В навечерието сме на 25-тия международен филмов фестивал София Филм Фест. 25 години след началото, след огромен натрупан опит и постижения, след срещи със стотици майстори на световното кино и представители на европейската и световната филмова индустрия, след авторитетни признания, сред които акредитация от FIAPF и включване в списъка на сп. „Варайъти“ с 50-те най-значими световни фестивала в света…
Готови сме за началото. Адаптирани спрямо пандемичната ситуация. При стриктно спазване на противоепидемичните мерки. С изключителна по своето качество програма. И участници, всеки от които е желан гост на целия фестивален свят.
25-ият София Филм Фест ще се състои от две части: същинска и специална. Същинският фестивал е от 11 до 31 март с хибридно издание. Над 70 филма ще бъдат налични на водещата в света на фестивалите онлайн платформа на Фестивал Скоуп/Шифт 72.Над 129 филма ще бъдат прожектирани в софийските киносалони. Акцентът през март са конкурсните програми, българските игрални и документални премиери, избрани филми от световната фестивална сцена, юбилейни програми, включващи шедьоври от световното кино на гостували в София режисьори. Традиционните фестивали в Бургас, Пловдив и Варна ще бъдат във втората половина на март.
Специалното издание на 25-ия СФФ е предвидено за средата на септември 2021. Тогава планираме да покажем компактна програма от световни филми, представени от техните автори. Всички режисьори на предвидените за септември филми са потвърдили участието си. Да се надяваме да можем да навлезем тогава в нормалността и да отпразнуваме 25-ия Купон на годината подобаващо.
Фестивалът се организира от Арт Фест под патронажа на Столична община, с подкрепата Министерство на културата, ИА „Национален филмов център“ и програма „Творческа Европа“ MEDIA на Европейския съюз, в партньорство с Националния дворец на културата, културни институти, спонсори, партньори и приятели.
Официалното откриване на 25-ия София Филм Фест е на 11 март в Зала 1 на НДК с премиерата на най-новия филм на режисьора Камен Калев - „ФЕВРУАРИ”. Той бе представен в Works in Progress програмата на 17-ия София Мийтингс 2020 и получи заслужено признание – участие в официалната селекция на Кан 2020.
* * * На церемонията по откриване на 25-ия София Филм Фест ще бъде връчена Наградата на София на Столичната община на изключителния музикант, филмов и театрален композитор Теодосий Спасов за неговия принос към изкуството на киното и музиката. Големият ирански режисьор Джафар Панахи също ще получи Наградата на София в годината на софийския юбилей – тя ще отпътува за родината му.
* * * За 19-и път авторитетно жури - Теодор Ушев, мултимедиен артист, режисьор и графичен дизайнер (Канада-България), Иля Хржановски, режисьор (Русия), Светла Цоцоркова, режисьор (България), Саболч Хайду, режисьор (Унгария) и Наташа Петрович, актриса (Северна Македония), ще определи Голямата награда в Международния конкурс за първи или втори игрален филм „София – град на киното”, съдържаща парична премия от 7000 евро, осигурена от Столична община.
* * * Балканският конкурс включва топ-заглавия от региона, които ще се състезават за наградата, връчвана по традиция от нашите приятели „Домейн Бойар“ и оценявана от международно жури в състав: Дорон Еран, режисьор и продуцент (Израел), Джон-Пол Дейвидсън, режисьор (Великобритания) и Лили Хорват, режисьор (Унгария). Ето кои са те:
* * * 2020 е предизвикателна година, но и богата на важни заглавия в света на документалното кино – специална селекция от тях е включена в Документалния конкурс на фестивала. Начело на журито тази година е първият гост на София Филм Фест – режисьорът Лех Ковалски, а заедно с него ще работят датският режисьор-документалист Туе Стийн Мюлер и продуцента Наташа Дак Оджуму.
* * * В продължение на шест години в програмата на София Филм Фест имаме удоволствието и привилегията да бъде връчвана специалната Награда ФИПРЕССИ 90 Платиниум, която се присъжда от Международната федерация на филмовите критици. В пред-пандемичните години тя бе представяна лично от Клаус Едер, генерален секретар на организацията, и нейни носители в София са Бела Тар, Горан Паскалевич, Илдико Енеди, Биле Аугуст, Агнешка Холанд. През 2021 година световните творци на киното, които ще получат този приз, са режисьорите Кристи Пую и Тери Гилиъм.
* * * Новите български игрални филми ще са основен акцент в мартенската програма на СФФ. Сред премиерните заглавия за София, освен участващите в конкурсите, са „Житие“ на Войчех Тодоров и Георги Стоянов по сценарий на Красимир Крумов-Грец, „Блаженият“ на Станимир Трифонов, „Рая на Данте“ на Димитър Радев, „Сбогом, Джони“ на Константин Буров, както и вече разпространеният в киносалоните „Ятаган“ на Андрей Андонов. Три игрални филма ще бъдат в програмата на Киномания, с което двата водещи български кинофестивала обединяват усилията си в стремежа за популяризиране на българското кино – „Страх“ на Ивайло Христов (откриващ Киномания), „Сцени от живота на една актриса“ на Иван Владимиров и „Късата клечка“ на Димитър Петков.
* * * Фестивалът ще представи по традиция и премиерни български документални филми. Сред тях са носителят на наградата „Златен ритон“ – „Преди края“ на Елдора Трайкова, „Тихо наследство“ на Петя Накова и „Парцалев“ на Валя Коларова.
* * * 19-ият Конкурс за български късометражен филм ще представи 12 филма, селектирани от жури в състав: Ваня Райнова, сценарист и продуцент, и режисьорите Борис Десподов и носителя на наградата през 2020 – Христо Симеонов. За втора поредна година наградата се осигурява от Доли медия студио. Ето и селекцията:
* Дишай / Breathe, режисьор Бисер Джонев * Еди-кой си / Whoever, режисьор Милко Йовчев * Заклинание / Spell, режисьор Виктория Караколева * Карантина / Quarantine, режисьор Димитър Димитров * Лека нощ, Лили / Good Night, Lily, режисьор Петър Вълчев * Любов по време на туризъм / Love in Time of Tourism, режисьор Весела Данчева * Оттук дотук / From Here to Here, режисьор Георги Мартев * Под един покрив / Under the Same Roof, режисьор Симеон Цончев * Танда / Tanda, режисьор Теодора-Косара Попова * Черупки / Eggshells, режисьор Слава Дойчева * AIVA, режисьор Венета Андрова * Santiago, режисьор Андрей Кулев
* * * Основният фокус на юбилейния 25-и София Филм Фест е самият фестивал. Едно от най-големите му достижения е гостуването в България на световни филмови творци. Част от тях бяха удостоени с Наградата на София на Столична община за техния принос в развитието на изкуството на киното. Питър Грийнауей получи първата Награда на София през 2005. Оттогава през изминалите 25 години 56 изключителни личности на световното и българското кино са получили лично в София отличието. В програмата представяме извънредната юбилейна рубрика „СФФ 25“ в която са включени филми на 25 носители на Наградата на София. Сред тях освен Грийнауей са Биле Аугуст, Кшищоф Зануси, Никита Михалков, Данис Танович, Агнешка Холанд и Павел Павликовски. Техните творби ще бъдат показани в Дома на киното в предварителната програма на фестивала, която стартира от 1 март. По-голямата част от тях ще отправят лични послания към публиката на СФФ и ще представят филмите си, на което може да бъде свидетел единствено публиката в киносалона. Кои са другите членове на Клуб „25“ ще разберете съвсем скоро. Тук ще споменем и една легенда на българското кино – акад. Людмил Стайков. Неговият филм „Ханът и империята“, част от „СФФ 25“ и Киномания, ще има специална прожекция в Зала 1 на 31 март 2021, организирана от Националния дворец на културата.
* * * Предварителната програма, загряваща 25-ия София Филм Фест ще запознае киноманите и ценителите на постиженията на Чехословашката нова вълна с творчеството на един от нейните най-ярки представители – сценаристът и режисьор Павел Юрачек. В Чешкия център в периода от 1 до 10 март ще бъде представена негова ретроспектива, в която той се проявява както като режисьор и сценарист на свои филми, така и като сценарист на емблематични филми на свои колеги от чудото на 60-те. Програмата ще бъде представена от експерта Ян Трънка от Чешкия национален филмов архив.
* * * БИЛЕТ И през 2021 голяма част от филмите ще са достъпни чрез една от най-известните консерви в света на киното – БИЛЕТ В КЕН на София Филм Фест. Ценителите ще имат възможност да попълнят своята колекция от кенове, а повече информация ще откриете на siff.bg/bilet и може да бъде получена на безплатен номер 080018110.
* * * 18-ото издание на София Мийтингс ще събере онлайн европейския елит във филмовата индустрия – това ще се случи между 17 и 21 март 2021. Пандемичната обстановка в целия свят е условие, с което всички фестивали и филмови пазари се съобразяват, но всеобщата онлайн свързаност дава възможност на киноспециалистите да присъстват на много повече форуми в цял свят.
* * * Следете подробностите за акценти на сайта ни www.siff.bg, както и в социалните мрежи (Facebook, Twitter, Instagram, YouTube) на фестивала.
Благодарим на компаниите България Еър - основен превозвач на фестивала, Grand Hotel Sofia, Domaine Boyar, Moto Pfohe Rent a Car, hobo, Nescafe Dolce Gusto.
Креативният и комуникационен партньор на София Филм Фест е DDB!
София Филм Фест се осъществява с подкрепата на Столична община.
С филма на Джордж Клуни "The Ides of March" ще бъде открит 68-ият кинофестивал във Венеция, съобщиха "Холивуд рипортър" и сайтът Deadline.com.В лентата "The Ides of March" Клуни пресъздава образа на Хауърд Дийн - политик-демократ, който участва във вътрешнопартийните избори за кандидат за президент.Сюжетът се гради основно върху прессекретаря на героя на Клуни - млад човек, сблъскал се за пръв път с нещата, които стават зад кулисите на голямата политическа игра и трябва да се учи в движение. Ролята е поверена на Райън Гослинг. Освен Клуни и Гослинг във филма участват също Пол Джамати - шеф на предизборния щаб на конкурента на Клуни, Мариса Томей - журналистка от в. "Ню Йорк таймс" и др.68-ият кинофестивал във Венеция ще се състои от 31 август до 10 септември. Филмите, които ще бъдат включени в официалната конкурсна програма, още не са обявени.Знае се обаче, че американският режисьор Дарън Аронофски, който тази година бе номиниран за "Оскар" за драмата "Черен лебед", ще председателства журито на международния кинофестивал. 42-годишният Аронофски спечели "Златен лъв" - топ отличието на фестивала, през 2008 г. с филма си "Кечистът", припомня Ройтерс.Почетната награда "Слава на кинотвореца" на тазгодишния кинофестивал във Венеция ще бъде връчена на Ал Пачино, оповестиха организаторите, цитирани от ДПА.71-годишният Пачино има зад гърба си забележителна актьорска кариера. Сред по-известните филми с неговото участие са поредицата "Кръстникът", "Белязаният" и "Усещане за жена". За ролята си в "Усещане за жена" е отличен с награда "Оскар".На тазгодишния фестивал ще се състои световната премиера на филма на Пачино "Wilde Salome" ("Саломе от Оскар Уайлд"). Това е третата му лента като режисьор."Няма по-подходящо място от Венеция, където да бъде представен новият ми филм, заяви Пачино. Градът има богата история в областта на изкуството. "Wilde Salome" е изследване на света на Оскар Уайлд и на неговия персонаж Саломе."На Венецианския филмов фестивал с наградата "Златен лъв" за цялостно творчество ще бъде отличен известният италиански кинорежисьор Марко Белокио, припомня Асошиейтед прес. Призът се връчва на хора, които са спомогнали за развитието на филмовото изкуство. БТА ... още »
След като прекара последните две седмици на втора позиция, приключенския хит “Карибски пирати: В непознати води” отново се изкачи на лидерското място в българския бокс офис. Филмът не само успя да измести анимационния “Кунг-Фу Панда 2”, но и е на път да надмине границата от 2 милиона лева – за малко повече от месец, “В непознати води” вече е натрупал 1 779 813 лева, и няма да бъде изненадващо, ако в края на месец декември се окаже, че именно тази продукция е най-успешното заглавие на годината в България.Големият успех на продукцията с Джони Деп и Пенелопе Крус потвърждава, че поне що се отнася до българската публика, “Карибски пирати” е може би най-популярната филмова поредица в момента. Въпреки предстоящата сериозна конкуренция в лицето на дългоочакваното продължение на анимационния хит “Колите”, “Карибски пирати: В непознати води” ще успее, до седмица и половина, да достигне границата от 2 милиона лева. А това от своя страна ще постави филма на Роб Маршъл редом до “Аватар”, “Ледена епоха 3: Зората на динозаврите 3D” и “Мисия Лондон”, които, поне за момента, са единствените филми с приходи от над 2 милиона лева.Втори е триизмерния “Кунг-Фу Панда 2”, който оглавяваше бокс офиса в продължение на две седмици. За изминалите близо три седмици от премиерата, лентата е спечелила 523 803 лева. Още миналата седмица, “Кунг-Фу Панда 2” надмина постигнатото от предшественика си (280 хиляди лева), и съдейки по общата спечелена сума до момента, филма без съмнение ще се нареди сред най-успешните анимационни продукции на 2011-та година. В САЩ, “Кунг-Фу Панда 2” не оправда големите очаквания, но успехът му в България е пореден показател за нестихващия интерес на публиката към високобюджетни анимационни продукции, които се прожектират в триизмерен формат.Третото място е заето от премиерния “Супер 8”, който за първия си уикенд спечели скромните 29 353 лева. С приходите от предпремиерните прожекциии, сумата се увеличава на 67 153 лева. Продуцираният от Стивън Спилбърг филм бе едно от най-очакваните заглавия на годината в световен мащаб, и затова досегашния резултат в България е, на пръв поглед, леко разочароващ. Но като се има в предвид, че “Супер 8” не се разпространява в триизмерен формат, и че българската му рекламна кампания бе, в много отношения, засенчена от тази на “Кунг-Фу Панда 2” и “Карибски пирати: В непознати води”, не е изненадващо, че спечеленото до момента не е толкова впечатляващо. Все пак, режисирания от Джей Джей Ейбръмс филм ще успее, до седмица и половина, да надмине границата от 100 хиляди лева, и по всяка вероятност, в края на българското си представяне ще може да се похвали с ако не големи, то с напълно прилични приходи.“Поредният ергенски запой” е на четвърта позиция, със спечелени за по-малко от един месец, 473 737 лева. След слабия старт в българския бокс офис, лентата получи изненадващо голяма подкрепа от страна на зрителите, и за две седмици приходите й се увеличиха значително. А сегашните резултати доказват, че Фил, Стю, Алън и Дъг имат достатъчно голяма публика не само в САЩ, но и в България. До момента по света, “Поредният ергенски запой” е натрупал впечатляващите 490,336,000 долара.На пета позиция е фантастичния екшън “Х-Мен: Първа Вълна”, който за по-малко от две седмици е спечелил 155 712 лева. Едно от малкото дългоочаквани продължения, които не се разпространяват в 3D-формат, “Първа Вълна” се представя прилично в бокс офиса. Подобно на представянето си в САЩ, в България филма също е успял да привлече почитателите на поредицата “Х-Мен”, но въпреки това няма шанс да се превърне в хит от ранга на “Карибски пирати: В непознати води”. Изглежда, че “Х-Мен: Първа Вълна” ще спази традицията, поставена от предишните четири части от фантастичния франчайз – филма ще събере прилични приходи, но няма да бъде запомнен като един от водещите хитове на годината.Премиерната комедия “Нещо назаем” заема шесто място. За първия си уикенд по българските киноекрани, филма с Кейт Хъдсън е спечелил едва 8 791 лева. Това е изненадващо слаб резултат за игрален филм, който е базиран на популярен и успешен роман. За разочароващия премиерен уикенд на лентата допринасят няколко фактора: през лятото, публиката предпочита мащабните блокбастъри; за разлика от САЩ и Англия, романа на Емили Гифин не е толкова познат в България; романтичните комедии по принцип не привличат масовата българска публика в киносалоните. Сравнителнo приличната (за романтична продукция) рекламна кампания също не успя да помогне на “Нещо назаем” в битката му за зрители. Все пак, има надежда, макар и минимална, че филма ще привлече вниманието на повече хора в следващата една седмица.Седми в класацията е хита “Бързи и яростни 5: Удар в Рио”, който е вече съвсем близо до границата от един милион лева. За малко повече от шест седмици, екшъна с Вин Диезел и Пол Уокър е натрупал 992 708 лева – настина впечатляващ резултат, особено като се има в предвид, че лентата не се разпространява в триизмерен формат. Представянето на продукцията в България напълно съвпада със световното – само до момента, международните приходи на “Бързи и яростни 5: Удар в Рио” се равняват на 591,816,880 долара. В България и по света, филма на Джъстин Лин е вече най-печелившото заглавие от цялата поредица “Бързи и яростни”.“Дървото на живота” е на осма позиция, със спечелени за три седмици, 89 264 лева. За филм на режисьора Терънс Малик, този резултат е повече от приличен – въпреки, че винаги привлича популярни актьори към проектите си, Малик не е известен като създател на големи бокс офис хитове, и затова досегашното представяне на “Дървото на живота” e без съмнение една приятна изненада за почитателите на режисьора. Филмът бавно, но уверено, увеличава българските си приходи, и ако няма сериозен спад в посещаемостта, до седмица и половина, той ще надмине границата от сто хиляди лева.“Лора от сутрин до вечер” заема девето място. За по-малко от три седмици, филма е спечелил 53 695 лева. След слабото представяне в първата си седмица по кината, филма изглежда е получил тласък от публиката, и през изминалите няколко дни, той увеличи значително приходите си. Разбира се, когато стане дума за българска лента, която не разчита на силна рекламна кампания, думата “значително” е относително понятие – на фона на български филми като “LOVE.NET” и “TILT”, “Лора от сутрин до вечер” няма да бъде считан за хитово заглавие, но имайки в предвид скромните очаквания и смазващата конкуренция от страна триизмерните блокбастъри, постигнатото от лентата до момента съвсем не е за подценяване.Десетата позиция е за вече споменатия “LOVE.NET”. Филмът се върти по кината от близо четири месеца, като за това време е натрупал 1 318 891 лева.Въпреки, че е на път да отпадне от Топ 10, продукцията на режисьора Илиян Джевелеков надмина всички очаквания, и е вече едно от най-печелившите български заглавия на всички времена. В най-добрия случай, “LOVE.NET” ще завърши българското си представяне с приходи от 1.5 милиона лева. ... още »
Звездата от фантастичния хит “Трансформърс”, Мегън Фокс, се присъедини към актьорския състав на комедийната продукция “Диктаторът”. Главната роля във филма е поверена на популярния комик Саша Барън Коен, а за режисьор бе избран Лари Чарлс, който вече е работил с актьора върху комедиите “Борат” и “Бруно”. Снимките на “Диктаторът” започнаха преди няколко седмици, и Мегън Фокс е последното актьорско попълнение към продукцията. За момента обаче, от Paramount Pictures не разкриват каква ще бъде нейната героиня.След като вече не е част от поредицата “Трансформърс”, актрисата насочи вниманието си към комедийния жанр – малко по-рано тази година Фокс приключи с работата си по романтичната комедия “Friends With Kids”, а след снимките на “Диктаторът”, тя ще изпълни една от главните роли в продуцирания от Джъд Апатоу, “This Is Forty”.Според първоначалните слухове, звездата на “Диктаторът”, Саша Барън Коен, лично е привлякъл актрисата към проекта, а героинята и е била добавена към сценария в последния момент. Сюжетът на комедийния филм ще разказва за властен и изключително самоуверен диктатор, който заминава за среща на “Организацията на обединените нации” в Ню Йорк, само за да открие, че хората от правителството му са го заменили с обикновен козар, който е негов абсолютен двойник, но който не знае нищо за устройството на света.Докато козара се опитва да се справи с възложената му трудна задача, истинския диктатор скита из улиците на града, където по-случайност попада на красива собственичка на малък хранителен магазин, която от своя страна успява да промени начина му на мислене.Саша Барън Коен ще се превъплъти и в двете главни роли (на диктатора и на козара), а негова партньорка ще бъде звездата от “Флиртология” и “Страшен филм”, Ана Фарис. Според източници от екипа на филма, Мегън Фокс ще бъде на снимачната площадка още този уикенд, а общата й работа по филма ще се равнява на не повече от две седмици. Малко преди информацията за Фокс, бе разпространена и новината, че към “Диктаторът” се е присъединил и номинирания за “Оскар” актьор Джон С. Райли, за когото това ще бъде втори общ проект със Саша Барън Коен, след комедията от 2006-та година “Рики Боби: Лудият на макс”. Но подобно на героинята на Фокс, за момента не се разкрива каква ще бъде ролята на Райли.Освен вече споменатите имена, в “Диктаторът” участват още носителя на “Оскар” Бен Кингсли (“Списъкът на Шиндлер”), Джеф Гросман (“Луда нощ”) и Джейсън Мантзукас (“Майка под наем”).Сценаристи на комедията са Дейв Мандел (“Бруно”) и Алек Бърк (“Евротрип“), а Саша Барън Коен продуцира, заедно със Скот Рудин (“Слийпи Холоу”) и Питър Бейнъм (тазгодишния “Артър”).Снимките на “Диктаторът” протичат в момента, а световната му премиера е насрочена за 11-ти май, следващата година. ... още »
Филмът следва линията на оригиналната лента от 1984-та, с която Кевин Бейкън изгря на холивудския небосклон. Нахаканият градски хлапак Рен се мести в старомодния и провинциален Бюмон, където разбунва духовете като се опълчва срещу местния закон против танците и рок музиката. Режисьорът Крейг Брюър се завръща на големия екран след приетия със смесени чувства “Black Snake Moan“, в който Джъстин Тимбърлейк показа актьорските си умения. Сред актьорския състав откриваме Денис Куейд и Анди Макдауъл, а в ролята на Рен се превъплъщава новакът Кени Уормалд, от когото ще очакваме да повтори успешния старт на Кевин Бейкън. ... още »
Какво ви привлече да режисирате „Хана”?Сценарият бе изпъстрен с елементи, които ме вълнуват, а и цялостната атмосфера на историята е завладяваща. В същото време имаше оставена възможност да привнеса собствените си идеи и чувства към така добре написаната история.На първо място ме заинтригува главната героиня, защото няма много филми с тийнейджърка като централен персонаж. Винаги са ме интересували образи, които подхождат безкрайно наивно към заобикалящия ги свят просто защото не го познават достатъчно добре. Това ни предоставя уникалния шанс да погледнем на света по нов начин през очите на герой, чийто мироглед тепърва се оформя в движение.Значи искахте да проследите първите стъпки на героинята в истинския свят...В крайна сметка важно е да погледнеш през очите на конкретния герой. Работата ми обикновено е много субективна и се ограничава до позицията на един герой; в „Изкупление” изглежда, че имаме тристранно развитие на историята, но всъщност всичко е канализирано през призмата на вината, която изпитва Бриони. Обичам крайни „реалности”; тази на шизофреника в „Солистът” е такъв пример.Вероятно нямаше да сте така подготвен за този филм без преди това да заснемете „Солистът”, защото именно в него героят е подложен на множество външни влияния и подготвя почвата за интензивните екшън сцени, в центъра на които се озовава Хана...?Може би. Човек никога не знае какво е научил от даден проект преди да започне следващия и да види какво може да приложи от предишен опит. Екшън елементите на историята ме привлякоха, защото винаги съм считал екшъна за чиста форма кино за разлика от диалога, който е част от театрални постановки и радио новели, или картината, която може да е обект на красиви фотографии. Като изключим спортните предавания, никъде другаде не може да видите екшън сцени в такава чиста форма.Исках да експериментирам като покажа екшън сцените по маниер, заимстван от Френската нова вълна в киното, която се отличава с красива хореография. Към проекта ме привлече разбира се и главната героиня. Близка моя приятелка беше изнасилена докато четях сценария и това ме разгневи искрено; замислих се за мястото на жените в света и какво е да си млада жена в съвременното общество. Зачудих се какво се случи с феминизма, който не бе замислен като отминаваща мода, а трябваше да промени света завинаги.Отвращава ме силната сексуалност на тийнейджърите и културата, налагана от жълтите списания. В резултат от случилото се с моята приятелка исках да създам силен женски образ, който се е формирал извън политиката на половете, не е срещал друга жена, не е виждал реклама по телевизията и не знае какво е червило.Интересен ми беше сблъсъка между Хана и жените от семейството, тръгнало на ваканция – Софи и майката Рейчъл. Софи е рожба на съвременния свят, който всички познаваме, и пълна противоположност на Хана. Тя е гротескно обвързана с цялата т.нар култура на тийнейджърките, а Рейчъл е събирателен образ на много жени, които познавам – те са загубили своите феминистки социално-политически идеали. Притеснявам се за тях и за техните деца. Съзнавам, че тематиката е малко тежка, но това е, което ме вълнува...Героинята, с която Хана споделя най-много екранно време е Софи. И двете актриси – Сърша Ронан и Джесика Бардън – дават най-доброто от себе си.Оставих Сърша и Джесика да правят каквото искат; целувката между двете беше по идея на Сърша. Според нея така би постъпила Хана. Двамата с нея обсъждахме и как Хана не може да разграничи грозното от красивото, защото никога не е имала база за сравнение. Всичко е такова каквото го вижда и тя не съди никой за това, което е. Това е пълната противоположност на почти всички нас, които сме отгледани по начин, който ни кара постоянно да преценяваме хората спрямо нашите собствени надежди и страхове.По време на снимките на „Изкупление” вие споделихте, че Сърша има умението да предаде чувствата и емоциите на друго човешко същество. Но как я подготвихте да изиграе тази сложна героиня?Сърша изигра основна роля в желанието ми да режисирам този филм. Без нея вероятно нямаше да се чувствам толкова уверен и едва ли щях да се заема с „Хана.” Веднага щом разбрах, че тя се е съгласила да участва и иска аз да режисирам, вече нямах никакви колебания. Така винаги можех да си подсигуря качеството на дадена сцена само като снимам лицето на Сърша в близък план.Двамата, разбира се, говорихме дълго за емоциите на героинята. При „Изкупление” започнахме от походката на Бриони, за да изградим една пълнокръвна героиня. При „Хана” двамата работихме съвместно с координатора по каскади Джеф Имада, за да представим на зрителите едно съсредоточено същество, което стои твърдо стъпило на земята, стойката на тялото му е правилна и без излишно напрежение. Хана няма нервни тикове или отпуснати рамене, които обикновено са производни от години социални контакти.Движенията на Хана са изключително аеродинамични, но непрекъснато трябваше да повтарям на Сърша да държи ръцете прибрани към тялото, защото тя е склонна да ги размахва лудешки. Хана не се движи, освен ако не й се наложи. Очите й не търсят нещо случайно; погледът й веднага „заковава” набелязаната цел. Лицето й остава безизразна маска, освен когато се впуска в битка – тогава то придобива животински вид, подсилен от отчетливи гърлени звуци.Гласът на героинята също бе особено важен; веднъж щом Сърша възприе физическата страна на Хана, то тя успя да намери и вътрешния глас на героинята. В същото време аз поисках да говори с една или две октави по-ниско. Това я кара да звучи по-земно и контрастира с почти извънземното й присъствие. На 16 години Сърша вече е усъвършенствала своя талант и това несъмнено ще бъде оценено от зрителите.Ролята на Мариса е доста по-различна от останалите в кариерата на Кейт Бланшет...Образът на Мариса е базиран на моя учителка от началното училище. Името й бе Присила и тя бе секси и добре поддържана жена. Носеше лек грим и чорапогащи с пайети, които издаваха звук при всяка крачка. Разбира се към реалната личност има добавени много измислени черти, така че Мариса се получи като смесица от Присила, Джордж Буш и луда вещица; в куклените представления на родителите ми вещиците винаги бяха с червена коса и зелени дрехи, така че това бе очевидния избор и за визията на Кейт Бланшет във филма.Кейт не е суетна актриса и бе съгласна да носи много грим, така че порите на кожата да бъдат видими. Разбира се, ключов бе и момента със зъбите..Постоянното им почистване с конец и четка.Това отразява американската обсесия със зъбната хигиена. От гледната точка на англичанин е удивително колко изрядно изглеждат зъбите на американците. Така че реших тази обсесия при Мариса да отиде до степен на самонараняване. Говорих за това с Кейт и по-късно в една сцена тя засмука въздух между зъбите и издаде този странен звук. Гледах и си помислих, „Това е фантастично – Мариса усеща кръвта във въздуха.”Как решихте да включите приказни елементи?Защото могат да сработят по много и различни начини. Увеселителният парк на края на филма е буквална препратка към света на приказките, докато мелодията, която Айзъкс си подсвирква е по-фин реверанс към измисления свят.Вкарахме и идеята, че с едно натискане на червеното копче Хана може да промени съдбата си.Историята ни има много общо с приказките за Малката русалка или Хензел и Гретел. Имаме семейство, което живее в къщурка в гората и дете, което трябва да замине, за да се срещне със злото по пътя към своето съзряване. Приказките за мен не са щастливи и весели истории, а притчи за победата над мрачната страна на живота.Ерик е архетип на бащата от приказките. Подобно на бащата на Рапунцел той е дървосекач, а двамата с Хана живеят в гората. Бащата е пропит от духа на гората и Ерик Бана успя да предаде това усещане. Моят баща бе дърводелец и кукловод, който споделяше, че хората, имащи допир със света на дърветата обладават и техния вековен дух.Сюреалистичните приказни мистерии на Дейвид Линч изиграха огромно влияние при формирането ми като режисьор, така че с „Хана” за пръв път успях да приложа някои от неговите похвати.Имахте ли усещането, че ще заснемете нещо подобно, прочитайки сценария за първи път?Не съвсем. Първият вариант на сценария, който ми представиха, беше за един по-конвенционален трилър. Едва впоследствие се запознах с по-ранна версия на Сет Локхийд, която носеше много от елементите, присъщи на Дейвид Линч.В каква степен използвахте сторибордове, за да нахвърляте предварително отделните сцени.Само повечето екшън сцени. Би ми се искало да бяхме скицирали повече сцени, но нямаше достатъчно време в натоварения етап на пре-продукцията. За този филм бях най-малко подготвен в сравнение с всичките ми предишни. Заради голямата дистанция между отделните локации беше още по-трудно за предварителна подготовка. Със сценографа Сара Грийнууд дискутирахме на базата на снимки, но на място трябваше да се импровизира.Вместо да се тревожа, че губя контрол, реших да го раздавам по-лежерно по отношение на творческия процес и да разчитам, че подсъзнанието ми ще ме насочва в правилната посока.Във вашите филми винаги има изключително сложно заснети сцени. Коя беше най-трудната в „Хана”? Може би как камерата проследява Ерик, който слиза от улицата в станцията на метрото?Да, тази сцена беше доста трудна, но мисля, че преследването в парка с контейнери е най-сложната екшън сцена, защото включваше много хора, част от които не са професионални каскадьори. Обичам да си поставям такива предизвикателства. Често снимам по необходимост с мобилна камера, а не като осъзнат стилистичен похват. Сцената с боя върху оранжевите плочки щеше да отнема 2 дена при заснемане по конвенционалния начин, а ние разполагахме само с един. Това, което съм открил за себе си е, че ако отделиш достатъчно време за репетиции, то същинските снимки протичат много по-бързо. И при цялото ми уважение към Пол Грийнграс, който е истински гений, не исках да копирам стила наложен в поредицата за Джейсън Борн, защото вече е използван в прекалено много филми.Пол Тотхил е монтажист на всичките ви филми. Имаше ли някакво ново предизвикателство за вас двамата при снимките на „Хана”?Цяло щастие за нас бе да монтираме много екшън с малко диалог. Както споменах по-рано екшънът е чиста форма кино, но той се ражда именно при монтажа. Обичам и монтажа на звукови ефекти.С какво впечатление се надявате да остане публиката от този филм?Надявам се да се забавляват искрено с филм, който е създаден основно с развлекателна цел. А и малко да шашне зрителите, разбира се. ... още »
Световната премиера на новия български филм „Кецове“ е на 27 юни в Москва. Романтичният екшън е част от основната състезателна програма на 33-тия Московски филмов фестивал. Ще присъстват 7 души от екипа на филма, а именно: режисьорите Валери Йорданов и Иван Владимиров, актьорите Филип Аврамов, Иво Аръков и Ина Николова и продуцентите Галина Тонева и Кирил Кирилов.„Кецове“ е селектиран и за участие в състезателната програма “На Изток от Запад” на 46-тия МФФ Карлови Вари през юли. Историята: Филмът разказва за шестима младежи, които бягат от агресията на града и оставят тревогите зад гърба си, като решават да прекарат лятото на отдалечен плаж на българското Черноморие. Сред девствените природни картини те намират своя временен рай и жадуваната свобода. Дебютът на двамата млади режисьори е вълнуващо и въздействащо отражение на търсенията, чувствата и възгледите на новото поколение. По естествен начин героите пресъздават вълненията, свързани с приятелството и любовта. ... още »
Актрисата Сара Шахи, позната от хитовете “Час пик 3” и “Доброто старо време”, подписа договор за участие в криминалния екшън-трилър “Bullet to the Head”. Филмът ще бъде базиран на публикувания през миналата година едноименен графичен роман, а на режисьорския стол ще седне създателя на “48 часа” и “Последният оцелял”, Уолтър Хил.Главната роля в “Bullet to the Head” вече е поверена на екшън-звездата Силвестър Сталоун, а преди около две седмици, от холивудския гигант Warner Bros заявиха, че ще финансират и разпространяват продукцията.Първоначално, заглавието на филма беше “Headshot”, а за режисьор бе избран Уейн Креймър, чиито най-известни филми са “Running Scared” и “Емигранти”. Креймър се подготвяше за снимки, но в последния момент, и поради все още неясни причини, той бе изненадващо заменен от Уолтър Хил, а заглавието на лентата беше променено.Въпреки смяната на режисьорите, актьорския състав на “Bullet to the Head” остана непроменен. Партньор на Силвестър Сталоун в лентата ще бъде актьора Сунг Канг, познат на публиката с ролята си на Хан Лу от последните три филма от популярната екшън-поредица “Бързи и яростни”. Новото попълнение сред актьорите, Сара Шахи, ще се превъплъти в ролята на дъщерята на Силвестър Сталоун, чиито герой е наемен убиец. Други кандидатки за тази роля бяха актрисите от тазгодишния фантастичен трилър “Sucker Punch: Измислен свят”, Емили Браунинг и Джена Малоун.Сюжетът на “Bullet to the Head” ще разказва за наемния убиец Джими Бобо (Силвестър Сталоун), който въпреки нежеланието си е принуден да обедини сили със самоуверения нюйоркски детектив Ерик Карлисъл. Въпреки различията между тях, двамата мъже имат една обща цел - да открият и елиминират хората, които са отговорни за смъртта на техните партньори. Но разследването им се оказва по-заплетено от очакваното, и те попадат центъра на опасна правителствена конспирация “Сценарият е много увлекателен, и аз съм голяма късметлийка, че ще бъдa част от този проект. Да работиш с хора като Силвестър Сталоун и Уолтър Хил е голяма отговорност, и аз ще се постарая да дам най-доброто от себе си”, заяви Сара Шахи.Сценарият на “Bullet to the Head” е дело на номинирания за “Оскар” Алесандро Камон, работил над филми като “Американски психар” и “Благодаря за пушенето”, а продуценти ще бъдат Джоуел Силвър (“Шерлок Холмс”), Алфред Гоу (“Аз съм номер четири”) и Кортни Соломон (“Как да губиш приятели и да дразниш хората”). Любопитно е да се отбележи, че продукцията ще бъде третото общо сътрудничество между Джоуел Силвър и Силвестър Сталоун, след популярните екшъни “Разрушителят” и “Атентатори”.Режисьорът Уолтър Хил ще разполага с бюджет от 35 милиона долара, а снимките на криминалния екшън ще стартират следващата седмица в щата Луизиана.“Bullet to the Head” ще тръгне по кината през пролетта на следващата година. Премиерната дата все още не e определена. ... още »
Невероятен интерес сред женската аудитория предизвика пилотният епизод на „Фермер търси жена”. Само два дни след неговото излъчване близо 300 дами са кандидатствали за своите фаворити и са изпратили писма и снимка на сайта на предаването.До 18 юли всички жени, които са харесали някого от представените ергени и искат да се запознаят с него и неговата история, ще могат да му изпратят писмо и снимка на www.fermer.novatv.bg или на пощенски адрес бул. Ситняково 23, София 1111, както и да зададат своите въпроси на тел. 0888 910 679. Всеки фермер ще прочете изпратените до него писма и ще избере измежду тях онези дами, които ще имат реалния шанс да се борят за място в сърцето му. „Фермер търси жена” ще стартира в ефира на Нова ТВ през септември месец, когато зрителите ще станат свидетели на първите срещи на фермерите с избраните от тях дами.Ето и десетимата мъже, които ще търсят истинската любов във „Фермер търси жена”:Димитър Димитър е на 36 години и притежава ферма за червеи и кози близо до Хасково. В момента той е най-големият производител на биотор на Балканите, а само преди няколко години е притежавал само четири квадратни метра обработваема площ и желанието да се занимава с нещо иновативно за родния пазар. Днес той признава, че е готов да жертва абсолютно всичко, ако намери истинската жена в живота си. Митко Митко е на 28 години и има кравеферма в Първомай. Завършил е теология и приложна психология. Именно затова, за разлика от своите връстници, прекарва свободното си време на полето и в близката църква.Сега обаче иска да намери и жената, която ще го подкрепя в тези две начинания и ще бъде с него не заради парите, а заради самия него.Иван Иван е на 43 години и се занимава със зърнопроизводство. Постигнал всичко в професионален план, той е един от най-успелите фермери в България. Признава, че темпото, с което се движи в живота си, се оказва непосилно за повечето жени. Днес обаче той е готов да промени посоката и да създаде сериозна връзка с истинската жена.ЕмилЕмил е на 30 години и е един от най-големите зеленчукопроизводители във великотърновска област. Признава, че работата на полето е асоциална и причината, поради която решава да участва в предаването, е да намери жена, с която не само да сподели всичко, което е изработил с честен труд, но и която да бъде неговия „мост към социализацията”.Ивелин Ивелин е на 30 години и притежава биохотел и биоферма в село Пепелина, Русенско. Само преди няколко години той има реалния шанс да сбъдне своята американска мечта в Ню Йорк, където рисува и продава картини.В даден момент обаче шумът, нервите и агресията на големия град дотолкова го смачкват, че той решава да напусне и да се върне сред дивата красота на село Пепелина. Описва себе си като млад и весел оптимист, а жената, която търси – достатъчно авантюристично настроена, за да се откаже от цивилизацията и да се премести при него.Йордан Йордан е на 26 години и отглежда 50 декара рози близо до Чирпан. Завършил е икономика на туризма, но решава да се отдаде на най-известната и вековна българска традиция. Разочарован от момичетата, с които е бил до момента и за които думата любов не струва нищо, сега той се съгласява да участва в предаването, за да намери нормално момиче, което да осъществи мечтата му за дом и семейство.Павел Павел е на 34 години и е най-големият производител на пъдпъдъчи яйца и пъдпъдъци у нас. Само допреди няколко години той е имал всичко – висок стандарт на живот, скъпи коли, жени... Разбира обаче че не това е щастието, което търси – загърбва охолния живот, започва на чисто и с честен труд създава своята ферма за пъдпъдъци. Освен че иска да разшири и развива бизнеса си, сега той е готов и за истинската любов, която се надява да открие съвсем скоро. Свилен Свилен е на 30 години и притежава биохотел и биоферма на приказно място между Предела и Разлог. Именно нея преди няколко години в. „Times” класира на шесто място в света. Свилен е учил в НСА и е имал жена и дете. Отказва се обаче от всичко това, за да се включи активно в семейния бизнес на родителите си. Сигурен, че е избрал верния път, сега той отново търси любовта на живота си – жената, с която да създадат семейство и да превърнат биохотела му в малко по-шумно място.СтефанСтефан е на 23 години и има кравеферма близо до Монтана. Живее със своето голямо семейство, в което всички помагат за обработването на шест хиляди декара земя и отглеждането на шейсет глави добитък.Вярва, че вече е готов да се ожени, стига да намери истинската си половинка, която ще го оцени като мъж. Стоян Стоян е само на 23 години, но вече е собственик на най-голямата зеленчукова ферма в района на Велико Търново. Той е от най-известното българско село в Япония – Джюлюница и е втори братовчед на големия български спортист Котуошу. Постигнал своите най-големи мечти в професионалното поприще, той изживява и големи разочарования в личен план. Сега обаче вече е превъзмогнал болката си и е готов отново да търси своята половинка – всеотдайна, добра и отзивчива.Повече информация за всеки един от фермерите може да намерите на сайта на предаването www.fermer.novatv.bg. Тук всички жени над 18 години, търсещи своята половинка в живота, могат да гласуват за своите фаворити. ... още »