Почитателите на Джесика Частейн ще могат да я видят в новия филм на мексиканския режисьор Мишел Франко „Памет“ (Мексико-САЩ-Чили), който получи приза за най-добър актьор на фестивала във Венеция ‘23 за вълнуващото изпълнение на Питър Скарсгард. Историята проследява трансформацията в живота на Силвия, след като Сол решава да я последва до дома ѝ след срещата на гимназиалния им клас. „Исках да направя филм за хората, които живеят извън обществените рамки. Тяхната неспособност да се съобразят с очакванията на другите често се корени в събития, които съществуват само в спомените им. Понякога самото им маргинализиране предлага бягство от сенките на миналото и шанс да изградят живот в настоящето. Въпросът е дали могат да избягат от тези сенки“, споделя Мишел Франко.
ОЧАКВАМЕ ви в кино “Люмиер”, 19 март,
начало на прожекцията 20:30 часа
Отвъд мъглата | Beyond the Fog
„Отвъд мъглата“ на младия японски автор Дайчи Мурасе пренася зрителите в едно тихо японско селце. В тази интересна в миналото туристическа дестинация живее 12-годишната Ихика, а нейното семейство в продължение на няколко поколения се грижи за една страноприемница. Оцеляването на този специфичен семеен бизнес се оказва в опасност, когато дядото изчезва и за момичето и майка й настъпва време за промяна. Сценарист и режисьор на своя пълнометражен дебют, с изпълнителен продуцент легендата Наоми Кавасе, Мурасе учи режисура в Киото, а първият му късометражен филм „Forget But“ е прожектиран в паралелната късометражна програма в Кан през 2019 година.
Представяме ви концепцията и ключовата визия на тазгодишното издание на Международния кино-литературен фестивал Синелибри! Авторската интерпретация на идеята за времето и непреходните послания на киното и литературата е дело на Радослава Боор и Студио „Слава“. Мотото „Преоткритото време“ отбелязва 100 години от смъртта на Марсел Пруст, една от иконите на литературния модернизъм, автор на монументалния роман „По следите на изгубеното време“. „Преоткритото време“ е заглавието на седмия, последен том на тази словесна катедрала, където мъчителните мисли и безсъници на героя намират упование в творческия процес, единствен антидот срещу невъзвратимо еднопосочния времеви ход.Четирите прочита на субективното усещане за времето са интегрирани в една цялостна визия, в която се откроява знакът за безкрайност, съвпадащ с цифрата 8 и с броя на фестивалното издание. Този знак е и мощна препратка към безкрайната и нестихваща творческа енергия, която великите писатели овладяват, създавайки въображаеми светове, чиито проекции търсим и понякога откриваме в реалността. При Марсел Пруст например границата между живота и литературата е размита, именно затова първата визия изобразява белия лист, символ на всяко изконно начало.Идеята за „уловеното време“ е вдъхновена от творчеството и философските прозрения на режисьора Андрей Тарковски. Защото голямото кино майсторски манипулира времето и ловко го запечатва на целулоидна лента: „Човекът, който отива на кино, отива там заради времето: изгубеното или пропуснатото, или за онова време, което не е намерил.“ Това е и второто измерение на ключовата визия на фестивала, изразено символично с кинолента.От друга страна, пясъчният часовник символизира непосилната ефимерност, „лекотата на битието“. Времето, подобно на пясъка, изтича между пръстите ни, преди да сме се наситили на мига… Сам Пруст ни напомня колко често жертваме възможното щастие, поддавайки се на нетърпението да задоволим моментния си порив. Тук на помощ идва идеята, че тъкмо тази бързолетност, тази ограничена възможност за щастие повишава стойността му. Четвъртото измерение визира космическото време, най-необятното, въпреки това дори ъгълът на падащите лъчи на залязващо или изгряващо слънце е способен да фиксира мига и да му придаде приказния символ на една реалност, преживяна в определено време.Чрез тази комплексна визия фестивалът защитава идеята, че красотата и съвършенството на една художествена творба или на едно интелектуално постижение не могат да загубят ценността си с времето. Творчеството ни помага да се доближим до другия, да разберем какво вижда той от тази вселена, която – лишена от своите творци, мислители и изобретатели - щеше да бъде също толкова непозната, колкото и лунните пейзажи. Благодарение на изкуството единственият свят, който познаваме, се размножава пред погледа ни в толкова светове, колкото са и оригиналните творци, светове, които са по-различни един от друг дори от планетите, търкалящи се в безкрайността.Всички тези идеи ще бъдат вложени в една богата, безкомпромисна откъм качество програма, увенчана от церемонията по откриване на 8 октомври в зала 1 на Националния дворец на културата и обещаваща 23 дни кино-литературно безвремие, събрало в себе си 60-те най-добри филмови адаптации на изминалата година!Осмото издание на Международния кино-литературен фестивал Синелибри ще се проведе в интервала 8-30 октомври в София и още шест града в България: Пловдив, Варна, Бургас, Велико Търново, Габрово и Стара Загора. Програмата ще се реализира с подкрепата на Столична община, Национален филмов център, съответните общини и със съдействието на множество партньори и съмишленици, които предстои да обявим. Фестивалът е част от Календара на културните събития на Столична община за 2022 г.Oфициален уебсайт: www.cinelibri.com ... още »
В началото на август традиционно ще пътешестваме на кино с панорамата „Кино за пътешественици”. Стартираме на 1 август в „Културен център Г8” с българската продукция „Подслон в Тайланд: Заседнали в рая” на пътешественичката Елена Крапчева. Елена и приятелят й Майкъл планират ваканция в югоизточна Азия, но плановете им са осуетени, след като властите в Тайланд затварят границите заради пандемията от Ковид-19. Двамата решават да се потопят в живота на местните и за 18 месеца да обиколят страната. Изящни храмове, оживени пазари, необитаеми острови, безкрайни плажове, подводни пещери, непозната флора и фауна, неустоима храна и безброй усмивки – Тайланд през очите на двама чужденци, които се опитват да живеят като местните.Ден по-късно, на 2 август, в Дома на киното ще има ексклузивна прожекция на филма „Пътищата на пилигрима”. Двама испанци решават да извървят четири поклоннически маршрута и да видят какво е общото между хората, които изминават десетки километри на ден по Пътеката на инките в Перу, Камино де Сантяго в Испания, Тихоокеанския хребетен път в Щатите и Кумано Кодо в Япония.Изключителният „Да изгубиш от поглед света” за силата на човешкия дух, ще бъде показан само на 8 август в „Културен център Г8”. 13 хиляди километра и 9 месеца в открито море с две спирки – в Хавай и Самоа. Без сън и без храна, болни или изтощени, възхитени от гледки, залези и мигриращи китове, с носталгия по семейството и дома, те не спират да гребат. Когато стъпват на континента, пред тях вече стоят два световни рекорда и една осъществена мечта. Те са четири смели жени. Скачат в една лодка и започват да гребат като заявяват на света: "Никога не можеш да прекосиш океана, ако не ти стиска да изгубиш от поглед брега" и преплават Тихия океан от Америка до Австралия в подкрепа на една кауза.Специална прожекция в рамките на „Кино за пътешественици” ще има филмът на финландския тандем Марти Каартинен и Никлас Кулстрьом „Спомени от Изтока”, които представят историята на Густав Йон Рамстед - един скандинавец запленен от контраста между безкрайната шир на монголската тундра и модерния японски мегаполис.„Кино за пътешественици” ще продължи от 1 до 14 август в Културен център G8, Евро синема и Дом на киното. ... още »
Бога на гръмотевиците шества в родните киносалони През изминалия уикенд Богът на гръмотевиците Тор направи дългоочакваното си завръщане на голям екран с изключително забавния и оригинален Тор: Любов и гръмотевици, който светкавично превзе родния и световния боксофис. Новото приключение на обичания Отмъстител е гледано от над 33 хил. зрители и с приходи от над 400 хил. лева бележи втория най-голям дебют за годината, изпреварващ този на световните хитове Миньоните 2, Топ Гън: Маверик и Джурасик свят: Господство. Филмът задминава и рекорда на Тор: Светът на мрака за най-голям премиерен уикенд на солов филм от поредицата за Тор и се нарежда сред петте най-успешно стартирали продукции от киновселената на Марвел у нас. В световния боксофис Тор: Любов и гръмотевици бележи не по-малко гръмотевичен успех. За уикенда филмът е регистрирал приходи от над 300 млн. долара, което е вторият най-голям глобален дебют за 2022 г., изпреварван единствено от Доктор Стрейндж в Мултивселената на лудостта, и като цяло третият най-голям от началото на пандемията. Резултатите на Тор: Любов и гръмотевици не са изненадващи. Водената от носителя на „Оскар“ Тайка Уайтити и Крис Хемсуърт епична продукция предлага едновременно истински трогателна история, впечатляващ космически екшън, много хумор и незабравим рокендрол саундтрак, което гарантира на зрителите в кината бомбастичното кинопреживяване, идеално за летния киносезон. Любов, рокендрол и гръмотевично забавление ви очакват с Тор: Любов и гръмотевици – вече в кината на 3D, IMAX 3D и 4DX. За филма:В Тор: Любов и гръмотевици Тор (Крис Хемсуърт) се оказва на кръстопът и несигурен как да продължи с живота си, се отправя на пътешествие в търсене на вътрешен мир. Плановете му за постигане на душевен покой обаче се разпадат с гръм и трясък, когато съдбата го среща с безпощадния галактически убиец Гор – Касапина на богове (Крисчън Бейл), заклел се да унищожи всички божества. В добавка Тор открива, че вече не е и единственият и неповторим Бог на гръмотевиците, тъй като бившата му приятелка Джейн Фостър (Натали Портман) е успяла да овладее силата на магическия Мьолнир и се е превърнала в Могъщия Тор.Режисьор на Тор: Любов и гръмотевици е Тайка Уайтити (Тор: Рагнарок, Джоджо Заека), който е и сценарист заедно с Дженифър Кейтин Робинсън. Продуценти са Кевин Файги и Брад Уиндербаум. В ролите са Крис Хемсуърт, Натали Портман, Крисчън Бейл, Теса Томпсън, Тайка Уайтити, Крис Прат (Питър Куил), Карън Гилън (Небюла), Джейми Александър (Сиф), Пом Клементиеф (Ментис), Дейв Батиста (Дракс), Шон Гън (Краглин), Вин Дизел (Грут), Брадли Купър (Рокет) и Ръсел Кроу (Зевс). ... още »
През август 2022 година един от най-авторитетните световни фестивали в Локарно ще се проведе за 75-и път. През месец юли ще бъдат представени всички подробности за неговата програма, включително филмите, които ще се състезават за престижния „Златен леопард“ - печелен за България през 2016 година в международния конкурс от „Безбог“ на Ралица Петрова и през 2017 година в конкурсната програма „Режисьори на настоящето“ от „3/4“ на Илиян Метев.В програмата на 75-ия международен филмов фестивал в Локарно „Как се научих да летя“ на Радивое Андрич е включен в секцията с филми за деца и младежка публика – Locarno Kids Screenings section. „Как се научих да летя“ е създаден по награждавания роман на известната детска писателка Ясминка Петрович и е представен в развитие на София Мийтингс 2018. Филмът е съвместна продукция между Sense Production (Сърбия), Kinorama (Хърватия), Арт Фест (България) и Silverart (Словакия). Една привидно скучна ваканция с две възрастни дами на идиличния средиземноморски остров Хвар се превръща в сериозно събитие за 12-годишната София – тя получава първата си целувка, среща се отново с отдавна разделеното си семейство и преживява незабравими приключения…Радивое Андрич е добре познат на българските зрители с хитовете „Когато порасна, ще стана Кенгуру“ и „Светкавици“. Той беше гост на 26-ия София Филм Фест като член на Международното жури на фестивала и представи лично „Как се научих да летя“ в София през март. Във филма има сериозно българско участие – в актьорския екип е Стефан Щерев, звукорежисьор е Момчил Божков, в екипа са и художник-гримьорите Петя Симеонова и Атанас Темнилов. Продукцията си партнира с „Maison de Mitko Damov“ и медицинска лаборатория „Бодимед“. Част от звуковата постпродукция е реализирана в Доли медиа студио.Арт Фест (Мира Сталева и Стефан Китанов) е копродуцент на проекта, реализиран в партньорство с Доли медия студио (Добромир Чочов), с финансовата подкрепа на ИА „Национален филмов център“ България, националните филмови институции на държавите-копродуценти, Програма Творческа Европа МЕДИА, Югоизточно-европейска филмова мрежа и паневропейския фонд Евроимаж. „Как се научих да летя“ ще се разпространява в българските киносалони през есента на 2022! ... още »