„Светът е пълен с разни неща и наистина има нужда някой да ги потърси и намери. Именно това правят нещотърсачите."
Знаменателни слова от любима детска книжка в превод на Вера Ганчева
Подобно на Пипи дългото чорапче, професор Робърт Лангдън (Том Ханкс) е професионален нещотърсач с изключително тясната и уникална специалност „Иконология и Симвология“ в престижния Харвардски университет.
След „Шифърът на Леонардо“ (2006) и „Ангели и Демони“(2009), „Ад“ е третата му поява на големия екран, отново в сътрудничество с режисьора Рон Хауърд. Когато професорът се събужда в болница и с изненада установява, че се намира във Флоренция, а не в Бостън, за всички става ясно, че през следващите дни, временната му частична амнезия ще бъде източник на съспенс и лоши шеги.
Подобно на Джеймс Бонд, Робърт Лангдън е привикнал на съблазнителна дамска компания (досега негови съратнички бяха Одре Тоту и Айелет Зурер). Този път съдбата му изпраща като лекуващ лекар очарователната Сиена Брукс (Фелисити Джоунс), която,вярна на хипократовата клетва, не се колебае да придружава пациента си, с което поема сериозни рискове. И наистина, съвсем скоро професор Лангдън се оказва в полезрението на мощни организации и злокобни индивиди с неясни цели, готови да използват познанията и наблюдателността му, за да разплетат сложен пъзъл, сътворен от млад и напорист мултимилионер (Бен Фостър).
Богатият егоцентричен младеж, почитател на литературното наследство на ренесансовия автор Данте Алигиери, е дълбоко разтревожен за бъдещето на цивилизацията в контекста на непрекъснато увеличаващото се население на петте континента. Неговото решение на проблема е просто и радикално –една глобална и смъртоносна епидемия би облекчила ресурсите на планетата. Пред реалната заплаха, професор Лангдън трябва да докаже своята богата обща култура и, с академична проницателност и известна силова дързост, да спаси света. Това би било просто и лесно, ако не страдаше от капризите на амнезията.
„Ад“ е адаптация на бестселъра на Дан Браун, който с продадените си над 200 милиона книги, (издадени на 52 езика) се радва на независимост от литературната критика и нацупеното мнение на Ватикана. В модерния трилър, колебаещ се между шпионски екшън и психологическа драма, наред с Ханкс и Джоунс, са привлечени локални топ-звезди, като Омар Си, Ирфан Хан и Сидзи Бабет Кнудсен.
Специфичният „документално-общообразователен“ подход, известен на туристическите агенции като „ефектът на Дан Браун“, съчетаващ автентичност, измишльотини и псевдоинтелектуализъм вече обещава пълни хотели във Флоренция, Венеция и (вероятно) Истанбул.
Зрителят е въвлечен в поредица ребуси, просмукани с драматургично напрежение поддържащо постоянна висока скорост чрез умело смесване на параноя с амнезия. Прави впечатление пълното отсъствие на религиозната тематика, която в първите две издания от трилогията сериозно оскърби голяма част от християнството.
„Ад“ преплита история на изкуството в най-достъпна и популярна форма, с теория на конспирацията, за да се получи краен продукт, занимателен за най-широка аудитория.Филмът продължава тенденцията от предишните екранизации за приключенията на Лангдън (увенчани с над 1 милиард долара световен бокс-офис), като остава верен на основното ренесансово ястие, към което добавя актуална гарнитура от тероризъм. Никой не сменя рецепта, доказала ефективността си и достойнствата си.