Шест интригуващи филма от Балканския конкурс на 27-ия София Филм Фест
Традицията повелява да представяме най-ценните творби на автори в киното от региона на Балканите, като международното жури тази година ще бъде ръководено от режисьора Костадин Бонев. Общо филмите в конкурса са 12. България ще бъде представяна с носителя на „Златна роза“ за най-добър филм – „Майка“ на Зорница София.
През 2020 година филмът на Емин Алпер „Три сестри“ спечели наградата за най-добър филм в Балканския конкурс на СФФ – три години по-късно представяме пред киноманите в София новия му интригуващ разказ „Изпепеляващи дни“ – своеобразна притча за корупцията в задушаващата, патриархална среда в глухата провинция. Филмът е копродукция между Турция, Франция, Германия, Нидерландия, Гърция и Хърватия. Историята проследява драматичната съдба на млад прокурор, наскоро назначен в малко турско градче, който е въвлечен в политически конфликт по време на първото си разследване на убийство. Със специфичния си визуален стил, Алпер умело пресъздава обществено-политическото състояние в страната и същевременно в разказа му присъстват остроумие, ирония и сарказъм. Филмът получава номинации за Queer Palm и за голямата награда в конкурсната програма „Особен поглед“ в Кан.
Действието в дебютния филм на хърватския сценарист и режисьор Юрай Леротич „Сигурно място“ се развива в рамките на 24 часа. Замислен като своеобразна възстановка с автобиографични елементи, това е трогателен филм „за невидимата война в самите нас“, като главно действащо лице в него е Дамир – изпаднал в сериозна депресия, той прави опит да посегне на живота си, а негови спасители се оказват майка му и неговият брат. Филмът пристига у нас с три награди от Локарно – за най-добри дебют, изгряващ режисьор и актьор и с две от „Сърца“ от Сараево – за най-добър филм и актьор.
След три пълнометражни филма, създадени по негови собствени сценарии, румънският режисьор Пол Негоеску решава да се довери на авторите Раду Романюк и Оана Тудор за своя четвърти филм - копродукцията между Румъния и България „Мъже на делата“. Представена с успех на фестивалите в Сараево и Варшава, историята проследява терзанията на началника на полицията в село в Северна Румъния, който се включва в незаконни машинации заедно с кмета, но след като в селото се случва убийство – представителят на властта трябва да вземе трудни решения, за да спре натрупването на напрежение в малката общност.
Най-новият филм на сценариста и режисьор Пиер Жалица„Ден на труда“ е съвместна продукция между Босна и Херцеговина, Хърватия, Северна Македония, Сърбия и Черна гора и бе удостоен с голямата награда на фестивала във Варшава. Сюжетът пресъздава шока на един емигрант, завърнал се в Босна, който открива, че баща му е арестуван по подозрения във военно престъпление, извършено през 90-те години.
След сериозния успех на „Господ съществува, името ѝ е Петруния“ на Теона Стругар Митевска – с две награди на Берлинале 2019 и номинация за „Златна мечка“, с наградата LUX на Европейския парламент, следващият проект на режисьорката е мащабна копродукция между Северна Македония, Босна и Херцеговина, Белгия, Хърватия, Дания и Словения, дебютирал в програма „Хоризонти“ на Венеция, а съавтор на сценария заедно с Митевска е Елма Татараджич, дългогодишен селекционер на фестивала в Сараево. Историята в „Най-щастливият човек на света“ е свързана със спомените от войната, разтърсила бивша Югославия през 90-те години на ХХ век – в опит да открие така мечтаната романтична любов, една жена на средна възраст се сближава със свой връстник, с когото преди години са били от двете страни на огневата линия в Сараево и най-важното в неговия живот е да получи опрощение.
Дебютният филм на Йозкан Алпер„Есен“ получи наградата за най-добър режисьор в Международния конкурс на СФФ през 2009 година, а 14 години по-късно в Балканския конкурс на фестивала представяме неговия шести пълнометражен филм „Черна нощ“, удостоен с наградите за най-добър филм и най-добър сценарий на фестивала в Анталия. Филмът разказва за бурните страсти, които владеят сърцето на един жител на малко планинско градче и за необратимите последици от изчезването на един офицер, които отекват години след случилото се в една непрогледна черна нощ…
Останалите участници в Балканския конкурс на 27-ия София Филм Фест ще бъдат представени допълнително.
Френската консервативна групировка Промовар извоюва забрана за кинопоказ на „Антихрист” (2009) на Ларс фон Триер. Административният съд в Париж е взел решение, което подлежи на обжалване, за изземване на визата за показ на филма заради „сцени с много насилие” и „истински секс”. През последните месеци Промовоар заведе няколко такива иска срещу заглавия като „Любов” на Гаспар Ное, „Целувай мен” на Виржини Деспент, „Петдесет нюанса сиво” и „Нимфоманка” на фон Триер. През декември м. г. заради техен иск работната виза за показ на носителя на „Златна палма” в Кан „Синьо е най-топлият цвят” беше отнета. Френският филмов съвет заяви в отговор в свое изказване:„Изумени сме, че съдиите са оспорили решение на културния министър и на класификационната комисията и че репресивна и екстремистка организация като Промовоар ще решава какво може и не може да бъде гледано във Франция.” ... още »
Когато Кейт Уинслет и Леонардо Ди Каприо са на едно събитие, всички се сещат за дуета им в „Титаник”. От 1997 г., когато беше заснет филмът, досега, двамата си остават близки приятели. 40-годишната актриса, която си партнира с Ди Каприо и през 2008-а в „Път към промени”, твърди, че 41-годишният й колега се е променил в някои отношения от „Титаник” насам, но в други си е същият.„Той е стабилен и лоялен – казва тя. – Той е страхотен приятел и винаги е бил такъв и то не само за мен, но за всичките си приятели. В момента е в най-добрата си форма като актьор. Освен това според мен е по-красив от всякога. Изглежда ми, че се чувства за първи път много удобно в кожата си и остава центриран, въпреки всичко, което се случва около него.” ... още »
Първият трейлър на трогателната романтична история „Аз пред теб” („Me Before You”) с участието на Емилия Кларк („Игра на тронове”) и Сам Клейфин („Игрите на глада: Сойка-присмехулка”) е налице. Филмът разказва за Лу – момиче от малко градче, което не може да си намери подходяща работа и Уил – преуспял мъж, който е прикован в инвалидна количка след злополучен инцидент.Той смята, че животът му вече е изгубил всякакъв смисъл, докато Лу не е наета да се грижи за него в следващите шест месеца. Докато тя се опитва да му покаже, че все още има за какво да живее, животът на двамата започва да се променя безвъзвратно. Скот и Нойстадлер и Майкъл Х. Уебър са адаптирали едноименния роман на Джоджо Мойс, а режисьор е Тия Шарок („The Hollow Crown”). ... още »
От ЕнБиСи са поръчали пилотен епизод на сериала „Секс игри”, базиран от игралния хит от 1999 г. Роджър Къмбъл, който написа сценария за филма и неговото продължение, както и ги режисира, ще бъде на линия, за да го оглави. Сериалът ще се концентрира върху Катрин Мертьой (играна в игралния хит от Сара Мишел Гелар), която иска да получи контрола върху семейния бизнес на Валмон Интернешънъл. Тя се опитва да спечели на своя страна и Баш Кейси – син на покойния й доведен брат Себасчън Валмон (в оригинала – Райън Филип) и Анет Харгроув (в оригинала – Рийз Уидърспуун). Но Баш открива тайния дневник на покойния си баща, изпълнен с разкази за секс, пари, власт и корупция и няма да се даде толкова лесно. ... още »
Докато от Нефликс подготвят четирите нови епизода на „Момичетата на Гилмор”, основният въпрос, който си задават феновете, е: ”Как ще се справят с липсата на Ричард Гилмор”? Патриархът на семейството беше игран от Ед Хърман, който почина на 71-годишна възраст през декември 2014 г. от рак. Кели Бишъп, която играеше съпругата му Емили, твърди, че кончината ще бъде отразена и от сценария: „След загубата на съпруга си, Емили е оголен нерв. Докато се опитва да свикне с новото положение, тя се мята от една крайност в друга. Усеща се присъствието на Ричард в сценария, въпреки физическата му липса.” Всеки от 90-минутните епизоди ще се развива в различен сезон и макар друго от сюжета да не е ясно, Бишъп споделя, че между Емили и дъщеря й Лорелай отново ще има конфликти. „Добрата драма и добрата комедия се нуждаят от конфликти, за да се развият.” ... още »
Първата афроамериканка, носителка на „Оскар” – Хали Бери, споделя, че сърцето й се къса, че след победата й през 2002 г. няма друга цветнокожа изпълнителка, която да е заставала на подиума в Кодак Тиътър със златна статуетка в ръце.„Тогава това беше огромна победа за мен, но аз вярвах, че моментът е преломен и когато казах: „Тази вечер отворихме една врата.”, имах предвид именно това. Сега, почти 15 години по-късно, виждам, че не се е променило нищо, защото нито една цветнокожа жена не е прекрачила през тази врата. Сърцето ми се къса, защото тогава наистина вярвах, че е дошъл часът на промяната.” Що се отнася до промените, които Американската филмова академия обяви, че ще предприеме, Бери смята: „Време е да започнем да говорим истината. А холивудските филми не казват истината, защото не представят как цветнокожите участват в живота на нашата страна.” ... още »
Новият официален трейлър на „Ледена епоха: Големият сблъсък” допълва малко повече детайли към историята, която ни предстои да видим това лято. Както се вижда, всички основни герои, които познаваме от предишните епизоди на поредицата, се завръщат, а опасността, надвиснала над планетата, е огромна. Тя, разбира се, е задействана от злощастното и съвсем инцидентно катапултиране на Скрат в космоса, където той задвижва поредица от събития, които ще променят завинаги ледената епоха и живота на обитателите на замръзналата земя. До момента всичките филми, носещи заглавието „Ледена епоха”, са донесли повече от 2, 8 млрд. долара постъпления от цял свят. ... още »
Освен че участва в една от централните роли в „Джейни има пушка” („Jane Got A Gun”), Джоуъл Еджъртън разкрива, че след напускането на режисьорката Лин Разми на проекта и идването на Гавин О’Конър на нейно място, той помогнал за пренаписването на сценария. „Поради една или друга причина Лин реши да напусне и макар и това да не изглежда в нейна полза, обясненията за творческите различия между нея и продуцентите са по-дълбоки – споделя актьорът. – но тя избра много неподходящ момент да си отиде – първият снимачен ден.”Когато се взело решение, че проектът няма да спре, а ще продължи напред без Рамзи, Едъжртън се отказал от първоначално предвидената за него роля на злодея и започнал да пренаписва сценария така, че да бъде по-близък до новия режисьор. В ролята на лошия бил привлечен Юън Макргегър, а Еджъртън се задоволил с друг персонаж. ... още »