Все по-рядко зрителите успяват да запълнят местата в киносалоните. Явно финансовата криза сериозно се отразява върху киноразпространителите. Като изключим големите блокбастъри, все по-рядко по екраните ни се появяват независими нискобюджетни продукции. Рискът с тяхното разпространение е значително по-голям, отколкото при утвърдените холивудски хитове.
Ако вземем за пример бокс офис класацията за уикенда 12 – 14.06.2009 ще видим, че приходите от продадени билети дори на класирания на първо място „Терминатор: Спасение” не са особено впечатляващи. Лентата е прожектирана в 22 салона, като зрителите, които са видели точно този филм са 6473. Ако разделим тези цифри получаваме, че всеки салон е имал средно по 294 зрители за трите дни от уикенда. Ако продължим със сметките и разделим тези 294 зрители на 15 прожекции /приемаме, че „Терминатор: Спасение” се е прожектирал 5 пъти дневно/ получаваме цифрата 19,6. Тоест на всяка една прожекция е имало средно по двайсетина човека. Като съпоставим тези цифри с броя на местата в кинозалите, които рядко са под 100, ще видим, че всъщност дори големите холивудски хитове се прожектират пред почти празни салони.
Все по-рядко гледаме и европейски заглавия в големите мултиплекси. И това съвсем не е по вина на собствениците на мултиплексите. Ако видим приходите от европейските заглавия ще разберем защо те не са добре приети в големите салони.
Да вземем за пример същия този уикенд 12-14.06.2009г., когато единственият премиерен филм за седмицата е европейско заглавие – „Снимки в Палермо” на Вим Вендерс. Такъв шанс за премиера на филм от Европа се пада веднъж годишно. Въпреки липсата на силен холивудски хит, „Снимки в Палермо” дебютира на пето място в бокс офиса с 2268 зрители.
Тъй като това е премиерният уикенд за филма, то към броя на неговите зрители са прибавени и всички продадени билети от предпремиерните прожекции , а да не забравяме, че това беше филмът, който закри „София Филм Фест”. Следователно като извадим от тези 2268 зрители, тези които са гледали „Снимки в Палермо” в зала 1 на НДК, бройката на посетилите прожекциите в салоните по време на премиерния уикенд драстично намалява. Оттам идва и недоверието на програматорите към европейските заглавия.
Зрителите, които гледат европейско кино не са свикнали с обстановката в мултиплексите и предпочитат да гледат филмите в по-малките салони като „Дом на киното” и „Евро синема”.
Да, но и в тези салони през юни посещаемостта драстично е намаляла. Като пряк свидетел и организатор на фестивала „Късо съединение”, който се провежда в „Дом на киното” и „Евро синема” мога да твърдя, че публиката е намаляла в пъти в сравнение с миналогодишното издание на същия фестивал. Програмата тази година в никакъв случай не е по-слаба от тази през 2008-ма. Цените на билетите са същите както през миналата година. Следователно хората просто са затруднени финансово и не могат да си позволят да отделят средства за кино.
Ако продължим с бокс офиса и погледнем крайните места в класацията ще видим, че на 14-то място е класиран филмът „Мисия до Луната 3D”, който се прожектира на два екрана и за трите дни на уикенда има 76 зрители.
Следва „Четецът” с 66 зрители и 3 екрана. Тези цифри не се нуждаят от коментар. Изглежда финансовата криза кара все повече българи да предпочетат интернет торентите и не толкова доброто качество, пред удобните кресла в киносалоните и перфектната картина. Да се надяваме, че този период бързо ще отмине и отново кинохитовете ще се гледат на кино.
Вчера гледах Терминатор в Арена Младост, бяхме по-малко от 10 човека. Ще видим какво ще стане с Трансформърс и Ледена епоха, но май кризата се отразява.
@smurf - то салоните със сигурност ги е имало, но са ги преправили на нещо друго. Дистрибуцията е един от най-важните за всеки бизнес аспекти. Дали ще разпространяваш списание, газирани напитки, дивиди или кино ако си се ограничил в няколко града си свиваш приходите. Само че не виждам как дистрибуторите могат да решат този проблем.
Това с липсата на кина в големите градове наистина е абсурд. Никой не говори, че трябва да се построят мултиплекси, достатъчно е да има 1 салон, в който хората да могат да гледат филмите наистина на голям екран. Иначе ако вземете за пример Варна, където освен Арена има и ФКЦ, то във ФКЦ, където се прожектира главно европейско кино, няма никакви хора.
Истината е, че и да направят кина в тези градове, няма да има особена посещаемост. Със сигурност в началото хората ще отидат да гледат някой и друг филм, но после нещата ще станат същите като в останалите градове. Не мисля, че само торентите са проблем. Хората нямат нагласа да дават пари за кино като цяло, но вижте за SMS-и за риалитата средства винаги ще се намерят. Дори и не се интересуват толкова, обикновено ходят инцидентно или с приятели, като дори не знаят какво върви по кината. Относно Терминатор, той се издъни в САЩ, но като световен рилийз горе-долу го докара със заработените 200 милиона и това е до момента. По-скоро в България издънката беше Стар Трек, но там си бяха виновни главно Прооптики, защото не осъществиха почти никаква реклама и хората се уповаваха на знанията си от сериала, които ги държаха на страна от киносалоните. Дори "Отново на 17" направи повече пари от Стар Трек, което беше наистина учудващо за мен, въпреки различната аудитория.
@ kinofen - пак се връщаме на проблема с кината. Прав си за стандарта, културата и тн... но няма кина в следните ОБЛАСТНИ ГРАДОВЕ; Русе, Ямбол, Хасково, Смолян, Кърджали, Добрич, Шумен, Кюстендил, Габрово, Ловеч, Видин, Монтана, Силистра, Враца. Това просто е абсурдно!!! Това са поне 2,5-3 милиона от които 50 хиляди да ходят на кино и БГ бокс офиса ще изглежда по съвсем друг начин.
Не знам доколко авторът е прав за България, но в момента американският боксофис бележи значим ръст в сравнение с миналата година. Тоест кризата май има обратен ефект спрямо посещаемостта на кината. Според мен у нас причините не са толкова в кризата, колкото в торентите, културата ни като цяло, политиката на филмовите къщи и т.н. Сложна тема...
Докато съществуват торентите, правят се филми, които не стават за кино (говоря за ефекти и т.н.), а и както повишиха билетите за кино, няма да се поправят нещата. Посещаемостта на кината се намалило наполувина за съжаление .. ,а Трансформърс 2, е мноого готин!!!!
Браво, страхотен текст. Това е реалността в България, но има и друго нещо. „Терминатор 4” се срина в световния боксофис, затова е наистина изненадващо, че успя да се задържи 2 седмици под номер едно у нас. Хайде да си говорим каква ще е посещаемостта за „Трансформърс 2” и „Хари Потър 6”. Да не говорим какво ще се случи след като се завърти „Ледена епоха 3D”. Другият момент е отзвукът от стачката на сценаристите. Тази криза ще се усети най-много в периода лято – зима 2009.
Никога Европейското кино не е генерирало някакви по-значителни приходи, жалко че нещата се влошават. Тези заглавия обаче са толкова тежки или интимни, че или нямам желание да се депресирам допълнително, или пък избирам да си ги гледам в домашна обстановка. За европейското кино големината на екрана рядко има значение.
Още веднъж: Поздрави! Точно такива текстове обичам да чета във филмовите сайтове.
За да напишете коментар, е нужно да влезете с Вашите име и парола.
0 гласа
то идва и от цените на билетите,тази така наречене криза