Cinefish.bg
Cinefish.bg Cinefish.bg
 
Начало »

Новини

»

Теми Как киното вижда бъдещето

Как киното вижда бъдещето
Как киното вижда бъдещето
Cinefish.bg

Теми
Как киното вижда бъдещето

09.10.2012, 21:32  |   Видяна: 3064  |   синефиш.бг  |   ГОРЕЩА ТЕМА

Блейд Рънър (1982)

Мултикултурен, осветен от неон и пропит в дъжд, „Блейд Рънър” на Ридли Скот вероятно е втората най-влиятелна визия на бъдещето в киното („Метрополис го побеждава с това, че самия „Блейд Рънър” е повлиян от него). „Визуалният футурист” Сид Мийд е един от виновниците за този изглед, който той самият нарича „ретро-деко” или „траш шик.” Един свят, който е далеч от стерилния интериор на „2001” или „Logan’s Run”. Разнебитена ноар атмосфера, който оформя киното от там нататък. Някой да желае малко китайска храна?




Метрополис (1927)

Също както и „Блейд Рънър”, „Метрополис” предвижда наслоено бъдеще, в което бедните са принудени да живеят на земята и дори под нея, докато богатите се носят високо в небето в дворцови кули. Но филмът на Фриц Ланг отива още по-далеч, като изобразява градините на богатите като един вид Райски градини, докато машините, с който работниците се трудят са представени буквално като демонични сили. Мястото е едно буре с барут, което може да се възпламени всеки момент.




A.I. Изкуствен интелект (2001)

Има няколко различни подиуми, където действието в „A.I. Изкуствен интелект” се развива, но всеки един от тях е чудат и незабравим. Потъналият Ню Йорк, неоновият център за роботи, необятните панаири и удавения, а по-късно замръзнал свят, в който Дейвид търси Синята фея. Повечето от тези пейзажи са студени и сурови - като във филм на Майкъл Ман, синьото е доминиращия тон, но всеки един от тях е нереално красив, както може да се очаква от колаборация между Спилбърг и Кубрик.




Петият елемент (1997)

Бъдещият Ню Йорк от ненормално забавната фантастична лудория на Люк Бесон е разработен от работата на комиксовите художници – Жан-Клод Мезире и Жан „Мьобиу” Жиро. Пресушеният океан позволява на кулите от Манхатън да се извисят по-високо, отколкото в реалния живот, създавайки улици-каньони, изпълнени със зашеметяващи детайли и множество слоеве на пресичащ се трафик. Брус Уилис си проправя път през него със своето счупено такси, а Мила Йовович му прави компания, облечена само с превръзки и бинтове. Хората в това бъдеще са облечени много по-добре от днешните хора, благодарение на костюмите на Жан-Пол Готие.




Акира (1987)

Достоверно адаптиран от манга шедьовъра на Кацуширо Отомо, Нео-Токио от „Акира” е истински Рай за киберпънка. На места се усеща влияние от „Метрополис” и Мьобиу, но в основни линии, сътворението на Отомо е съживено в аниме форма, с небостъргачите на Нео-Токио, извисяващи се над руините на стария град, разрушен от Третата Световна Война. Банди с мотори и изменни правителствени агенти бродят по улиците, а странни мутации се зараждат от радиацията в едно бъдеще, което все още изглежда истински футуристично.




УОЛ.И (2008)

Плашещо-реалистична визия за бъдещето в този шедьовър на Пиксар. Консуматорският излишък на хората погребва цялата планета с боклуци и малки роботчета имат задачата да подредят бъркотията или накратко казано – Сизифова задача. Това щеше да бъде една немислимо сурова визия, ако не бе необятния чар на Уоли, който се сприятелява с една хлебарка, гледа „Здравей, Доли” и се опитва да реши, дали хибрида между вилица и лъжица, която намира, принадлежи към колекцията с вилици или тази с лъжици.




Терминатор 2: Денят на Страшния съд (1991)

Зърнахме няколко момента от бъдещето в „Терминатор” (1984), с хора, които са струпани под земята и се осмеляват да излязат навън, само когато излизат за сражение срещу войските от роботи. Но началото на „Терминатор 2” ни показа как наистина бъдещето би изглеждало, с роботи, които крачат наоколо с премигващи червени очи, докато се сражават със заобикалящите ги машини. Хрущящият звук, който се чува, когато един от роботите стъпква човешки череп с лъскавия си крак е безкрайно смразяващ.




12 маймуни (1995)

Голяма част от драмата на Тери Гилиъм с пътуване във времето се развива в настоящето, но виждаме няколко момента от бъдещето, в които които Брус Уилис живее под земята с други оцелели от глобалната чума. Има поразителни кадри с диви животни, скитащите се по изоставения Ню Йорк – жирафи прекосяват мостове, а големи котки бродят по улици и небостъргачи. В същото време, под земята има лабиринт от клетки, екрани за наблюдение във формата на очи на бръмбари и странни уреди, служещи за усмирителни ризи.




9 (2009)

Да не се бърка с мюзикъла с Даниъл Дей-Луис. Това е пост-апокалиптично бъдеще, в което всичко останало от човечеството са малки парцалени кукли, като всяка една от тях съдържа част от душата на учен-изобретател и е създадена, за да надживее токсичния газ, който е унищожил всичко живо на Земята. Машини като от „Матрицата” патрулират за каквато и да е форма на живот, а голата неплодородна Зема ги заобикаля. Машини и (един вид) хора се борят за оцеляване. Както може да се очаква от филм на Тимур Бекмамбетов и Тим Бъртън – страхотно е за гледане, но леко ексцентрично.




Еквилибриум (2002)

Дългогодишен любимец на екипа на Empire и общо взето на никой друг, отнетото от емоция бъдеще на Кърт Уимър в „Еквилибриум” дължи много на „1984” и „Logan’s Run”, но въпреки това изгражда своя собствена атмосфера. С големи препратки към фашизма и църковната архитектура, тази смесицата от масивна бетонна тежест и безкрайна пропаганда минава под високи арки и слънчеви лъчи, процеждащи се през прозорците. И очевидно, в това бъдеще, всеки човек има ясно очертана челюст и скули.

Как киното вижда бъдещето


Текст: Empire
Превод: Стефан Димов

Споделете:

Cinefish.bg ОЩЕ НОВИНИ
Cinefish.bg - Всичко за киното МНЕНИЯ Cinefish.bg - Всичко за киното


За да напишете коментар, е нужно да влезете с Вашите име и парола.


 

ПОПУЛЯРНИ ФИЛМИ ДНЕС ПОПУЛЯРНИ ФИЛМИ ДНЕС ПОПУЛЯРНИ ФИЛМИ ДНЕС
 
Cinefish.bg Cinefish.bg