Третото издание на Международен Документален Родопи Филм Фест (RIFE) ще очаква своите зрители от 6 - 9 юли 2023 на територията на чудесния град Смолян. В програмата ще гледаме над 50 заглавия от България и света, входът е СВОБОДЕН!
Откриването на фестивала ще се проведе на 6 юли 2023 година в амфитеатъра пред библиотеката, където ще бъде представен филмът „Любов, дойчмарки и смърт“ на германския режисьор Джем Кая. Филмът разказва за независимата музика на емигранти от Турция, техните деца и внуци в Германия. Създаден е във вълнуващ стил на документално есе и отличен с Наградата на публиката на Berlinale Panorama през 2022 година.
Тази година фестивалът ще протече под мотото „На лов за боклук!“ – важна тема, която не бива да продължаваме да замитаме и пренебрегваме. Изданието ще предложи по–задълбочено разбиране по темата за проблема с боклука, чрез заглавия в програмата си, съдържащи факти, които липсват в новинарските репортажи или социалните медии.
Между 6 и 9 юли през големия екран ще преминат разнообразни истории от цял свят, а основен фокус ще бъде зелената инициатива на фестивала, която освен филмови заглавия по темата, предлага и активности за почистване на отпадъци в района на новия център на Община Смолян. Приканваме гостите на фестивала да се включат в реализирането на инициативата, по която работим заедно с екипа на Общината.
„Течения към Севера“ на Стефен Кронес е заглавие на един от конкурсните филми, което не бива да пропускате, защото отпадъците са много сериозен проблем, пред който човечеството ни е изправено. Филмът проследява пластмасови бутилки хвърлени в река Елба край Дрезден и стигащи до норвежките фиорди.
„На лов за боклук“ на режисьорa Филип Фенвик e заглавие от конкурсната късометражна програма, което се превърна в мото на предстоящото издание на ТРЕТИЯ МЕЖДУНАРОДЕН ДОКУМЕНТАЛЕН РОДОПИ ФИЛМ ФЕСТ.
Изданието ще представи три конкурсни програми, в които ще видим късометражни, среднометражни и пълнометражни документални филми с актуални теми от всички точки на света. Документалните разкази ще представят на зрителите истории, уловени от цялата широта на нашата планета – истински факти за правата на жените, мъжете, животните и природата. Ще преминем през вечните теми за любовта и ще стигнем до войната, обичаите, бракониерството, законите, професиите и изкуството.
Във фокуса на фестивала ще бъдат страните Германия, Гърция и Турция, като ще бъдат представени и най-добрите премиерни документални филми между които можем да очакваме „Моето име е щастие“ на Айше Топрак и Ник Рийд, „Кралицата на порното“ на Валери Контакос, “Самотни дъбове” на Фабиана Фрагале, Килиян Кюхендал и Йенс Мюлхоф.
Конкурсните програми съдържат заглавия от Международен пълнометражен документален конкурс (над 60'), сред които попада „Как да спасиш мъртъв приятел“ на режисьорката Маруся Сирочковская, чиито филм спечели множество международни награди през 2022, както и номинация за най-добър филм от Европейската Филмова Академия. „Невинност“ на Гай Давиди е един от важните филми на годината, разказващ за теми като самоубийството и милитаризацията. Режисьорът е бил в номинация за Оскар за най-добър документален филм с творбата си „Пет Счупени камери“.
Международен документален среднометражен конкурс (до 60') ще покаже девет заглавия, сред които обръщаме специално внимание на „Дъщерята на художника“, на режисьорите Маргарита Линтън и Янив Линтън. Филмът рисува объркващ, изненадващ портрет на връзка, която може да съществува само в киното. В програмата ще гледаме и „Без“ от Лука Папич, доку-фикция с награда за най-добър филм за 2022 от Visions du reel – една завладяваща история за художник, който губи кучето си в Белград. Друг акцент в програмата е „Черните мамби” на Лена Карбе, който ни разказва историята на първите жени рейнджърки в Южна Африка, които се справят с колониалното си минало.
В Международен документален късометражен конкурс (до 30'), очаквайте над 30 заглавия, сред които много любопитен е „Сирийският космонавт“ на Чарлз Емир Ричардс. Филмът ни въвежда в света на първия сирийски космонавт, принуден да емигрира от родината си. Ще представим и „Мил поздрав от антропоцена” на Лукас Акерман, чиято премиера бе в Лукарно. Филмът е поетичен разказ на четирима швейцарци, сбогуващи се с природата в страната си – такава каквато я познават. „Хаотично спасени незначителни истории“ на режисьорката Анна Вазов е едно от гръцките заглавия в програмата. Тя умело пресъздава разрухата, причинена от наводнение в дома ѝ.
Българското представяне ще включи заглавията „Нямаш място в нашия град” на Николай Стефанов – филм спечелил множество международни и национални награди. Още един от важните документални филми за тази година е „Една провинциална болница” на Илиян Метев, Иван Чертов и Златина Тенева, а историята ще ни отведе в едно Ковид отделение в страната ни по време на пандемията.
Филмите ще бъдат оценявани от международно жури, съставено от документалисти и кинематографисти, а голяма част от заглавията ще бъдат представени лично от техните автори. На третото издание на фестивала ще гледаме филми на две прекрасни локации – в кино Арена Смолян и под откритото небе на амфитеатъра пред Регионална библиотека "Николай Вранчев“. Фестивалът предлага не само кино, но и повод за разходка до една живописна локация по времето на летния сезон. Организаторите ви съветват да запазите предварително места за нощувки в град Смолян, тъй като те бързо се изчерпват.
Международният документален Родопи Филм Фест се организира от Бул Док ЕООД, съорганизатор Гьоте-институт България, с финансовата подкрепа на ИА „Национален филмов център“ и Министерство на културата. Oфициален партньор на събитието е Община Смолян, и партньор Регионална библиотека "Николай Вранчев“ - гр. Смолян.
Очаквайте скоро детайли за българските и международни филмови премиери, гостите и пълната програма на RIFE.
Подробна иформация с фестивални акценти можете да следите на сайта (https://rife.bg/bg/ ), както и в социалните мрежи (https://www.facebook.com/rhodopefilmfest ).
Документалната поредица „Лъвовете от Саби Санд: Кръв и власт“ разказва шокираща история за легендарната лъвска група Мапого в Южна Африка и тяхната ожесточена борба за власт, разказана от очевидци.Discovery Channel ще запознае зрителите с отличителния прайд в два епизода на 1-ви ноември от 22:00 ч. и 3-ти ноември от 23:00 ч. Поредицата представя живота на две неразделни лъвчета, наречени Мистър Ти и Кинки Тейл, които, заедно със своите трима братя, оцеляват сред болести и вилнеещи биволи преди неочакваната поява на мистериозния лъв Макулу, който се присъединява към прайда. Първоначално водени от силния Макулу, шестте лъва от Мапогос налагат опустошителен терор, като поемат контрола върху голяма територия и убиват 100 лъва само за година. Но неуморният стремеж на Мистър Ти към господство кара братята му да извършат жестоко предателство спрямо него. За лъвовете не съществува лидерство без наличие на врагове.„Лъвовете от Саби Санд: Кръв и власт“ проследява възходът на Мапого, които от 5 малки лъвчета се превръщат в безстрашни млади лъвове. Животът им се променя, когато майка им дава шанс на непознатия Макулу, който в последствие оглавява прадайда. Като представители на африканските лъвове, те са най-социални сред големите котки. Женските основно се занимават с лов, а мъжките с опазването на територията. Всички лъвове от прайда Мапого са кръстени от рейнджъри. Макулу означава „голям“ на Зулу – той е най-големият от групата и има черна грива. Мистър Ти получава името си от разцветката на гривата му, която наподобява индианец мохаук. Кинки Тейл се отличава със счупения край на опашката си. Скар се е сдобил с белези по лявото си бедро и гръб, от където идва и името му. Растър има заплетена грива, подобна на расти, а Красавецът просто изглежда много добре. Година след като се отделят от прайда, се учат да ловуват – основно биволи, но понякога хипопотами, млади носорози и жирафи. Документалната поредица „Лъвовете от Саби Санд: Кръв и власт“ разказва цялата им история на 1-ви ноември от 22:00 ч. по Discovery Channel. ... още »
- Защо руснаците имат снайперисти на наблюдателната кула?- Защото и ние имаме снайперисти на наблюдателната кула.разговор между адвоката Джеймс Донован и американски кадрови шпионинВдъхновен от реални исторически факти, двадесет и деветият режисьорски филм на Стивън Спилбърг се вписва в каталога от произведения, които могат да служат като учебно помагало в уроците по история. Пропит от патриотичен дух „Мостът на шпионите“ застава далеч от екшъна и контекста на съвремените блокбастъри, в опит да се впише в голямото хуманистично кино и в търсене на Големият американски филм. Разказът потапя зрителя в края на петдесетте и началото на шестдесетте години, в най-нажежените дни на студената война, когато планетата е на ръба на ядрен конфликт. Неотдавнашни съюзници, САЩ и Съветският съюз са в задкулисна война-съревнование, което създава много работа на контрашпионажните трибуквени организации. Когато през 1957 съветският разузнавач Рудолф Абел (Марк Рейлънс) е арестуван в Бруклин, за негов защитник в съдебно дело, с предварително известен край е, е определен Джеймс Донован (Том Ханкс).Той има брилянтната идея да издейства отлагане на екзекуцията му, с цел да го използва (евентуално) като разменна монета срещу заловен от КГБ американски шпионин. И такава възможност скоро се представя – пилотът на разузнавателен самолет „U2“ (да, това са инициалите на специален модел на авиоконструктора „Локхийд“) е заловен на съветска територия, а с това заблестява и ценността на това предложение. Секретните служби възлагат на адвоката Донован да „уреди“ дискретно размяната. След совалки в Берлин, през КПП „Чарли“, пренаселен с труженици на тихия фронт, сделката се осъществява на моста „Глинеке“, получил прозвището „Мостът на шпионите“.Издържан съзнателно в демодираната стилистика на класическия film noir, историята продължава два часа и двайсет минути с образцово поддържан ритъм и представлява интерес в много отношения.Първото нещо, което грабва вниманието е фактурата на филма. Разказът е изключително постижение по отношение на изображението, в което обстановката от 60-те години (патина, предмети, костюми и климат), е възстановена с удоволствието на фетишист и усет към детайла. (очевиден експресионистичен принос на оператора Януш Камински). Зрителят е привикнал с изпипаните работи на Спилбърг, но в този случай постигнатият резултат граничи с халюцинация. Осезаемо е присъствието на братята Джоел и Итън Коен като съсценаристи. Без да превръщат филма в комедия, те внасят известен хумор и финес в диалозите, в добра минимална доза, за да придадат допълнително сочно измерение на персонажите. Противно на очакванията, в „Мостът на шпионите“, носталгичната нотка е директно ориентирана към съвремието ни, и без особени усилия, зрителят би схванал отправките към значителни актуални събития и тайното съперничество на великите сили. Филмът е забележително постижение за Том Ханкс, който пресъздава каризматичен и жизнен образ, изпълнен с кураж, патриотизъм и идеали, граничещи с наивност. Зрителят има уникална среща с истински герой, а не с персонаж от комикси обут в чорапогащи. Едва ли е преувеличено да се каже, че това е най-силната му актьорска изява след „Форест Гъмп“ и „Да се спаси редник Райън“. Не би било честно да се отмине и великолепното актьорско присъствие на Марк Рейлънс, който е стоически непроницаем, интелигентен и саркастичен, с цинично чувство за хумор. Очевидна е заявката на Ханкс и Рейлънс за участие в наближаващото съревнование за наградата „Оскар“ - единият в дисциплината за главна, а другият - за второстепенна мъжка роля. „Мостът на шпионите“ отразява отколешния интерес на Спилбърг към посредника, към персонажа, който владее изкуството на преговорите в най-тънките нюанси. Филмът е правдива историческа фреска за един период на параноя, недоверие и страх, когато са нужни кураж и вяра и е пледоария за разум в условията на обща психоза. С поглед към 70-ия си рожден ден, Спилбърг е създал кротък и спокоен съспенс и се е разделил (може би временно) с блокбастърите. Но автор като него няма какво да доказва. ... още »
В рамките на 6-тото издание на фестивала за независимо американско кино So Independent ще бъде и премиерата пред българската публика на документалния филм „Глутница“, спечелил голямата награда за документално кино на Сънденс 2015 г. Премиерата ще се състои в кино „Люмиер“ на 26 октомври, понеделник от 19:00 часа. Специално за българската публика лентата ще бъде представена от Изабела Ценкова – продуцент на документалния филм „Глутницата” с режисьор Кристъл Мозел, носител на Голямата награда за документален филм на фестивала Сънденс и признанието на фестивалите в Единбург, Сан Франциско и Сиатъл, в състезание за "Оскар".На 26-ти и 27-ми октомври, от 15:30 в литературен клуб „Перото” в партньорство с НДК ще се състои двудневното издание на тазгодишната So Academy, филмовата академия за кино професионалисти и любители в рамките на фестивала за независимо американско кино So Independent. Участието в So Academy е безплатно, става след регистрация тук: http://www.soindependentfilmfest.com/2015/bg/so-academy Програма за 26 октомври - понеделникКак се създават филми на световно ниво в Киноцентъра? – начало 15:30 часаВеселин Караджов, продуцент, Nu Boyana Film StudiosКубинското и независимото американско и европейско кино – начало 17:00 часаПроф. Джери Карлсън - специалист по независимо кино и филмова история на Северна и Южна Америка с преподавателска практика от университетите Станфорд, Колумбия, Националното училище по кино и телевизия в Куба и др.Програма за 27 октомври – вторникБългарският и американският начин на работа в киното – начало 15:30 часаАлександър Станишев – оператор на филма „Докоснати от огъня”, режисьор Пол Далио, с участието на Кейти Холмс и Люк Кърби, продуценти Спайк Лий, Джереми Алтер, Кристина Николова и Джейсън Соколов.Пътят към Голямата награда за документален филм на фестивала Сънденс – начало 17:00 часа Изабела Ценкова – продуцент на документалния филм „Глутницата”, режисьор Кристъл Мозел, носител на Голямата награда за документален филм на фестивала Сънденс и признанието на фестивалите в Единбург, Сан Франциско и Сиатъл, в състезание за "Оскар". Партньори на шестото издание на So Independent – София са: Столична община, Министерство на външните работи, НДК, Зайтгайт Венчърс.Организатори на So Independent: Юнайтед продъкшън, Фондация за българо-американски културен обмен, Фондация Българска култура в чужбина. ... още »
Само дни преди старта на кампанията в Лос Анджелис, филмът на Стефан Командарев започна похода си в САЩ.„Съдилището“ спечели голямата награда на фестивала Heartland Film Festival, който се провежда ежегодно в Индианаполис. 17 000 заглавия са били предложени за участие тази година, като на края се стига до номинирани пет филма, които се представят лично от режисьорите преди да бъде направен изборът. Наградата, освен голям престиж, носи и 45 000 долара. Всичко това се случва броени дни преди старта на кампанията на „Съдилището“ за "Оскар". „С паричната награда ще си помогнем много тук, защото ще можем да си позволим повече прожекции в Лос Анджелис и по-голяма реклама. Освен това в Индианаполис имаше доста членове на Академията, които дойдоха да ни поздравят лично, което означава, че говоренето за филма започна“, сподели продуцентът и режисьор от САЩ, Стефан Командарев.Повече за фестивала и наградените можете да видите тук: heartlandfilm.org ... още »
Стартираха снимките на „Супер патрул 2” – повече от 13 години след първия филм. На снимачната площадка актьорите Джей Чандрасекар, Кевин Хефернан, Стийв Леме, Ерик Столханске и Пол Соутър се въплъщават още веднъж в ролите на най-смотаните магистрални полицаи. Чандрасекар се е нагърбил и с режисьорските отговорности. Част от актьорите ознаменуваха началото на снимачния процес със снимки в социалните мрежи. Сюжетът се държи в тайна, разбира се, но се очаква да има много екшън и разголени мъже за радост на дамската част от аудиторията. Проектът събра 4,5 млн. долара от платформата за крадуфъндинг Индигоугоу – 2,5 млн. повече от необходимите му, за да убеди разпространителя си от Туенти сенчъри фокс, че заснемането на продължение си струва и ще бъде посрещнато с интерес от феновете. ... още »
Въпреки че „Трон” спечели 400 млн. долара през 2010 г. от постъпления от цял свят, един бюджет от 170 млн. долара крие много потенциални рискове. Оливия Уайлд е един от участниците в двата филма от поредицата до момента, която разбира как това спира заснемането на трети. „Много харесвам независимите филми по тази причина – можеш да заснемеш един филм, ако имаш достатъчно страст и работиш здраво заедно един творчески екип. Но в по-мащабните продукции като „Трон”, например, нещата са различни. Те няма как да станат с малък екип от хора.” Уайлд се надява, че въпреки забавянето, третият филм все пак ще се случи: „Не мога да страдам от прекъсването, дори да продължи по-дълго, защото съм много благодарна за възможностите, които нашата работа ни предоставя. А и кой знае – между историята в първия и втория „Трон” има 30 години работа. Може би ще заснемем следващия „Трон” когато съм на 60.” ... още »
Хълк се превърна в един от най-важните герои във вселената на Марвел сред няколко филма от 2003-а година насам, а Марк Руфало – най-новият изпълнител на ролята му в двете части до момента на „Отмъстителите”, сподели, че иска зеленият супергерой да се срещне със своя Д-р Джекил – Брус Банър. „Нямам търпение да се върна пак към тази роля – потвърждава той. – Виждам много посоки, в които той може да се развие. Например, бихме могли да разнищим отношенията между Банър и Хълк. Надявам се да видим сцена между тях двамата. Би било страхотно!” А може би е и твърде вероятно да се случи в някой от следващите филми. ... още »
Куентин Тарантино се включи в протест наред с хиляди други нюйоркчани срещу полицейското насилие в САЩ в събота. „Аз съм човешко същество, което има съвест – каза Тарантино, който долетял специално за събитието от Калифорния. – И ако знаете, че някъде става убийство, трябва да реагирате. Тук съм, за да заема страната на убитите.” Според „Ню Йорк Таймс” режисьорът казал на тълпата: „Когато видя, че се случва убийство, не мога да стоя със скръстени ръце. Трябва да се обърна към убиеца и да го назова убиец, да посоча акта на убийство и да кажа на всички, че става дума именно за убийство.” Събралото се множество протестира със снимки на загинали от полицейско насилие предимно млади цветнокожи мъже. ... още »