Мартин МакДона е роден в Лондон на 26 март 1970 г. Изявява се като драматург, сценарист и режисьор.
Родителите на Мартин МакДона са ирландци по произход от Голуей, но той и брат му прекарват там само летата си. На 16 г. МакДона напуска училище, за да пише радиопиеси, които биват отхвърляни. През този период интересът му е насочен към предимно към телевизията и киното, театралния живот в Лондон го отегчава. По-късно признава, че влияние са му оказали филмите на Дейвид Линч, Мартин Скорсезе, Терънс Малики, Куентин Тарантино.
Името на Мартин МакДона става известно през 1996 г., когато първата му пиеса „Кралицата на красотата от Лаийнан” (играна у нас под заглавието „Бившата мис на малкия град”, режисьор проф. Пламен Марков) е поставена в „Аби Театър”, Дъблин, а след това е поставена на сцената в „Роял Корт”, Лондон.
Още с дебюта си драматургът печели множество награди, между които Наградата на критиката, наградата на всетник „Ивнинг Стандърт” за най-обещаващ драматург и четири награди „Тони” за „Кралицата на красотата от Лаийнан” (1996) на Бродуей. Пиесата разказва историята за скучния живот на майка и дъщеря в сивата и дъждовна Ирландия. Личните страхове на майката от самотата я карат да се превърне в жена, която обсебва дъщеря си за да се спаси от собствените си тревоги.
Следват още две пиеси от трилогията „Конемара”, посветени на живота в отдалечената провинция в графство Голуей, Западна Ирландия – „Череп в Конемара” (1997), мрачна история за смърт и вина и „Самотният запад” (1997), изследваща омразата между двама братя, единият от които е убил баща им. Но Мартин МакДона не спира до тук с темата за Ирландия. Той продължава линията си за Ирландия в трилогията за островите Аран, включваща „Сакатият от Инишмаан” (1996), (поставена в МГТ „Зад канала” под заглавието „Куцльото от забутаният остров”), „Лейтенантът от Иншимор”(2001) и „Духовете на Иншиър”.
„Лейтенантът от Инишмор” е отхвърлена от серия театри в Англия през 1995г. с аргумент, че би могла да се окаже заплаха за мирния процес в Северна Ирландия. За пръв път се поставя от Кралския Шекспиров театър в Стратфорд през април 2001г.
Все още младият световноизвестен ирландски драматург Мартин Макдона е нестандартен и скандален не само в живота, но и в пиесите си. Няма друг писател, който може да разкаже една съвременна християнска притча с черния хумор и средствата на Тарантино.
Главните герои на „Самотният запад” са двама братя - непредвидими, не...морални, диви, смешни и напълно достоверни. За тях едно отцеубийство е по-малко престъпление, отколкото убийството на някое куче. А любимите им вещи – по-ценни от собствения им живот. Двамата живеят, за да се мразят. В техния объркан свят на почти пълни психопати се намесва един по-луд дори от тях католически свещеник, който успява да докосне и трогне тези закоравели души.
И става чудо – в края на пиесата, за първи път в живота си, двамата братя сядат на по бира.
Заради развенчаването на мита за провинциалната ирландска идилия и използването на местния диалект, критиците сравняват стила му с известните ирландски автори от 20 век Джон Милингтън Синдж и Шон О’Кейси.
„Пухеният” е поставен за първи път от Джон Кроули в Националния Театър, Лондон с премиера на 13 ноември 2003 г. „Пухеният” донася на МакДона наградата „Лоурънс Оливие” за най-добра нова пиеса през февруари 2004 г. Текстът се определя като трилър в духа на Кафка, Братя Грим и Дейвид Линч едновременно. Животът на персонажите е отразен в поредица от криви огледала, които размиват границата между реалността и фикцията.
В България Мартин МакДона и тази пиеса добиват голяма популярност, след като е поставена за първи път на сцената на ДТ „Стоян Бъчваров” – Варна, от режисьора Явор Гърдев. По-късно през 2010 г. с интерпретацията си на тази пиеса младият режисьор Стайко Мурджев печели наградата на ИКАР на Съюза на артистите в България за най-добър режисьорски дебют.
Мартин МакДона е известен още с това, че е сценарист, режисьор и продуцент на игрални филми, един от тях е впечатляващият „В Брюж” , на който е сценарист и режисьор.
|