„Живея, за да катеря. Катеря се, за да се чувствам жив“ – това е мотото на тридесетгодишния чешки алпинист Адам Ондра. Той е един от най-добрите съвременни катерачи – виртуоз, който е преодолял най-трудните скални маршрути в света. Емблематичният спортист започва своя път на тригодишна възраст, а днес всяко негово изкачване е мотивирано от стремежа към победа над всички трудности, които крият опасните маршрути. Документалният филм на Ян Шиманек и Петр Заруба „Адам Ондра: До краен предел“ проследява подготовката за дебюта на Ондра в скалното катерене на Олимпийските игри в Токио. В тази история прави впечатление комерсиалният натиск от страна на средствата за масова информация и от страна на публиката, която жадува зрелища, независимо от това дали във фокуса попадат личният живот или самият спорт.
* * * ЛЮМИЕР | 20:30
Не пропускайте носителя на „Златен лъв“ от фестивала във Венеция 2022 – „Цялата красота и кръвопролитие“!
Филмът на носителката на Оскар за „Citizenfour“ Лора Пойтрас е портрет на Нанси Голдин, световно известна фотографка и активист, която в края на миналото десетилетие започва кампания срещу фамилия Саклърс – собственици на фармацевтични компании, произвеждащи опиоиди, към които човешкият организъм развива наркотична зависимост. Голдин призовава световните центрове за изкуство – като Гугенхайм, Лувър, Националната портретна галерия в Лондон, музеите Тейт – да не приемат даренията на Саклърс в знак на протест срещу тяхната дейност, чиито резултат е опиоидната епидемия, започнала през 90-те години на ХХ век.
ДОМ НА КИНОТО | 18:30
Светла Цоцоркова и Светослав Овчаров за първи път се появяват не само като съсценаристи, но и като сърежисьори в най-новия си документален филм „Герой на нашето време“. Техният герой е строител. Той е честен и прям. Нравствената му система често влиза в противоречие с обществото. За някои той е луд, за други е извор на бездънни афоризми. Да живееш живота си достойно и без компромиси в наше време е геройство. Световната премиера на „Герой на нашето време“ бе в програмата на филмовия фестивал в Солун през 2022.
* * * ДОМ НА КИНОТО | 20:30
Не пропускайте “ПАПАЯ 69” / “PAPAYA 69” на режисьорите Рикардо Бернаскони и Франческа Ревердито!
За да представи филма, гост ще бъде актьорът Леарт Докле, познат на публиката от сериалите „Братя“, „Пътят на честта“ и „С река на сърцето“, както и с десетки други международни и български филмови продукции. Специално за фестивала тук ще бъдат и продуцентът Никола Джени и актрисите Розана Спарапано и Валентина Виоло!
Ева е 29-годишно момиче от Южна Америка, което бяга от насилствен бивш партньор. Израствайки твърде бързо, тя вече е изпитала най-лошите човешки извращения, още когато е само на 18. Рейнбоу е бивша телевизионна звезда, която е заплетена в образа на Папая, който изиграва, когато е на четиринайсет години и все още се подвизава в сайт за възрастни. Тяхната среща ще предефинира мястото им в света и ще даде на всяка неочаквана възможност да се помири със себе си и да отмъсти. Ева ще намери смелост да се свърже отново с дъщерята, която е изоставила десет години по-рано, докато Рейнбоу ще може да прогони Папая и да продължи напред.
* * * КИНО ОДЕОН | 18:00
Не пропускайте срещата с "Витлеемска светлина" - най-новият филм на Ян Сверак! Той запознава зрителите със света на един писател, в който упорито се намесват… оживели герои от неговите собствени истории! Те се появяват, за да му напомнят важните въпроси, с които всички се сблъскваме непрестанно. Дали въобще може да бъде решена дилемата – как да постигнем възможно най-много от реалността, която сами създаваме, без да унищожим всичко, което притежаваме?... Ян Сверак отново разчита на сътрудничество със своя баща и съавтор на сценария – Зденек Сверак, на когото е поверена главната роля във филма. „Витлеемска светлина“ е фентъзи-комедия, реализирана в най-добрите традиции на чешкото кино.
* * * КУЛТУРЕН ЦЕНТЪР "G8" | 20:30 | БИЛЕТИ на място
Филмът на режисьорите Никола Бошнаков и Джеки Стоев носи заглавието „Моят чичо Любен“. Главен герой в него е Рей ван Цешау - фронтмен на легендарната германска рокгрупа „Freunde der Italienischen oper“ (Приятели на италианската опера), чийто български чичо е художникът Любен Стоев, брат на баща му - режисьора Джеки Стоев. Рей пътува към София, за да продаде наследствения апартамент на чичо си след неговата смърт, но жилището на художника е препълнено с картини, инсталации, истории и видеоматериали. И Рей - парче по парче, като в пъзел или в криминален филм, подрежда и за себе, и за зрителя, образа на българския си чичо – като художник и личност…
* * * CINE GRAND PARK CENTER | 19:00 „Алкарас“ е наситен с реални събития, оживял портрет на едно селско семейство в днешна Каталуния, чиято реалност претърпява кардинални промени. Голямото семейство Соле живеят в едно малко село, чиито основен поминък е бране на праскови и подготовката им за износ. Познатата и обичана от всички рутина, която носи смисъл на ежедневието и хляб на масата, е застрашена от мащабна носеща конструкция за слънчеви батерии, заради която трябва да бъде разрушена тяхната градина. От тази простичка сюжетна линия, противопоставяща земеделската традиция и напредващия влак на съвременния прогрес, Карла Симон извайва един чудесно композиран филм, който се движи в неочакваните ритми и случайни извивки, родени от съчетанието между природата и семейния живот.
ЧЕШКИ ЦЕНТЪР | 19:00 | ВХОД - С В О Б О Д Е Н!
Продължава ретроспективата с филми на легедарната майсторка на чешкото кино Вера ХИТИЛОВА!
ЗА НЕЩО ДРУГО | Чехословакия, 1963, 81 мин, черно-бял
Ева е гимнастичка и се готви за важно състезания. Вера е домакиня и се грижи за четиригодишния си син и съпруг. Жените не се познават и въпреки това имат много общи неща.
* * * SOHO | 19:00 | ВХОД - С В О Б О Д Е Н!
Не пропускайте традицията за среща с важни документални филми, създадена от CINEMA POLITICA и София Филм Фест!
Откриваме с филма COEXTINCTION на Елена Жан, Глория Панкраци Канада / 2021 / 94 мин / английски с български и английски субтитри
След като косатка носи мъртвото си новородено в продължение на 17 дни, двете режисьорки решават да се хвърлят в действие и да се присъединят към лидерите на местното население и учените, които правят опит да спасят от изчезване последните 73 косатки от този вид. Филмът отвежда зрителите дълбоко в океаните и горите в северозападната част на Тихия океан, като прави връзка между срива на екосистемите, вековната несправедливост спрямо коренното население и фронтовата линия на най-неотложните екологични предизвикателства в света.
Триизмерният катастрофичен екшън "Сан Андреас"се пребори с премиерните "Шпиони" и "Полтъргайст" и за втора поредна седмица е на върха на българския бокс офис. Високобюджетното зрелище с Дуейн Джонсън продължава да се представя достойно на родна почва и още тези дни приходите му ще преминат границата от половин милион лева. За изминалия уикенд (5-7 юни) "Сан Андреас" е вкарал в касите на кината 117 062 лева, а общите му финансови постъпления от състоялата се преди десет дни премиера се равняват на 459 374 лева (45 927 зрители).Въпреки че не става дума за рекордни приходи, досегашното постижение на режисирания от Брад Пейтън филм е напълно задоволително за заглавие, което не е част от вече изградена поредица. Постъпленията са по-добри от тези на "Помпей 3D" (362 279 лева за десет дни) и предишния общ проект на Пейтън и Дуейн Джонсън “Пътуване до тайнствения остров” (281 982 лева за десет дни). От друга страна филма изостава от миналогодишния епос с Джонсън "Херкулес 3D", който за десет дни по кината натрупа впечатляващите 720 347 лева.Следващата седмица "Сан Андреас" ще може да се похвали с приходи от над 600 хиляди лева и няма да бъде изненадващо ако преди да бъде свален от екраните филма достигне границата от един милион лева. Световните приходи до момента се равняват на 289 619 862 долара, при бюджет за снимки и международна реклама от около 200 милиона долара.Втората позиция е заета от екшън-комедията "Шпиони". За дебютният си уикенд (5-7 юни) премиерната лента на Пол Фийг е привлякла вниманието на 7591 зрители, а приходите за същия период от време се равняват на 65 249 лева. Като се добави и натрупаното от предпремиерните прожекции сумата се увеличава на 100 009 лева - сравнително приличен резултат за оригинална комедийна лента, която не се прожектира в триизмерен формат. Дебютът на "Шпиони" е по-добър от този на "Джони Инглиш се завръща" (55 395 лева), но по-слаб от стартовите постижения на "Истинска измама" (141 243 лева) и "Шпионски свалки" (79 528 лева).Подобен род заглавия имат своята публика в България и въпреки че няма да се нареди сред най-големите хитове на лятото, "Шпиони" ще приключи представянето си с прилични за жанра приходи. Още тази седмица лентата ще достигне границата от 200 хиляди лева. За първите три дни от премиерата си "Шпиони" е натрупал в световен мащаб 88 459 137 долара, при бюджет за снимки и международна реклама от 130 милиона долара.Трети в класацията е триизмерния хорър на Гил Кенън "Полтъргайст 3D". За изминалия уикенд (5-7 юни) премиерното заглавие е вкарало в касите на кината 26 340 лева (2607 зрители) - очаквано скромен старт за представител на не особено доходоносния в България хорър-жанр. За сравнение римейка на "Кери" стартира българското си представяне с приходи от 32 797 лева, "Анабел" - 15 820 лева, а "Заклинанието" - 25 062 лева. Въпреки че става дума триизмерен римейк на популярен сред киноманите филм, "Полтъргайст 3D" определено разочарова с българския си дебют и едва ли в следващите седмици ще бъде отбелязано значително увеличение на зрителската посещаемост.Хорър-жанра продължава да изпитва сериозни трудности в привличането на българите в кината и имайки предвид силната конкуренция, по-скъпите цени за триизмерни прожекции (и предстоящата премиера на 3D-спектакъла "Джурасик свят") новия "Полтъргайст" най-вероятно ще отпадне бързо от родния киноафиш. В световен мащаб филма със Сам Рокуел също се представя разочароващо. Приходите му до момента се равняват на 52 919 721 долара, при бюджет за снимки и международна реклама от около 90 милиона долара.На четвърта позиция е "Лудия Макс: Пътят на яростта", който се върти по кината от четири седмици насам. За този период от време екшъна на Джордж Милър е натрупал 498 534 лева (48 835 зрители). Очакванията миналата седмица бяха, че само няколко дни делят "Пътят на яростта" от натрупването на над половин милион лева приходи, но спада в посещаемостта от 39 процента оказа своето влияние и за изминалите седем дни филма в вкарал в касите на кината 53 хиляди лева. Зрителският интерес определено намалява, но като цяло представянето на 200-милионния проект в България може да бъде счетено за успешно (особено като се има предвид по-високото възрастово ограничение и не особено голямата популярност на франчайза сред по-младата публика)."Утреландия" застава на пето място в класацията. За изминалите три седмици от премиерата си филмa с Джордж Клуни е спечелил 208 074 лева (25 589 зрители) - скромен резултат за високобюджетно заглавие от фабриката за семейни хитове Уолт Дисни. 200-милионният "Утреландия" не се прожектира в триизмерен формат и това определено оказа влияние на приходите не само в България, но и в останалата част от света. Филмът изостава значително от предишната нетриизмерна лента на Брад Бърд "Мисията невъзможна: Режим Фантом”, която за същото време вече бе регистрирала приходи от над половин милион лева. "Утреландия" няма да се нареди сред тазгодишните хитови заглавия в България, а в Съединените щати филма вече е обявен за един от големите бокс офис провали на 2015-та. От състоялата се преди 18 дни премиера приключенското фентъзи е натрупало в световен мащаб 170 814 310 долара, при бюджет за снимки и международна реклама от около 280 милиона долара.Шестото място е за анимационния "Седмото джудже", който се прожектира по българските кина от пет седмици насам. За това време триизмерния филм е натрупал 286 778 лева (33 876 зрители) - достойно постижение за напретенциозна европейска анимация, която не можеше да разчита на разточителна и скъпа рекламна кампания. До няколко дни "Седмото джудже" ще премине границата от 300 хиляди лева.На седма позиция застава френския "Маймунджилъци", който за десет дни на българска почва е натрупал приходи от 53 839 лева (6914 зрители). Независимият анимационен филм се представя по-добре от скорошния "Жълтурко", който от своя страна спечели за десет дни 21 850 лева.Като цяло обаче, българския кинопоход на "Маймунджилъци" не прави особено впечатлание, което разбира се не е изненадващо, имайки прeдвид, че става дума за европейска анимация, а не за лъскаво и скъпо холивудско анимирано заглавие."Камбанка и легендата за приказния звяр" запазва заетото преди една седмица осмо място. За изминалите шест седмици от премиерата си анимирания филм е натрупал общи приходи от 254 994 лева (29 246 зрители), които, имайки предвид представянията на предишните части от поредицата "Камбанка", напълно оправдават предварителните очаквания. Ако бъде задържан на екран още две седмици "Камбанка и легендата за приказния звяр" ще успее да достигне границата от 300 хиляди лева.Девети е независимият "Бродуейска терапия", който за десет дни по кината е спечелил 24 896 лева (2951 зрители). Въпреки звездния си актьорски състав, филма на Питър Богданович е от типа заглавия, които привличат вниманието най-вече на почитателите на независимото и "по-сериозно" кино. Имайки предвид предпочитанията на масовата публика, скромното представяне на "Бродуейска терапия" в България беше напълно очаквано и веднага след премиерата бе ясно, че филма няма да достигне границата от 100 хиляди лева. "Перфектният ритъм 2" заема десета позиция, със спечелени за десет дни 22 403 лева (2953 зрители). Също както "Ченгето на мола 2" режисирания от Елизабет Банкс музикално-комедиен филм се провали в опитите си да привлече вниманието на по-широк кръг от зрители (въпреки че става дума за продължение на успешен в световен мащаб първи филм). Що се отнася до България, "Перфектният ритъм 2" е за момента най-слабо представящото се студийно продължение на 2015-та година и по всяка вероятност лентата ще отпадне сравнително бързо от родния киноафиш. Общо по света комедията с Британи Сноу е натрупала 250 789 170 долара, при бюджет за снимки и международна реклама от около 100 милиона. ... още »
Няколко седмици след успешния старт на “Лоши момчета 2” в международния бокс офис продуцента Джери Брукхаймър оповести, че култовите герои на Уил Смит и Мартин Лоурънс ще се завърнат поне още един път на големия екран. Самият Лоурънс потвърди желанието си да изиграе за трети път ролята на полицая от Маями Маркъс Бърнет, но натоварените графици на Майкъл Бей и Уил Смит (както и честото пренаписване на сценария) бяха основните причини поради които снимките на проекта бяха отлагани многократно.Въпреки пречките, Джери Брукхаймър и началството на Сони Пикчърс не се отказват от намерението си да превърнат “Лоши момчета” в трилогия. Малко по-рано днес официален източник от студиото (цитиран от Deadline) разкри, че подготвителната работа по третата част продължава и ако всичко протече по план на режисьорския стол ще седне създателя на "Димящи аса" Джо Карнахан.46-годишния сценарист-режисьор има значителен опит в екшън-жанра и освен "Димящи аса" той е отговорен за заглавия като "Сивият", "Отдел "Наркотици" и високобюджетната филмова версия на сериала "А отборът". Динамичният и силно стилизиран подход на Карнахан към заснемането на екшъни неведнъж е бил сравняван с този на Майкъл Бей и затова не е съвсем изненадващо, че от Сони Пикчърс са привлекли именно него към третата част на “Лоши момчета”.Що се отнася до Майкъл Бей, в момента той е зает с няколко мащабни продукции на Парамаунт Пикчърс и това не му позволява да се завърне отново на режисьорския стол на “Лоши момчета”. За сметка на това Джери Брукхаймър продължава да бъде част от творческия екип, а сценария на Дейвид Гугенхайм ("Секретна квартира") е вече напълно завършен.Според Deadline работата по “Лоши момчета 3” протича "бързо" и намерението на Сони Пикчърс е старта на снимките да бъде даден след като Уил Смит приключи с работата си по комиксовия екшън "Отряд самоубийци". В продължение на няколко години не се знаеше дали Смит ще се появи в третата част, но за радост на феновете актьора изглежда е стигнал до споразумение с началството на студиото.Преговорите между Сони Пикчърс и Джо Карнахан все още не са приключили, но според последната информация Карнахан е доволен от сценария на Дейвид Гугенхайм и е само въпрос на време преди той да подпише договора за режисура.Все още не е потвърдено, но е напълно вероятно снимките на “Лоши момчета 3” да започнат още тази година. В следващите няколко седмици се очаква да бъде разкрита допълнителна информация за работата и екипа на екшън-проекта. ... още »
Звездите носят приходи на холивудските студия, понякога независимо от останалите качества на филмите, в които участват. Затова и толкова хора търпят странните им прищевки на снимачната площадка. Кои са най-непоносимите звезди?Нека разгледаме доказателствата за Лея Мишел. Кейт Хъдсън, например, съвсем не е нейна почитателка след като се снима в шест епизода на сериала „Glee”. Източник, близък до продукцията, споделил с пресата, че според Кейт „Лея е кошмарна. По време на техническа пауза на снимачната площадка, Мишел се изнервила, щракнала с пръсти и казала: „Тръгвам си. Имам други планове!” Друга медия пише, че Лея се прави на голяма звезда и по време на партита, награди и премиери. На едно от партитата, свързани със сериала, тя стояла през цялото време във ВИП секцията, оплаквала се от феновете си и искала повече бодигардове. ... още »
След като Хю Джакман вече няма да влиза в образа на Върколак, от Туенти сенчъри фокс се чудят дали да обърнат гръб на героя, или да намерят заместник на австралиеца. Терън Егертън от „Kingsman: Тайните служби” обаче много би искал той да спечели правото да влезе в кожата на персонажа. „Не знам дали съм достатъчно мъжествен за тази роля, защото брадата ми все още е доста рядка и мека – споделя скромно той. – Актьорът, който ще играе Върколак, трябва да има тестостерон в излишък. Аз с удоволствие бих се пробвал, но не знам дали ще ме одобрят. Бях заедно с Хю в деня, в който обяви, че се пенсионира от ролята и се пошегувах с него за своето желание. Но все още никой не ми се е обадил да ме покани.” ... още »
Американската федерация на музикантите в САЩ и Канада съди Парамаунт заради нарушение на договора между тях, тъй като е записала саундтрака на „По-различна, също като мен” (“Same Kind of Different as Me”) с участието на Рене Зелуегър в Словакия. Според споразуменията между федерацията и филмовото студио, то трябва да записва музиката за всичките си филми в САЩ или Канада. Това е вторият подобен иск, който АФМ завежда в последните два месеца. Предишният е срещу Уорнър Брос, Метро-Голдуин-Майър и Парамаунт за подобни нарушения. „По-различна, също като мен” трябва да излезе на голям екран след година, а освен Зелуегър в него участват Грег Киниър и Джон Войт. ... още »
Филмовата пропаганда на футболна тема „Обща страст (“United Passions”) с участието на Тим Рот, Сам Нийл и Жерард Депардийо събра само 607 долара в премиерния си уикенд в САЩ. Филмът, който очевидно се появява на голям екран в много неподходящо време, тъй като международната футболна централа е разкъсвана от скандали след арестите на шест от ръководните й кадри, разказва за основаването на ФИФА. Бюджетът на продукцията е 26, 1 млн. долара, от които 22 са дарени от ФИФА, а самият Сеп Блатер, игран във филма от Рот, бил одобрил сценария. ... още »
Продуцентската компания на Рийз Уидърспун и партньорката й Бруна Папандреа Пасифик Стандарт разработва екранизация на предстоящия да излезе от печат роман от Морийн Шери Клински „За Бел” („Opening Belle”). Има вероятност Уидърспун да изиграе главната роля на майка на три деца, която се опитва да балансира семейните си задължения с работата си на Уолстрийт през 2007-а година, в навечерието на финансовия крах. Комедията ще бъде реализирана от Уорнър Брос. Носителката на „Оскар” Рийз и Папандеря създават своята компания през 2012-а година, за да продуцират филми с централни женски персонажи. Зад гърба си вече имат „Моето приключение в дивото”, „Не казвай сбогом” и „Гореща гонка”. ... още »
Юлиян Вергов и Ана Пападопулу започват снимки на новия български филм „Баща ми, майка ми, сестра ми“.Зад проекта стои режисьорът и сценарист Димитър Коцев – Шошо, който очарова публиката с първия си игрален филм “Лора от сутрин до вечер” (2011) и провокира зрителите с тв сериал “Четвърта власт“ (2013). Съсценарист на новата кинопродукция е Иван Марков „Пълна лудница“, оператор - Александър Станишев тв сериал „Стъклен дом“ (2012) и продуценти Найо Тицин „Четвърта власт“ (2013) и Галина Маркова „Връзки“ (2015).Снимките започват на 29-ти юни и ще продължат 4 седмици. Естествен декор новата градска история на Шошо ще бъдат познати за столицата места, като зоопарка, метростанцията, Борисовата градина и други. Така че през месец юли жителите и гостите на столицата ще могат често да попадат на снимачната площадка на новия български игрален филм и да срещат любимите си актьори.„Баща ми, майка ми, сестра ми“ е разказ за полусестрите Ива и Мая. Те имат общ баща Андрей и различни майки. Тъй като учат в едно и също училище, където основното забавление е да се коментират скритите тайни на преподавателите , те разкриват една истински необичайна тайна за техен учител. Докато осъзнаят шока от това откритие, животът на момичетата е разтърсен из основи от друго немислимо събитие свързано с баща им. Могат ли две тийнейджърки да поемат отговорност за решение на живот и смърт?Ето какво споделя за продукцията режисьорът Димитър Коцев – Шошо: „“Баща ми, майка ми, сестра ми” е филм, чрез който искам да споделя обичта си към хората. Вярвам в думите на Том Робинс, че никога не е късно да имаш щастливо детство, и същевременно зная, че хората порастват чрез своите загуби. Възможно ли е убийството да бъде акт на обич? Мисля, че “Баща ми, майка ми, сестра ми” дава един от възможните отговори на този въпрос. И бидейки произведение на изкуството не претендира, че е последна инстанция по темата.“Кино премиерата на “Баща ми, майка ми, сестра ми” е планирана за пролетта на 2016 г. ... още »