Доминик Кобе е филолог, професор в Института за източни езици и цивилизации в Париж, изследовател на мароканското наречие в арабския език „дариджа”. Има издадени множество книги и научни трудове. През 2019 г. дебютира в киното с документалния филм „Пънк завинаги”, който снима в течение на 8 години. Филмът е част от документалната програма на Sofia MENAR.
Как решихте да заснемете филм за пънк сцената в Мароко и как открихте Стоф?
Проучвам ъндърграунд сцената в Мароко от 2005 г. покрай фестивала L’Boulevard, който е представен и във филма. Писала съм книги и материали посветени на новото културно движение „Найда”, което се заражда в страната в периода 2005-2007г. и прилича на испанската „Мовида” от 80-те. Най-близкият превод на английски на „Найда” е “It Rocks!”. Имах щастието да преподавам два семестъра в Казабланка в периода 2006-2007 г. и да преживея разцвета на това движение. Познавах повечето музиканти от алтернативната сцена. Продължих да пътувам до Казабланка по няколко пъти годишно, а през 2010 г. се установих там за две години. Започнах да документирам събитията и през 2010-та на фестивала L’Boulevard открих Стоф, когото може да видите в началото на филма с едни къс червен гребен. Поисках негов контакт, но той нямаше телефон по това време и затова загубихме връзка. Но 6 месеца по-късно отново се срещнахме на един метъл концерт. Продължавах да го снимам, както и да правя кратки клипове, просто за спомен. По това време още не бях решила да снимам филм. Доста по-късно станахме приятели и започна да се заражда идеята за документален филм, в който Стоф да бъде главен персонаж, но покрай него да се представят и други младежи от различни квартали на Казабланка. Тогава се свързахме и с неговия приятел Орлан и заснехме много материал през 2015 г. Започнах да монтирам и да търся продуцент, който да подкрепи филма. През 2017 г. Lardux Films застанаха за продукцията, намерих партньор и в лицето на мароканската компания Pan Production, а по-късно и 2M Television... И при следващото ми пристигане в Казабланка, сестрата на Стоф ми се обади и ми каза, че той е арестуван. Направихме всичко възможно, за да му помогнем, наехме адвокат, който работеше про боно. След като намалиха присъдата му от 15 на 11 месеца, решихме, че ще заснемем финалната част от филма след като излезе на свобода, през март 2018 г. Това означава, че филмът проследява Стоф в периода 2010 – 2018 г.
А с какво се занимава той в момента?
Продължаваме да сме близки. Опитваме да му помагаме в тези трудни времена. Най-важното е да има смартфон, за да може да си комуникираме постоянно. Помагаме му и с продажбите онлайн на разни пънк дрехи и аксесоари, които той изработва. Но е трудно като няма пряк контакт. Той си е същия пънкар, както казахме във филма: „Веднъж пънкар, винаги пънкар!”
Вие сте филолог, може ли да кажем, че мароканският дариджа е един вид пънкът на арабския език?
Много ми харесва идеята за дариджа като пънка на арабския език. Никога не се бях замисляла, но е точно така! Дариджа не е признат за официален език и няма писмени норми, които трябва да се спазват. Постоянно се променя, взима думи от френския, класическия арабски, английския и испанския. Това е основният език на улицата, на пънк и рап музиката... Направи ми впечатление, че с възхода на Найда, младежите припознаха дариджа като техен език. Езикът, който ги обединява. След 2003 г. дариджа придоби различен статут в обещството и започна масово да се използва. Включително и в обществените медии, където преди това се говореше само на класически арабски и френски. Все още не е признат като официален език, но се ползва широко от обществото, което според мен е по-важното.
Как са отразява пандемията върху личния и върху професионалния ви живот?
Като изследовател, аз съм сред малкото щастливци, които могат да продължат да работят въз основа на материалите, които са натрупали през годините. Един от най-интересните проекти, по които работя в момента, е качването на дариджа на електронни устройства. Проблемът е, че не мога да работя на терен. Не съм ходила в Мароко от декември 2019г., което си е дълъг период. Много международни конференции и събития бяха отменени или проведени онлайн. Същото е и с филмовите фестивали. Присъствала съм само на два, всички останали се проведоха онлайн, както Sofia MENAR. Сблъскахме се с нещо, което не сме си и представяли, че съществува, но оцеляваме някак.
„Пънк завинаги” е дебютният ви филм, планирате ли вече да заснемете следващ?
Още съм силно привързана към „Пънк завинаги”. Не мога да мисля за нов проект. Това е първият ми филм, а аз не съм професионален режисьор, мисля си, че мога да му се насладя по-дълго време. Ако започна да снимам нов филм, той отново ще е свързан с Мароко и Казабланка. Но трябва да съм там, за да се появи вдъхновението.
Домакин на Sofia MENAR тази година е Neterra TV+, където могат да бъдат гледани всички филми от селекцията. Зрителите имат възможността да изберат между три варианта за достъп: 3 филма за 10 лв., 10 филма за 20 лв. или абонамент от 30 лв., с който могат да се гледат всички филми от фестивала.
Абонаментите са налични на https://neterra.tv/festival/menarfest
Sofia MENAR Film Festival се организира от “Позор” и запознава българската публика с културата и традициите на ислямския свят. Програмата на Sofia MENAR Film Festival представя най-доброто от игралното, документалното и късометражното кино на Близкия изток, Централна Азия и Северна Африка, като традиционно включва и специално подбрани тематични събития, свързани с държавите от този регион, както и с обичаите на етническите групи, които обитават земите им. Фестивалът е основан през 2009 година.
Рон Хауърд, Брайън Грейзър и Акива Голдсман се опитват от години на развият епичната поредица на Стивън Кинг „Тъмната кула”. Но амбициозният им план да създадат франчайз премина през преценяващите погледи на няколко студия, като последни засега са Сони и Медия райтс капитал. Те, заедно с Хауърд, Грейзър и Голдсман, искат да направят игрален филм и свързан с него телевизионен сериал. Голдсман и Джеф Пинкнър дори са написали първи вариант на сценария за новите приключения на Роланд Дешен, който е участник в подобен на рицарски орден и се опитва да спаси цивилизацията. Президентът на Сони Том Ротман споделя, че е голям фен на „Тъмната кула” заради мащабите на замисъла, визията на Кинг и комплексните персонажи, които е създал. От своя страна писателят също е развълнуван, че „Тъмната кула” ще види бял свят в киното и на ТВ екрана. Той ще бъде консултант на проекта. ... още »
Кърт Ръсел („Бързи и яростни 7”) и Дилан О’Браян („Лабиринтът: Невъзможно бягство”) ще се включат в драматичната история по реални събития „Смъртноносен хоризонт” („Deepwater Horizon”). Филмът, който се оформя под режисурата на Питър Бърг, ще разкаже за най-големия петролен разлив в историята на САЩ, когато петролна сонда се взривява в Мексиканския залив през 2010 г., убива 11 души и ранява 17. До момента се знаеше, че в проекта са се включили Марк Уолбърг и Джина Родригес. Питър Бърг, който пое режисурата през януари, когато Джей Си Чандор ще оттегли от нея, търси „истинските герои” на сондата, които са се опитали да предотвратят катастрофата. Не се знае в чия роля ще влезе Ръсел, но О’Брайън ще бъде Кейлъб Холоуей – най-младият член на екипажа, който оцелява. ... още »
Влюбените София Вергара и Джо Манганиело пристигнаха заедно на кинонаградите на MTV, но съвсем скоро се натъкнаха на близката си приятелка Рийз Уидърспун. Вергара веднага постна снимка с двамата в своя Инстаграм, за да отбележи събитието. След това актрисата от „Модерно семейство” и Уидърспун трябваше да връчат заедно наградата за най-добра целувка, но не и преди да качи още една снимка на двете в страницата си. На сцената София се пошегува, че печелившите са двете заради целувката си в „Гореща гонка”, който обаче още не е излязъл на екран. Е, може би догодина, дами! Манганиело също се появи на сцената, но заедно с колегите си от „Професия: Стриптийзьор 2”, за да връчи друга награда, а Чанинг Тейтън дори позавъртя малко тяло прелъстително. ... още »
Джордж Клуни и партньорът му от Смоукхаус Пичкърс – Грант Хеслов, купиха правата за екранизацията на „Три минути до Страшния съд” на Джо Наваро.Книгата проследява агента от ФБР и експерт по езика на тялото Наваро, който е изпратен по петите на Род Рамзи, за да разбере каква е връзката между него и американския военен Клайд Лий Конрад, който е продал строго секретна информация на комунистическа Унгария. Във фокуса на сюжета са взаимоотношенията между Наваро и Рамзи на фона на Студената война. Дали Клуни се цели и в роля в бъдещия филм, предстои да разберем. ... още »
Както вече знаем, голяма част от актьорите в „Зрителна измама”, ще участват във втората част на филма. Сред тях са Джеси Айзенбърг, Уди Харелсън, Дейв Франко, Даниъл Радклиф, Майкъл Кейн, Джей Чоу и Марк Ръфало. Именно последният споделя, че в сюжета ще има много неочаквани обрати, както и, че режисьорът Джон М. Чу е вкарал фокуси и измами, които са изключително новаторски.„Магията е доста по-реалистична, макар всичко да е на кино – обяснява актьорът. – Има както по-мащабни зрителни измами, така и трикове, разчитащи на ловки ръце, както и манипулация.” Айла Фишър няма да се завърне във втората част, но пък Даниъл Радклиф ще е в ролята на сина на героя на Майкъл Кейн. ... още »
В навечерието на Кинонаградите на MTV пуснаха ексклузивен клип от комедията „Приятелю, Тед 2”. В него виждаме Джон Бенет (Марк Уолбърг) и Тед (гласът на Сет МакФарлейн) да се срещат с адвоката им (Аманда Сайфред) и да се отдават на познатото ни закачливо общуване помежду си. Симпатичната комедия ще дебютира в кината на 26 юни, така че скоро ще разберем дали Джон ще направи всичко възможно да помогне на плюшената мечка, включително да дари сперма, за да може младото семейство да има дете. ... още »
Световната премиера на „Отмъстителите: Ерата на Ултрон” е съвсем скоро и по този повод преди дни се проведе пресконференция в Лос Анджелис. Разбира се, нямаше много големи открития за сюжета на филма, но режисьорът Джос Уедън сподели неизвестен факт за „Пазители на Галактиката”, Танос и киновселената на Марвел. Когато обявиха началото на проекта за пазителите, се знаеше, че Танос е основният злодей. На въпрос на журналист дали планирането на продължение на „Отмъстителите” е повлияло на работата на Уедън върху следващите проекти, вместо него отговори президента на студио Марвел Кевин Фийдж. „Когато „Отмъстителите” щеше да излезе, работехме вече по „Железният човек 3” и „Тор 2”. Не бих казал, че тя бяха много повлияни от първите отмъстители, а по-скоро, че на Джос му хареса идеята Хълк и Хоукай да нямат много централни роли в тези заглавия, за да може им се посвети основно в този.” И след това Уедън допълни:„Единственото, за което можех да мисля, е да махна Танос от „Пазителите на Галактиката”, т.е. да го вкараме в сюжета много по-деликатно.” И затова Танос само се появява в първите „Пазители”, а ще се развихри изцяло в двете части на продължението на „Ерата на Ултрон” – „Avengers: Infinity War”, които ще бъдат готови през 2018 и 2019. ... още »
Напълно очаквано силно дискутираната седма част на “Бързи и яростни” продължава да трупа големи приходи в България. Лентата на Джеймс Уан остави зад гърба си всички премиерни заглавия от края на миналата седмица и отново оглавява родната бокс офис класация. За изминалия уикенд (10-13 април) “Бързи и яростни 7” е вкарал в касите на кината 411 441 лева, а общите приходи от състоялата се преди десет дни премиера вече се равняват на впечатляващите за нетриизмерно заглавие 1 953 935 лева (238 701 зрители).Още тази седмица филма ще премине границата от два милиона лева и ще се присъедини към хитове от ранга на “Ледена епоха 4: Континентален дрейф”, “Мисия Лондон” и “Карибски пирати: В непознати води”. Преди да бъде свален от екраните “Бързи и яростни 7” най-вероятно ще подобри постижението на “Континентален дрейф” (2 690 037 лева) и ще се превърне във втория най-касов филм в историята на българското киноразпространение (на първа позиция е натрупалия над 5.3 милиона лева “Аватар”).Седмият “Бързи и яростни” се представя и значително по-добре от петата и шеста част от поредицата, които за първите си десет дни по родните кина натрупаха съответно 654 983 лева и 1 084 168 лева. В световен мащаб екшъна с Вин Дизел е спечелил 801 989 009 долара, при бюджет за снимки и международна реклама от малко над 300 милиона долара.Втората позиция в класацията е заета от триизмерната анимация ”У дома”, която се върти по кината от близо три седмици насам. За този период от време лентата е натрупала 606 215 лева – напълно задоволителен резултат за анимирана продукция, която не е част от вече изградена и позната на публиката поредица. ”У дома” се представя по-слабо от “Рио” (645 921 лева за три седмици) и “Спонджбоб: Гъба на сухо” (688 557 лева за три седмици) и има вероятност границата от един милион лева да не бъде премината.Въпреки това лентата може да бъде счетена за напълно приличен успех, особено като се има предвид конкуренцията в лицето на също насочените към младата публика “Пепеляшка” и “Бързи и яростни 7”. Общо по света ”У дома” е спечелил 242 485 171 долара, при общ бюджет от малко над 200 милиона долара.На трето място е премиерната комедия “Пандиз експерт”. За първия си уикенд на родна почва (10-13 април) филма с Уил Феръл и Кевин Харт е вкарал в касите на кината 38 755 лева, а като към това се добави и спечеленото от предпремиерните прожекции сумата се увеличава на 71 552 лева (7400 зрители). Въпреки че не става дума за впечатляващ дебют, “Пандиз експерт” все пак стартира с по-добри финансови постъпления от тези на “Ченгета в резерв” (41 925 лева) и “Ченге за един ден” (64 542 лева).Конкуренцията в лицето на “Бързи и яростни 7” оказва своето влияние, но все пак “Пандиз експерт” е този тип комедии, които имат публика в България, и преди да бъде свален от екраните филма на Итън Коен най-вероятно ще премине границата 300 хиляди лева.Четвъртата позиция е заета от британската научна фантастика “Ex Machina: Бог от машината”. За изминалия уикенд (10-13 април) премиерната лента на Алекс Гарланд е спечелила 25 360 лева (2890 зрители), което е очаквано скромен резултат за оригинална европейска продукция, която не бе предшествана от силна рекламна кампания и чиято премиера се състоя точно когато вниманието на голяма част от публиката е насочено към “Бързи и яростни 7”.Стартът на “Ex Machina” е по-слаб от този на “Робокоп” (89 669 лева) и “Чапи” (52 822 лева) и имайки предвид предпочитанията на родната публика филма едва ли ще набере повече скорост в следващите седмици. От състоялата се преди четири дни премиера досега, “Ex Machina” е натрупал в световен мащаб 6 858 342 долара, при бюджет за снимки от 11 милиона евро.На пето място в класацията застава “Пепеляшка”. За пет седмици по българските киноекрани филма на Кенет Брана е натрупал 684 025 лева, което е напълно приличен резултат за приказно фентъзи, което не може да разчита на по-скъпите триизмерни прожекции. “Пепеляшка” вече подобри постижението на силно дискутирания “Снежанка и ловецът” (465 хиляди лева) и по всяка вероятност ще бъде свален от екраните с приходи от около 900 хиляди лева. До момента по света лентата с Лили Джеймс е спечелила 436 686 540 долара, при бюджет за снимки и международна реклама от около 170 милиона.Драмата “Най-дългото пътуване” е на шеста позиция, със спечелени за изминалия уикенд (10-13 април) 15 655 лева. Романите на Никълъс Спаркс се радват на голяма популярност и в България, но от друга страна филмовите адаптации на същите тези романи не вкарват голям брой зрители в киносалоните. Скромният дебют на “Най-дългото пътуване” е поредното доказателство за това и спечеленото до момента отстъпва на постиженията на “Любовна терапия” (26 802 лева) и предишната екранизация на роман на Никълъс Спаркс “Най-доброто в мен” (19 561 лева). Досегашните световни приходи на “Най-дългото пътуване” се равняват на разочароващите 15 899 956 долара, при бюджет за снимки и международна реклама от около 80 милиона.Кримката с Уил Смит “Фокус” заема седмо място в класацията, като за близо един месец по кината е натрупала 395 533 лева. Лентата компенсира за разочароващото представяне на предишния голям студиен филм на Смит, “Земята: Ново начало”, и ако бъде задържана на екран поне още три седмици ще достигне границата от половин милион лева. Световните приходи на “Фокус” се равняват на 148 144 851 долара, при бюджет за снимки и международна реклама от малко над 100 милиона долара.Фантастиката “Дивергенти 2: Бунтовници” е на осма позиция, със спечелени за близо един месец в България 223 581 лева. Като цяло представянето на “Бунтовници” бледнее пред постиженията на първите продължения на “Здрач” и “Игрите на глада”, но от друга страна лентата вече е натрупала по-добри приходи от тези на своя предшественик “Дивергенти” (197 563 лева за четири седмици). Общо по света “Бунтовници” е спечелил 250 008 645 долара, при бюджет за снимки и международна реклама от около 180 милиона долара.Психологическият трилър на Роб Коен “Съседското момче” застава на девето място в класацията. За три седмици в България филма с Дженифър Лопес е спечелил 65 248 лева и преди да бъде свален от екраните ще достигне границата от 100 хиляди лева. “Съседското момче” изостава от предишния филм на Роб Коен, “Детектив Алекс Крос”, който за три седмици регистрира приходи от 88 170 лева. В световен мащаб трилъра е натрупал 48 958 255 долара, при бюджет за снимки и международна реклама от 35 милиона долара.Десетата позиция е заета от анимацията “Спонджбоб: Гъба на сухо”, която се върти по кината от осем седмици насам. За този период от време лентата е спечелила 871 914 лева, което е значително по-добър резултат от този на предишния голям анимационен проект на Парамаунт Пикчърс “Ранго” (крайни приходи от близо 300 хиляди лева).Границата от един милион лева няма да бъде достигната и в най-добрия случай “Гъба на сухо” ще приключи българския си кинопоход с приходи от малко над 900 хиляди лева. ... още »