„Живея, за да катеря. Катеря се, за да се чувствам жив“ – това е мотото на тридесетгодишния чешки алпинист Адам Ондра. Той е един от най-добрите съвременни катерачи – виртуоз, който е преодолял най-трудните скални маршрути в света. Емблематичният спортист започва своя път на тригодишна възраст, а днес всяко негово изкачване е мотивирано от стремежа към победа над всички трудности, които крият опасните маршрути. Документалният филм на Ян Шиманек и Петр Заруба „Адам Ондра: До краен предел“ проследява подготовката за дебюта на Ондра в скалното катерене на Олимпийските игри в Токио. В тази история прави впечатление комерсиалният натиск от страна на средствата за масова информация и от страна на публиката, която жадува зрелища, независимо от това дали във фокуса попадат личният живот или самият спорт.
* * * ЛЮМИЕР | 20:30
Не пропускайте носителя на „Златен лъв“ от фестивала във Венеция 2022 – „Цялата красота и кръвопролитие“!
Филмът на носителката на Оскар за „Citizenfour“ Лора Пойтрас е портрет на Нанси Голдин, световно известна фотографка и активист, която в края на миналото десетилетие започва кампания срещу фамилия Саклърс – собственици на фармацевтични компании, произвеждащи опиоиди, към които човешкият организъм развива наркотична зависимост. Голдин призовава световните центрове за изкуство – като Гугенхайм, Лувър, Националната портретна галерия в Лондон, музеите Тейт – да не приемат даренията на Саклърс в знак на протест срещу тяхната дейност, чиито резултат е опиоидната епидемия, започнала през 90-те години на ХХ век.
ДОМ НА КИНОТО | 18:30
Светла Цоцоркова и Светослав Овчаров за първи път се появяват не само като съсценаристи, но и като сърежисьори в най-новия си документален филм „Герой на нашето време“. Техният герой е строител. Той е честен и прям. Нравствената му система често влиза в противоречие с обществото. За някои той е луд, за други е извор на бездънни афоризми. Да живееш живота си достойно и без компромиси в наше време е геройство. Световната премиера на „Герой на нашето време“ бе в програмата на филмовия фестивал в Солун през 2022.
* * * ДОМ НА КИНОТО | 20:30
Не пропускайте “ПАПАЯ 69” / “PAPAYA 69” на режисьорите Рикардо Бернаскони и Франческа Ревердито!
За да представи филма, гост ще бъде актьорът Леарт Докле, познат на публиката от сериалите „Братя“, „Пътят на честта“ и „С река на сърцето“, както и с десетки други международни и български филмови продукции. Специално за фестивала тук ще бъдат и продуцентът Никола Джени и актрисите Розана Спарапано и Валентина Виоло!
Ева е 29-годишно момиче от Южна Америка, което бяга от насилствен бивш партньор. Израствайки твърде бързо, тя вече е изпитала най-лошите човешки извращения, още когато е само на 18. Рейнбоу е бивша телевизионна звезда, която е заплетена в образа на Папая, който изиграва, когато е на четиринайсет години и все още се подвизава в сайт за възрастни. Тяхната среща ще предефинира мястото им в света и ще даде на всяка неочаквана възможност да се помири със себе си и да отмъсти. Ева ще намери смелост да се свърже отново с дъщерята, която е изоставила десет години по-рано, докато Рейнбоу ще може да прогони Папая и да продължи напред.
* * * КИНО ОДЕОН | 18:00
Не пропускайте срещата с "Витлеемска светлина" - най-новият филм на Ян Сверак! Той запознава зрителите със света на един писател, в който упорито се намесват… оживели герои от неговите собствени истории! Те се появяват, за да му напомнят важните въпроси, с които всички се сблъскваме непрестанно. Дали въобще може да бъде решена дилемата – как да постигнем възможно най-много от реалността, която сами създаваме, без да унищожим всичко, което притежаваме?... Ян Сверак отново разчита на сътрудничество със своя баща и съавтор на сценария – Зденек Сверак, на когото е поверена главната роля във филма. „Витлеемска светлина“ е фентъзи-комедия, реализирана в най-добрите традиции на чешкото кино.
* * * КУЛТУРЕН ЦЕНТЪР "G8" | 20:30 | БИЛЕТИ на място
Филмът на режисьорите Никола Бошнаков и Джеки Стоев носи заглавието „Моят чичо Любен“. Главен герой в него е Рей ван Цешау - фронтмен на легендарната германска рокгрупа „Freunde der Italienischen oper“ (Приятели на италианската опера), чийто български чичо е художникът Любен Стоев, брат на баща му - режисьора Джеки Стоев. Рей пътува към София, за да продаде наследствения апартамент на чичо си след неговата смърт, но жилището на художника е препълнено с картини, инсталации, истории и видеоматериали. И Рей - парче по парче, като в пъзел или в криминален филм, подрежда и за себе, и за зрителя, образа на българския си чичо – като художник и личност…
* * * CINE GRAND PARK CENTER | 19:00 „Алкарас“ е наситен с реални събития, оживял портрет на едно селско семейство в днешна Каталуния, чиято реалност претърпява кардинални промени. Голямото семейство Соле живеят в едно малко село, чиито основен поминък е бране на праскови и подготовката им за износ. Познатата и обичана от всички рутина, която носи смисъл на ежедневието и хляб на масата, е застрашена от мащабна носеща конструкция за слънчеви батерии, заради която трябва да бъде разрушена тяхната градина. От тази простичка сюжетна линия, противопоставяща земеделската традиция и напредващия влак на съвременния прогрес, Карла Симон извайва един чудесно композиран филм, който се движи в неочакваните ритми и случайни извивки, родени от съчетанието между природата и семейния живот.
ЧЕШКИ ЦЕНТЪР | 19:00 | ВХОД - С В О Б О Д Е Н!
Продължава ретроспективата с филми на легедарната майсторка на чешкото кино Вера ХИТИЛОВА!
ЗА НЕЩО ДРУГО | Чехословакия, 1963, 81 мин, черно-бял
Ева е гимнастичка и се готви за важно състезания. Вера е домакиня и се грижи за четиригодишния си син и съпруг. Жените не се познават и въпреки това имат много общи неща.
* * * SOHO | 19:00 | ВХОД - С В О Б О Д Е Н!
Не пропускайте традицията за среща с важни документални филми, създадена от CINEMA POLITICA и София Филм Фест!
Откриваме с филма COEXTINCTION на Елена Жан, Глория Панкраци Канада / 2021 / 94 мин / английски с български и английски субтитри
След като косатка носи мъртвото си новородено в продължение на 17 дни, двете режисьорки решават да се хвърлят в действие и да се присъединят към лидерите на местното население и учените, които правят опит да спасят от изчезване последните 73 косатки от този вид. Филмът отвежда зрителите дълбоко в океаните и горите в северозападната част на Тихия океан, като прави връзка между срива на екосистемите, вековната несправедливост спрямо коренното население и фронтовата линия на най-неотложните екологични предизвикателства в света.
Неостаряващата класика на Франсис Форд Копола ще бъде представена в зала 1 на НДК през ноември 2015Един от любимите на няколко поколения шедьоври на aмериканското кино – „Кръстникът“ The Godfather 1972, се завръща на голям екран в HD формат, по-завладяващ от всякога. Благодарение на концепцията CineConcerts, неостаряващата класика на Франсис Форд Копола ще бъде представена в зала 1 на НДК на живо със симфоничен оркестър на 7 ноември 2015 година. За първи път ще чуем на живо незабравимите, вечни теми от първата част на трилогията, дело на композитора Нино Рота.Отличена с награда Grammy, музиката от „Кръстникът“ остава и до днес един от най-емблематичните саундраци в историята на киното. Филмът на Paramount Pictures получава и три награди „Оскар“ - за най-добър филм, за най-добър актьор (Марлон Брандо) и за най-добър адаптиран сценарий (Марио Пузо и Франсис Форд Копола). Първата част от трилогията на Копола е обявена за най-добрия холивудски филм за всички времена в класацията на Hollywood Reporter от юни 2014 година, а в момента е класирана на второ място във „вечната“ класацията на филмовата енциклопедия IMDB.Концепцията на CineConcerts е чисто нова, а премиерата на първия спектакъл THE GODFATHER LIVE беше на 8 декември в напълно разпродадената Royal Albert Hall в Лондон. Следват още 25 европейски града, които през следващата година ще се потопят в една от най-великите филмови класики, разказваща историята на фамилията Корлеоне с паметното участие на Марлон Брандо и Ал Пачино. Софийската публикa ще има възможността да види отново на голям екран филмовата класика, с внушителния съпровод на над 60 музиканти на 7 ноември 2015 година в зала 1 на НДК. КРЪСТНИКЪТ LIVE e предложение, което не може да откажете! Билетите на цени от 60 до 110 лв. ще бъдат в продажба от понеделник (12.01.15) в мрежата на Eventim в цялата страна и билетен център НДК.Повече информация за събитието може да откриете на http://www.facebook.com/events/1563157167262510/.Официален трейлър на THE GODFATHER LIVE: https://www.youtube.com/watch?v=tUgL8SxiivUParamount Pictures Corporation (PPC) е глобален продуцент и дистрибутор на филмови продукции, част от Viacom (NASDAQ: VIAB, VIA), водеща компания за съдържание с множество изтъкнати и уважавани имена във филмовата, телевизионна и дигитална индустрия. Paramount контролира част от най-влиятелните марки във филмовата индустрия, включително Paramount Pictures, Paramount Animation, Paramount Television, Paramount Vantage, Paramount Classics, Insurge Pictures, MTV Films, както и Nickelodeon Movies. ... още »
Триизмерният “Хобит: Битката на петте армии” е официално най-касовия игрален филм на 2014-та година. Финалната глава на епичната трилогия на Питър Джаксън разтърси българския бокс офис и само за седемнадесет дни достигна рекордната граница от два милиона лева. “Битката на петте армии” засенчи три премиерни заглавия и за трета поредна седмица оглавява родния бокс офис. За изминалият уикенд (2-4 януари) триизмерното зрелище е вкарало в киносалоните 22 717 зрители, а натрупаните за същия период време приходи се равняват на 241 840 лева.От състоялата се преди близо три седмици премиера “Битката на петте армии” е спечелил 2 021 425 лева – впечатляващ резултат, който не само превръща лентата в най-касовото заглавие на 2014-та година (изпреварвайки “Ной”), но и я нарежда сред най-големите хитове в историята на родното киноразпространение. Третият “Хобит” вече остави зад гърба си предишните две части от поредицата и поне още една седмица ще продължи да привлича значителен брой зрители в родните киносалони. Общо по света 3D-филма е спечелил 724 482 000 долара, при бюджет за снимки и реклама от 325 милиона.Втората позиция в класацията е заета от премиерната лента “Падингтън”, която за първия си уикенд в България е натрупала 148 396 лева. До момента над 31 хиляди души са изгледали британската продукция на голям екран, а общите й приходи (заедно с предпремиерните прожекции) се равняват на напълно задоволителните 234 542 лева. Предварителните очаквания не бяха обнадеждаващи и въпреки не особено голямата популярност на литературния герой Падингтън в България, игралната лента успя да дебютира с по-добри резултати от тези на “Смърфовете” (129 479 лева) и “Смърфовете 2” (132 463 лева).Стартът на “Падингтън” е още по-впечатляващ, като се има предвид, че за разлика от “Смърфовете” и повечето детски заглавия в наши дни филма не се прожектира в по-скъпия триизмерен формат. До една седмица и половина “Падингтън” ще може да се похвали с приходи от над половин милион лева.Историческият “Игра на кодове” застава на трето място. За първия си уикенд на българска почва премиерната лента е натрупала 114 403 лева – приличен старт за двуизмерна историческа продукция, която е насочена главно към по-възрастната публика. Дебютът на “Игра на кодове” е по-добър от този на миналогодишния “Пазители на Наследството” (45 169 лева) и като основни фактори за постигнатия резултат могат да бъдат изтъкнати честото споменаване на лентата в медиите през изминалите седмици и участието на популярния в момента британец Бенедикт Къмбербач. “Игра на кодове” няма да постави рекорди в родния бокс офис, но със сигурност ще се нареди сред стабилните хитове на зимния сезон. Финансовите постъпления от тази седмица ще покажат дали филма ще има шанс да достигне границата от половин милион лева.На четвърта позиция е режисирания от Ридли Скот “Изход: Богове и Царе”. Епичният филм се върти по кината от близо един месец насам и за този период от време той е натрупал приходи от 1 008 183 лева. Удържайки на силната конкуренция (в лицето на третия “Хобит”), “Изход: Богове и Царе” успя да достигне границата от един милион лева за по-малко от един месец и още тази седмица ще подобри постижението на “Трансформърс: Ера на изтребление” (1 097 405 лева). До момента по света “Изход: Богове и Царе” е спечелил общо 203 188 736 долара, при бюджет за снимки и реклама от 185 милиона.Анимацията “Пингвините от Мадагаскар” застава на пето място, със спечелени за шест седмици 1 276 768 лева (лентата е и третото заглавие в тазседмичния топ 10 с приходи от над един милион лева). Голямата популярност на титулярните герои в България оказа своето влияние и триизмерната лента вече се превърна в най-касовото анимационно заглавие на 2014-та година. По всичко изглежда, че “Пингвините от Мадагаскар” ще бъде свален от екраните с приходи от около 1.5 милиона лева.На шеста позиция в класацията е семейният “Нощ в музея: Тайната на гробницата”. За десет дни по родните киноекрани филма на Шон Леви е вкарал в касите на кината 185 393 лева. “Тайната на гробницата” се представя по-добре от “Нощ в музея 2” и още тази седмица ще надмине границата от 200 хиляди лева. На общия фон (и имайки предвид, че става дума за продължение) представянето на “Нощ в музея: Тайната на гробницата” не е особено впечатляващо, но все пак е важно да се отбележи, че за разлика от повечето подобни филми в наши дни лентата с Бен Стилър не разчита на по-скъпите триизмерни прожекции. В най-добрия случай “Тайната на гробницата” ще приключи кинопохода си с приходи в рамките на 350-400 хиляди лева.“Вдън горите” заема седмо място, като за десет дни по кината е спечелил общо 160 205 лева. Предварителните очаквания не бяха особено обнадеждаващи, но изненадващо музикалната лента с Джони Деп подобри старта на “Клетниците” (21 957 лева) и дебютира с приходи от малко над 70 хиляди лева. Както често се случва с подобни заглавия, през следващите две седмици ще бъде отбелязано значително понижаване на посещаемостта, но въпреки това очакванията са, че “Вдън горите” ще успее да завърши представянето си с приходи от над 300 хиляди лева.Премиерната анимация “Астерикс: Имението на боговете” застава на осма позиция в класацията. За първия си уикенд на родна почва (2-4 януари) триизмерната лента е вкарала в касите на кината 38 766 лева, което е по-добро постижение от това на предишната продукция за култовите френски герои “Астерикс и Обеликс: Бог да пази Британия” (26 412 лева). Стартът на “Астерикс: Имението на боговете” е сравним с този на “Легендата за Оз: Завръщането на Дороти” (38 380 лева) и в най-добрия случай триизмерната анимация ще бъде свалена от екраните с приходи от около 250 хиляди лева.На девето място е детската лента “Уинкс: Мистерия от дълбините”, която за изминалите десет дни от премиерата си е натрупала общо 63 770 лева. Силната конкуренция в лицето на семейните “Нощ в музея: Тайната на гробницата” и все още актуалния “Пингвините от Мадагаскар” определено затрудни “Уинкс” в борбата му за зрителското внимание. Филмът ще премине границата от 100 хиляди лева, но като цяло представянето му (подобно на “Ронал варварина”) няма да бъде запомнено с нещо отличително.Десетата позиция в класацията е заето от научната фантастика “Интерстелар”, която се върти по кината от девет седмици насам. За този период от време филма с Матю Макконъхи е натрупал приходи от 962 454 лева, което е напълно задоволителен резултат за оригинална продукция, която не се прожектира в 3D-формат. В средата на следващата седмица “Интерстелар” ще може да се похвали с приходи от над един милион лева. Общо по света филма е спечелил 660 милиона долара, при бюджет за снимки и реклама от 215 милиона. ... още »
През есента на 2014-та година феновете на Джейсън Борн бяха зарадвани от новината за завръщането на Мат Деймън и режисьора Пол Грийнграс към хитовата екшън-поредица. Работата по сценария на все още неозаглавения пети филм за Борн вече започна, а плана на продуцентите от студиото Юнивърсъл Пикчърс е старта на снимките да бъде даден през втората половина на тази година.Четвъртата част от франчайза (“Наследството на Борн”) мина по кината през 2012-та година, но за разлика от първите три продукции в нея не участваше Мат Деймън. Все още не се знае дали петия филм ще бъде свързан със случките в “Наследството” или историята ще започне от момента в който приключи “Ултиматумът на Борн”.Пол Грийнграс и Мат Деймън вече са подписали договорите за “Борн 5”, а сега от студиото разкриха и точната дата на която ще се състои световната премиера на очакваната продукция. Официален източник от Юнивърсъл оповести малко по-рано днес, че екшън-лентата ще тръгне по киноекраните от 29-ти юли, 2016-та година.Освен режисьор на “Борн 5” Пол Грийнграс е също така и ко-сценарист в партньорство с Кристофър Раус и самия Мат Деймън. Сценариите на всички предишни части от поредицата бяха написани от Тони Гилрой (“Адвокат на дявола”), но според последната информация от студиото Гилрой няма да участва в направата на петия филм.Както може да се очаква все още не се разкриват конкретни детайли за сюжета на “Борн 5” и единствената потвърдена информация е, че подобно на предишните филми от франчайза бъдещата лента ще черпи вдъхновение от шпионските романи на писателя Робърт Лъдлъм.Кастингите за участие в продукцията вече започнаха, но за момента Мат Деймън е единствения потвърден изпълнител. Бюджетът на “Борн 5” ще се равнява на около 120 милиона долара, а продуценти на филма са Франк Маршъл (поредицата “Индиана Джоунс”) и Патрик Краули (“Орлово око”).В най-добрия случай до края на пролетта ще стане ясно кои други актьори ще се присъединят към дълго подготвяната продукция. ... още »
В неделя (11 януари) е премиерата на световния хитов сериал „Викингите” в ефира на БНТ1. Обществената медия ще покаже 9-те епизода на историческата сага в праймтайм. Те ще бъдат излъчвани всеки последен ден от седмицата от 20:45 часа, веднага след централната емисия „По света и у нас”.Мащабната филмова продукция е вдъхновена от древноскандинавските легенди и саги, обхващайки периода на ранното средновековие. Автентичен исторически фон, зрелищни сцени, жестоки нрави, екстремни чувства и талантливи актьори оставиха без дъх милиони зрители по целия свят.Националната телевизия дава възможност и българските зрители да преживеят титаничната битка с времето, с условностите и предразсъдъците, в която влиза легендарният воин Рагнар Лодброк (Травис Фимел). Обаянието му е безспорно, силата на характера – колосална, мечтите – завладяващи.Той се превръща в емблема на епохата и сякаш прокарва водораздел между доброто и злото, между морала и безчестието. Мощната му индивидуалност слага своя отпечатък върху останалите герои и те намират себе си, като се съизмерват с него. Верен на традициите и същевременно носител на радикално новаторски идеи, Рагнар е възприеман от приятелите си като наместник на върховния викингски бог на сътворението – Один.Завладяващият исторически сериал е по сценарий на Майкъл Хърст. В него участват Травис Фимел, Клайв Станден, Катрин Уиник, Джесалин Гилсиг, Гейбриъл Бърн. Режисьори на хитовата продукция са Кен Джироти, Киран Донели, Йохан Ренк.Гледайте световния хитов сериал „Викингите” всяка неделя от 20:45 часа само по БНТ1! ... още »
От близо една година насам продуцента Стивън Спилбърг и режисьора на “Снежанка и ловецът” Рупърт Сандърс разработват високобюджетната научнофантастична лента “Призрак в черупката” (“Ghost in the Shell”). Сценарият на продукцията е базиран на едноименната серия японски комикси, които от години насам се радват на огромна популярност сред почитателите на научнофантастичните истории. Бюджетът за снимки и реклама на бъдещия филм ще бъде отпуснат от студиото DreamWorks Pictures, а преди няколко месеца бе оповестено, че главната роля може да бъде изиграна от звездата от “Островът” и “Люси” Скарлет Йохансон.Участието на Йохансон в “Призрак в черупката” не беше сигурно, тъй като актрисата бе заета със снимките на втората част на “Отмъстителите” и едновременно с това се подготвяше за работата си по предстоящия трети филм от поредицата “Капитан Америка”.Малко по-рано днес обаче официален източник от DreamWorks Pictures оповести, че графика за снимки и вече изготвен и Скарлет Йохансон е приела официално офертата за участие в продукцията.30-годишната актриса ще изиграе ролята на женския киборг Мотоко Кусунаги, а самия сюжет на филма ще разказва за действията на специалния екип “Public Security Section 9”, който е съставен от бивши офицери, войници и полицейски детективи. Задачата на новосформирания екип е да предотвратява действията на терористи, корумпирани политици и кибер-престъпници.Снимките на “Призрак в черупката” ще започнат през тази година, а от DreamWorks Pictures описват проекта като “голям и амбициозен научнофантастичен филм, за чието създаване ще бъдат използвани най-новите триизмерни камери”.Кастингите за роли в лентата вече започнаха, но за момента Скарлет Йохансон е единствения потвърден изпълнител. Вече завършеният сценарий е дело на Уилям Уийлър (“Измамата”), а за режисьора Рупърт Сандърс това ще бъде първи триизмерен филмов порект.Бюджетът за продукцията и рекламата ще надвишава сумата от 150 милиона долара. До няколко седмици се очаква да стане ясно кога точно ще се състои световната премиера на завършения филм. ... още »
През 2000-та година ансамбловият екшън на Брайън Сингър “Х-Мен” не само се превърна в изненадващ международен хит, но и промени завинаги отношението на Холивуд към комиксовите продукции. Реалистичният, сериозен и по-суров подход към екранните приключения на супергероите бързо се превърна в неизменна част от вселената на съвременните комиксови филми. Оригиналният “Х-Мен” постави основите на т.н. “сериозно комиксово кино”, но истинската промяна настъпи с появата на режисирания от Кристофър Нолан “Батман в началото”.Наподобяващ по-скоро криминална екшън-драма, “Батман в началото” представи на публиката един по-реалистичен поглед към живота на титулярния персонаж и сложи началото на една от най-известните и успешни съвременни трилогии. Последвалите две продължения “Черният рицар” и “Черният рицар: Възраждане” доразвиха още повече реалистичния и суров подход към вселената на Батман и по отношение на екранната стилистика те оказаха голямо влияние на цялостния комиксов жанр.Но дали отношението на публиката към този тип комиксови филми започва да се променя? Според продуцент-режисьора Матю Вон промяната вече е настъпила. По време на интервю за списание “SFX” Вон заяви, че твърде реалистичните и сурови комиксови филми вече са омръзнали на съвременната публика и тяхното място е на път да бъде заето от по-цветущи и хумористични заглавия като “Пазители на Галактиката”.Вон: “Хората искат забавление и бягство от проблемите. Само вижте успеха на “Пазители на Галактиката”. Кристофър Нолан създаде един много мрачен комиксов стил и смятам, че той вече е омръзнал на хората.”Международните бокс офис резултати от изминалите няколко години също подкрепят казаното от Вон. С изключение на трилогията “Черният рицар” заглавията на компанията DC Comics (“Пазителите”, “Джона Хекс”, “Супермен се завръща”, “Зеленият фенер”, “Човек от стомана”) се представиха по-слабо от далеч по-хумористичните филми на конкурентното студио Марвел (сред които се открояват “ТОР”, “Капитан Америка”, “Железният човек”, “Отмъстителите 3D” и вече споменатия “Пазители на Галактиката”).Важно е да се отбележи, че самия Матю Вон също има опит с комиксовите филми – именно той пое режисурата на небеизвестните ленти “Шут в г*за” и “Х-Мен: Първа Вълна”. Най-новата игрална продукция на 44-годишния британец е приключенската екшън-комедия “Kingsman: Тайните служби”. Българската премиера на лентата е насрочена за 13 февруари, 2015-та година. ... още »
За пореден път фестивалът за кино от Близкия изток и Северна Африка Sofia MENAR ще зарадва любителите на екзотичните пътешествия със селекцията „Керван Сарай”. От 15-ти януари до 1-ви февруари в Дома на киното, Евро синема, Културен център G8 и Чешкия център всички, които искат да обиколят света, макар и само на кино, ще имат възможността да го направят в компанията на следните 5 заглавия:Тест за издръжливост - Endure(2014) 70’Режисьор: Винсънт МакентиПрез 2010г. Лари и Кевин напускат работа и стягат багажа за голямата авантюра – 26 000км, 27 държави на 5 континента. Цели 11 месеца те са върху седалката на колело. Маршрутът е труден, понякога екстремен, а местата – необичайни, но вълнуващи - от Близкия изток, Индия и далечна Азия през Австралия, а после обратно до старата, близка, родна Европа.Утре сме на друго място - Somewhere Else Tomorrow(2013) 107'Режисьор: Даниел РинцТой е наивен мечтател с налудничави хрумвания. Тръгва да обикаля света с мотор и живее от парите, които успява да изкара по пътя. Накрая открива нещо, което дори не е търсел. Историята на Даниел е уникална и не по план, но те потапя смело в живота на един млад авантюрист тръгнал на път, за да те срещне с непознати култури.Шестата стъпка от пътуването - The Traveler's 6th Degree (2013) 117'Режисьор: Никола ГансНикой не обича монотонното ежедневие, но повечето от нас цял живот не могат да избягат от еднообразието. И всичко това е защото не сте срещнали Грег. Философията на живота на Грег е пътят. Той разделя всяко пътуване на 5 стъпки. А до шестата не достигаш ти, тя достига до теб, след като си пътувал дълго. Шестата стъпка от пътуването или те отвежда до целта или те срива и те оставя там, докъдето си стигнал.С трабант до края на света - Trabant at the End of the World(2014) 90’Режисьор: Дан Пршибан„Когато има желание, има и начин“. Това е максимата, която следва Дан Пршибан и отново е готов да потегли по света, а неотклонно до него е символът на соца в ГДР – верният му трабант, който въпреки че е от картон, успява да издържи на изпитанията на пътя. След дългата обиколка из Африка, новото предизвикателство за тях е Южна Америка. Този път двата трабанта са в компанията на полски фиат и друга гордост на социализма – мотоциклет „Ява”. И така, до края на света.Да спасим Папуа, като я обходим пеша - Saving Papua by Not Cycling There(2014), 85'Режисьор: Флориан Августин„В началото исках да мина целия път от Берлин до Западна Папуа, Индонезия на мотор и така да дам гласност на проблемите на джунглата и борбата за оцеляване на туземните племена в региона. Но в крайна сметка пътуването ми се превърна в 11-месечно приключение, едно пътуване през 11 държави и безброй пъти прибягване до план „Б“, Флориан Августин.Фестивалът Sofia MENAR се организира от „Позор” със съдействието на Посолството на НДР Алжир, Посолството на АР Египет, Посолството на Република Индонезия, Посолството на ИР Иран, Посолството на Република Ливан, Посолството на Кралство Мароко, Посолството на Държавата Палестина, Чешки център – София и Институт Сервантес – София.С медийното партньорство на cinefish.bg, sofialive.bg, kafene.bg, timeart.bg, dama.bg, peika.bg, stand.bg, kolonkata.info, mymir.bg, spisanie.to, momichetataotgrada.com ... още »
„..И не ме гледай като гладно боливийско дете, което чака да бъде осиновено.” - Уди АлънТой е космат, той е чаровен, големите му очи гледат тъжно и предано изпод странната шапка, подобно на боливийско (в случая – перуанско) дете. Той говори превъзходен английски, обича портокалов мармалад и пристига от родната си Латинска Америка като нелегален пасажер, скрит в спасителна лодка на трансокеански параход. За учените биолози, той е TREMARCTUS ORNATUS, представител на редкия вид „очилата мечка”, обитател на Андите. Съдбата го отвежда на лондонската гара „Падингтън” и понеже има труднопроизносимо име (не бих развалил радостта на зрителите и читателите), семейство Браун намира едно просто решение. (Почти автоматично си зададох въпроса за гарата от мрежата на БДЖ подходяща за заглавие на филм и име на идентичен главен персонаж). Сираче, напуснало родината си след земетресение, перуанският мечок новопрекръстен като Падингтън, е напълно непохватен в цивилизования свят. Първите му стъпки се увенчават с тотален и катастрофален неуспех, а домакините му дават да разбере, че имат съмнения в искреността му. Тъжен и беззащитен, той е лесна плячка за г-ца Клайд (Никол Кидман), директорка на природонаучния музей, мечтаеща за препариран екземпляр на „очилата мечка” в колекцията си.„Падингтън” е универсалната история на всеки имигрант. Вдъхновен от поредицата книжки на Майкъл Бонд, появили се в средата на 50-те години на миналия век, той е адаптация, която има недвусмислен съвременен контекст. Самият 88-годишен писател се появява в началото на филма, за кратки секунди, с чаша червено вино в ръка, поздравявайки косматия бозайник, залепен за прозореца на таксито. Авторите на екранизацията прибягват до всички легални средства, за да забавляват всички нива на зрителската аудитория – от комичните циркови скечове на нямото кино до намигвания към „Индиана Джоунс”, „Мисията невъзможна” и уестърните на Серджо Леоне, през поредица диалози и каламбури в най-изтънчените традиции на британския хумор. Самият персонаж носи в себе си сълзотворна мелодрама, експлоатирана с мярка и служеща за пауза, в която посланието за толерантност се прокрадва с метафорична плахост. Без усилие може да се открие драматургична родствена връзка между Падингтън, Извънземното и мишлето Рататуй. Със студената си красота и отсъствие на сексапил, Никол Кидман, неговият сценарен опонент, застава плътно до Крюела Де Вил (Глен Клоуз), която преди две десетилетия преследваше далматинците с подобен истеричен фанатизъм. Филмът е размисъл за другостта, за човечността, за превратностите на живота и за достойнството, поднесен без натрапване, но със сигурност достатъчно ясно, за да предизвика размисъл и себеанализ в глобализираното ни съвремие. Тържество на съвременните технологии в изображението, „Падингтън” обединява с лекота реалните актьори с цифровия централен персонаж. Друг централен (и малко по-дискретен) персонаж, британската столица, прилича на лъскава пощенска картичка от която струи любовта на режисьора Пол Кинг към нея и нейните забележителности.Социалните медии са необятно поле за разработка на различни маркетингови стратегии за реклама на филмови произведения и новите измерения на ,,star system” не се ограничават само с интервюта, клюки и „случайно изтекла ” информация. С „Падингтън” историята е малко по-различна, тъй като тя не идва от дистрибутора, а от бдителните британски цензори. Филмът е предназначен за изключително млада публика, но получи шокиращата оценка PG, с което родителите получават предупреждение за наличието на сцени, които са нежелателни за младата аудитория на стара Англия. Преценката за „опасността” произтича от кратък комичен епизод, в който мистър Браун, достопочтен глава на семейство, се преоблича като чистачка, за да получи достъп до секретни архиви. Поздрав най-сърдечен на „Тутси” и „Мисис Даутфайър”! Идеята да се търси и открие под вола теле (в случая - мече) е повече от смешна и жалка, но поставя косвено въпросите за субективното възприятие на всяко филмово произведение, за социалния консенсус и за необходимостта от класификация на движещите се картинки в епохата на Интернет. Нека българските родителите се успокоят и си представят, че британските цензори са алергични към мечоците..., а най-лошото, което може да се случи на децата е да заобичат портокаловия мармалад. ... още »