Почитателите на Джесика Частейн ще могат да я видят в новия филм на мексиканския режисьор Мишел Франко „Памет“ (Мексико-САЩ-Чили), който получи приза за най-добър актьор на фестивала във Венеция ‘23 за вълнуващото изпълнение на Питър Скарсгард. Историята проследява трансформацията в живота на Силвия, след като Сол решава да я последва до дома ѝ след срещата на гимназиалния им клас. „Исках да направя филм за хората, които живеят извън обществените рамки. Тяхната неспособност да се съобразят с очакванията на другите често се корени в събития, които съществуват само в спомените им. Понякога самото им маргинализиране предлага бягство от сенките на миналото и шанс да изградят живот в настоящето. Въпросът е дали могат да избягат от тези сенки“, споделя Мишел Франко.
ОЧАКВАМЕ ви в кино “Люмиер”, 19 март,
начало на прожекцията 20:30 часа
Отвъд мъглата | Beyond the Fog
„Отвъд мъглата“ на младия японски автор Дайчи Мурасе пренася зрителите в едно тихо японско селце. В тази интересна в миналото туристическа дестинация живее 12-годишната Ихика, а нейното семейство в продължение на няколко поколения се грижи за една страноприемница. Оцеляването на този специфичен семеен бизнес се оказва в опасност, когато дядото изчезва и за момичето и майка й настъпва време за промяна. Сценарист и режисьор на своя пълнометражен дебют, с изпълнителен продуцент легендата Наоми Кавасе, Мурасе учи режисура в Киото, а първият му късометражен филм „Forget But“ е прожектиран в паралелната късометражна програма в Кан през 2019 година.
Първите в България кинопрожекции, адаптирани към нуждите на хора с аутизъм, ще се състоят в седем града в цялата страна. Деца и възрастни със специални нужди ще могат да гледат премиерната анимационна комедия “Овцата Шон: Филмът” в най-модерните киносалони на регулярни цени.Инициативата е на филмовия разпространител А Плюс Синема и се реализира с подкрепата на верига кина Cinema City. Еднократните специални прожекции ще се случат на 7 февруари от 10:30 часа в Cinema City Mall of Sofia, Cinema City Пловдив, Cinema City Бургас, Cinema City Русе, Cinema City Стара Загора, Метропол Враца и Cinemagic Търговище.Стандартният кинопоказ често е сериозно предизвикателство за зрителите от аутистичния спектър, както и за такива със сетивни или интелектуални затруднения. Силният многоканален звук и тъмнината причиняват тревога у някои от тях, а нуждата да изразяват емоциите си понякога бива посрещната с неодобрение от други зрители.“Като киноман, бях изумен, когато разбрах, че някои хора от аутистичния спектър никога през живота си не са ходили на кино”, споделя Марко Марков, който е маркетинг мениджър на А Плюс Синема. “Аз и екипът на фирмата работихме с огромно желание и ентусиазъм, за да направим това вълнуващо изживяване достъпно и за тях”.Извънредните прожекции на новия анимационен хит от създателите на “Пиратите! Банда наудачници” ще бъдат достъпни за всички зрители, независимо дали имат специални нужди или просто предпочитат по-ненатоварващо за сетивата прекарване. Те могат да очакват следните промени към стандартните условия в киносалоните: • Нивото на звука ще бъде по-ниско от обичайното и ще са активни само колоните в предната част на киносалона.• Светлините в залата ще бъдат полузагасени.• Няма да има трейлъри преди началото на филма.• Зрителите ще бъдат свободни да се движат из киносалона.** Тичането не е позволено, а децата трябва да бъдат под постоянно наблюдение.Модификациите са съобразени с дългогодишния опит на големите британски киновериги, както и с ценните съвети на „Асоциация Аутизъм”, която радушно приветства идеята.Големият мащаб на инициативата не би бил възможен без подкрепата на Cinema City, както и на кината, оперирани от А Плюс Синема – Метропол във Враца и Cinemagic в Търговище. “Cinema City не само предлага най-модерно, ангажиращо всички сетива кино преживяване, но и разбира потребностите на децата със специални нужди, за които ще осигури комфортна обстановка. За нас е важно да направим магията на киното достъпна за всички“, спoдели Емилия Георгиева, маркетинг мениджър на Cinema City.Марко Марков допълни: “Колегите откликнаха на поканата с голяма готовност и ентусиазъм. Надявам се примерът им да вдъхнови и други кина да отворят вратите си за хората с аутизъм”.Инициативата се случва с медийното партньорство на Дневник и Cinefish.bg.“Овцата Шон: Филмът” Бунтарски настроената овца Шон и неговото стадо решават да си вземат почивен ден от скучната и монотонна работа във фермата, но плановете им напълно се оплитат. Несръчните животни бутат караваната със спящия в нея фермер и тя полита надолу по хълма право към Големия град!Сега животните трябва да стигнат до града незабелязано, да открият фермера и верното му куче Бицър и да върнат всичко така, както е било... без фермерът да разбере за тяхната пакост.Филмът тръгва по кината в цялата страна на 6 февруари. ... още »
На 15 януари се навършиха 120 години от рождението на Гео Милев (Георги Милев Касабов), български поет, публицист и преводач. Този понеделник (26 януари) предаването „История.bg“ ще бъде посветено на детето-вундеркинд Георги Касабов от село Раднево, когото помним от училище като автор на „Септември ще бъде май, ще бъде…”Гости в студиото на „История.bg” ще бъдат Бойко Ламбовски, Иван Гранитски, Михаил Неделчев и Христо Карастоянов, които ще допълнят познанията на зрителите за личността на Гео Милев. Водещият Андрей Захариев и гостите му ще направят очерк на неговият кратък – едва трийсетгодишен живот и ще очертаят образа на „воин на модерното изкуство“.Какво знаем още за водачът на българския експресионизъм - Гео Милев, който на 5-годишна възраст тръгва на училище, на 12 издава първите си вестници и сборници /със свои стихове, текстове, карикатури и илюстрации/, на 15 – превежда Дени Дидро, Виктор Юго и Александър Пушкин, ще разберем този понеделник (26 януари) от 21:00 часа.Гледайте “История.bg” всеки понеделник от 21:00 часа само по БНТ1! ... още »
Институт Конфуций в София представяФестивал на съвременно китайско киноот 6.02 до 13.02.2015 г. в Дом на кинотовсички филми са с български субтитриПреди всяка прожекция филмите ще бъдат представени от доц. д-р Андроника Мартонова, специалист по азиатско кино от Институт за изследване на изкуствата.06 февруари (петък)18:30 ч.„Онази планина, онзи човек, онова куче“драма, 93 минрежисьор: Хуо Дзиенцив главните роли: Йе Лиу, Тън ЖудзюнНаграда „Гласът на публиката” на Международния филмов фестивал в Монреал, 1999г.Истински, дълбок, земен. Филм, който шепне на душата и още с първите си сцени повежда зрителя по два пътя – нелекия, изпълнен с премеждия маршрут на планинския пощальон, и трудния път в отношенията между баща и син. И докато съзерцаваме неподозираната природна хубост на провинция Хунан, неусетно сме се доверили на двама души и едно куче, разказващи ни своята толкова обикновена и същевременно толкова необикновена история.07 февруари (събота)16:00 ч.„Изглежда красиво“комедия/драма, 92 мин.режисьор: Джан Юенв главните роли: Дун Боуън, Жуей ДжаоНаграда на Международната асоциация за творческо кино (CICAE), Берлинале 2006 г.Надникваме през вратите на пекински пансион, където главният герой – четиригодишният Фан Цянцян – споделя живота си с още 40-тина малчугани. Изявен индивидуалист и непоправим пакостник, той ежедневно среща трудности със строгата и подредена училищна система. Поднесен по изключително лек и закачлив начин, „Изглежда красиво” всъщност е своеобразно изследване на конфликта между ярката индивидуалност, от една страна, и обществото, от друга.07 февруари (събота)18:30 ч.„Цин Хун“драма, 123 мин.режисьор: Уан Сяошуайв главните роли: Гао Юенюен, Ли БинНаграда на журито от Международния кинофестивал в Кан, 2005 г.През 60-те години на миналия век много семейства напускат родните си места по доброволческа правителствена програма, за да се заселят в по-бедни региони на Китай с цел да развият местното стопанство. Изселниците се трудят в сиви заводи и търсят забавление в тъжни танцови зали, отричайки се от своето минало и култура – но не и от мечтата да се завърнат у дома.Главната героиня Цин Хун е момиче, родено и израснало в провинцията, след като семейството й е изселено от Шанхай. Зрителят майсторски е въвлечен в зараждащия се конфликт между Цин Хун, вкопчена в единствения живот, който познава, и баща й – обсебен от мисълта да се върне със семейството си обратно в големия град.08 февруари (неделя)16:00 ч.„Спокойните камъни Мани“драма, 102 мин.режисьор: Пема ЦеденНаграда за най-добър режисьор от Международния филмов фестивал в Шанхай, 2006 г.Леко и неусетно се пренасяме в Амдо, историческа област в провинция Цинхай, където обучаваните за духовни лица млади лами се опитват да балансират между спазването на стриктните правила в манастира и изследването на външния свят чрез телевизията и филмите. „Спокойните камъни Мани” е една майсторски разказана етнографска приказка за сблъсъка на изолирана будистка общност с глобализацията и постепенното обезличаване на културните и религиозни ценности.08 февруари (неделя)18:30 ч.„Къкъсили“драма/трилър, 85 мин.режисьор: Лу Чуанв главните роли: Дуобудзие, Ци ЛянНаграда за най-добър китайски филм на 2004 г.Къкъсили е най-слабо населеният регион в Китай, разположен в северозападната част на Цинхай-Тибетското плато. Заснет в почти документален стил, филмът разказва историята на група тибетци, които доброволно решават да защитават населяващите региона антилопи от бракониери. „Къкъсили” е изключително силен и суров филм, който запленява с красотата си, шокира с варварската и студена действителност и остава да витае дълго в съзнанието.10 февруари (вторник)18:30 ч.„Голямото земетресение в Таншан“драма, 135 мин.режисьор: Фън Сяоганв главните роли: Сю Фан, Джан Дзинчу, Ли ЧънНаграда за най-добър игрален филм на Азиатско-Тихоокеанския фестивал 2010 г.Шофьорът на камион Фан Дацян живее просто, но щастливо със съпругата си и двете им деца, когато съдбата на семейството се променя необратимо. Денят е 27 юли 1976 г. – една черна дата в историята на Китай, голямото таншанско земетресение, при което загиват над 240 000 души.Филмът пресъздава неочакваната и драматична съдба на оцелелите от семейството. Майсторската режисура и великолепната актьорска игра водят зрителя през експлозия от чувства на страдание, угризения, дързост и всеопрощаваща любов.11 февруари (сряда)18:30 ч.„Най-обичното“драма/романтичен, 100 мин.режисьор: Гу Чануейв главните роли: Джан Дзъ-и, Аарон КуокНаграда “Златен Кон” от филмовия фестивал в Тайпе „Златен кон“, 2011 г.Първият филм, продукция на КНР, който засяга парещата тема за СПИН в Китай и в частност скандала с незаконната продажба на кръв, разразил се през 90-те години.Във филма участват известната китайска филмова звезда Джан Дзъ-и и хонконгският „крал на попа” Гуо Фучън – в ролите на младите Дъ И и Цин Цин – ХИВ-позитивни, рискуващи всичко в търсене на своя последен шанс за щастие.12 февруари (четвъртък)18:30 ч.„Догадките на Ли Ми“криминален/драма, 96 мин.режисьор: Цао Баопинв главните роли: Джоу Сюн, Дън ЧаоНаграда за най-добър режисьорски дебют от Международния филмов фестивал Сан Себастиан, 2008 г.Ли Ми е симпатична млада жена – шофьор на такси, която от първия кадър ясно заявява, че това ще бъде един необикновен филм. Зрителят се задъхва в опит да догони и влезе в крачка с бързо развиващия се и не винаги хронологично последователен, но за това и изключителен сценарий, включващ отвличане, самоубийство, сменена самоличност, трафик на наркотици, обсебеност, натрапчиви идеи и много любов...Филмът е блестящ пример за успешна комбинация на трилър и романтика с премерена доза черен хумор.13 февруари (петък)18:30 ч.„Светът“драма, 143 мин.режисьор: Дзя Джанкъв главните роли: Джао Тао, Чън ТайшънГолямата награда на журито на Международния филмов фестивал – Вису, Франция, 2005 г.Филмът е заснет в едноименния парк „Светът” в Пекин, прочут с имитациите в умален размер на световни забележителности. Лентата представлява низ от контрасти, най-яркият от които е между Пекин – все по-космополитен и отворен към света – и неговите „невидими” строители – мигриращи работници от цял Китай. „Светът” се запомня с редицата убедителни портрети на тъжни и несигурни хора, които се лутат сред пищни сценични декори, имитации на чуждестранни сгради и монументални пекински пейзажи. ... още »
Шерлок Холмс винаги е скандализирал обществото с ексцентричните си навици, саркастичното си чувство за хумор и арогантното си поведение. Качества, които британската кинозвезда Джони Лий Милър овладява до съвършенство в сериала „Елементарно, Уотсън”. Поредицата тръгва в ефира на Нова тази сряда, 28 януари, от 21.00 ч., а Милър пресъздава един от най-успешните образи на прочутия детектив. Кой обаче е той, каква е връзката му с другия Шерлок – Бенедикт Къмбърбач, с Анджелина Джоли, с хакерите и наркозависимите шотландци?Шерлок убеждава ШерлокКогато получава предложението да изиграе образа на прочутия детектив, Джони Милър дълго се колебае дали да приеме това предизвикателство и първоначално отказва. Съгласява се, едва след като говори със своя близък приятел Бенедикт Къмбърбач, който добива изключителна популярност именно с ролята си на Шерлок в едноименната поредица на BBC. И двамата пазят в тайна съдържанието на разговора, но според близки до тях източници Къмбърбач е окуражил Милър да приеме ролята, защото е идеална за него. Двамата продължават взаимно да следят развитието на образите им и обсъждат по телефона всеки епизод от „Елементарно, Уотсън” и „Шерлок”.Преследва престъпници и в реалния живот За образа на Шерлок Милър подхожда с изключително вдъхновение и старание. „Не знаех колко забавно е да играеш Шерлок Холмс. Върнах се към основата и прочетох всички романи на Конан Дойл”, признава актьорът. „Открих черти на характера му, които са останали незабелязани. Дълбоко в себе си Холмс е човеколюбив и услужлив, но проблемът му е, че не може да го изрази. Постарах се да покажа и тези негови черти”, допълва той. Дотолкова се вживява в ролята на детектив, че започва да преследва престъпници и в реалния живот. Докато снима първия сезон на „Елементарно, Уотсън”, Милър разкрива професионален касоразбивач, планиращ обир на съседите му и на неговата къща. Обажда се на полицията обаче, едва след като го залавя собственоръчно. Повече от очевидно е, че той е влюбен в своя герой и преоткрива себе си в него.Пънкарска любов с Анджелина Джоли Снимачната площадка на лентата „Хакери” е мястото, където съдбата събира Милър и Анджелина Джоли – първо за пред камерите, а после и в живота. Двамата трябва да изиграят двойка киберпънкари, бунтуващи се срещу системата. Изпълнението им е брилянтно, а химията между тях е толкова голяма, че забравят да се разделят след снимките. Двамата успешно продължават пънкарския начин на живот и в реалността, сключвайки бърз брак в Лас Вегас. Връзката им дава доста храна на пресата с разкрития за бурния им сексуален живот, слухове за злоупотреби с наркотици и споделената страст към татуировките. Любовта им обаче скоро утихва – след края на снимките на „Трейнспотинг”, където Милър прави една от най-големите си роли, двамата се разделят.Обсебен от ролите си Също като героя си Шерлок Холмс, Джони Милър е обсебен от работата си и образите, които пресъздава. Докато репетира за снимките на първия му голям пробив в Холивуд – филма „Хакери”, британецът усърдно се учи как се разбива програмен код и дори се изявява на хакерски конференции. Със същата страст се отнася и към образа си във филма „Трейнспотинг”, разказващ живота на група наркозависими шотландци. Изпълнението му е толкова автентично, че мнозина започват да мислят, че е чистокръвен шотландец. Самият той обаче разкрива как е усъвършенствал своя шотландски акцент – инфилтрирайки се в няколко наркомански компании в баровете на Глазгоу.Не пропускайте сериала „Елементарно, Уотсън” от 28 януари, сряда, от 21.00 ч. по Нова. ... още »
На 4 февруари от 21:30 часа в ефира на bTV своя дебют ще направи италианският сериал „С аромат на Свети Валентин” (Rosso San Valentino). Броени дни преди празника на любовта, зрителите ще имат възможност да станат част от необикновената и завладяваща история на Лаура Ардженти и Джовани Даниели.Лаура живее в Париж, но здравето на баща й Пиетро внезапно се влошава и се налага да се върне в родна Италия. На летището среща привлекателен мъж на име Джовани Даниели, който също е заинтригуван от нея. Съдбата обаче разделя техните пътища и те трябва да си кажат сбогом. Лаура отива при болния си баща, а Джовани се прибира в своята голяма къща. Но двамата имат още нещо общо. Бащата на Джовани – Гуидо – е шеф на голямата козметична компания „Даниели”, а бащата на Лаура – Пиетро - е създател на емблематичния за фирмата аромат „С аромат на Свети Валентин”. В неговата лаборатория преди години се е случил мистериозен инцидент, който е причинил смъртта на някои от работниците, а той е вкаран в затвора.След смъртта на баща си Лаура решава да остане в Италия и започва работа в „Даниели”. Любовта й с Джовани е изключително силна и бурна, въпреки че той има дългогодишна връзка със София Деварано. Междувременно някой прави опити на открадне козметичната компания, а заподозрените са много. Най-големият син на Гуидо – Джорджио, е ядосан на баща си, защото не го е направил директор във фирмата. Втората съпруга на най-малкия син на Гуидо - Дария, изобщо не се интересува от мъжа си, а единствената й цел е богатството. Лоренцо Де Варано търси отмъщение от Гуидо и го обвинява, че е взел компанията на баща му и той се е самоубил.Тримата заедно осъществяват контакт с Алберто Мариани - стар съперник на създателя на козметична компания „Даниели” и го убеждават да им помогне.Дали Гуидо ще успее да предотврати техния план и да спаси козметична компания „Даниели”, зрителите на bTV ще видят в „С аромат на Свети Валентин” от сряда до петък от 21:30 часа. ... още »
Трите аса на световното кино на 19-ия София Филм ФестС първата си „Златната палма” Нури Билге Джелайн подпечата своята „любовна” история с Кан, който вече четири пъти печели награди от фестивала. „Зимен сън” изследва сложните отношения на бивш актьор с неговите близки - младата му жена, сестра му... „Няма да скрия, че моят филм препраща към Чехов – коментира режисьорът. - Преди около 15 години прочетох негов кратък разказ и бях като омагьосан. Струваше ми се, че никога няма да мога да направя подобно нещо. Преди пет години започнах да обсъждам моя проект със съпругата ми. След известно време заработихме по него и ето крайния резултат.” На тези, които упрекват Джейлан за дължината на филма (3 часа и 16 минути), той отговаря, че е написал сценария „без да мисли за комерсиалния аспект. Писах, както се пише роман, без да се тревожа за дължината. В началото той траеше 4 часа и 30 минути”.Не само от гледна точка на вдъхновението, „Зимен сън” може да бъде определен като „литературен” филм, в който разкриването на характерите става бавно, благодарение на дълги диалози, подхранвани от антагонизма на героите. „Исках да покажа мрачната страна на човешкото същество, да се опитам да разбера мрачната страна на моята душа, което означава и човешката природа”, обяснява Нури Билге Джелайн.„Един от най-известните режисьори в родната си Турция, Джейлан привилегирова интимните творби, изследвайки сякаш под лупа отношенията в семейството или в двойката до такава степен, че го сравняват с Ингмар Бергман, което направиха още веднъж критиците в Кан по повод на филма му „Зимен сън”, пише Агенция Франс прес.Триумфът в Кан на 55-годишния турски режисьор, специалист по киното с бавен ритъм, озарено от прекрасни пейзажи, започва през 2003 г., когато журито му присъжда Голямата награда за „Отчуждение”. През 2006 заедно с жена си, актрисата Ебру Джелайн, той прави „Климати”, който печели наградата на ФИПРЕССИ. Две години по-късно „Три маймуни” му носи режисьорския приз отново в Кан, а на следващата година Джелайн е член на журито, председателствано от Изабел Юпер. През 2011 г. Голямата награда на журито отново е в ръцете на Нури Бигле Джелайн за филма му „Имало едно време в Анадола”, показан в програмата на 16-ия СФФ, когато режисьорът получи Наградата на София на Столична община.***Детективският трилър „Черен въглен, тънък лед” на режисьора Дяо Инан, който си тръгна със „Златна мечка” от Берлинале преди година, разказва за мистериозна поредица от убийства и е едно от най-обсъжданите филмови събития за миналата година. Страховитият трилър, въздействаща смес между класически черен филм и китайски реализъм, следва американски детективски сюжет с последователни убийства, фатална жена и разследващо ченге („Сребърна мечка” за Ляо Фан в категорията за най-добър актьор). Когато спечели престижните награди, филмът бе почти непознат в родината си, тъй като не е разпространяван на кино в Китай. „Духовете на Реймънд Чандлър и Джеймс Кейн оживяват мрачния и въздействащ филм на Дяо Инан”, възкликва сп. „Variеty”.„Черен въглен, тънък лед” отвежда зрителите в 1999 година, в мина за добив на въглища в Севернокитайска провинция. Разфасовани човешки трупове се появяват на различни места в мината и всяват ужас сред обикновените хора. Главният герой Джан Дзъли, разследващият поредицата от убийства полицай, е изправен пред две трудни задачи: да открие изплъзващия се убиец и да не се влюби докрай в красива, но не съвсем невинна млада жена. Добри актьори и елегантна операторска работа допълват въздействието на този филм, който със сигурност заслужава не само фестивални похвали, но и зрителското внимание.„Обърнах се към чисто криминална история, за да мога да покажа живота в съвременен Китай, а той е изпълнен с нерешителност, подлост и страх – споделя Дяо Инан по време на Берлинале за своя филм. – Някои случаи на убийства могат да изглеждат невероятни, дори нелепи, но са напълно истински.”Дяо Инан не е непознато лице за европейските фестивали, дори може да се каже, че е тяхна „рожба”. Роден е през 1969 година, завършва Националната академия по драма в Пекин и започва филмовата си кариера като сценарист и актьор. Дебютният му филм „Uniform/Zhifu” (2003) е показан в паралелна програма в Кан и е удостоен с две награди от фестивалите в Ротердам и Ванкувър. Втората му творба „Night Train/ Ye che” от 2007 г. е представена на различни европейски фестивали. „Черен въглен, тънък лед” е най-големият филм в кариерата му до момента. Любопитното за нас е, че продуцент на филма е Вивиан Кю, която участва с филма си „Задънена улица“ в конкурсната програма на София Филм Фест през 2014.***Обещанието за наградените филми от най-важните световни фестивали продължава със „Златния лъв” на Венеция „Гълъб седна на клон, разсъждавайки върху съществуването / A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence” на Рой Андершон. Представена от своя създател като „последната част от трилогията за това какво е да бъдеш човек”, сюреалистичната комедия се движи по стъпките на по-ранните артхаус филми на Андершон – „Песни от втория етаж” и „Вие, живите”. В опит да постави филма в стилови рамки, критиката го сравнява с всичко от Бергман до Лаурел и Харди.Новата творба на Андершон се състои от 39 кратки сцени с абсурдни и комични ситуации. Режисьорът ни среща с двама нещастни пътуващи търговци в съвременен Гьотеборг, които се опитват да продават от врата на врата куфар, пълен с всевъзможни странни вещи като смешни чанти, вампирски зъби и гумени маски. Карайки се помежду си като стара семейна двойка, те предлагат стоката си по начин, който тласка клиентите да бягат възможно най-бързо и с крясъци. „Бихме искали само да помогнем на хората да се забавляват”, обясняват отново и отново двамата търговци, но техният маниер е толкова печален, че по-скоро биха могли да работят с успех в погребално бюро. Гледайки тромавият им напредък, зрителят се колебае – дали да плаче или да се смее.В друга повествователна нишка Карл XII, най-войнственият шведски крал, се появява в модерни времена, за да излезе отново на бойното поле в поредицата си разрушителни битки. Изграден от хумористични скечове и микс от черен хумор с шокиращи ситуации, граничещи с пълен ужас, новият филм на Рой Андершон е съвременен ексцентричен шедьовър за абсурдността и смисъла на живота. Изпълнена със скандинавска прецизност и сериозно остроумие, кинотворбата е опит за изследване на човешкото състояние в цялото му многообразие.„Двусмисмислен, жесток, провокативен” – това са думите на критиката за режисьора Рой Андершон. Роден през 1943 година в Гьотеборг, той завършва филмовото училище към Шведския филмов институт. Дебютният му филм „Шведска любовна история” (1970) му носи четири награди в Берлин и номинация за „Златна мечка”. След втория си филм „Гилиап” (1975) се отказва да снима и създава продуцентска компания за телевизионни реклами. Завръща се към киното през 2000 г. с изключително успешния „Песни от втория етаж”, който му носи Наградата на журито в Кан. „Вие, живите” (2007) беше част от програмата на 12-ия София Филм Фест. ... още »
Носителят на Наградата на „Особен поглед” в Кан в програмата на София Филм Фест!Унгарският режисьор Кондрел Мундруцо е добре познат на българските зрители, които са се срещали с всичките му филми от дебюта му „Приятни дни”, удостоен през 2003 година с Голямата награда за най-добър филм в международния конкурс на София Филм Фест, както и с копродукцията омнибус „Поколение: Изгубени и намерени” (2005), с филма му „Делта” (2008), участвал в основния конкурс и спечелил наградана на ФИПРЕСИ в Кан, както и „Нежният син – проектът Франкенщайн”, също номиниран за „Златна палма” в Кан. Мундруцо ще провокира публиката ни през 2015 с най-новата си творба „Белият бог”, носител на наградата в секцията „Особен поглед” от фестивала в Кан ‘14 и най-симпатичната награда от един от най-авторитетните фестивали в света - „Кучешката палма”, присъдена на две от 250-те четирикраки звезди.Сюжетът на „Белият Бог” е сюрреалистичен и предизвикателен - в подкрепа на чистото родословие на кучетата нов закон въвежда тежък данък на смесените породи. Собствениците започват да изоставят кучетата си и скоро приютите се препълват. 13-годишната Лили прави всичко възможно, за да защити своя любимец Хаген, но в крайна сметка баща й го изгонва на улицата. Хаген и симпатичната му господарка отчаяно се търсят един друг, докато един ден Лили губи надежда. Опитвайки се да оцелее, бездомният Хаген разбира, че не всеки човек е най-добрият приятел на кучето. Той се присъединява към банда улични псета, но бързо е заловен и изпратен в кучкарник. Почти изгубили надежда, кучетата ще се възползват от единствения шанс да избягат и да въстанат срещу човечеството. Отмъщението ще е безмилостно. Лили е единствената, която може да спре неочакваната война между човека и кучето...„Филмът „Белият бог” е жанров експеримент, вдъхновен от абсурдните съвременни социални отношения. С нарастващата глобализация, кастовото разделение е все по-ясно очертано”, признава режисьорът Кондрел Мундруцо. „Ние сме част от хората с повече привилегии. Аз исках да създам филм, в който да покажа какви страсти бушуват от другата страна, след малцинствата. Затова избрах животни за главни герои - исках да покажа свободно тази чувствителна тема, да разбия табутата. Избрах кучето, което от хилядолетия е най-добрият приятел на човека. Но хората предават своите домашни любимци и те на свой ред въстават срещу бившите си „господари”, за да защитят и извоюват своето съществуване”.Мундруцо определя своята работа с кучетата по време на снимачния процес като терапевтичен опит. „Усещах нещата все едно влизам в контакт с Майката Природа или дори с Вселената, с абсолютната безкрайност. В снимачния процес ние трябваше да се пригодим към природата на кучетата - те няма как да се съобразяват с нас. Филмът се превърна в изключителен пример за сътрудничество между различни видове… Снимките на „Белият бог” бяха наистина вдъхновяващи, защото всяко едно куче, участвало във филма, е взето от приют, а след като приключихме, всички те намериха нови стопани”.„Белият бог” смесва в себе си елементи от мелодрама, приключения и трилър и разбива стереотипите за жанрово кино. Но идеята е изцяло заимствана от живота, както споделя унгарският режисьор: „Струва ми се, че в нашия „разграден” източноевропейски свят филмовите жанрове присъстват и в обществото. Животът на някои хора е сапунена опера, а на други – трилър. И те се сменят в ежедневието ни с такава бързина, с каквато сменяме телевизионните канали у дома. Да смеся жанровете в името на една идея ми се видя вълнуваща възможност, исках да покажа как реалните мисли могат да променят стереотипи, но само ако са подчинени на голяма идея”. ... още »
Подпомогнато от триумфа на “Шрeк” DreamWorks Animation се превърна в едно от най-активните и успешни студия за високобюджетни анимационни продукции. В годините след първата поява на озвученото от Майк Майърс зеленото чудовище продуцентите от DreamWorks постигнаха завидни успехи в международния бокс офис със заглавия като “Мадагаскар”, “Кунг-Фу Панда” и “Как да си дресираш дракон”.Но както често се случва не само в Холивуд големите успехи са понякога следвани от големи разочарования. С изключение на “Круд” и втората част на “Как да си дресираш дракон” изминалите 52 седмици не бяха от най-доходоносните за ръководеното от Джефри Катценбърг студио. Въпреки приличните приходи от българските кинопрожекции скъпите триизмерни анимации на DreamWorks “Чудната петорка“, “Турбо“, “Мистър Пибоди и Шърман“ и “Пингвините от Мадагаскар“ не успяха да се представят според очакванията в световния бокс офис.Именно заради разочароващите финансови постъпления на тези заглавия от началството на студиото оповестиха, че ще съкратят около 500 служители от всички нива на йерархията и ще намалят значително бюджетите на анимационните си продукции. Джефри Катценбърг остава на президентската позиция, но вече са приети оставките на вицепрезидента на студиото Лю Коулман и началника на отдел “Маркетинг” Доун Таубин.Освен освобождаването на част от служителите и намаляването на бюджетите от DreamWorks ще пускат годишно само по две анимационни заглавия (досега бяха пускани по три).Джефри Катценбърг: “Основната цел на нашата компания е да постигаме както творчески, така и финансови успехи. Убеден съм, че с този нов стратегически план ние ще предоставим страхотни филми и ще постигнем по-добри резултати в бокс офиса.“Очакванията са, че в близкото бъдеще DreamWorks Animation ще се слее с някое от големите холивудски студия (подобно на закупуването на анимационната компания Пиксар от гиганта Уолт Дисни през лятото на 2006-та година).Въпреки структурните и финансови промени анимационния график на DreamWorks остава в по-голямата си част непроменен.В следващите четири години по кината ще се завъртят вече оповестените триизмерни анимации на студиото “Кунг-Фу Панда 3”, “Тролове“, “Круд 2“, “Бебето шеф“, “Как да си дресираш дракон 3“ и “Капитан Долни гащи“.По думите на Джефри Катценбърг бюджетите на всички предстоящи продукции на DreamWorks Animation вече няма да надвишават сумата от 120 милиона долара. ... още »