Шест интригуващи филма от Балканския конкурс на 27-ия София Филм Фест
Традицията повелява да представяме най-ценните творби на автори в киното от региона на Балканите, като международното жури тази година ще бъде ръководено от режисьора Костадин Бонев. Общо филмите в конкурса са 12. България ще бъде представяна с носителя на „Златна роза“ за най-добър филм – „Майка“ на Зорница София.
През 2020 година филмът на Емин Алпер „Три сестри“ спечели наградата за най-добър филм в Балканския конкурс на СФФ – три години по-късно представяме пред киноманите в София новия му интригуващ разказ „Изпепеляващи дни“ – своеобразна притча за корупцията в задушаващата, патриархална среда в глухата провинция. Филмът е копродукция между Турция, Франция, Германия, Нидерландия, Гърция и Хърватия. Историята проследява драматичната съдба на млад прокурор, наскоро назначен в малко турско градче, който е въвлечен в политически конфликт по време на първото си разследване на убийство. Със специфичния си визуален стил, Алпер умело пресъздава обществено-политическото състояние в страната и същевременно в разказа му присъстват остроумие, ирония и сарказъм. Филмът получава номинации за Queer Palm и за голямата награда в конкурсната програма „Особен поглед“ в Кан.
Действието в дебютния филм на хърватския сценарист и режисьор Юрай Леротич „Сигурно място“ се развива в рамките на 24 часа. Замислен като своеобразна възстановка с автобиографични елементи, това е трогателен филм „за невидимата война в самите нас“, като главно действащо лице в него е Дамир – изпаднал в сериозна депресия, той прави опит да посегне на живота си, а негови спасители се оказват майка му и неговият брат. Филмът пристига у нас с три награди от Локарно – за най-добри дебют, изгряващ режисьор и актьор и с две от „Сърца“ от Сараево – за най-добър филм и актьор.
След три пълнометражни филма, създадени по негови собствени сценарии, румънският режисьор Пол Негоеску решава да се довери на авторите Раду Романюк и Оана Тудор за своя четвърти филм - копродукцията между Румъния и България „Мъже на делата“. Представена с успех на фестивалите в Сараево и Варшава, историята проследява терзанията на началника на полицията в село в Северна Румъния, който се включва в незаконни машинации заедно с кмета, но след като в селото се случва убийство – представителят на властта трябва да вземе трудни решения, за да спре натрупването на напрежение в малката общност.
Най-новият филм на сценариста и режисьор Пиер Жалица„Ден на труда“ е съвместна продукция между Босна и Херцеговина, Хърватия, Северна Македония, Сърбия и Черна гора и бе удостоен с голямата награда на фестивала във Варшава. Сюжетът пресъздава шока на един емигрант, завърнал се в Босна, който открива, че баща му е арестуван по подозрения във военно престъпление, извършено през 90-те години.
След сериозния успех на „Господ съществува, името ѝ е Петруния“ на Теона Стругар Митевска – с две награди на Берлинале 2019 и номинация за „Златна мечка“, с наградата LUX на Европейския парламент, следващият проект на режисьорката е мащабна копродукция между Северна Македония, Босна и Херцеговина, Белгия, Хърватия, Дания и Словения, дебютирал в програма „Хоризонти“ на Венеция, а съавтор на сценария заедно с Митевска е Елма Татараджич, дългогодишен селекционер на фестивала в Сараево. Историята в „Най-щастливият човек на света“ е свързана със спомените от войната, разтърсила бивша Югославия през 90-те години на ХХ век – в опит да открие така мечтаната романтична любов, една жена на средна възраст се сближава със свой връстник, с когото преди години са били от двете страни на огневата линия в Сараево и най-важното в неговия живот е да получи опрощение.
Дебютният филм на Йозкан Алпер„Есен“ получи наградата за най-добър режисьор в Международния конкурс на СФФ през 2009 година, а 14 години по-късно в Балканския конкурс на фестивала представяме неговия шести пълнометражен филм „Черна нощ“, удостоен с наградите за най-добър филм и най-добър сценарий на фестивала в Анталия. Филмът разказва за бурните страсти, които владеят сърцето на един жител на малко планинско градче и за необратимите последици от изчезването на един офицер, които отекват години след случилото се в една непрогледна черна нощ…
Останалите участници в Балканския конкурс на 27-ия София Филм Фест ще бъдат представени допълнително.
Помните ли дните преди безжичния интернет? Благодарение на бившия секретар на Уес Андерсън – сценариста Майк Лий, можем да се върнем назад във времето до 1999 г., когато хората все още използваха факсове. Лий сподели в Туитър бележка, написана на ръка, от Андерсън до него: „Можеш ли да поправиш този факс? – пише Андерсън. – Той е много по-добър от другия. Имаме ли новини около компютърната ни система? Нека прокараме още един телефон заради интернет.” Освен това режисьорът иска да си купи BMW, за което също търси помощта на асистента си. През 1999 г. той вече е пожънал успех с „Гимназията Ръшмор” и се готви за следващия си голям хит – „Кланът Тененбаум”, затова е можел да си позволи подобно луксозно возило. ... още »
Джоузеф Косински, познат ни от „Трон: Заветът”, ще режисира третата част от поредицата. От Дисни са подписали договор с режисьора и той вече се готви за снимките, които се очаква да стартират през есента на тази година във Ванкувър. Гарет Хедлънд ще влезе отново в ролята на Сам Флин, но все още не знаем дали Джеф Бриджис и Оливия Уайлд, които участваха в „Заветът”, ще се появят и тук. А би трябвало, защото Косински беше споделил преди време, че третият филм ще се фокусира върху отношенията между Сам и Куора (героинята на Уайлд) в света, в който те попадат в края на втората част. ... още »
Миналата седмица ви информирахме, че Бенджамин Брат се присъедини към актьорския състав на „Вътрешен човек” („The Infiltrator”). Днес ви предлагаме и първия фотос от снимачната площадка на филма, която засега е в Лондон. Режисьорът Брад Фърман засне първите сцени с участието на Брайън Кранстън („В обувките на сатаната”) и Даян Крюгер („Гадни копилета”). В края на април екипът ще замине за Флорида, където ще дозаснеме филма. Сред актьорите в него са още Джон Легуизамо („Мулен руж”), Елена Аная („Кожата, в която живея”), Олимпия Дукакис („Лунатици”) и Ейми Райън („Жертва на спасение”) ... още »
Докато Джон Уилямс се занимава както винаги с музиката от поредния епизод на „Междузвездни войни” – „Star Wars: The Force Awakens”, продълженията на сагата ще бъдат оркестрирани от друг Оскаров носител. Александър Деспла („Гранд хотел Будапеща”) ще композира мелодиите към „Star Wars: Rogue One”. Той ще работи отново с режисьора Гарет Едуардс, с когото си партнираха успешно по „Годзила”. Фелисити Джоунс е първата актриса, чието име беше оповестено, че ще присъства сред актьорите на въпросното продължение. Това лято започват снимките, а премиерната дата е насрочена за 16 декември 2016. ... още »
Докато беше в Австралия във връзка с фотоизложбата си „Между два свята” Дейвид Линч сподели, че в момента около новия сеозн на „Туин Пийкс” има „усложнения. Аз все още не съм се завърнал към него. В момента работим върху договора ми. Но аз обичам света на Туин Пийкс и героите в него. За мен би било адски специално да се завърна там.” Според куратора на изложбата на режисьора Хосе да Силва няма поводи за притеснение. Линч просто обяснил, че има леки проблеми с договора си, а не че няма да заснеме новия сезон. Той допълва, че идеята на Линч е този път да снима с дигитална камера. След като вече и присъствието на Кайл Маклоклън като агент Дейл Купър в новите серии беше потвърдено, стискаме палци телевизионният канал Шоутайм и Линч бързо да намерят съгласие помежду си, за да не разочароват заклетите фенове на култовия сериал. ... още »
Клои Севини („Американски психар”) има предпочитания по отношение на своите колежки в Холивуд: „Харесвам истинските големи звезди – казва 40-годишната актриса. – Според мен Анджелина Джоли е именно такава. Аз не бих могла да се меря с нея. Мога да се стремя само да бъда добра актриса. Нямам нейната харизма. Може би и затова никога не се издигнах на друго ниво. Харесвам и Ема Стоун, когато се държи естествено. Виж, Дженифър Лоурънс не ми допада. Прекалено е тъпа.” Севини сподели тези свои мисли по време на представянето на книга с нейни снимки и спомени. ... още »
В последно време Еди Мърфи не е от най-активно снимащите се актьори. Като че ли озвучаването на магарето в „Шрек” му беше почти достатъчно до сега. Вчера се разбра, че актьорът ще се включи във филма на режисьора Лий Даниълс, посветен на живота на комика Ричард Прайър. Противно на очакванията комикът Мърфи няма да изиграе главната роля, а тази на бащата на Прайър – ЛеРой Прайър – Бък Картър, който е бил боксьор. Майк Епс („Последният ергенски запой”) ще се въплъти в орбаза на Ричард Прайър. Това е поредният опит да се заснеме биографичен филм за Прайър, който приживе беше харесал именно Епс да го изиграе. След като Уолтър Хил се отказа от режисьорското място, Лий Даниълс („Иконом на седем президента”) се зае с него. Продуцент е Харви Уайнстайн, така че най-вероятно този проект ще бъде осъществен. ... още »
Изчисляването на чистата печалба в света на киното е по-сложен процес отколкото изглежда на пръв поглед. Разликата между “най-касов филм” и далеч по-важната титла “най-доходоносен филм” е често голяма и цифрите в бокс офис класациите не винаги дават ясна представа за цялостното представяне на дадено филмово заглавие.Студията и продуцентските компании получават само част от международните бокс офис постъпления и дори на пръв поглед успешни холивудски ленти всъщност се оказват финансови разочарования за своите създатели. Бюджетите за заснемането на студийните филми са съпътствани от разходи за реклама, които в много случаи надвишават вложените в направата на лентата средства.За всеки един филмов проект студията в Меката на киното вземат 51 процента от постъпленията в американския бокс офис и 39 процента от международния бокс офис.Разчитайки на тези факти от екипа на сайта Deadline изготвиха списък на най-доходоносните холивудски заглавия на 2014-та година. Под внимание са взети печалбите от световния бокс офис, продажбите на DVD/Blu-ray дискове, закупените права за телевизионно излъчване в САЩ и чужбина, платените сваляния в интернет, разходите за реклама, промоционалните турнета, бонуси, дистрибуция и лихви.След направените изчисления става ясно, че най-доходоносен филм на 2014-та година е научнофантастичният екшън на Майкъл Бей “Трансформърс: Ера на изтребление”, а директно зад него се нарежда военната драма с Брадли Купър “Американски снайперист”.Ето и пълният списък:Филм: Чиста печалба за студиото:1. “Трансформърс: Ера на изтребление” $250 милиона2. “Американски снайперист” $242 милиона3. “LEGO: Филмът” $229 милиона4. “Игрите на глада 3” $211 милиона5. “Пазители на Галактиката” $204 милиона6. “Господарка на злото” $190 милиона7. “Героичната шесторка” $187 милиона8. “Зората на планетата на маймуните” $182 милиона9. “Завръщането на първият отмъстител” $166 милиона10. “Внедрени в час 2” $144 милиона11. “Да разлаем съседите” $136 милиона12. “Не казвай сбогом” $129 милиона13. “Как да си дресираш дракон 2” $107 милиона14. “Хобит: Битката на петте армии” $103 милиона15. “Костенурките нинджа 3D” $81 милиона16. "Х-Мен: Дни на изминалото бъдеще" $77 милиона17. “Дивергенти” $71 милиона18. “Невероятният Спайдър-мен 2” $70 милиона19. “Годзила 3D” $52 милиона20. “Интерстелар” $47 милионаЗа по-подробен поглед към списъка и данните на Deadline можете да видите тук - http://issuu.com/pmcderek/docs/tournament_2014_top_20/1?e=5873864/11884595 ... още »