Премиерният екшън-трилър “Елитни убийци” остави след себе си всяка конкуренция и зае директно лидерската позиция в българската бокс офис класация. За първия си уикенд, филма с Джейсън Стейтъм, Робърт Де Ниро и Клайв Оуен натрупа 89 133 лева, а като към това прибавим и спечеленото от предпремиерните прожекции, сумата се увеличава на 163 090 лева – повече от приличен старт за “Елитни убийци”.
Без съмнение се дължи най-вече на участието на Стейтъм, който в последните няколко години се превърна в един от най-известните актьори сред широката българска публика.
За разлика от САЩ, в България почти всеки негов филм се превръща в приличен бокс офис успех, и съдейки по досегашното си представяне, “Елитни убийци” няма да бъде изключение. Друг плюс, освен присъствието на Джейсън Стейтъм, е носителя на “Оскар” Робърт Де Ниро, който си остава един от най-харесваните актьори за повече от едно поколение български зрители. По отношение на приходите от американските киноекрани, “Елитни убийци” се превърна в един от най-слабо представилите сe филми на Джейсън Стейтъм, но по всичко изглежда, че резултатите от българския бокс офис ще бъдат в противоположния полюс.
Семейната екшън-комедия “Деца шпиони: Краят на времето”, която оглавяваше класацията миналата седмица, е на второ място, със спечелени за близо две седмици, 101 987 лева. Въпреки, че тази поредица не е сред най-доходоносните в България, четвъртата част успя да привлече приличен брой зрители в кината, и задмина границата от 100 хиляди лева за по-кратко време от очакваното. “Деца шпиони: Краят на времето” няма да може да се конкурира с продължения като “Хари Потър и даровете на смъртта: Част 2”, “Трансформърс 3” и “Карибски пирати: В непознати води”, но въпреки това ще може да се похвали с прилични резултати от българските киносалони.
“Отвлечен”, с Тайлър Лаутнър, застава на трета позиция в класацията. За две седмици по кината, лентата е спечелила 100 512 лева. Съдейки по сегашния резултат, “Отвлечен” е успял, след сравнително слабия си премиерен уикенд, да набере малко повече скорост, и това се дължи най-вече на изпълнителя на главната роля, Тайлър Лаутнър, който благодарение на поредицата “Здрач” се радва на голяма популярност сред тийнейджърките. При всички положения, “Отвлечен” ще се представи по-добре в България отколкото в САЩ, където приходите му до момента не са на очакваното от продуцентите и анализаторите ниво.
Триизмерният “Смърфовете” заема четвърто място, като за седем седмици е спечелил 928 677 лева. Вече превърнал се в един от най-изненадващите хитове на годината, филма е на път да се присъедини и към клуба на продукциите, натрупали приходи от над един милион лева в България. Успехът на “Смърфовете” не само в България, но в и целия свят, е още по-впечатляващ, като се има в предвид, че лентата не е продължение на хитова първа част. Съдейки по постигнатите резултати, които се равняват на приходи от над половин милиард долара по света, студиото Сони Пикчърс даде повече от успешен старт на тази своя нова филмова поредица, която в следващите години без съмнение ще продължава да привлича зрители в кината.
Пети е “Джони Инглиш се завръща”, който за три седмици е натрупал 213 356 лева. Без да бъде изненада за никого, комедията с радващия се на голяма популярност в България Роуън Аткинсън, продължава своето добро представяне по родните киноекрани. Продължението на “Джони Инглиш” може да се похвали с прилични приходи и в останалата част от Европа, а прогнозите са, че след като се състои и американската премиера, лентата ще има реалния шанс да спечели над 100 милиона долара, общо по света: което от своя страна без съмнение ще гарантира появата и на трети филм за непохватния британски шпионин.
Премиерният “Оглупели от любов” застава на шеста позиция. За първия си уикенд, филма със Стив Карел и Ема Стоун е спечелил 18 332 лева, а заедно с приходите от предпремиерните прожекции, общата сума се увеличава на 25 674 лева.
Незадоволителен старт за филма, но имайки в предвид факта, че тази година, комедиите от този тип (“Шефове гадняри”, “Палавата класна”, “По приятелски”, “Просто секс”) се радват на засилен зрителски интерес, очакванията са, че лентата ще привлече повече публика в следващите две седмици.
“Последен изход 5” е седми, със спечелени за близо три седмици, 165 352 лева. По всичко изглежда, че триизмерната пета част от хорър-поредицата е привлякла феновете в кината, но не е успяла да увеличи цялостния брой на зрителите.
В общ план, българското представяне на “Последен изход 5” е подобно на американското – лентата вече може да се похвали с ако не големи, то прилични за филми от този жанр резултати, които обаче остават напълно в сянката на постигнатото от други 3D продължения тази година.
Романтичният “Скъпа, няма не мога” заема осмо място, като за две седмици е натрупал 60 035 лева. Въпреки липсата на предшестваща силна рекламна кампания, филма със Сара Джесика Паркър привлече в кината над 7600 български зрители, което съвсем не е за подценяване.
Разбира се, “Скъпа, няма не мога” няма да бъде запомнен със силното си представяне в бокс офиса, но все пак, за продукция, която пристигна в България почти незабелязано, тя се представя достойно.
Девети е “Drive: Живот на скорост”, който за три седмици е спечелил 78 094 лева – скромно постижение, което обаче едва ли е изненадващо, като се има в предвид факта, че въпреки заглавието си, лентата се различава от продукции за бързи скорости като “Бързи и яростни” и “Да изчезнеш за 60 секунди”.
По отношение на тазгодишните кинофестивали, “Drive: Живот на скорост” се радваше на големи успехи, които за съжаление на създателите на филма, не са успели да повлияят на широката публика по света. Спечеленото в България не се различава от резултатите в САЩ, където продукцията също не успя да привлече по-голяма публика, въпреки участието на Райън Гослинг, който в момента е един от най-популярните млади актьори.
Триизмерният “Конан варварина” застава на десето място. За близо два месеца и половина, филма на Маркъс Ниспел е натрупал 335 879 лева. Приключенският екшън стартира със сравнително слаб премиерен уикенд, но в следващите седмици намери своята публика, и въпреки, че не може да се конкурира с постигнатото от другите дългоочаквани 3D продукции тази година (“Трансформърс 3”, “Карибски пирати: В непознати води”, “Хари Потър и даровете на смъртта: Част 2” и “ТОР: Богът на гръмотевиците”), резултатите му са напълно прилични.
Докато екшън героите от 80-те години на миналия век в лицето на Сталоун, Шварценегер, Ван Дам, Чък Норис, Долф Лундгрен, Джет Ли и прочие здравеняци до голяма степен бяха изпаднали от фокуса на зрителското внимание през последните 10-15 години, то през изминалото десетилетие един човек успя да изгради кариера именно с образа на корав мъжага, който собственоръчно е готов да се разправи поне с дузина опоненти, използвайки всякакви бойни техники и похвати.
Бившият член от националния отбор по гмуркане на Великобритания Джейсън Стейтъм даже вече е синоним на здрав екшън с яки тупалки и хората дори не си дават труда да прочетат за какво става дума в новия му филм, а автоматично приемат, че ще гледат още от същото.
Култовият статус на Стейтъм като екшън икона на новото хилядолетие напълно закономерно му осигури челно място в редиците на „Непобедимите“ наемници на Сталоун, които през 2010 заляха световните екрани с вълна от носталгия и доказаха, че старите пушки още могат да уцелят десетката по отношение желанията на публиката.
Няма да е прекалено, ако кажем, че Стейтъм изнесе основната тежест във филма на Сталоун, а след това побърза да затвърди реномето си с участие в изключително качествения екшън-трилър „Механикът“ в компанията на ветерана Доналд Съдърланд и младия Бен Фостър.
И докато всеки момент в родна България очакваме да започнат снимките на „Непобедимите 2“, то по екраните в страната вече може да бъде видяна поредната премиера с Джейсън Стейтъм, който продължава да се движи все в компанията на големи имена от световното кино.
В „Елитни убийци“ той е рамо до рамо с живата легенда на американското кино Робърт де Ниро и британската звезда Клайв Оуен. Техните герои са пионки в опасна игра на гоненица между опитни наемници и членове на британските специални части САС, чиито правила се диктуват от политическите и икономически интереси на великите сили. Интересното в случая е, че филмът е вдъхновен от истински събития, което мигновено следва да го отличи от всички останали продукции с Джейсън Стейтъм, защото носи необходимата доза реализъм в екшъна и отсъствието на каквито и да е фантасмагорични каскади, които не признават законите на физиката.
Дани (Стейтъм) е елитен наемник, който решава да се оттегли от смъртоносната си професия след поредния кървав удар. Скоро обаче менторът му Хънтър (Боби де Ниро) е заловен от омански шейх, който търси отмъщение за смъртта на трима от синовете си. Условието да бъде освободен е Дани да извърши необходимите убийства на английска територия, защото палачите на синовете му са именно поданици на короната и членове на САС.
Всичко би преминало гладко за опитния професионалист и неговия екип, но в играта се намесва отритнатия именно от САС и жадуващ да се докаже Спайк (Клайв Оуен), който ръководи нелегална ударна група с цел защита живота на бивши членове от специалните части на Нейно величество.
Режисьор на филма е дебютантът Гари МакКендри, но въпреки това докато гледате филма неминуемо ще се прокрадне усещането за паралел между „Елитни убийци“ и „Мюнхен“ на Стивън Спилбърг.
Действието и в двата филма е ситуирано през 70-те – началото на 80-те години на 20 век, а в основата е поръчението да бъдат издирени и премахнати определени хора, които носят кръв по ръцете си от недалечното минало, което сега идва да им потърси сметка.
Конкретната епоха и историята диктуват и съответните екшън епизоди, така че публиката в случая ще бъде подведена, ако очаква да види Джейсън Стейтъм в изпълнение ала коронната си роля от поредицата за „Транспортер“-а Франк Мартин. Въпреки това няма да има разочаровани, защото има предостатъчно преследвания с коли и престрелки, а за десерт е прибавен и пряк сблъсък между героите на Стейтъм и Оуен.
Имам чувството, че именно с такива екшън епизоди и роли като цяло (след „Стреляй смело“ и „Интернешънъл“) Клайв Оуен нарочно продължава да доказва на продуцентите и публиката, че несправедливо е бил пренебрегнат при избора на нов Джеймс Бонд за сметка на Даниел Крейг. Хубавото обаче за нас зрителите е, че така успяваме да го видим в повече и разнообразни персонажи, които показват различни страни на талантливия актьор, който демонстрира, че в днешно време не е нужно да си планина от мускули, за да си част от качествени екшън продукции.
Робърт де Ниро от своя страна видимо се забавлява с ролята си на ветерана-наемник, който се включва наравно в екшъна с по-младите звезди във филма.
За съжаление големият американски актьор получава все по-малко централни роли в значими холивудски продукции, но затова пък успява безпогрешно да остави своя харизматичен отпечатък в редица поддържащи роли през последните години. След пират с обратни наклонности („Звезден прах“), гротесков щатски сенатор („Мачете“) и безскрупулен бизнесмен („Високо напрежение“), Де Ниро явно е решил да си припомни времето на култовия „Жега“ и да си поиграе отново с огнестрелни оръжия от всякакъв калибър.
За украшение на продукцията е добавена и чаровната австралийка Ивон Страховски, която набра популярност отвъд Океана с участието си в шпионската поредица „Чък”. Ролята й не е особено голяма и за разлика от „Чък” я поставя в ролята на жената, която чака да бъде спасена, но все пак е стъпка в правилната посока и само може да й пожелаем по-често да се появява в пълнометражни холивудски продукции.
На помощ на режисьора дебютант се е притекъл опитният оператор Саймън Дюган („Умирай трудно 4”, „Аз, роботът” и „Подземен свят: Еволюция”), което несъмнено е допринесло за цялостната визия на филма.
За щастие ни е спестен накъсаният и хаотичен монтаж на екшън сцените, който беше наложен от Пол Грийнграс във филмите за Борн, и който определени продукции преекспонираха до степен да не знаеш какво се случва на екрана.
Като цяло „Елитни убийци” е всичко, което може да поискате от качествена и развлекателна филмова продукция – увлекателна история с динамично действие и първокласни актьори в лицето на Стейтъм, Оуен и Де Ниро. И идва навреме, за да ни припомни, че не всичко се изчерпва с поредната плоска дъвка за очите, която третира края на света под бича на някаква извънземна гад. Дано само по-често има филми като „Елитни убийци”, които може да не са кандидати за "Оскар", но и не целят да обиждат интелекта на малкото публика в днешно време, която не е с напълно промито съзнание. ... още »