6 заглавия от международния конкурс за първи и втори филми на 28-ия София Филм Фест 12.02.2024, 02:18 | синефиш.бг 12 творби от цял свят ще се състезават за Голямата награда „София град на киното“, която се връчва от Столична община на 28-ия международен филмов фестивал София Филм Фест. Те са първи или втори филми за своите режисьори. Представяме 6 филма от програмата, които са дело на автори от 3 континента.
Определени като „новите майстори на мексиканското кино“ от IndieWire, сценаристите, режисьори и продуценти Астрид Рондеро и Фернанда Валадес представиха най-новата си съвместна творба „Сухо“ (Мексико-Франция-САЩ) в програмата на фестивала Сънданс през януари и спечелиха Голямата награда на журито в конкурса за международно игрално кино. Рондеро и Валадес разказват за едно момче на име Сухо, останало сирак в света на възрастните и израснало под сянката на насилието – неизменна част от ежедневието в наркокартела. Постепенно младежът открива, че надали ще успее да избегне съдбата на баща си. „Сухо“ е изпълнен с чувствителност и поетичност, с деликатен усет към трагичната орис на родените в бедност, на които често е отказано правото да избират своя житейски път.
Румънската режисьорка Анна-Мария Команеску е автор на четири късометражни филма, като последният от тях – „Мъртвата котка“участва в програмата на фестивала в Солун миналата година. Пълнометражният дебют на Команеску е „Хория“, копродукция между Румъния, България (Росица Вълканова/Клас Филм) и Сърбия, а едноименният главен герой в нея е буен тийнейджър, който поема на пътешествие със стария мотор на баща си, легендарната румънска марка Мобра, на среща с любимата си. По пътя към Хория се присъединява привлекателната и предизвикателна 13-годишна Стела и изненадващо и за двамата, те се сприятеляват.
„Отвъд мъглата“ на младия японски автор Дайчи Мурасе пренася зрителите в едно тихо японско селце. В тази интересна в миналото туристическа дестинация живее 12-годишната Ихика, а нейното семейство в продължение на няколко поколения се грижи за една страноприемница. Оцеляването на този специфичен семеен бизнес се оказва в опасност, когато дядото изчезва и за момичето и майка й настъпва време за промяна. Сценарист и режисьор на своя пълнометражен дебют, с изпълнителен продуцент легендата Наоми Кавасе, Мурасе учи режисура в Киото, а първият му късометражен филм „Forget But“ е прожектиран в паралелната късометражна програма в Кан през 2019 година.
Родена и израснала в Истанбул, турската режисьорка Аслъхан Юналдъ живее в САЩ от 18-годишна, учи в Йейл и Нюйоркския университет. Тя е сценарист на доку-драмата „Young Wrestlers“, чиято премиера е на Берлинале 2016 и режисьор на документалния филм „Overdrive: Istanbul in the New Millennium“. Нейният пълнометражен игрален дебют е „Вълните на морето са жени“ (Турция) – изпълнен с напрежение трилър, чието основно действие се развива на яхта върху лазурните вълни на Егейско море. Млада жена се завръща в Турция със съпруга си американец – целта е семейна среща с разведените й родители и по-малката й сестра, с която не общуват отдавна. Това пътуване по вода е последен шанс за възрастния баща, дисидент-журналист с присъда, да се сближи отново с дъщерите си.
След два късометражни филма сценаристът и режисьор Мигел Фаус представя „Тихата прислужница“ (Испания). Той има магистърска степен, специалност Кино от филмовото училище в Лондон, работил е като киножурналист за списанията „Jot Down“ и „Miradas de Cine“. Дебютният му филм разказва за неусетната промяна в една млада колумбийка, хванала се на работа в имението на испански богаташи – тя следва стриктно инструкциите за дискретност, но постепенно й става ясно, че може да намери свой собствен начин как да се наслаждава на лятото...
Със сериозен опит като режисьор на десет късометражни и телевизионни филми и като сценарист на пет от тях, пълнометражният дебют на Адам Брейер „Всичко за семейство Левкович“ (Унгария) е история за възрастен треньор по бокс, който намира общ език с всички, с изключение на собствения си син. След дълга раздяла ги събира смъртта на жена му и става ясно колко е трудно да се постигне жадувания от всички баланс в общуването между различните поколения в това семейство, част от които следват стриктно еврейските религиозни традиции.