В навечерието сме на 25-тия международен филмов фестивал София Филм Фест. 25 години след началото, след огромен натрупан опит и постижения, след срещи със стотици майстори на световното кино и представители на европейската и световната филмова индустрия, след авторитетни признания, сред които акредитация от FIAPF и включване в списъка на сп. „Варайъти“ с 50-те най-значими световни фестивала в света…
Готови сме за началото. Адаптирани спрямо пандемичната ситуация. При стриктно спазване на противоепидемичните мерки. С изключителна по своето качество програма. И участници, всеки от които е желан гост на целия фестивален свят.
25-ият София Филм Фест ще се състои от две части: същинска и специална. Същинският фестивал е от 11 до 31 март с хибридно издание. Над 70 филма ще бъдат налични на водещата в света на фестивалите онлайн платформа на Фестивал Скоуп/Шифт 72.Над 129 филма ще бъдат прожектирани в софийските киносалони. Акцентът през март са конкурсните програми, българските игрални и документални премиери, избрани филми от световната фестивална сцена, юбилейни програми, включващи шедьоври от световното кино на гостували в София режисьори. Традиционните фестивали в Бургас, Пловдив и Варна ще бъдат във втората половина на март.
Специалното издание на 25-ия СФФ е предвидено за средата на септември 2021. Тогава планираме да покажем компактна програма от световни филми, представени от техните автори. Всички режисьори на предвидените за септември филми са потвърдили участието си. Да се надяваме да можем да навлезем тогава в нормалността и да отпразнуваме 25-ия Купон на годината подобаващо.
Фестивалът се организира от Арт Фест под патронажа на Столична община, с подкрепата Министерство на културата, ИА „Национален филмов център“ и програма „Творческа Европа“ MEDIA на Европейския съюз, в партньорство с Националния дворец на културата, културни институти, спонсори, партньори и приятели.
Официалното откриване на 25-ия София Филм Фест е на 11 март в Зала 1 на НДК с премиерата на най-новия филм на режисьора Камен Калев - „ФЕВРУАРИ”. Той бе представен в Works in Progress програмата на 17-ия София Мийтингс 2020 и получи заслужено признание – участие в официалната селекция на Кан 2020.
* * * На церемонията по откриване на 25-ия София Филм Фест ще бъде връчена Наградата на София на Столичната община на изключителния музикант, филмов и театрален композитор Теодосий Спасов за неговия принос към изкуството на киното и музиката. Големият ирански режисьор Джафар Панахи също ще получи Наградата на София в годината на софийския юбилей – тя ще отпътува за родината му.
* * * За 19-и път авторитетно жури - Теодор Ушев, мултимедиен артист, режисьор и графичен дизайнер (Канада-България), Иля Хржановски, режисьор (Русия), Светла Цоцоркова, режисьор (България), Саболч Хайду, режисьор (Унгария) и Наташа Петрович, актриса (Северна Македония), ще определи Голямата награда в Международния конкурс за първи или втори игрален филм „София – град на киното”, съдържаща парична премия от 7000 евро, осигурена от Столична община.
* * * Балканският конкурс включва топ-заглавия от региона, които ще се състезават за наградата, връчвана по традиция от нашите приятели „Домейн Бойар“ и оценявана от международно жури в състав: Дорон Еран, режисьор и продуцент (Израел), Джон-Пол Дейвидсън, режисьор (Великобритания) и Лили Хорват, режисьор (Унгария). Ето кои са те:
* * * 2020 е предизвикателна година, но и богата на важни заглавия в света на документалното кино – специална селекция от тях е включена в Документалния конкурс на фестивала. Начело на журито тази година е първият гост на София Филм Фест – режисьорът Лех Ковалски, а заедно с него ще работят датският режисьор-документалист Туе Стийн Мюлер и продуцента Наташа Дак Оджуму.
* * * В продължение на шест години в програмата на София Филм Фест имаме удоволствието и привилегията да бъде връчвана специалната Награда ФИПРЕССИ 90 Платиниум, която се присъжда от Международната федерация на филмовите критици. В пред-пандемичните години тя бе представяна лично от Клаус Едер, генерален секретар на организацията, и нейни носители в София са Бела Тар, Горан Паскалевич, Илдико Енеди, Биле Аугуст, Агнешка Холанд. През 2021 година световните творци на киното, които ще получат този приз, са режисьорите Кристи Пую и Тери Гилиъм.
* * * Новите български игрални филми ще са основен акцент в мартенската програма на СФФ. Сред премиерните заглавия за София, освен участващите в конкурсите, са „Житие“ на Войчех Тодоров и Георги Стоянов по сценарий на Красимир Крумов-Грец, „Блаженият“ на Станимир Трифонов, „Рая на Данте“ на Димитър Радев, „Сбогом, Джони“ на Константин Буров, както и вече разпространеният в киносалоните „Ятаган“ на Андрей Андонов. Три игрални филма ще бъдат в програмата на Киномания, с което двата водещи български кинофестивала обединяват усилията си в стремежа за популяризиране на българското кино – „Страх“ на Ивайло Христов (откриващ Киномания), „Сцени от живота на една актриса“ на Иван Владимиров и „Късата клечка“ на Димитър Петков.
* * * Фестивалът ще представи по традиция и премиерни български документални филми. Сред тях са носителят на наградата „Златен ритон“ – „Преди края“ на Елдора Трайкова, „Тихо наследство“ на Петя Накова и „Парцалев“ на Валя Коларова.
* * * 19-ият Конкурс за български късометражен филм ще представи 12 филма, селектирани от жури в състав: Ваня Райнова, сценарист и продуцент, и режисьорите Борис Десподов и носителя на наградата през 2020 – Христо Симеонов. За втора поредна година наградата се осигурява от Доли медия студио. Ето и селекцията:
* Дишай / Breathe, режисьор Бисер Джонев * Еди-кой си / Whoever, режисьор Милко Йовчев * Заклинание / Spell, режисьор Виктория Караколева * Карантина / Quarantine, режисьор Димитър Димитров * Лека нощ, Лили / Good Night, Lily, режисьор Петър Вълчев * Любов по време на туризъм / Love in Time of Tourism, режисьор Весела Данчева * Оттук дотук / From Here to Here, режисьор Георги Мартев * Под един покрив / Under the Same Roof, режисьор Симеон Цончев * Танда / Tanda, режисьор Теодора-Косара Попова * Черупки / Eggshells, режисьор Слава Дойчева * AIVA, режисьор Венета Андрова * Santiago, режисьор Андрей Кулев
* * * Основният фокус на юбилейния 25-и София Филм Фест е самият фестивал. Едно от най-големите му достижения е гостуването в България на световни филмови творци. Част от тях бяха удостоени с Наградата на София на Столична община за техния принос в развитието на изкуството на киното. Питър Грийнауей получи първата Награда на София през 2005. Оттогава през изминалите 25 години 56 изключителни личности на световното и българското кино са получили лично в София отличието. В програмата представяме извънредната юбилейна рубрика „СФФ 25“ в която са включени филми на 25 носители на Наградата на София. Сред тях освен Грийнауей са Биле Аугуст, Кшищоф Зануси, Никита Михалков, Данис Танович, Агнешка Холанд и Павел Павликовски. Техните творби ще бъдат показани в Дома на киното в предварителната програма на фестивала, която стартира от 1 март. По-голямата част от тях ще отправят лични послания към публиката на СФФ и ще представят филмите си, на което може да бъде свидетел единствено публиката в киносалона. Кои са другите членове на Клуб „25“ ще разберете съвсем скоро. Тук ще споменем и една легенда на българското кино – акад. Людмил Стайков. Неговият филм „Ханът и империята“, част от „СФФ 25“ и Киномания, ще има специална прожекция в Зала 1 на 31 март 2021, организирана от Националния дворец на културата.
* * * Предварителната програма, загряваща 25-ия София Филм Фест ще запознае киноманите и ценителите на постиженията на Чехословашката нова вълна с творчеството на един от нейните най-ярки представители – сценаристът и режисьор Павел Юрачек. В Чешкия център в периода от 1 до 10 март ще бъде представена негова ретроспектива, в която той се проявява както като режисьор и сценарист на свои филми, така и като сценарист на емблематични филми на свои колеги от чудото на 60-те. Програмата ще бъде представена от експерта Ян Трънка от Чешкия национален филмов архив.
* * * БИЛЕТ И през 2021 голяма част от филмите ще са достъпни чрез една от най-известните консерви в света на киното – БИЛЕТ В КЕН на София Филм Фест. Ценителите ще имат възможност да попълнят своята колекция от кенове, а повече информация ще откриете на siff.bg/bilet и може да бъде получена на безплатен номер 080018110.
* * * 18-ото издание на София Мийтингс ще събере онлайн европейския елит във филмовата индустрия – това ще се случи между 17 и 21 март 2021. Пандемичната обстановка в целия свят е условие, с което всички фестивали и филмови пазари се съобразяват, но всеобщата онлайн свързаност дава възможност на киноспециалистите да присъстват на много повече форуми в цял свят.
* * * Следете подробностите за акценти на сайта ни www.siff.bg, както и в социалните мрежи (Facebook, Twitter, Instagram, YouTube) на фестивала.
Благодарим на компаниите България Еър - основен превозвач на фестивала, Grand Hotel Sofia, Domaine Boyar, Moto Pfohe Rent a Car, hobo, Nescafe Dolce Gusto.
Креативният и комуникационен партньор на София Филм Фест е DDB!
София Филм Фест се осъществява с подкрепата на Столична община.
Работата по „Играта на играчките 4” продължава с пълна сила. Режисьорът на филма Джон Ласетър току-що се сдоби с помощник. Джон Кули от „Отвън навътре” ще помага на изключително заетия Ласетър. „За мен да работя по „Играта на играчките” с Джон, благодарение на когото тези герои стигнаха до голям екран преди 20 години, е сбъдната мечта – споделя Кули. – Четвъртата част ще продължи традицията на новаторската анимация, комбинирана със забележителен сюжет.” Кули започва да работи в Пиксар като стажант по „коли” и постепенно се издига в йерархията. ... още »
Когато има нужда от съвет за децата, Дженифър Гарнър може да разчита на… Рийз Уидърспун. „Ако случайно срещна Рийз на улицата, двете имаме толкова общи теми – споделя съпругата на Бен Афлек. – Мога да я попитам как се справя с всеки „домашен” проблем и тя ще ми помогне с отговор.” Гарнър, която е женена от 10 години за Афлек, казва, че гледа да балансира семейния живот с работния, защото обича и двата. Когато Бен снима, тя го посещава на снимачната площадка, а след това се връща у дома, за да не страдат децата й. Когато избира филм, в който самата тя да участва, решава дали той е достатъчно добър, за да жертва дни далеч от трите си деца. Защото ролята й на майка е нейната любима. ... още »
Киърън Бю („Da Vinci’s Demons”) ще играе ролята на самия Беулф в телевизионната версия на приключенията на британския герой от средновековната английска поема. Той ще бъде заобиколен от имена като Джон Хърт („Войната на боговете”), Джоан Уоли („Уилоу”) и Ед Спийлърс („Имението Даунтън”). Легендарният британски войн ще се появи в 13 епизода от сериала, създаден от Джеймс Дормър, Тим Хейнс и Кейти Нюман. „Преди стотици години нашите предци са слушали историята на Беулф, защото тя е била изпълнена с приключения. Те са се страхували от нея, въодушевявали са се, смели са се и са плакали заради нея – казва Дормър. – Но са я слушали с отворени уста, защото благодарение на нея са успявали да се идентифицират като нация. Надявам се и ние да успеем да направим това благодарение на сериала.” ... още »
20 години след заснемането на култовата си комедия „Кибици в мола” режисьорът Кевин Смит потвърди, че работи по сценария на продължението. „Последно време си задавам въпроса: „Искаш ли да снимаш филм, който ще подтикне кариерата ти напред или предпочиташ да заснемеш филм, който ще ти достави удоволствие?” никой не ме е врънкал за продължение на „Кибици в мола”, но точно това ми се иска да направя сега.” Смит вече си е избрал май 2016 за премиерен месец за филма. В момента половината сценарий е готов. Има и желаещи да го финансират. Режисьорът обаче не казва дали героите и актьорите от комедията от 1995 г. – Джейсън Лий, Джеръми Лондон и Бен Афлек ще се завърнат в продължението. В момента Сми е зает с няколко други проекта. През май той ще снима „Чиновници III”, следва „Удари някого” („Hit Somebody”), посветен на хокея, а през февруари 2016 иска да се посвети на хоръра „Челюсти на лос” („Moose Jaws”). И чак след това ще може да заснеме така бленуваното продължение. ... още »
Интересът на Холивуд към творчеството на Стивън Кинг не стихва. В момента почти всяко студио в Меката на киното разработва филмови проекти, които по един или друг начин са свързани с творбите на 67-годишния писател. Един от тези проекти е футуристичен трилър, чиито сюжет черпи вдъхновение от публикувания през 1981-ва година кратък разказ на Кинг “Разходката” (“The Jaunt”).Продуцент на разработваната лента е носителя на “Оскар” Брад Пит, а очакванията са, че бюджета за снимки ще бъде осигурен от студиото зад “Боен клуб” и “Адвокат на дявола” New Regency. Пит няма да участва във фантастичната продукция и за момента не се споменават конкретни актьорски имена.Работата по сценария тепърва предстои да започне, но въпреки това вече се знае, че ако всичко протече по план на режисьорския стол на “Разходката” ще седне създателя на хитовия хорър “Мама” Анди Мушети.Мушети е бил избран лично от Брад Пит и според източници от компанията на Пит Plan B “проекта е приоритетен и подготвителната работа протича бързо.”Действието на “Разходката” ще бъде ситуирано през 24-ти век, а историята ще се фокусира върху американско семейство, което планира да се премести на Марс чрез нов вид телепортация (“Jaunting”). За да бъде успешен краткия преход между двете планети пътуващите трябва да ca под пълна упойка. Ако указанията бъдат нарушени последствия за човешкия разум са невъзвратими. Както може да се очаква, не всичко протича по план.Сестрата на режисьора Анди Мушети, Барбара Мушети, ще продуцира “Разходката” заедно с Брад Пит, Диди Гарднър (“Z-та световна война”), Гари Шмьолер (“Немезис II: Небюла”) и Джеръми Клейнър (“12 години в робство”). Все още не се знае кой ще работи по сценария.В най-добрия случай снимките на “Разходката” ще започнат в края на тази година. ... още »
През лятото на 2014-та година стана ясно, че носителя на “Оскар” Джейми Фокс ще изиграе Майк Тайсън във все още неозаглавена биографична драма за турбулетния живот на известния боксьор. По сценария на продукцията започна да работи Терънс Уинтър (“Вълкът от Уолстрийт”), а от студиото Парамаунт Пикчърс заявиха, че ще отпуснат бюджета за снимки и реклама.Самият Майк Тайсън участва активно в разработването на филма и вече се знае, че историята ще разказва както за младите години на боксьора, така и за неговия живот след последния му боксов мач.В продължение на повече от половин година не се знаеше кой ще поеме режисурата на биографичната драма, но сега самия Джейми Фокс оповести, че избраника на студиото е легендарния Мартин Скорсезе.Ето какво заяви Фокс по време на интервю за нюйоркското хип-хоп радио “Power 105.1 FM”:“Току-що имах среща с Парамаунт и Майк Тайсън. Ще направя този филм и Мартин Скорсезе ще го режисира. Това ще бъде първия боксов филм на Скорсезе след “Разяреният бик”.”За да може Джейми Фокс да изиграе Майк Тайсън от младите му години до наши дни екипа на продукцията ще разчита на компютърната технология ”performance capture”, която бе използвана за направата на приключенската драма “Странният случай с Бенджамин Бътън”.Любопитно е да се отбележи, че за Фокс това е втори боксьорски проект след режисирания от Майкъл Ман “Али” и втори биографичен филм след донеслия му “Оскар” за главна мъжка роля “Рей”.От Парамаунт Пикчърс все още не са потвърдили информацията за избора на Мартин Скорсезе и поне за момента Джейми Фокс е единствения актьор, чието име се свързва с неозаглавената лента.За сметка на това се знае, че сценария на Терънс Уинтър е вече напълно завършен и според наблюдатели старта на снимките ще бъде даден до една година.Повече детайли за екипа и разработването на боксьорската продукция се очаква да бъдат разкрити в следващите няколко месеца. ... още »
46-годишният Тод Фармър е дългогодишен холивудски сценарист. Най-известните му филмови проекти са триизмерният екшън с Никълъс Кейдж “С мръсна газ 3D”, хоръра “Кървавият Свети Валентин” и двете части на психо-трилъра “Вестителите”. Кариерата на Фармър започва в средата на 90-те и в продължение на повече от едно десетилетие той се радва на продуктивна кариера в Меката на киното.Но през 2011-та година ситуацията се променя коренно. Разочароващите приходи на “С мръсна газ 3D” слагат началото на серия от събития, които разбиват илюзиите за бляскавия живот в света на шоубизнеса и на практика превръщат един дългогодишен сценарист в бездомник.Ето и цялата история, разказана от самия Тод Фармър:“Малките неща са от значение. Имам хубава дъщеря и обичам да пиша сценарии. Мога да кажа, че съм благословен в това отношение. Мога да се нарека сценарист. Това е невероятно нещо за човек като мен – незабележим зубър, който идва от Кентъки. Пиша сценарии от 1996-та насам. През първите няколко години в бизнеса, пишех под стриктни договори и имах късмета да получавам по един филмов проект на година. Тази работа изплащаше кредитните карти и осигуряваше налични пари, които ми печелеха време до следващото сценарийно задължение. Това е на практика цикъла при всеки работещ сценарист. Успехите са големи, а провалите много тежки. Наистина е едно невероятно приключение.Но въпреки постоянно сменящите се състояния в тази професия, сред хората битува едно вярване за Холивуд – пишеш ли сценарии, значи си богат сценарист.Да, това се случва, разбира се. Но това не е нормата. Аз лично никога не съм успял да продам мой сценарий за един милион долара. Понякога ми е било плащано повече отколкото заслужавам, понякога по-малко. И подозирам, че така е при повечето работещи сценаристи. Но ние просто не говорим за това. А и не можем.Първо, защото ако говорим много рискуваме да бъдем сметнати за “трудни и рискови”. И второ, защото Холивуд обича да дава работа на тези, които постигат успехи. И затова е важно за нас да се представяме за по-успешни отколкото сме всъщност. Вие може да не сте наясно с това, но шоубизнеса рекламира лъжата. Преструваме се, че сме по-успешни, по-млади и по-умни отколкото сме всъщност.И това е моята холивудска история. Тя не е бляскава, както повечето други истории от бизнеса. И много хора няма да я харесат. Много хора няма да повярват, че това се случва в съвременен Холивуд, защото те са свикнали да свързват този свят с богатство и блясък. Но това е история за реалността и според мен тя е по-често срещана отколкото ни се иска да вярваме.Последният ми студиен филм (“С мръсна газ 3D”) мина по кината през 2011-та година. През първия си уикенд спечели 5.1 милиона долара. Тази стара поговорка – “Добър си колкото последния си филм” – всъщност гласи “Добър си колкото последния си бокс офис резултат”. И 5.1 милиона долара е настина разочароващ резултат. За сравнение, първият ми филм “Джейсън Х” се появи през 2002-ра година, спечели за уикенда 6.6 милиона долара, и бе обявен за голям финансов провал. И тук не включваме инфлацията и по-скъпите триизмерни билети.И така, след провала на “С мръсна газ” няколкото срещи със студия, които ми предстояха, бяха учтиво отменени за по-късна дата. Тези срещи никога не се състояха. Но това се случва. Актьорите, студията и снимачните екипи продължават напред, докато сценаристите и режисьорите поемат ударите от провалите в бокс офиса.Но тогава изглеждаше, че не всичко е загубено. С партньора ми Патрик Лусиер останахме при The Weinsteins и бяхме наети да работим по нова версия на “Хелрейзър”. Продуцентът Майк Де Лука също беше до нас. Обединихме сили и заедно предложихме идея за телевизионен сериал, който е базиран на творба на Стивън Кинг. Но нито филмът и нито шоуто се превърнаха в реалност. Ние продължихме да пишем и предлагахме идеите си.Постепенно ситуацията започна да става по-лоша. Патрик получи възможност да обедини сили със сценаристката Лаета Калогридис и аз се съгласих. В началото бяхме заедно, но това се промени, когато сериала не беше заснет. Пътищата ни се разделиха и Патрик и Лаета се насочиха към “Терминатор 5”. До ден-днешен аз им желая единствено най-доброто.Със съпругата ми Мел сме разделени от няколко години и тя пожела да се върне обратно в Тенеси, заедно с малката ни дъщеря Изи. Планът беше да ги посещавам няколко пъти месечно а когато намеря сценарии да се пренеса при тях за постоянно. Те се преместиха и в началото беше много трудно. Виждах Изи само два пъти месечно.Но въпреки това продължих да пиша. Писах без никакво заплащане само с надеждата, че в крайна сметка нещо ще привлече вниманието на някоe студио. Но това не се случи. Джобовете ми се изпразниха, а кредитните карти се напълниха. Виждах Изи само веднъж на шест седмици, а мениджърите ми с които работех в продължение на години “загубиха” телефонния ми номер.И така, за първи път от 1995-та година започнах обикновена почасова работа. Работех за UPS през коледните празници и получавах 8.50 долара на час. Когато това приключи бях нает в офис на “Тойота” с работно време от 7 до 16 часа. Чувствах се щастлив, че имам работа, но никога не говорех за това. Само няколко близки приятели знаеха, а и те са наясно, че в този бизнес трябва винаги да изглеждаш по-успешен отколкото си всъщност.Имах много сметки за плащане и имах шестгодишна дъщеря. И въпреки че правех всичко възможно за да може Холивуд отново да ми обърне внимание аз бях приеман като провал. А Холивуд иска да наема успехи. Затова аз тихо вършех новата си работа, писах през свободното си време, и постепенно успях да изплатя кредитните карти. Имах възможността да работя за кратко по един чужд сценарий, което ми помогна финансово. Но не се появяваше нищо, което би могло да ми осигури свободата да работя по професията си постоянно. В началото на 2014-та ситуацията стана изключително тежка и аз бях принуден да се изнеса от жилището в което живеех до момента. Тогава нещата станаха сложни. Първоначално прекарвах известно време при едни приятели в Северен Ел Ей, но много бързо осъзнах нещо – а именно, че мога да плащам част от жилищен наем, но вече не мога сам да плащам целия наем. Не и с цените в Лос Анджелес.Имах много сметки за плащане, пращах пари на семейството си и летях до Тенеси през четири седмици. Приятелите ми в Ел Ей казаха ,че мога да живея при тях колкото е необходимо и аз ги обичам за това, но имаше друг проблем.Те живееха на 80 километра от работното ми място, което правеше по 160 километра на ден. Не можех да си позволя тези разходи. Благодарих на приятелите си и им казах, че ще намеря място за живеене, което е по-близко до работата ми. Това място се оказа собствената ми кола. Аз обаче не се оплаквах. Наистина вярвах, че това е временно. Само докато си намеря жилище на добра цена, което е по-близо до работата ми. Това за което не исках да мисля бе факта, че бях сравнително успешен сценарист в продължение на години….а сега съм просто един бездомник.Дълго време пазех това в тайна. Не само, че се срамувах ужасно, но и Холивуд не обръща внимание на хора в моето състояние. Холивуд обича успеха.Не беше толкова зле. Все пак имах кола. Оказа се, че “Тойота Приъс” е доста по-обширна отколкото човек очаква. Проблемът е, че аз съм два метра висок и беше истинско предизвикателство да спя в колата. Имаше и други проблеми. Например ходенето по голяма нужда. Не беше проблем да намеря място за пикаене – на нас мъжете ни трябва или едно дърво или един храст или една бутилка. Но изхождането? Когато стане дума за това, аз съм по-избирателен. Публичните тоалетни са в ужасно състояние и затова разучих къде са най-добрите мъжки тоалетни в града. Моловете бяха отличен избор. Също така и тоалетните до мебелните секции в “Macy's”. По неясна причина никой никога не ходеше в тоалетната до мебелната секция и това ми осигуряваше пълно спокойствие. Разполагах с 10-доларова месечна членска карта за местен фитнес, която всъщност ми помогна много. Ежедневието ми бе следното – работа, фитнес, душ във фитнеса и после търсене на място за паркиране на колата. Настина малките неща са от значение.Не знам колко хора са наясно с това, но спането в кола е забранено в района на Лос Анджелес. В началото намирах по-тъмни места за паркиране, но това създава проблеми, тъй като живеещите в тези райони забелязват чуждите коли. Затова се научих да паркирам до жилищните сгради. Там е по-малко вероятно някой да ми направи проблем, защото живущ номер 1 си мисли, че аз просто посещавам или съм приятел на живущ номер 2.Но дори и да намериш добро място за паркиране пак има проблеми. Един от тези проблеми е студа. Държенето на включен двигател не помага, тъй като това бързо ще разкрие незаконното ти спане в колата. Затова трябваше да се увивам с няколко одеала и да треперя докато заспя. След това се появяваше друг проблем – изпотяването на прозорците. А това е нещо, което полицаите търсят и забелязват. И когато попаднат на кола със запотени прозорци в 2 след полунощ, те знаят, че има някой вътре. Следва почукване по прозореца и светлина от силен фенер. Двата пъти когато ме хванаха бях уведомен, че не мога да спя в автомобила и трябва да се махна незабавно от мястото.Свикнах да оставям прозорците леко отворени и това помогна при изпотяването им. Но от друга страна студа стана още по силен. Гърбът ми беше в много тежко състояние. Посещенията във фитнеса се превърнаха в нужни тренировки, които ми държаха гърба изправен. И така продължих – работа, фитнес, живеене в колата и писане на лаптопа ми, докато батерията му падне. За известно време само една приятелка, психотерапевтка, знаеше, че живея и спя в колата си. Тя се притесняваше за мен и ми каза, че вечер мога да паркирам и спя пред нейната къща. Даде ми адреса си, което беше много мило от нейна страна, но така и не отидох там. Движех се често. Понякога защото ми се налагаше. Случваше се да не си усещам пръстите на краката от студ и затова карах, докато не се затоплят отново. След това се опитвах отново да заспя.Не си спомням колко дълго криех, че живея по този начин, но това не е нещо, което можеш да скриеш напълно от близките си приятели. Стига се до момент, в който те ти задават въпроса и ти или трябва да ги излъжеш или да си признаеш всичко. В крайна сметка повечето ми приятели научиха и определено не бяха доволни. Получих възможността да спя на дивани и приятелите ми постоянно обмисляха идеи с които да ми помогнат. Но предполагам, че аз вече бях стигнал до момент в който приемах напълно мизерията. А и се чувствах много неудобно и не исках да се превръщам в проблем за приятелите си.И въпреки всичко аз продължавах да вярвам, че всичко това е временно. Вярвах, че нещата ще потръгнат отново. От 96-та година бях благословен със сценарийна работа и искрено се надявах, че ще получа отново възможност да се докажа. Затова се придържах твърдо към сегашното си ежедневие – работа, фитнес, душ, място за паркиране, писане и спане.От доста време не бях виждал Патрик (Лусиер) и Лаета (Калогридис). Знаех, че те са заети с “Терминатор” и не исках да ги притеснявам. Затова когато получих изненадваща покана за рождения ден на Патрик бях много щастлив, че ще го видя отново. Когато пристигнах мястото беше претъпкано с хора и имаше много хубава храна. По-късно през вечерта се пренесохме в къщата на Лаета. Всички разказваха истории - с какво се занимават в момента, по какво им предстои да работят в бъдеще. Актьори, кастинг-режисьори, сценаристи. През годините в този бизнес аз никога не съм се чувствал неловко или изолиран. Но съществува едно много определено чувство, което често се среща в Холивуд. Чувството, че всъщност не принадлежиш към този свят, но си длъжен да изградиш тази фасада и да се държиш все едно вселената е в ръцете ти. Трябва да излъчваш увереност, независимо от истинското ти състояние. Това което искам да кажа е, че аз не страдах от подобно нещо. Нямах съмнения за работата си. Ако някой не харесваше сценария ми аз смятах, че той просто не го разбира. Негативите не ме депресираха, знаех, че Холивуд е моя свят и работех без почивка за да съм сигурен, че резултата ще бъде възможно най-добър.На рождения ден на Патрик това не беше така. Тази нощ беше различна за мен. Внезапно се почувствах…изключително нищожен. Вече не бях като останалите и не можех да се присъединя към тях с моя история за нов филмов проект. Тежестта на сегашното ми положение внезапно се стовари върху мен като камък. Почувствах се много зле и усетих как очите ми се насълзяват. Осъзнах, че света, който обичах и за който работех толкова усилено, вече не се интересуваше от мен.Благодарих на останалите в къщата на Лаета и си тръгнах бързо. Бях ужасен от мисълта, че всички тези хора –хора, които уважавам и обичам - ще ме видят в това състояние. И веднага след като излязох от къщата започнах да плача. От този вид тежък плач, по време на който не можеш да си поемеш дъх. След като се посъвзех се качих отново в колата. Успях да намеря тиха улица в Енсино, паркирах, изпънах седалката назад и се завих с едно от одеалата си. Това беше най-тежката ми вечер и знаех много добре, че ми предстоят още. Но тази вечер…тази вечер наистина беше тежка.Това преживяване се превърна в повратно за мен. Нещо се промени през тази вечер. Започнах да пиша само толкова, колкото малкото ми свободно време позволяваше. Вече не исках само да пиша и да се надявам, че вселената ще се погрижи за останалото. Надежда? Откога започнах да се надявам? Досега не ми се е налагало. Винаги съм “очаквал”, че нещата ще се получат. Очаквах, че сценария ми “Отговори на това” ще се продаде, очаквах, че ще направим “Кървавият Свети Валентин 2”, очаквах, че ще направим “Хелоуин 3D” и очаквах, че “С мръсна газ” ще бъде успех. И дори когато тези неща не се сбъднаха, очакванията бяха, че ще бъде различно със следващия ми проект.Сега вече не мислех по този начин. Бях изгубил вярата в “очакването” на нещо добро да се случи. Бях свикнал с добре организираната холивудска рутина и сега трябваше да намеря друг начин по който да се върна отново в този свят.И така постепенно започна да се появява малка светлина в края на тунела. Аз все още продължавах да живея в колата си. Все още се измъчвах от факта, че нямам жилище и съм принуден да спя в кола по време на едни от най-тежките летни дни в Лос Анджелес. Измъчваше ме миризмата на мръсни чорапи в колата. Вътрешната ми дилема дали да отварям прозорците за да дишам или да ги държа затворени за да ме пазят от комарите. Тежките вечери продължиха, но поне имах кола. В света на бездомните това ме правеше крал. Имах и добри приятели. Приятели с душове и удобни дивани. Научих, че може да спиш в колата ако се намираш в паркинг на “Уолмарт”. Там полицията няма да те тормози. Научих се как да си закачам и нареждам ризите на задната седалка. Без да се измачкват. Превърнах багажника си в удобно отделение с шкафчета, отделях малко пари за обществената пералня и я посещавах през два дни. И дори свикнах да спя върху одеяло под открито небе.Спомням си как един сценарист беше казал, че заради драмите в живота си той не може да пише. Но точно драмите ни правят идеални за тази работа. Колежите и частните уроци не ни правят сценаристи. Житейските уроци и премеждията ни правят по-добри в работата. Работата на сценариста е да създаде достоверни персонажи с които публиката може да се идентифицира. И само чрез уроците от живота, ние можем да създадем истинска и достоверна екранна история. Знаех, че в крайна сметка аз не съм сам. А и аз все пак имах заснети филми и купени сценарии. Но какво се случва с тези сценаристи и писатели, които нямат това? Които се измъчват всеки ден със сметки и задължения и въпреки това намират време да пишат? Пишат, подтиквани от любовта си към киното.Тази хора заслужават уважение. И аз черпех сили от знанието, че те също се намират в този град с мен.И така светът продължи да се движи напред. В края на 2014-та година бях написал повече материал отколкото можех да си представя и това в крайна сметка ми осигури малко работа. Изключително благодарен съм за прекараното време в офиса на “Тойота” и благодаря на всички хора с които работех. Преди коледните празници се върнах в Тенеси и започнах да пиша отново. Този път до дъщеря ми Изи. Преди мислех, че трябва да бъда задължително в Ел Ей, за да върша тази работа. Очевидно съм грешал. Трябваше да бъда близо до Изи за да правя това, което обичам.И докато съм с нея резултатите са още по-впечатляващи. По-зает съм от всякога. Пиша игрални филми, сериали и книги. И…вече ми се плаща за това. Не, все още не съм продал мой сценарий за един милион долара, но не се отказвам. Не се отказах преди и няма да го сторя сега. Никога не съм спирал да пиша – независимо от обстоятелствата - и това ме спаси. Сценаристите пишат. И аз съм сценарист. Също така вече спя в нормално легло. И се събуждам с прегръдки от дъщеря ми. Наистина малките неща са от значение.”***Тод Фармър (Badass Digest, 2015)Превод: Г. Иванов ... още »
Чарли Шийн си позволи да отправи заплахи към създателя на сериала „Двама мъже и половина” пред камера с думите: „Трябва да се чувстваш защитен там, където живееш.” Актьорът пазарувал в мол с приятели, когато на излизане от него бил пресрещнат от телевизионен екип. На въпроса какво мисли за финалния епизод на култовия сериал (от който беше уволнен), в който героят му е смазан от падащо пиано, Чарли демонстрира най-добрата черта от своя благ характер. „Толкова ли е глупав, че да го разбие в лицето ми!?” Актьорът определено се държи неадекватно и си позволява да нарече Чък Лори с неприлична дума, а приятелите около него се смеят притеснено. Въпреки че Чарли споменава, че се шегува, едва ли някой, гледал видеото, би му повярвал. ... още »