Cinefish.bg
Cinefish.bg Cinefish.bg
 
Начало »

Новини

»

Теми Димитър Митовски: "Мисия Лондон" победи "Аватар"

Димитър Митовски: Мисия Лондон победи Аватар
Димитър Митовски: "Мисия Лондон" победи "Аватар"
Cinefish.bg

Теми
Димитър Митовски: "Мисия Лондон" победи "Аватар"

23.04.2010, 18:20  |   Видяна: 4173  |   avtora.com  |   ГОРЕЩА ТЕМА

Някои хора вървят в настоящето, други го определят. Което и да е вярното за него, сега е сезонът на Димитър Митовски...

Още с първия си уикенд на голям екран "Мисия Лондон" завладя кината, а две седмици след старта си новият български сериал "Стъклен дом" троши рекорди за рейтинг и вече има договор за излъчване в най-голямата турска телевизия.

Срещаме се с Димитър Митовски в средата на работния ден, изпълнен със срещи и повече  телефонни разговори от тези в пощенска централа. Крадем 30 минути тишина за разговор, в които той успява за секунди да превключи на спокоен режим. Гледа в очите и обяснява внимателно. Кара те да му се довериш и си готов да подписваш договор след договор. Добре че не се налага. Вместо това си говорим...

В първия си уикенд в кината "Мисия Лондон“ е победила "Аватар" в известен смисъл...

В буквален. "Аватар" се излъчва в повече салони, затова сумата е по-голяма. Ако имахме още една зала, щяхме да го спукаме. Но проблемът е, че киното не повярва, че един български филм може да има такъв успех – по-голям от най-големия. За другите заглавия като "Алиса в страната на чудесата“ и "Сблъсъкът на титаните“ изобщо няма да коментирам – тях сме ги отвяли.



Очакваше ли такъв успех?

Признавам си, не. Имах положително очакване, но чак пък толкова...

Как си го обясняваш?

Много е просто. Аз от вчера си мисля – явно българите са чакали такъв филм да се появи.

Такъв филм или този филм?

Не този. Такъв, който да е много добре направен, комерсиално насочен, с ясно зададен жанр, защото жанрът е един от големите проблеми на българското кино. Явно "Мисия Лондон" е направен точно по тази рецепта, която трябва да вкара зрителите в салоните. Защото освен че има много голям комерсиален потенциал, този филм има един втори пласт, който казва много неща на българите. Показва нещата от живота такива, каквито са.

Казваш, че си направил филма за зрителите – те ли са маркерът за успех за теб?

Със сигурност любовта на публиката към определен продукт е един безспорен показател за успех – срещу него никой не може нищо да каже. Дори фестивалните награди са супер субективни – всеки си има жури с предпочитания, насоченост към тип филми... Докато това, че един филм е много гледан, показва, че е добър. Е, има и бози, които са гледани, но в случая не става въпрос за нещо подобно.

"Мисия Лондон" е един от малкото филми, които стартираха на екран тук преди да отидат на фестивал. Това целенасочен избор ли е или го виждате по-скоро като комерсиален, а не фестивален продукт?

Аз смятам, че "Мисия Лондон“ има своя фестивален потенциал. Разбира се, за такъв тип филми е по-трудно при всички случаи, защото изглежда по-комерсиално и е комедия, а комедиите трудно намират място в който и да е фестивал. Това беше абсолютно ясен наш избор. Обаче съжалявам, че не успях да завърша филма малко по-рано, както го бях планирал, така че да пробвам да дам заявка за Берлиналето, защото мисля, че това е най-подходящият фестивал за филм като "Мисия Лондон". Може би Венеция донякъде, но в Кан такъв тип филми е абсурдно някой да очаква, че ще присъства в някоя от програмите.



Питам те, защото българите имат комплекса да оценяват само това, което някой някъде навън е оценил...

Успехът на този филм в България е недвусмислен, отзивите са супер положителни и общо взето засега има много малко негативни оттенъци. Дори в интернет, където зад анонимността хората си позволяват да са много остри, има само положителни ревюта. Е, може би има едно-две негативни, но те са по-скоро изключения.

Най-хубавият отзив за филма?

Много хубави неща чух, но най-хубавото беше резултатът от бокс офиса.

А най-лошият?

Не съм чул нещо негативно. Хората, които разбират от кино, много добре знаят един такъв текст като книгата на Алек Попов как може да стане филм. Ти не можеш да екранизираш "Малкия принц“ и да получиш "Годзила“. Хората, които разбират, са наясно, че това е една добре свършена работа и че филмът е станал дори по-добре от книгата.

Следащият ти проект е отново по роман на Алек Попов. "Черната кутия" отново е за проблемите на българското, българите, нещата от близкото минало – прехода, успеха, емиграцията. Това ли е темата ти в момента? Отказа ли се от жанровото кино извън националния ни контекст?

Не. Аз бих направил всякакъв филм, стига да ми харесва самата идея. Докато работих с Алек по "Мисия Лондон“, излезе новият му роман и реших, че това е един различен етап в неговото творчество. В него има доста по-дълбоки пластове на човешката душа, с по-дълбоки изводи за живота като цяло. Темите, които засяга "Мисия Лондон", са много по-директно показани, докато "Черната кутия" е лабиринт от човешки взаимоотношения, характери.



На какъв етап е проектът?

Сценарият е на много важен етап – treatment – сценарий без диалог: какво се случва на героите, как се развива сюжетът. Какъвто го направим сега, такъв ще излезе филмът.

С кого работиш по него?

Отново с Алек Попов и Деляна Манева.

Паралелно подготвяш друг проект – анимация по разкази на Момчил Николов. Разкажи за него.

Този проект ми е супер интересен. Покрай "Мисия Лондон" малко встрани го бях оставил, но се надявам с "Черната кутия" да ги движа едновременно. Ще се казва "Детайли от стаи“, както се казва и сборникът с разкази на Момчил, по който го правим. Сценарият е съвкупност от няколко разказа, обединени в една история. Доста е сюрреалистичен сюжетът. Трудно ми е да го обясня. Ще бъде изключително визуален филм.

Пълнометражна анимация за възрастни?

Да. Ще изследва душата на един човек.

"Стъклен дом" излезе дни преди "Мисия Лондон" - това търсен ефект ли беше?

Случайно стана, но много добре се получи.



Турските сериали буквално заляха българския ефир – сега следва отмъщението – най-голямата турска телевизия е купила "Стъклен дом"...

Ха-ха, отмъщение ли го наричаш това? Да, малко е странно, че го продадохме първо в Турция от една страна, но от друга може би не е толкова странно, защото сериалите в момента са хит и в Турция. Когато произведеш един качествен продукт с потенциал, се опитваш да го продадеш някъде извън пределите на България. Случи се така, че първата телевизия, която го купи, беше турска. Иначе ние ще продължаваме да го предлагаме и нищо чудно да го продадем скоро и някъде другаде. Тогава нещата няма да изглеждат като отмъщение, а като чист телевизионен бизнес.

Вече се говори, че ще има и следващ сезон...

Рейтингът ще реши. Той определя съдбата на телевизионните продукти

Ти си един от пионерите на реалити формата в България, а сега казваш, че мина времето им и настъпва това на сериалите. Това означава ли, че няма да се върнеш към този формат?

Не, в никакъв случай. Просто моментът е такъв. Разбира се, че бих направил и в момента реалити предаване, стига да го открия и да видя потенциал в него. Всичко е циклично. Големите предавания в България стартираха с Quiz шоутата, в които се задават въпроси. Като направихме "Стани Богат", се появиха още много подобни, След това направихме Big Brother, който доведе до появата на редица други реалити формати. Сега правим "Стъклен дом", защото това искат да гледат хората.

Затова ли замразихте проекта за филм по романа на Богдан Русев "Къщата" (криминална история за реалити формат)?

Димитър Митовски: Не сме го замразили, в момента опипваме продуцентски как този филм може да стане максимално добре направен и добре продаден. И в Холивуд е така – има филми, които седят като сценарии 10 години, след което разбиват бокс офиса.

Кастингът за "Стъклен дом" е бил много сериозен, държахте ли в главната роля да бъде ново лице? Калин Врачански подобно на Фахрадин Фахрадинов не е познат на широката публика...

Хубаво е да има нови лица при всички случаи. Но нямах ясна представа кой ще получи тази роля преди сериозните кастинги, за които споменах. Много актьори тествахме и дълго мислехме за разпределението. Това е магията на кастинга – не просто да избереш някой за дадена роля, но и да предвидиш как хората ще паснат помежду си. Мисля, че това, че гласувахме доверие на Калин, сега си връща дивидентите. Скоро той ще бъде най-известният актьор в България и най-обичаният и популярен. В никакъв случай не подценявам другите актьори – и по-опитните, и младите, които са абсолютно откритие за България и се представят брилянтно.

Сред големите критики към "Забранена любов" беше сценарият. Как си обясняваш, че този път се получава по-добре с почти същия сценарен екип?

Същият екип с различни продуценти :). Явно ролята на продуцента не е без значение, ха-ха.

Два нови проекта, сериалът – има ли още нещо, което не знаем за теб?

Ежедневните стандартни неща. Няколко проекта за телевизионни предавания, постоянно реклами.

Имаш ли време за всичко?

Трябва да намирам, защото съм се хванал на хорото. Ако искаш да имаш продуцентска къща, трябва да продуцираш. Няма как.

Автор: Елена Пенева

Споделете:

Cinefish.bg ОЩЕ НОВИНИ
Cinefish.bg - Всичко за киното МНЕНИЯ Cinefish.bg - Всичко за киното

1 Коментара подреди по:  нови  стари  рейтинг 
 
behwolf Неутрално
1 17.11.2010, 07:55
Оценка: 0
0 гласа

 
 

За да напишете коментар, е нужно да влезете с Вашите име и парола.


 

 
Cinefish.bg Cinefish.bg