„...Отишъл в затвора, попаднал на хора...“ (из класическата пролетарска поезия)
В желанието си да забавлява, киното представя методично редица професии, като превръща зрителите в експерти, без дори да изисква от тях да напуснат удобното си кресло.
А когато ресурсите се поизчерпат, сценаристите създават нови професионални поприща с надеждата, че публиката ще се отнесе снизходително към техните приумици и ще ги последва ентусиазирано в анализа на човешката природа, което е една от задачите на изкуството.
„Невъзможно бягство“ ни представя изключително тесния специалист Рей Бреслин (Силвестър Сталоун), чиято професионална кариера е изградена около уменията му да проверява надеждността на местата за излежаване на присъди. Неговата рискована задача е да избяга от определен затвор, за да докаже на практика съществуването на пропуски в системата за охрана.
Нещата вървят добре за неговата уникална фирма, до момента, в който той приема поканата на дискретен отдел на американското правителство да открие слабости в нов, ултрасекретен затвор, предназначен да държи на сянка най-опасни терористи. Както читателите се досещат, задачата не протича толкова гладко, колкото изглежда на пръв поглед.
Неостаряващият Силвестър Сталоун заема особено място в сърцето на кинофена. След успехите му като Роки и Рамбо, той си изгради стабилна и комфортна ниша, в която се чувства пълновластен господар в продължения на десетилетия. Създаването на франчайзи с тези два персонажа и деградирането на историите до най-елементаризирана халтура, даде повод на почитателите да подложат на съмнения безусловната си подкрепа на Слай, но така или иначе масовата публиката продължава обича миризмата на адреналин и тестостерон.
Нещо повече, с разумното си поведение да не се появява на поприща, където не му е работа, Сталоун постигна завиден престиж и репутация. Със сигурност няма да видим Слай в разкъсван от дилеми в някоя шекспирова драма или да рецитира монолог от гръцка трагедия, но затова знаем какво обещава неговото име на аудиторията. С годините, неговите роли изкристализираха в един персонаж, който макар и да се оказва в различни ситуации, реагира идентично, за да постигне идентичен и логичен триумф.
След успеха на първите две издания на франчайза „Непобедимите“ и преди излизането на третата история от сагата, стана ясно, че в определени случаи киното може да заприлича на модно дефиле, с участието на топ звезди оставили трайна следа в екшън-жанра. Сериозният финансов успех на това заглавие е неоспорим факт и сам по себе си потвърди промените в някои основни понятия в областта на киноизкуството.
„Невъзможно бягство“ следва подобна логика и представя като компаньон на Слай не по-малко култовия Арнолд Шварценегер. Неговата творческа биография е твърде сходна с тази на Сталоун. Терминаторът този път е специален затворник, стоящ зад кибер-атаки, от които треперят много ведомства.Присъствието на двамата колоси на екшън жанра е предизвикателство към глобалния фен клуб и може да се приеме като част от уравнението, което би дало отговор на въпроса: “Ако към Слай се добави Арнолд, колко бокс офис ще се получи, без участието на Брус Уилис и Джейсън Стейтъм?“
Подобно на костюм от изкусен шивач, „Невъзможно бягство“ е създаден за дуета Сталоун-Шварценегер. За публиката остава насладата да наблюдава как кодовете на жанра се следват почти религиозно и как се нареждат частите от пъзъла, които ще доведат до очаквания изход. Любителите на затворнически филми, своеобразен поджанр, в който съжителстват екшън, драма и съспенс, няма да останат разочаровани, въпреки, че фабулата граничи с небивалица.
А вманиачените кинофенове ще видят как Роки и Терминаторът се сбиват пред очите на Христос, тъй като ролята на макиавеличния директор на затвора се изпълнява от Джеймс Кавийзъл, претворил пророка от Назарет във филма на Мел Гибсън.