Cinefish.bg
Cinefish.bg Cinefish.bg
 
Начало » Филми »

Сблъсъкът на титаните

Още за филма - Сблъсъкът на титаните / информация за филма

Clash of the Titans 2010
ЗА ФИЛМА ГАЛЕРИЯ ТРЕЙЛЪРИ АКТЬОРИТЕ И ЕКИПА НОВИНИ ОЩЕ ЗА ФИЛМА МНЕНИЯ

Още за филма

22.3.2010  |   синефиш.бг

„Пуснете Кракен!”

С невъобразимите си митични създания, спиращи дъха гледки от адските дълбини до върховете на Олимп и битките на живот и смърт между боговете и хората, БИТКАТА НА ТИТАНИТЕ е огромен спектакъл, който грабва публиката още с първата сцена и я повежда на диво 3D пътешествие из Древна Гърция, възможно единствено през 21 век. 

Голям фен на първия филм, Летрие е като дете в сладкарски магазин по време на  снимките. „Битлката на Титаните” от 1981 година бе един от любимите ми филми като дете – всъщност това беше първия магически филм, който някога бях гледал. Впуснах се през глава, за да грабна шанса да снимам своя версия.”

Ентусиазмът на режисьора към материала си проличава. „Луи има вкус към филмирането и разказването на истории и подхождаше към всяко предизвикателство с хумор  и решителност. Неуморимата му енергия вдъхновяваше всички ни”, разказва продуцентът Кевин Де Ла Ной. Той беше обладан при заснемането на всяка сцена, можеше да я види ясно и искаше да предаде усещането на всички останали. Постигна желаното.

Сценаристите Травис Бийчъм, Фил Хай и Мат Манфреди също са въвлечени в пресъздаването на култовата класика в 21 век.
„Бях много доволен от сценаристите”, спомня си Летрие. „Трябваше да пресъздадем сцена по сцена филма с помощта на съвременните технологии. Целостта на оригинала бе запазена, но беше пресъздаден по различен начин.”

„Обожавах оригинала, така че предложението бе неустоимо.”, споделя Бийчъм. „Това което ми харесва най-много, а също и в митовете като цяло, е това че човешката борба е изправена пред невъзможни обстоятелства, за да се изразят неща, които по друг начин няма как да се изразят. Искаш да спасиш момичето? Колко, наистина? Ще трябва да се бориш срещу непобедими чудовища. Искаш да откриеш себе си? Ще трябва да поемеш на пътешествие до края на света и обратно. Искаш да се опълчиш срещу родителите си? Е, баща ти е бог, така че да видим колко струваш.”

„Това е класически разказ – буквално.”, казва Айваник. „За смъртта, живота, предателството и смелостта….всички олицетворени от хора, чудовища и богове. Целта ми в пресъздаването на филма бе да предам на хората същото чувство, което изпитвах като дете, но чрез всичките високи технологии, достъпни днес.”

За целта във филма от 2010 е добавено трето измерение. То се вписва съвършено във визията на създателите на филма. „Въпреки че не снимахме в 3D, създадох много от сцените с тази идея ,предвид – да пристъпиш в нови светове, пред теб да се изправят огромни същества, фантастични образи.”, разказва Летрие. „Пресъздаването в 3D формат придаде невероятна дълбочина на всяка сцена, като придава истинско изживяване на „сблъсък”.

Героично пътешествие

Според митологията на СБЛЪСЪКЪТ НА ТИТАНИТЕ, човекът е създаден от боговете, в замяна на молитвите, които им осигуряват безсмъртие и сила. Благодарение на почитта на хората, боговете господстват над тях. „Като „моркова и пръчката”, обяснява Летрие „…но с повече от „пръчката” и по-малко „морков”. Хората започват да се бунтуват и има напрежение. Те се нуждаят едни от други, но същевременно са в противоречие.” 

Героят на филма, Персей, който е загубил единственото си семейство, попада между двата свята: този на хората,  в който е отгледан и на боговете, където принадлежи според мнозина. Сам Уортингтън изпълнява ролята на полубога, който с неохота приема правата си като син на Зевс. 

„Персей е обикновен рибар, който води обикновен живот в началото”, отбелязва Уортингтън. „Обстоятелствата обаче поставят отмъщението за загубата на семейството му в ръцете на боговете. Освен епичната същност на филма, това което наистина ме привлече бе идеята за семейството – бащи които искат да опознаят синовете си, синове, които искат да научат защо не са обичани и са отблъснати от бащите си и братската връзка на различни нива.”

„Персей е жертва на войната между боговете и хората. Той попада на Аргос, люлката на цивилизацията в Древна Гърция, който е разрушен от ръцете на същия бог, убил семейството му. Именно там научава кой е той в действителност.”
Отказът на Персей да приеме божественото си потекло е много важно според Уортингтън „ Според мен, фактът че иска да постигне всичко като човек  е добро послание. Той не желае свръх способности, присъщи за боговете според него. Достатъчно, някой трябва да противостои и това може да е той. В началото е малко нетърпелив, но му се налага да израсне и да приеме, че оцеляването му е благодарение на произхода.”

Героят, който не одобрява независимостта на Персей е баща му, царят на боговете, Зевс, според който Персей не само трябва да иска, но трябва и да помоли за помощта  му. Свикнал с безрезервната любов на творението си – човечеството, Зевс е несигурен в това какво да предприеме за да се справи с колебливата му  преданост.
Положението не става по-добро и от факта, че брат му Хадес, владетелят на отвъдното, притиска Зевс да му позволи да се справи със ситуацията по свой начин. Лиам Нийсън, който изпълнява ролята на разтърсвания от противоречия цар на Олимп, обяснява деликатните взаимоотношения: „Ери преди това, Зевс, Хадес и брат им Посейдон завземат вселената от ръцете на родителите им – Титаните. Зевс владее небето, Посейдон морето, но Зевс надхитрява Хадес, като му дава подземния свят. Сега Хадес вижда своя шанс да подмами Зевс да започне война с хората. Измамен от Хадес, Зевс мисли, че трябва да дадат на хората урок.” 

Подхранван от братската болка от загубата на предаността на смъртните, Хадес убеждава Зевс да му позволи да внесе страх в сърцата на хората, като твърди че по този начин ще върне молитвите им към Зевс и заедно с тях и властта върху им. В действителност обаче, човешкият страх прави Хадес силен, вместо Зевс. Ролята на Хадес, решеният да заеме полагащото му се място в небесното царство, изпълнява Ралф Файнс.

„Боговете са в критична ситуация и Хадес влиза в просторната мраморна зала на Олимп и вижда какво е изпуснал, докато е бил в ада с прокълнатите и мъртвите през цялото това време. Той не е бог на състраданието. Той е предаден от Зевс и мисли, че сега  е негов ред. Така отива в град Аргос и дава израз на гнева и силата си. Той поисква жертвата, която изпраща Персей на поход.”, разказва Файнс.

Жертвата, която иска Хадес е наистина голяма – живота на принцесата на Аргос – Андромеда. С нея трябва да бъде нахранено изчадието Кракен при следващото затъмнение. Ролята на злочестата царска особа изпълнява Алекса Девалос.

Йо придружава Персей в похода му. Съдбата й е свързана с неговата. Тя самата е нещо като ангел-пазител. Актрисата  Джема Атертън превъплътява мистичната пътеводителка – нито смъртна, нито богиня, тя следва Персей в пътешествието.   

Докато спасява живота на Андромеда с Йо, като духовен наставник по време на пътуването, първият който се присъединява към похода е война Драко. Той се превръща в нещо като ментор, който се старае да предаде познания в боравенето с меч и   военна стратегия на твърдоглавия полубог.

Един от героите срещу които се изправят Персей и спътниците му е полу-човека, полу-чудовище Калибос. Бившият цар Акрисий се превръща в чудовище, когато Зевс го поразява с мълния. Двойната роля се изпълнява от Джейсън Флеминг.

Сред талантливите актьори във филма се нареждат Дани Хюстън – Посейдон, Пийт Постълтуайт – Спирос, Елизабет МакГавърн – Мармара, Люк Традуей – Прокопион, гласовития пророк на Хадес; и Лиам Кънингам, Никълъс Хоулт и Ханс Матисън като Солон, Еузебий и  Иксас, тримата спътници на Персей, които му помагат по време на похода.

Впечатляващият актьорски състав наподобява Обединените нации на  снимачната площадка с представители от Америка, Австралия, Дания, Ирландия, Израел, Франция, Англия, Полша, Шотландия и др.

Богове и чудовища

Освен героите хора, СБЛЪСЪКЪТ НА ТИТАНИТЕ е изпълнен с митични чудовища и създания – от крилатия Пегас до смъртоносната Медуза, скорпионоподобния Скорпиокс и страховития Кракен. В създаването на тези същества са използвани практически и визуални ефекти и елементи.
За битката със скорпионите, Дейвис и екипът му започват като се опитват да определят как биха изглеждали героите в голяма битка. Те работят съвместно с режисьора, за да уточнят размера на всеки скорпион, който е приблизително 25-30 стъпки от челюстта до опашката.

Екипът по специалните ефекти, под ръководството на Нийл Корбоулд изгражда скорпион в цял размер за да даде на актьорите нещо с което да взаимодействат по време на бойните сцени. Конструкцията се управлява от екипа с джойстик. „Имахме си и скорпион за яздене – компютърно програмирана карданова конструкция с черупка на скорпион на гърба. Дарко скача върху нея и се впуска в дива езда върху й.”, разказва Дейвис. „Беше много технична родео машина”, добавя Корбоулд. „Можеше да се движи със скорост от метър на секунда във всяка посока – нагоре, надолу и да се върти на пълни 360 градуса. Освен това имаше и релса, дълга 30 стъпки, по която да се движи нагоре и надолу. Беше много трудно да се задържиш отгоре – направо те мята.”

Да се занесе устройството до мястото на снимките, което се намира в националния парк на Тенерифе – Теиде, се оказва невероятно начинание – трябвало да се следват строги правила. На екипа не било позволено да излиза извън пътя с автомобили до снимачната площадка. Това означава, че огромният скорпион е трябвало да бъде превозен първо с камион до където е разрешено и след това да бъде пренесен на ръце през скалите до снимачната площадка. Цялото изграждане на конструкцията отнема 4 дни.

Екипът на Дейвис използва компютърно генерирани образи за да даде живот на Медуза, Кракен, харпиите и Пегас. За разлика от всички предходни филмови превъплъщения на Медуза, тази версия на смъртоносната героиня няма само кълбо от змии на главата си, а и тялото й е наполовина човек, наполовина змия. Цифровите ефекти превръщат руския супер модел Наталия Водянова в горгона с убийствен вид.

Може би най-важното митично същество е летящия кон Пегас, истински магично животно. „Проблемът с летящите коне е, че конете не летят”, казва Дейвис. „Така че има цял куп аеродинамични проблеми, които трябва да се преодолеят, за да изглежда естествено.”

Два фрезийски жребеца са използвани за модел на Пегас. Екипът по специалните ефекти поставя маркери по телата на конете и с помощта на специални камери заснемат движенията им. Крилете са добавени впоследствие с цифрово моделирани образи за да се завърши илюзията. Освен с конете, екипът работи с цяла менажерия животни – четири камили, питон албинос от Бирма, два вола, и много кучета. Хита на снимачната площадка безспорно е американския гологлав орел. Създаването на Кракен – най-страховитото създание, отнема почти пет месеца.  
Освен създанията, екипът по специалните ефекти вгражда многобройни природни елементи в сцените – вятър, вода, огън и пара с помощта на машини. Дислоциран в Тенерифе, екипът разполага с огромно платно върху което да работи.

В търсене на Гърция от 200 г. пр. хр.

СБЛЪСЪКЪТ НА ТИТАНИТЕ наистина е сниман на много места , включително на някои, които никога преди това не са заснемани в кино филм. Тенерифе, не е виждал голяма филмова продукция повече от четири десетилетия.
„За разлика от локациите, които съм виждал многократно по филмите, тази беше нова, с бяла и черна лава, зелени дървета и странни по форма облаци. Сякаш бяхме над света, на място, недокоснато от човека.”, казва Летрие.

Тенерифе предоставя на екипа разнообразие от декори, както и неповторими възможности. „В сцената, в която статуята на Зевс пада върху Аргос, се намирахме на 7000 стъпки и имаше вертолет, летящ над вулкана. За пръв път хеликоптер прелиташе от там. Пейзажите ни бяха до един със страховити изпарения от лава.”

За нуждите на продукцията са използвани околните води, най-видимо при сцената, в която боговете стоварват гнева си върху Аргос. Там е убито семейството на Персей, докато се намира на рибарския кораб. Съдът е построен в Англия и донесен в Тенерифе за снимките, но потъва в момента в който е пуснат на вода. След като е възстановен, се налага да бъде водоизолиран отново, за да бъде потопен отново, този път нарочно.

Няколко от важните сцени са снимани на съвсем различна локация – Уелс, включително и входа към Хадес и спречкването между Персей и Калибос, както и посещението на Греите.

Въпреки че продукцията се възползва от многобройните места за снимки, не всичко може да бъде заснето  на открито. За останалото са изработени няколко декора, за нуждите на останалото. Създадените в Шептъртън Студиос декори са за заснемането на сцените в дома на Греите, небесния дом на боговете, Планината Олимп, част от Аргос и неговия храм.

За подводните снимки и близките сцени на мъртвите души, теглещи лодката на Хорон по река Стикс, е използван резервоар в Пайнуд Студиос в Бъкингамшир. За града Аргос е заснет в Лонгкрос – бивша военна изпитателна база. Там са заснети и лодката на Харон, Кракен, спалнята на царица Данае, оръжейната, катакомбите, в които се срещат Хадес и Калибос и свърталището на Медуза.

Впускане в действие

Арсеналът на битката на титаните е богат. Създадени са 1600 оръжия. Мечовете са направени от различни материали в зависимост от начина им на употреба във филма: бронз за добър външен вид, алуминий за ниско тегло, гума, за да се избегнат наранявания., някои дори от бисквитена пяна за лесно разтрошаване.

Отвъд пределите на тогата

Когато обсъждат костюмите за БИТКАТА НА КТИТАНИТЕ, Летрие казва на дизайнерката Линди Хеминг, че се безпокои че Персей и антуражът му от войни от Аргус да не са твърде оголени, особено крайниците и краката, тъй като външният им вид трябва да отразява твърдостта и силата им.„Създадох няколко различни вида броня и защитни аксесоари за краката и ръцете.” Разказва Хеминг. „Всички части на бронята, както от метал така и от кожа, трябваше да изглеждат сякаш е използвана във войните предшестващи началото на историята. За това вида и боядисването на костюмите бе изключително важно. Когато изливахме металните брони гледахме да имат много следи от удари и мечове в калъпите.”

Когато трябва да решат какъв да е видът на боговете в Олимп, Летрие е сигурен, че не иска да са в тоги. „Той искаше да са в брони, защото са във война с хората долу. Те трябва да изглеждат свръхчовешки.”, спомня си Хеминг. Тя създава различна броня за всеки бог, вдъхновена от съществото или растението, с което се свързват в митологията – за Зевс – орел.

За определянето на цветовете и вида Хеминг изследва историята, живота и облеклата на древна Гърция възможно най-задълбочено. „Избрах драматично мръсни, растително боядисани в червено  и оранжево за войниците груби вълнени наметала. А за присъединилия се към Персей Джин, обитаващ пустинята използвах индигово синьо и много африкански ръчно щамповани тъкани.”

За вътрешността на града и двореца на Аргос, Хеминг разказва „Хората живеят упадъчно, за това реших да изглежда като парти в стил „Версаче”. Използвах естествени копринени и памучни тъкани, ръчно гланцирана и избелена до бледо оранжево-розово, кремаво, прасковено и жълто теракота, както и много ръчно изработени златни бижута.”

Външният вид на Хадес, дело на Хеминг е любимият на Летрие сред творенията й. „Хадес носи броня след изпращането му в отвъдния свят, след битката с титаните.”, отбелязва режисьора. „Бронята му е ръждясала, разядена от сярата и изпочупена, но той все още я носи. Наметалото му е пропито с виковете на хиляди души. Направено е от дим, прах, болка и кръв.”

Всяка от Греите има три комплекта телесни части, пет глави и остават почти слепи по време на снимките. За да бъде създадено всевиждащото око са били необходими 25 прототипа. Накрая са направени три очи – едно основно, едно по издръжливо, което можело да бъде подхвърляно и едно зелено за компютърно генерираните ефекти.

На Шеких Сюлейман са му необходими 40 лица със сменяема твърда обвивка, 40 врата и 15 чифта аниматронични ръце за дървения Джин.

„Филмът е голям, защото гръцката митология е такава. Създанията са най-големите, които сте виждали и не са две или три, а цели 12 различни същества. Това е нов свят, какъвто не сме виждали и мисля, че публиката ще изживее нещо незабравимо”, твърди режисьора Луи Летрие.


 
 
[+] Cinefish.bg
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
50/100
 
Cinefish.bg
[+] Allaboutftv
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
40/100
 
Александър Спасов
[+] в-к 168 часа
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
60/100
 
Велин Манов
[+] PC Mania
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
50/100
 
Велчо Стефанов
[+] Труд
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
50/100
 
Владислав Апостолов
[+] в-к Новинар
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
60/100
 
Димитър Николов
[+] Хоризонт - БНР
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
60/100
 
Жени Монева
[+] Деян Статулов
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
40/100
 
Нова телевизия
[+] dnes.bg
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
60/100
 
Петя Славова
[+] списание Мода
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
60/100
 
Траян Коянков
Среден резултат: 53/100

ПОПУЛЯРНИ ФИЛМИ ДНЕС ПОПУЛЯРНИ ФИЛМИ ДНЕС ПОПУЛЯРНИ ФИЛМИ ДНЕС
 
Cinefish.bg Cinefish.bg