Шест интригуващи филма от Балканския конкурс на 27-ия София Филм Фест
Традицията повелява да представяме най-ценните творби на автори в киното от региона на Балканите, като международното жури тази година ще бъде ръководено от режисьора Костадин Бонев. Общо филмите в конкурса са 12. България ще бъде представяна с носителя на „Златна роза“ за най-добър филм – „Майка“ на Зорница София.
През 2020 година филмът на Емин Алпер „Три сестри“ спечели наградата за най-добър филм в Балканския конкурс на СФФ – три години по-късно представяме пред киноманите в София новия му интригуващ разказ „Изпепеляващи дни“ – своеобразна притча за корупцията в задушаващата, патриархална среда в глухата провинция. Филмът е копродукция между Турция, Франция, Германия, Нидерландия, Гърция и Хърватия. Историята проследява драматичната съдба на млад прокурор, наскоро назначен в малко турско градче, който е въвлечен в политически конфликт по време на първото си разследване на убийство. Със специфичния си визуален стил, Алпер умело пресъздава обществено-политическото състояние в страната и същевременно в разказа му присъстват остроумие, ирония и сарказъм. Филмът получава номинации за Queer Palm и за голямата награда в конкурсната програма „Особен поглед“ в Кан.
Действието в дебютния филм на хърватския сценарист и режисьор Юрай Леротич „Сигурно място“ се развива в рамките на 24 часа. Замислен като своеобразна възстановка с автобиографични елементи, това е трогателен филм „за невидимата война в самите нас“, като главно действащо лице в него е Дамир – изпаднал в сериозна депресия, той прави опит да посегне на живота си, а негови спасители се оказват майка му и неговият брат. Филмът пристига у нас с три награди от Локарно – за най-добри дебют, изгряващ режисьор и актьор и с две от „Сърца“ от Сараево – за най-добър филм и актьор.
След три пълнометражни филма, създадени по негови собствени сценарии, румънският режисьор Пол Негоеску решава да се довери на авторите Раду Романюк и Оана Тудор за своя четвърти филм - копродукцията между Румъния и България „Мъже на делата“. Представена с успех на фестивалите в Сараево и Варшава, историята проследява терзанията на началника на полицията в село в Северна Румъния, който се включва в незаконни машинации заедно с кмета, но след като в селото се случва убийство – представителят на властта трябва да вземе трудни решения, за да спре натрупването на напрежение в малката общност.
Най-новият филм на сценариста и режисьор Пиер Жалица„Ден на труда“ е съвместна продукция между Босна и Херцеговина, Хърватия, Северна Македония, Сърбия и Черна гора и бе удостоен с голямата награда на фестивала във Варшава. Сюжетът пресъздава шока на един емигрант, завърнал се в Босна, който открива, че баща му е арестуван по подозрения във военно престъпление, извършено през 90-те години.
След сериозния успех на „Господ съществува, името ѝ е Петруния“ на Теона Стругар Митевска – с две награди на Берлинале 2019 и номинация за „Златна мечка“, с наградата LUX на Европейския парламент, следващият проект на режисьорката е мащабна копродукция между Северна Македония, Босна и Херцеговина, Белгия, Хърватия, Дания и Словения, дебютирал в програма „Хоризонти“ на Венеция, а съавтор на сценария заедно с Митевска е Елма Татараджич, дългогодишен селекционер на фестивала в Сараево. Историята в „Най-щастливият човек на света“ е свързана със спомените от войната, разтърсила бивша Югославия през 90-те години на ХХ век – в опит да открие така мечтаната романтична любов, една жена на средна възраст се сближава със свой връстник, с когото преди години са били от двете страни на огневата линия в Сараево и най-важното в неговия живот е да получи опрощение.
Дебютният филм на Йозкан Алпер„Есен“ получи наградата за най-добър режисьор в Международния конкурс на СФФ през 2009 година, а 14 години по-късно в Балканския конкурс на фестивала представяме неговия шести пълнометражен филм „Черна нощ“, удостоен с наградите за най-добър филм и най-добър сценарий на фестивала в Анталия. Филмът разказва за бурните страсти, които владеят сърцето на един жител на малко планинско градче и за необратимите последици от изчезването на един офицер, които отекват години след случилото се в една непрогледна черна нощ…
Останалите участници в Балканския конкурс на 27-ия София Филм Фест ще бъдат представени допълнително.
На фокус: „Козелът”2010 е Година на българското кино. Обещанието, което Международният София Филм Фест и Националният филмов център дадоха на киноманите и професионалистите в началото на годината, беше за срещи с повечето от най-стойностните български филми, създадени през последното десетилетие.Представяме на вашето внимание „Козелът” на Георги Дюлгеров. Програмата „Десетилетие на българското кино” е включена в извънредния „семестър” на инициативата „София Филм Фест за учащи” и представя 34 български игрални филма, произведени в периода 2000 – 2009. СФФУ е програма, която се радва на изключителен интерес от младите хора.Студентите и учениците имат право на безплатен вход. Филмите от „Десетилетието” са всяка сряда от 18.30 часа в Дома на киното и ще бъдат представени от техните автори.„Козелът” – филмътДокато търсят заровено имане, мъж и жена от различни националности сблъскват в трагикомична схватка културните си предразсъдъци, за да разберат накрая, че породилата се помежду им близост е най-голямото възможно съкровище.Йордан Радичков, чиято новела е в основата на сценария на последния филм на един от най-обичаните режисьори на българското кино – Георги Дюлгеров, дарява животните с мъдрост, прозрение и доброта. В тази фантастична история козелът е разказвач и герой. Той слиза от небето с мисия да не допусне хората да намерят имане, скрито близо до древно тракийско светилище.Режисьор на филма е Георги Дюлгеров, сценаристи са Кристин Димитрова и Георги Дюлгеров (по новелата Козел и мотиви от творчеството на Йордан Радичков), камерата е поверена на Радослав Спасов; продуценти са Георги Балкански и Владимир Андреев. Музиката във филма е композирана от Мира Искърова и Христо Намлиев. Художник е Ванина Гелева. В ролите ще видим Иван Бърнев, Анджела Родел, Иван Савов, Красимир Доков, Любов Любчева. „Козелът” е продукция на БъРъ Филм, с подкрепата на Националния Филмов Център и Програма Медиа, в копродукция с Българската Национална Телевизия и Ню Бояна.Режисьорът„В „Козелът” няма голяма интрига, забързано действие или нещо много смешно. Това е Йордан Радичков - свят, в който и хората говорят малко по-особено, и постъпките им са странни. Много искахме да останем верни на големия писател и в същото време да го направим разбираем за младите хора. Тях ги вълнуват бързото действие, препускащата напред интрига, а стихията на Радичков е словото” - споделя режисьорът Георги Дюлгеров.Затова екипът му поема към Перперикон, Татул и „Каменната сватба” край Кърджали, за да обясни с днешна дата онзи Радичков свят, в който „човекът представлява едно дълго изречение, написано с голяма любов и вдъхновение, но пълно с правописни грешки”. Тази мисъл на големия български писател заплита сюжета на „Козелът”, в който българин и американка - Иван Бърнев и Анджела Родел, търсят имане, скрито близо до древно тракийско светилище. Мъдрият козел пък, слязъл от небето, за да им попречи, става свидетел на това как междукултурните им различия постепенно се стопяват, за да се превърнат на финала в песен. „Тя е американка, която пее кънтри, а той балканец, който свири на тромпет български мелодии. Накрая всичко става едно” - разкрива режисьорът.Елица Димова, „Тема”, март 2009Актрисата за филма„Козелът” е по мотиви на Радичков, как един външен читател усеща творчеството му?Анджела Родел: Когато учих в България през 1996, един приятел ми подари „Ние, врабчетата” и да си призная честно, тогава ми беше страшно трудно да разбера книгата. Не бях още достатъчно навътре в българската култура, за да хвана стила на Радичков, чувството му за хумор, за абсурдизъм, да разбера колоритната му реч. Сега, след повече от десет години, по-добре виждам колко гениално използва езика. Построява един много български и реален, и едновременно с това приказен свят.Марица Колчева, „Капитал Light”, март 2009Георги Дюлгеров много вярва в късмета и предопределеността и мисля, че точно така стана. Един месец преди началото на снимките той беше останал без актриса за главната роля. И преди това е работил с непрофесионални актьори, като в „Лейди Зи”… И си казал: „щом нашата героиня е чужденка, дайте да видим дали има такъв човек тука”. Отишъл случайно в Министерството на културата за нещо и говорил със секретарката, която пък е дъщеря на композитора Красимир Кюркчийски. И тя му казала: „има едно момиче – Анджела…”, дала му мои контакти… Един ден съм си вкъщи и ми се обажда самият Георги Дюлгеров. И вика: „Има една малка роля… статисти, няколко дена пеене…”. Хубаво, аз точно така си го представях – има някакви чужденци и аз съм някъде там отзад и пея. Отидох в офиса на продуцентите, свирих на тамбура, пях, говорихме. И той вика: „Ела пак утре, ще има нещо като кастинг”.С Иван Бърнев направихме малко проби и Дюлгеров каза: „Добре, ти си главната актриса”. Аз никога не съм играла в нищо, освен в училище. Но той наистина имаше метод, благодарение на него и на другите артисти, се получи. Аз не знаех какво да очаквам от себе си, даже отказах да гледам нещата предварително, за да не се шашкам как изглеждам, видях филма, чак когато беше горе-долу монтиран. Бях приятно изненадана. Дюлгеров наистина има много хубав подход с хора като мен, веднага разбира, ако не мога да се справя с нещо. И той е много гъвкав - горе-долу целият филм е импровизация – „Тук имаме тази сцена, дай ми вариант”.С другите актьори се работеше чудесно – те са страхотни професионалисти, но въпреки това не се правят на голяма работа. С Иван Бърнев се работи много приятно, той е много готин човек, нямам достатъчно добри думи да го опиша – съвсем скромен е, въпреки че според мен е от най-добрите млади актьори. Но въобще няма его, няма арогантност и страшно много ми помагаше. Беше екипна работа, никой не се правеше на звезда. И това си личи, според мен има някаква приятна енергия между нас, имаше много творческа атмосфера.Нели Томова, e-vestnik.bg, октомври 2009Фестивални участия и наградиСофия Филм Фест (София, Пловдив, Бургас) март 2009 - Награда на публиката „Златната ябълка” - София филм фест в ПловдивСедмици на българското кино в Москва, Велики Новгород и Санкт Петербург, октомври 2009Фестивал за Източноевропейски филми в Котбус, Германия, ноември 2009Фестивал за човешки права във Виена, декември 2009VII Фестивал на българското кино в Ню Йорк, декември 2009Фестивал в Зелб, Германия, април 2010Специална прожекция по случай 9 май, Деня на Европа в Париж, кино UGC - ХалитеСедмица на Европейското кино в Бейрут, ноември 2010 ... още »
от Александър РайчевКакъв всъщност е животът?За някои може да е песен, докато за други – кофа с лайна; за някои може да е изпълнен само със смях и усмивки, а за други – с горчиви сълзи; за някои може да е един безкраен възход, а за други – стремглаво пропадане.Истината обаче е често някъде по средата и всеки един обикновен човек се среща както с добрата, така и с лошата страна на живота в различни моменти от земния си път.А една от най-важните причини да съществуваме и за да съществуваме е семейството, в името на което хората са готови да преодоляват всякакви трудности. Именно в навечерието на един от най-светлите празници в християнския свят, Коледа, идва и новото филмово предложение „Такъв е животът”, което показва истинския смисъл на думата „семейство” и несъмнено ще повдигне настроението на всички зрители, чиито кино предпочитания не се изчерпват до „Аватар” и „Мисия Лондон”.„Такъв е животът” не е типичната романтична комедия въпреки участието на Катрин Хейгъл (успешно запълнила обувките на Мег Райън в жанра) и Джош Дюамел, който миналата година вече се отчете с „Когато си в Рим”.За разлика от повечето романтични комедии, които завършват с бебе, то тук нещата са обърнати и главните герои буквално получават бебето още в началото на филма, за съжаление при злощастни обстоятелства. От този момент нататък двамата герои, които са свикнали със самостоятелния си живот, трябва да преодолеят различията си и да превъзмогнат всякакви трудности в името на малката Софи. В резултат от пълната липса на какъвто и да е родителски опит следват и всякакви комични ситуации, придружени с важни житейски решения.В общи линии хората винаги са се разделяли на две крайности по отношение жанра на романтичните комедии – едни хора (предполагаемо най-вече жени) ги харесват, докато други направо не могат да ги понасят, защото предлагали нереалистична и захаросана версия на живот, който не съществува. А и може би защото обикновено актьорския състав не включва редица носители на "Оскар".В случая обаче е цяло щастие, че именно около Коледа филмовите предложения няма да се изчерпват само до поредната 3D дъвка за очите, натъпкана до козирката със супер специални ефекти, чиято основна функция е да прикрият липсата на особен смисъл в сценария.Разбира се, киното основно трябва да забавлява (противно на схващанията на някои български творци), така че няма голямо значение какъв жанр е филма, стига да не е ужасяващо недоразумение.А „Такъв е животът” за щастие поне не е дело на вездесъщите Дисни, които изкарват регулярно комедии със съмнителни качества и по-скоро с идеята директно да запълнят програмната схема на Disney channel. Не че същото не се отнася и за повечето комерсиални бози на Twentieth Century Fox, но те поне компенсират с по-няколко тежки драми, борещи се всяка година за всевъзможни призове и отличия.„Такъв е животът” разказва една напълно нормална човешка история и успява да изпълни целта си, а именно – да забавлява и да ни припомни, че семейството е най-важно. Наскоро колегите от в-к Капитал бяха изготвили чудесен брой на приложението си LIGHT, в който се разглеждаха различните форми на семейство в днешно време и как ги приема „напредничавото” българско общество.„Такъв е животът” идва като естествено продължение на темата и улеснение за все по-големия брой нечетящи в родината ни, като показва модел на квартална общност, която не прави разлика между това дали родителите са от един и същи пол, дали са формално женени и т.н. Ясно е, че и в САЩ картинката не е на 100% толкова идилична, но със сигурност в много щати хората са далеч по-свободомислещи от хората в българските градове и села, които биха могли да се научат на малко повече толерантност пък било то и от един филм, създаден предимно с комерсиална цел. Защото турските сериали, населени с патриархални ценности, е гаранция, че няма да ги научат на това.Филмът може да бъде похвален още с колоритните изпълнения на някои от поддържащите актьори, както и с приятната музика, която на места изненадва с по-смел избор на композиции за жанра на романтична комедия или представя класически изпълнения в нов аранжимент и с различен изпълнител.„Такъв е животът” заслужава и похвала като част от цялостната политика на Warner Bros – холивудското студио, което от дълги години най-успешно балансира високобюджетните продукции с по-камерни филми. Именно в тази насока за отбелязване е и фактът, че сценаристът на един от летните хитове на студиото за 2011 Грег Берланти („Зеленият фенер” с Райън Рейнолдс) е режисьор на премиерната романтична комедия. Факт, който демонстрира желанието на Warner Bros да си пази хората и да води своеобразен „семеен” бизнес.В заключение трябва да се подчертае, че макар и със закъснение от 2 месеца, филмът все пак е по екраните в България – нещо, което не бива да бъде подминавано с пренебрежение, защото именно ситуацията на родния пазар кара самите холивудски студия да изтриват половината си репертоар за България, знаейки предварително какви приходи биха реализирали.Затова нека всеки, който търси нещо различно от филма прожектиран през 5 минути в близкия мултиплекс, да рискува да се посмее в компанията на Катрин Хейгъл и Джош Дюамел, които не само ще го настроят за предстоящите празници, но може и да му дадат отговор какъв точно е животът. ... още »
Младата актриса Ема Уотсън е известна най-вече с ролята си на Хърмаяни Грейнджър в хитовата поредица “Хари Потър”. Но в предстоящата драма по действителни събития “My Week with Marilyn”, Уотсън ще изиграе героиня, която се различава напълно от образа й в поредицата за младия магьосник и неговите приятели.Във филма на режисьора Саймън Къртис, актрисата ще бъде в ролята на Луси – млада асистентка в гардеробната на популярното филмово студио Pinewood, намиращо се в Лондон.Дейстието на филма ще се развива през 1956 година, а сюжетът ще разказва за взаимоотношенията между двете световноизвестните кинозвезди Мерилин Монро и Лорънс Оливие. Сценарият на филма е базиран на мемоарите на Колин Кларк – един от асистентите на Лорънс Оливие. Според Кларк, отношенията между Оливие и Монро на снимачната площадка на общия им филм “The Prince and the Showgirl”, са били доста напрегнати и това се е отразило на всички които са били част от екипа на филма.Ема Уотсън: “Винаги съм искала да участвам в подобен филм. Моята роля не е голяма, но за сметка на това е много важна за сюжета. Страхотно е когато режисьори като Саймън (Къртис) се нагърбят с тежката задача да разкажат истинска история от този период на киното. Тогава всичко е било различно, отношенията между мъжете и жените са били по-различни, а Мерилин Монро и Лорънс Оливие са били много повече от актьори. Всички са се отнасяли към тях като с кралски особи.”Във филма, ролята на Мерилин Монро ще бъде изпълнена от Мишел Уилямс, а номинирания за “Оскар” Кенет Брана ще се превъплъти в Лорънс Оливие. Техни партньори, освен Ема Уотсън, са Джуди Денч, Джулия Ормънд, Дъгрей Скот и Дерек Джейкъби. Адаптираният сценарий е дело на Ейдриън Ходжис, а продуценти на лентата са Харви Уайнстайн, Марк Купър, Дейвид Парфит и Колин Вейнс.Снимките на “My Week with Marilyn” приключиха преди няколко дни, a готовия филм ще тръгне по кината през 2012 година. ... още »
Третата част от поредицата “Хрониките на Нарния” застана на първо място в американския бокс офис. Премиерното триизмерно заглавие на 20th Century Fox спечели 24,500,000 долара през изминалия уикенд. Въпреки лидерската позиция, натрупаната от “Нарния” сума не оправда очакванията на създателите и анализаторите. Очакваше се филма да се представи много по-добре, особено като се имат впредвид масивната рекламна кампания и по високите цени на 3D билетите.Но за съжаление, “Хрониките на Нарния: Плаването на Разсъмване” регистрира най-слабия премиерен уикенд от трите филма и надеждата е за по-добро представяне в останалата част от света. Въпреки слабото представяне до момента, лентата най-вероятно ще възвърне бюджета си, но със сигурност няма да се превърне в хитова продукция от ранга на третия филм от поредицата “Карибски пирати”.На второ място е друго премиерно заглавие – “Туристът” с участието на звездите Джони Деп и Анджелина Джоли. Режисираният от Флоран Хенкел вон Донерсмарк филм успя да натрупа приходи от точно 17,000,000 долара за петък, събота и неделя. Смяташе се че присъствието на две от най-популярните холивудски звезди ще превърне филма в хит, но изглежда че американската публика е решила да се насочи към семейните филми като “Хрониките на Нарния” и “Хари Потър”. Според анализаторите, “Туристът” много трудно ще успее да възвърне големия си бюджет, който се равнява на 100 милиона долара.На трета позиция се намира триизмерната анимация “Рапунцел и разбойникът”.За три седмици в кината, продукцията на Walt Disney Pictures е успяла да спечели 115,623,000 долара. Тази сума превърна лентата в една от най-успешните анимации на годината, и въпреки значителния бюджет отпуснат за направата, “Рапунцел и разбойникът” може да се нарече успешен.На четвърто място е “Хари Потър и Даровете на смъртта: Част 1”, който за по-малко от един месец е натрупал печалба от 257,688,000 долара.По света, филма на Дейвид Йейтс се представя много по-добре и прогнозите са, че в САЩ лентата много трудно ще достигне границата от 300 милиона долара. По-слабото представяне на филма в Америка се дължи на резкия и неочакван спад в приходите, предизвикан от появата на нови заглавия, и най-вече защото филма не бе разпространен в 3D формат. Наблюдателите са категорични, че ако “Даровете на смъртта” бе конвертиран в 3D формат, приходите само в Америка щяха да надвишат 350 милиона долара.Екшън-трилъра “Неудържим” заема пето място с приходи, пет седмици след премиерата, от 74,272,000 долара. Въпреки че успява да се задържи в класацията, филма на Тони Скот не може да получи по-голям тласък от публиката, което значи, че финалните резултати ще бъдат около 78 милиона долара – недостатъчна сума за да бъде покрит значителния бюджет от 100 милиона долара. Въпреки приличното представяне в Европа, в САЩ “Неудържим” се счита финансово разочарование.На шеста позиция застава режисирания от Дарън Аронофски “Черен лебед”. За две седмици, продукцията е събрала скромната сума от 5,611,000 долара.Важно е да се отбележи, че филма се разпространява само в 90 киносалона в цялата държава, и като цяло подобни продукции рядко привличат вниманието на масовата публика. Въпреки това, “Черен лебед” се хареса на критиците и със сигурност ще получи поне няколко номинации за “Оскар”.Седмото място е заето от мюзикъла “Бурлеска”, в който участват Кристина Агилера и Шер. За близо три седмици в кината, филма е спечелил общо 32,574,000 долара. Изглежда че продукцията на Screen Gems няма да се превърне в разочарованието, което предричаха анализаторите. Въпреки слабия премиерен уикенд, “Бурлеска” получи нужната подкрепа от публиката и приходите, макар и не толкова впечатляващи, са напълно прилични за филм от този жанр.“Любовта е опиат”, с участието на Джейк Гиленхал и Ан Хатауей, е на осмо място с приходи от 27,648,000 долара за три седмици. Филмът не привлече голямо внимание и приходите отразяват това. Но независимо от това колко пари ще успее да събере в бъдеще, “Любовта е опиат” със сигурност ще покрие вложения бюджет от 30 милиона долара.На девета позиция се намира комедията с Робърт Дауни-мл, “Път с предимство”. За около шест седмици в кината, лентата на Тод Филипс спечели 94,884,000 долара.Първоначално се смяташе, че “Път с предимство” без проблеми ще задмине границата от 100 милиона, но това изглежда няма да се случи. Въпреки всичко, общите приходите по света се равняват на 177 милиона долара и филма се счита за приличен успех.Анимационният филм на DreamWorks Animation, “Мегаум”, заема десетото място в класацията, с печалба, шест седмици след премиерата, от 140,202,000 долара.Въпреки сериозния спад в приходите, който беше отчетен през изминалата седмица, събраното от “Мегаум” до момента е достатъчно за да бъде покрит бюджета от 130 милиона долара.Бокс офис класация на Северна Америка за периода10 декември - 12 декември1 The Chronicles of Narnia: The Voyage of the Dawn Treader - $24.5M / $24.5M2 The Tourist - $17M / $17M3 Tangled - $14.6M / $116M4 Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1 - $8.5M / $258M5 Unstoppable - $3.75M / $74.3M6 Black Swan - $3.33M / $5.61M7 Burlesque - $3.2M / $32.6M8 Love and Other Drugs - $3M / $27.6M9 Due Date - $2.54M / $94.9M10 Megamind - $2.51M / $140M ... още »
Венсан Касел е актьорът, който съвършено добре се превъплъщава в отрицателни роли. Успехът му се дължи именно на това. През 1995 г. с ролята си на хулиган от парижките предградия, убил полицай, в „Омраза" на Матьо Касовиц, Касел поставя началото на кариера, в която доминират ролите на престъпници и злодеи.В „От Русия с любов" на Кроненбърг от 2007 г., героят на Венсан изнасилва 14-годишно момиче и след това го скланя към проституция. Миналата година актьорът получи Цезар за изпълнението си в „Месрин - Обществен враг n° 1": филм-портрет на един от най-известните гангстери във френската история на режисьора Жан Франсоа Риши.„Отрицателните герои са по-интересни. Да съумееш да се превъплътиш в тях е много по-голямо предизвикателство пред един актьор. Те са много по-истински в живота отколкото добрия човек. В реалността не мога да срещна истински добри хора. Човешката същност е много по-сложна от това да бъде разделена на добри и зли индивиди. А и добрите са винаги някак скучни" - откровеничи Касел.44-годишният актьор признава, че нещо в него започва да се пречупва. В последния си филм - красиво заснета нискобюджетна бразислка продукция, разказваща за топлата връзка между баща и дъщеря - „Adrift" - Касел играе бащинската фигура. Прави го с лекота, показва една друга своя актьорска същност, жонглира виртуозно с няколко езика.В реалния живот Касел наскоро стана баща за втори път. „Когато имаш деца, осъзнаваш колко уязвим можеш да бъдеш всъщност. Това няма как да не се отрази на работата ти".Пример за тази промяна в „актьорската парадигма" на Венсан Касел е очакваният през януари трилър на Дарън Аронофски - „Black Swan". Касел, партниращ си с Натали Портман и Уинона Райдър, играе директор на балетна трупа, подклаждащ съперничество между примабалерините, по време на кастинг за "Лебедово езеро". Злото е някак софистицирано...Касел всъщност се е занимавал с балет в 30-те си години, смятайки, че един актьор трябва да умее да прави всичко. Работата му в продукцията на Аронофски определено му се е понравила - отдадеността на танцьорите, абсолютната посветеност на балета и цялостното самоотрицание карат Касел да изпитва дълбоко уважение към това изкуство и неговите представители.Касел е бил изключителен бунтар в детските си години, желаещ да се занимава с цирково изкуство. Баща му е френският комедиант Жан-Пиер Касел, работил с режисьорите от Новата Вълна Клод Шаброл и Луис Бунюел. Но днес Касел признава, че не се е учил на актьорския занаят на баща си. „Не мисля, че играя като него. Единственото е, че двамата много си приличаме. Но като цяло имаме различни погледи върху нещата, все пак сме от различни поколения". ... още »
Снимките на петата част от популярната екшън-поредица “Бързи и яростни” вече приключиха и USA Today публикува първата официална снимка от филма. На нея се виждат изпълнителя на главната роля, Вин Дизел, и новото попълнение към актьорския състав: екшън звездата Дуейн Джонсън – Скалата.Оригиналният “Бързи и яростни” тръгна по кината през 2001 година и до момента четирите филма от поредицата са събрали повече от половин милиард долара от световното си киноразпространение. В новата продукция ще видим отново познатите лица – Вин Дизел, Пол Уокър, Джордана Брустър и Мат Шулц. Към тях, освен Дуейн Джонсън – Скалата, се присъединяват и Тайрийз Гибсън (“Трансформърс”), Лудакрис (“Сблъсъци”), Елза Патаки (“Змии в самолета”) и Хоаким де Алмейда (“В тила на врага”).Дуейн Джонсън – Скалата е в ролята на безмилостния федерален агент Хобс, който е изпратен в Рио де Жанейро да намери и залови издирваните от полицията Доминик Торето (Вин Дизел), Браян О’Конър и Роман Пиърс (Тайрийз Гибсън). Знаейки срещу какви хора е изправен, Хобс разчита и на допълнителна помощ – в случая това е “Гурка”, 10-тонен военен джип който, според собственика си, представлява “Хъмви на стероиди”.Но ФБР не е единствения проблем пред който са изправени Доминик Торето и компания. Те трябва да се справят и с преследващите ги професионални убийци, наети от корумпиран местен бизнесмен.Режисьор на петата част е Джъстин Лин, който засне и предишните два филма от поредицата, “Бърз и яростен” и “Бързи и яростни: Tokyo Drift”.Лин: “Основното правило при поредицата “Бързи и яростни” е всеки филм да бъде по-голям и с по-мащабна визия. Мисля, че това което превърна тези филми в успехи са героите, които са като едно голямо семейство. Не смятам че всичко се дължи на колите. Аз лично не си падам по коли, но това не ми пречи, като зрител, да се забавлявам истински с “Бързи и яростни”.”На страницата си във Фейсбук, звездата на филма Вин Дизел разкри, че първия официален трейлър на “Бързи и яростни 5” ще бъде излъчен този вторник. А според източници от компанията Universal Pictures, актьорите и режисьора са потвърдили пред продуцентите, че ще се завърнат и за евентуален шести филм.Световната премиера на петата част от поредицата “Бързи и яростни” ще бъде на 29 април 2011 година. ... още »
Холивудското студио DreamWorks Animation, известно с големите си хитове “Шрек” и тазгодишния “Как да си дресираш дракон” обяви, че режисьорът Марк Диндал (“Чикън Литъл”) е започнал работа върху “Me and My Shadow” - проект, който бива описван като “уникален по рода си анимационен филм”.Според изявление от студиото, “Me and My Shadow” ще бъде оригинална продукция, а не адаптация или римейк и ще представлява първия триизмерен анимационен филм в историята, който ще комбинира компютърно генерирани герои и традиционна анимация, рисувана на ръка.Сюжетът на филма ще разказва за сянката Стан и неговото трудно ежедневие. Единственото нещо което Стан желае е да води по-динамичен и забързан живот, но за негово съжаление той е сянка на Стенли Гръб – най-скучния и безинтересен човек на света. Изморен от еднообразието с което се сблъсква всеки ден, Стан нарушава основното правило на сенките, “Те ни водят, а ние ги следим”, и завзема тялото на Стенли.Президентът на DreamWorks Animation, Бил Дамашк, заяви че света на сенките, в който принадлежи Стан, ще бъде нарисуван изцяло на ръка, а човешкия свят на Стенли ще бъде създаден с помощта на най-модерните компютърни технологии.Дамашк: “Всички си спомняме колко впечатляващ бe ”Кой натопи заека Роджър”. За времето си, този филм бе революция и ние ще се опитаме да направим нещо подобно. Но вместо да интегрираме рисувани герои в игрален филм с истински актьори, ние ще комбинираме стария стил на рисуване с ръка със съвременните компютърни технологии. Me and My Shadow” е приоритет за студиото и всички се надяваме да се получи нещо наистина впечатляващо.”Лентата ще бъде втория анимационен филм на студиото, след “Spirit: Stallion of the Cimarron” от 2002 година, който ще включва рисувани, а не компютърно генерирани герои.Сценарият на “Me and My Shadow” е дело на Рон Фрийдмън, Томъс Астъл, Матю Ембър и Стийв Бенкич. А освен режисьор, Марк Диндал ще бъде и продуцент, заедно с Тереза Ченг и Мериса Коб.Работата по филма вече започна, но от студиото заявиха че поради тежките предизвикателства пред които е изправен екипа, световната премиера ще се състои след малко повече от две години - през месец март 2013. ... още »
от Александър РайчевПървото десетилетие на настоящия век бе белязано от своеобразен бум във филмовата индустрия по отношение на фентъзи жанра, като две поредици се откроиха безусловно – „Властелинът на пръстените” и „Хари Потър”. И докато последната част от трилогията за пръстена прибра несметно количество награди, сред които единадесет "Оскара", приключенията на очилатия магьосник предстои да получат своя епичен финал и по всяка вероятност своите дългоочаквани и заслужени награди от Академията по филмово изкуство на САЩ.Междувременно бяха направени редица опити за започване на аналогични фентъзи поредици, които обаче претърпяха провал в лицето на „Златният компас”, „Началото на мрака”, „Ерагон”, „Хрониките на Спайдъруик” и много други.През 2005 и машината за пари в лицето на студио Уолт Дисни реши, че е време да изпробва сили в жанра и се нае да продуцира и разпространи „Хрониките на Нарния: Лъвът, вещицата и дрешникът” – част от серията книги на Клайв Стейпълс Луис, продадени в тираж от над 100 милиона. По известен като К.С. Луис, приживе покойният писател е един от близките приятели на автора на „Властелинът на пръстените” Дж.Р.Р. Толкин и двамата често обменяли идеи за произведенията си.Вероятно надявайки се да повторят успеха на хобитовите приключения, от Уолт Дисни инвестираха колосалните 180 милиона долара в първата „Нарния” и успехът не закъсня – и публиката, и критиците останаха очаровани от филма, а завоюваните приходи в размер на 745 милиона долара и днес нареждат филма на 36-то място за всички времена.Андрю Адамсън, един от създателите на „Шрек”, направи своя преход в света на игралното кино по безапелационен начин, успявайки да разгърне грандиозен филм от тънка книжка, като за разлика от „Хари Потър” и „Властелинът на пръстените” битката между доброто и злото бе представена в не толкова мрачни краски и в по-разбираем за детската аудитория стил.Логично бе дадена зелена светлина на продължението „Принц Каспиан”, което Дисни погрешно позиционираха като летен хит вместо да се придържат към премиера около Коледа, когато семейната публика прави от подобен род филмови предложения истински шампиони по приходи. Освен „Лъвът, вещицата и дрешникът” друг ярък пример на тази закономерност е „Нощ в музея”, който със своите близо 575 милиона си остава най-доходоносното заглавие в кариерата на Бен Стилър.По-мрачният тон на „Принц Каспиан” в сравнение с предната глава от нарнийската сага в комбинация със силната конкуренция на „Железният човек” и новите приключения на Индиана Джоунс донесоха разочароващите 420 милиона долара. В резултат от Дисни решиха да се откажат от поредицата въпреки предварителните планове за заснемане на трети филм.За щастие на всички фенове на света на Нарния третото приключение за децата от семейство Певънзи, озаглавено "Хрониките на Нарния: Плаването на „Разсъмване”", намери своя нов дом в пределите на друго голямо Холивудско студио, а именно Twentieth Century Fox, които от години безуспешно се опитват да стартират собствен фентъзи франчайз.И така, след близо година постпродукция, на 10 декември светът ще стане свидетел на несъмнено най-епичната част от поредицата, която изобилства от специални ефекти, екзотични локации и среща с всякакви магически същества. Считаната за най-популярна глава от нарнийските хроники е поверена в ръцете на опитния режисьор Майкъл Аптед („Само един свят не стига”), който постига забележителен резултат, като се има предвид, че това вероятно е серията с най-много специални ефекти, която обаче разполага с най-малък бюджет.За успеха на филма разбира се от най-голямо значение са сценарият и актьорският състав.В случая на "Хрониките на Нарния: Плаването на „Разсъмване”" многократното преработване на историята от страна на различни именити сценаристи изглежда по-скоро работи в полза на филма, защото не се забелязват излишни моменти или неадекватни диалози.Без съмнение най-открояващите се и колоритни реплики е получил младият британски актьор Уил Поултър, който влиза в ролята на досадния братовчед Юстъс, попаднал за първи път във вълшебния свят на Нарния. Бележките, които момчето си води в своя дневник, го представят като пълен глупак въпреки изтънчения изказ. Разбира се, и Юстъс, като всеки друг попаднал в Нарния, е на път да преоткрие себе си и в края на филма да е далеч от първоначалния си образ. Именно тази трансформация прави изпълнението на Поултър най-интересното във филма и вече му заслужи признанието на британските критици.В работата на останалите млади актьори в лицето на Джорджи Хенли (Луси), Скандър Кейнс (Едмънд) и Бен Барнс (Каспиан) си личи натрупания опит от играта в предишните филми от поредицата, което определено допринася за по-уверените им изпълнения. Именно натрупания опит и паралелното съзряване на актьорите с героите, които пресъздават, им помага да предадат максимално достоверно и физическото, и умственото израстване на Луси и Едмънд – похват, от който отлично се възползва и поредицата за „Хари Потър”. От друга страна 29 годишният Бен Барнс е все така магнетичен в ролята, която го направи известен за световната публика преди близо 3 години. За изминалото време Барнс не можа да запише по-известно заглавие във филмографията си, така че завръщането му към света на Нарния е добре дошло и за него, и за феновете.По отношение техническата страна на филма най-голямо притеснение будеше 3D форматът, който в месеците след феноменалния успех на „Аватар” успя да бъде тотално дискредитиран в очите на зрителите от заглавия, конвертирани в постпродукция само и само да се вземе по-висока цена на билета.За щастие създателите на "Плаването на „Разсъмване”" са подходили достатъчно сериозно в желанието си да възродят славата на поредицата и резултатът безпроблемно се нарежда веднага след „Аватар” по отношение предлаганата 3D визия, при все че филмът не е сниман с 3D камери. Очевидно при достатъчно финансиране и наличието на достатъчно време качеството на предлагания краен продукт е възможно да оправдае по високата цена на билета.Сътрудничеството между един от най-добрите оператори в Холивуд Данте Спиноти („Последният мохикан”, „Жега”, „Вътрешен човек”, „Публични врагове”) и водещите студия за специални ефекти е довело до един безупречен полет на крилете на въображението, който ще накара и малки, и големи да се почувстват като в истинска приказка.Своеобразна реплика към Дисни, които се отказаха от продуцирането на филма, е финалната битка с огромна морска змия, която спокойно конкурира битката с Кракена от „Карибски пирати: Сандъкът на мъртвеца” и дори я надминава с включването на огнедишащ дракон, който е централен персонаж във втората половина на филма и според авторите му от Moving Picture Company е един от най-сложните компютърно генерирани образи, създавани някога.Много хора намират християнската тематика в поредицата за особено дразнеща, но това по-скоро е следствие от целенасоченото им желание да намерят още една причина да се заядат с качествата на филма. Да, Аслан очевидно е въплащение на Бог според вижданията на К.С. Луис, но какво от това? В конкретната част от сагата посланията към младата публика, която е основна таргет аудитория на нарнийските хроники (нещо, което на феновете на „Властелинът на пръстените” им е трудно да проумеят и поради това имат напълно погрешно виждане за „Хрониките на Нарния”), са насочени към вярата в собствените възможности и преодоляването на мимолетни изкушения.И все пак на първо място "Хрониките на Нарния: Плаването на „Разсъмване”" остава едно първокласно филмово забавление, което е подходящо за цялото семейство и идва точно навреме за Коледа, когато всички сме готови да повярваме в съществуването на магия и най-вече в силата на доброто, което винаги трябва да се стремим да укрепваме в света около нас и да го споделяме с хората в него. ... още »