена в Милано преди (почти) 60 години и е само на 17, когато стъпва за първи път в легендарното студио „Чинечита“, по време на снимките на „Градът на жените“. Тогава е още стажант, а по-късно започва да работи като фотограф за различни легендарни филмови продукции. Първият ѝ документален филм е „Невидимите ангели на Лукино Висконти“, с участието на най-близките сътрудници на великия режисьор. „Фелинополис“ е посветен на 100-годишнината от рождението на големия майстор на италианското кино Федерико Фелини. С режисьорката разговаря Савина Петкова.Разкажете ни за началото – как се роди идеята за този филм?Дълги години след като се запознах с Фелини, работих в кино индустрията като оператор. Следвах Фелини в различни отдели, участвах в екипа му. Години по-късно, през 2007 година, се запознах с Феручо Kастронуово, който беше единственият режисьор, допуснат на снимачната площадка на Фелини, за да прави „филм за филмите му“. Той имаше желание да ползва огромния наличен архивен материал. Миналата година, когато чествахме 100-годишнината на Фелини, Феручо Кастронуово ми предостави своите архиви и моята компания „Айфрейм“ се зае със задачата да ги съхрани и реставрира. В края на 2019 година исках да пратя материала на Мартин Скорсезе – мислех си, че само той може да направи голям документален филм. Междувременно дойде пандемичният локдаун. И след като разговорите с адвокатите на Скорсезе не приключиха с решение по въпроса, реших, че трябва да направя този филм. Щеше да е непростимо да се пропусне възможността да покажем на хората тези невероятни, почти непоказвани кадри.Значи това е малка част от материала от „спешълите“, които се пазят в архива на вашата фирма?Да, взех част от архива. Имайте предвид, че за всеки филм на Фелини имаше час филм за филма, които са филми сами по себе си, одобрени от Фелини - той участва в монтажа, контролира всичко. Има „8½“, „Градът на жените“, „И корабът пътува“, „Джинджър и Фред“.Получил се е чудесен колаж от портрети, лични истории и голямата история, каквато ни е известна от филмите на Фелини и от филмите за филмите. Макар да се въздържате от перспективата на човек, който е бил там, оставяте интервюираните да говорят и да извикат това време и пространство, което сте обитавали заедно. Колко време Ви отне целият проект?Започнах през октомври 2019 и приключих с подбора на интервютата точно на 5 март 2020. На 6-ти започна локдаунът – тогава започнах да монтирам сама, затворена вкъщи. През месец май филмът беше готов. Правила съм и други документални филми за италианското кино. Започнах с Лукино Висконти, след това Марио Моничели. Предишният ми филм беше за Джулиано Монталдо за историята на филма за Сако и Ванцети. И дойде ред на Фелини. Стилът ми е да разкажа филмите и киното през очите на човек, който добре познава киното, защото винаги съм била зад камерата. Подходът ми е различен от този на журналистите и биографите. Опитвам се да покажа света зад камерата, защото е невероятен свят. Много рядко се обяснява точно процесът на правене на филм и отношенията между режисьора и екипа, защото, ако мислиш филма като оркестър и режисьора - като диригент, всеки влага нещо и филмът не е само на режисьора, той е на всички, които работят по него и искам да предам това усещане - че всички са допринесли нещо важно.Искаше ми се да ви попитам за игривия тон на филма, който отразява игривия стил на филмите на Фелини. Ползвахте ли някаква определена техника, за да го постигнете или се получи естествено?Получи се естествено. Добре известно е, че снимките на Фелини са една голяма игра. Но тази игра понякога е опасна. Помня майка ми, която работеше в Гомон по организирането и финансирането на „Градът на жените“. Бяха отчаяни. Всички се опитваха да му помагат да твори, защото творческият му усет се оформяше в процеса на работа. Но когато измисляш нещата в хода на снимките, всичко струва много. И зад него имаше голяма машина. Помня, че продукцията беше кошмар. Работеха денонощно. Постоянно чувах: „Фелини каза!“, „Фелини иска!“ „Федерико ме помоли“. Това не беше работа, беше призвание. Защото искаха майсторът да е доволен. И правеха всичко. Беше игра, беше голяма игра за всички… Той обожаваше да живее в „Чинечита“. И, повярвайте, живяла съм и израснах в „Чинечита“ - това е най-прекрасното място за игра на живот. Там именно играеш на живот. Не правиш филм, играеш на живот.Гледайте филма ДНЕС – 18 март, от 18:30 часа, във Френски институт – кино „Славейков“, на 22 март, от 18:00 часа, в Дома на киното, на 23 март, от 18:30 часа, в кино „Одеон“, както и в #онлайн платформата на София Филм Фест – online.siff.bg. ... още »