Cinefish.bg
Cinefish.bg Cinefish.bg
 
Начало » Филми »

Черната мълния

За създаването на филма - Черната мълния / информация за филма

Чёрная молния 2009
ЗА ФИЛМА ГАЛЕРИЯ ТРЕЙЛЪРИ АКТЬОРИТЕ И ЕКИПА НОВИНИ ОЩЕ ЗА ФИЛМА МНЕНИЯ

За създаването на филма

07.12.2009  |   синефиш.бг

Летящата „Волга”: Раждането на идеята за филма

 

            Първоначално идеята за филма принадлежи на Тимур Бекмамбетов. Оставяйки за себе си ролята на продуцент, той предлага режисьорското място на Александър Войтински, успешният музикален продуцент, работил с групата „Звери. Двамата с Бекмамбетов се познават още съвместната им работа в сферата на рекламата.

            Тимур Бекмамбетов:

„Споделих със Саша няколко свои идеи и му да си избере някоя от тях. Той се спря на „Черната „Волга” – трилър, разказващ за улични състезания. Той обеща да помисли и след няколко седмици се върна със съвсем различно предложение. От първоначалната идея бе останала само „Волага”-та.

            Войтински си взима почивка, а когато отново се обажда на на продуцента казва, че е съгласен да бъде режисьор на филма само ако „Волга”-та може да лети.

            Александър Войтински:

„Разбира се, Тимур първоначално бе шокиран. Но после заедно нахвърлихме синопсиса и решихме да рискуваме. Обмисляхме детайлите дълго време - написахме сценария за около година”.

            След година се появява първият вариант на сценария, който компанията на Бекмамбетов предлага на студиото Universal като възможен съвместен проект. И макар „Черната мълния” да не е единствената обсъждана дотогава идея, именно тя става първият руски филм, заснет с подкрепата на Universal.

            Тимур Бекмамбетов:

„В Русия и ние имаме свои супермени: това например чичо Степа-великана. Той може да се определи като свръхчовек – има невероятен ръст и изключителни способности: връща обратно птиците по гнездата, гаси пожари и върши само добри дела. Така че се вписва изцяло в определението за супергерой – човек, който притежава свръхспособности и прави добрини.”

            В хода на работата над проекта у продуцента възниква идеята да привлече към създаването на филма още един режисьор, който да се заеме с каскадите и специалните ефекти.

            Тимур Бекмамбетов:

Александър Войтински е създателят на първоначалния проект. Към него се присъедини Дмитри Киселев, с когото заедно сме работили върху частите на „Стражите” и „Особо опасен. Той бе втори режисьор, отговаряше за екшън сцените, за всички каскади и спецефекти. Така решихме да обединим усилията на двамата режисьори.”

            Дмитри Киселев се познава с Войтински още от 1998 г., когато двамата работят в сферата на рекламата. Благодарение на сътрудничеството му с Бекмамбетов, Киселев е усвоил работата по специалните ефекти, снимките на сложни сцени, постпродукция. Затова той с радост приема предложението  на Бекмамбетов да бъде сърежисьор  на „Черната мълния”.

            Дмитри Киселев:

„Разбира се, не сме си делили сценария с Войтински: половината за тебе, половината за мене. Просто се разделихме основните сцени на драматични и екшън.”

            Център на филма веднага става автомобилът. Колата съществува в сценария под формата на първоначалната идея за уличните гонки, когато е ставало дума за различен модел. Решението за това, колата да бъде любимата на целия руски народ стара „Волга” е взето по-късно.   

            Дмитри Киселев:

„Волга-21” не се появи веднага. Отначало тя беше съвременния модел 31. После се превърна в някакъв абстрактен автомобил, който изобщо си нямаше име. А по-късно, когато сценария вече съвсем се избистри стана ясно, че това трябва да бъде звездата на съветското автомобилопроизводство от 70-те години”..

           

Търси се герой: Кастингът на филма

 

            Един от най-важните етапи от създаването на филма се оказва кастинга на актьорите. Преди да се спрат на младия актьор Григори Добригин, режисьорите и продуцента прослушали много кандидати.

            Александър Войтински: „Разговарях с Гриша и докато го слушах, забелязах някои особености в него и характера му. Помислих си, че той е необикновен човек. С него всяко нещо е интересно и именно това бе предпоставка за добър резултат.”

            На прослушването на Григори създателите на филма предлагат да изиграе финалната сцена - най-трудната. Александър Войтински: „Това е най-важната сцена, в която Дима разговаря с Настя и разбира, че я губи. Тогава у него се заражда изкушението да постъпи зле, но в своя полза. Предизвикахме Гриша с най-сложната сцена, дълго я мъчихме и тя се получи. Това бе всичко – като при котките: ако главата минава, значи и тялото ще мине.”

            Григори Добригин: „Няколко дни след Нова година ми позвъниха и ми казаха: „Изпратихме ваша снимка и видео представяне в компанията на Тимур Бекмамбетов.” Прочетох сценария и ме извикаха на среща с режисьора Александър Войтински, а след няколко дни беше и прослушването. Бях в магазина, от където си купувам кефир и хляб, когато ми се обадиха по телефона и ми казаха „Вие сте избран. Изпратихме пробите ви в Universal и заедно взехме решение вие да се снимате”. Щом затворих започнах да подскачам и да викам „ура”, прегръщах се с с касиерките и продавачките

            Разбира се всички усилия за търсенето на подходящ актьор, който да пресъздаде образа на героя са си стрували. Дима Майков трябва да прилича на симпатичното момче от съседния двор, у него да се чете благородство и готовност да помага на хората, дори това да е в ущърб на самия него. След продължителни проби (в кастинга са участвали 150 души) продуцента и режисьорите се спират на студента Григори Добригин.

            Тимур Бекмамбетов: „В удивителния образ на Добригин се съчетават простота и надеждност, обикновеност и известна доза тайнственост, откритост и способност да прави чудеса.”

            За ролята на приятеля и в последствие главен съперник на Дима е избран Иван Жидков, млад театрален актьор. Харизматичният Иван толкова се е харесал на създателите на филма, че известно време те го имали предвид за главната роля. Но после е решено в образа на Макс Жидков той ще може да се прояви много по-добре.

            Тимур Бекмамбетов: „Според мен той е просто забележителен. Това е актьор, който ми напомня за майсторите от предните поколения. Наскоро игра във филм със Золотухин и Вержбицки, и бе на тяхното ниво. Той е продължение на руската актьорски школа”.

            Иван Жидков: „Достатъчно съм общувал в детството си с момчета от подобен социален слой. В главата ми имаше прототип на героя, същия като в сценария. Самият аз не съм такъв - за щастие или за съжаление. Но в тази роля се чувствах много леко и не съм полагал някакви особени усилия, защото бях наясно с психологическия профил на персонажа си.”

            Ролята на девойката, която приятелите Дима и Макс не могат да поделят, играе Екатерина Вилкова, известна преди всичко благодарение на ролята си в „Тисках и Стилягах” и която продуцентът на филма в едно интервю сравнява с американката Меган Фокс.

            Тимур Бекмамбетов: „При цялото си безумно обаяние и чар тя е невероятно умна, и това личи. Тя е актриса с мисъл пред камерата”.

            Екатерина никога не подлага на съмнение дали е нужно да участва в „Черната  мълния”. Нещо повече - тя сама предлага своята кандидатура на създателите на филма.

            Екатерина Вилкова: Нямах никакви колебания. Щом чух, че се подготвя нов филм, взех нещата в свои ръце. Даже не разбрах заглавието. За мен главното бе, че става дума за проект на студио „Базелевс” с продуцент Тимур Бекмамбетов. Счупих им елефона на агента ми от звънене. На следващия ден  се запознах със Саша Войтински и после започна кастинга. Но докато бях допусната до истинското прослушване, мина още много време”.

            Екатерина е одобрена като актриса, идеално подхождаща за ролята на Настя. Тимур Бекмамбетов: „Катя Вилкова я поканихме в последния момент. Изборът беше сложен, в Русия има много красиви и талантливи момичета, но у Катя има едно удивително качество. Въпреки цялото си очарование тя е преди всичко изключително умна. Дори когато героинята й се влюбва и започва да мисли със сърцето си”. 

            Решението кой да бъде главният злодей в „Черната мълния” не е толкова трудно. В предишните филми на Бекмамбетов тази роля с успех играе Виктор Вержбицки. Това решава въпроса. Зрителите, които са гледали играта Вержбицки, веднага ще разберат, че пред тях стои злодей от класа.

 

Герои на новото време: Персонажите във филма

 

Дима Майков (Григори Добригин)

            Дима е свикнал всичко сам да постига, той сам кандидатства в университета, сам си изкарвал парите за цветя, с които ухажва любимата си девойка. Но идва момента, когато му се налага да се откаже от плановете за хубав живот и с помощта на необикновената кола да стане защитник на града.

Макс (Иван Жидков)

            Той никога не е изпитвал нужда за нищо, само с времето играчките му стават все по-скъпи. Макс не е свикнал да чува „не”, при него всичко трябва да бъде най-доброто: телефон, кола и разбира се, момиче.

Настя (Екатерина Вилкова)

            Настя пристига в Москва от Нижни Новгород и влиза в университета. На нея й се налага да работи здраво, за да свърже двата края. Тя се влюбва едновременно у Дима и у Макс и не може да реши на кого от двамата да даде сърцето си.

Бащата (Сергей Гармаш)

            Обикновен ватман, той винаги е учил сина си да бъде честен човек и да помага на хората. Именно неговия пример в крайна сметка ще накара Дима сериозно да промени живота си.

Купцов (Виктор Вержбицки)

            Преуспял бизнесмен, той не би се спрял пред нищо, за да постигне целите си. А целта му по принцип е една – пари.

Група учени (Екатерина Василева, Юозас Будрайтис, Валери Золотухин)

            Преди четиридесет години те са създали необикновена летяща „Волга”, работеща с универсален източник на енергия нанокатализатор, но експериментът е бил признат за неуспешен. Сега им предстои да вдъхнат на изобретението си нов живот и в същото време да се замислят за какви цели да го използват.

 

Полет над Москва: Снимките на летящата Мълния

 

            „Черната мълния” е филм с изключително сложна постановка. Но благодарение на това, че на снимачната площадка се трудят двама режисьори – Дмитри Киселев и Александър Войтински – филмът успява да бъде заснет за рекордно кратък срок - 44 дни. 

            За да изглеждат достоверно на екрана фантастичните събития във филма, към работата по сценария са привлечени учени от Центъра по аеро-хидравлични изследвания от гр. Жуковски. Те обяснили на автора на „Черната мълния” как трябва да изглежда полетът на колата във въздуха. Оказало се, че „Волга 21” по своите аеродинамични характеристики е най-добрият автомобил за летене.

            Дмитри Киселев: „Работата е в това, че в наши дни да намериш „Волга 21” в добро състояние е много трудно, затова от много автомобили ние направихме една, която да позволява да се снима вътре в нея. Беше ни необходим салон, произведен 67-ма година. Също така за снимките на полетите ни трябваше втори автомобил в така нареченото „летателно” състояние. Освен това имаше коли, които служиха само при каскадите. На една от тях беше поставен двигател от BMW, спирачки от Porsche, трансмисия от нещо друго. Имаше и автомобили, които бяха снимани само отвън. Общо взето имаше около десетина „Волга”, като се наложи да купим и един Mercedes С-класа”.

            Продуцентът Тимур Бекмамбетов почти не е участвал в процеса на снимките, а е помагал на режисьорите само при нужда - например, по време на работата над една от сцените в охраняван обект в Централния аерохидродинамически институт.

            Тимур Бекмамбетов: „Незабравим момент за мен останаха снимките в лабораторията, където се провеждат тестванията на военните самолети. Снимахме в огромен хангар, където срещу аеродинамични тръби се поставят самолетите, пуска се въздуха и наблюдава какво ще се случи. Там снимахме нашия автомобил Mercedes, на който лети злодея. Беше много интересно изживяване: огромните размери на помещението, в което човек изглежда толкова миниатюрен на фона на тези високи 50 м тръби”.

            Дмитри Киселев: „Искахме да покажем на зрителите това, което никой от тях досега не е виждал полет над днешна Москва. За целта поставихме два огромни крана и между тях опънахме въже с дължина 300 м, което да пресича Тверской. По него се движеше радиоуправляема камера, която имитираше полет”.

            Но снимките във въздуха далеч не са единствената сложност в работата над „Черната мълния”. Част от действието на филма се развива не само във въздуха, но и под земята. Има сцена с гигантско витло, което се опитва да разруши геологичната основа на града, и всички жители са изложени на опасност. За да се пресъздаде това витло, първоначално са използвани корито с пясък и перка. Създателите на филма се опитали да заснемат тази сцена с макрооптика, сякаш всичко това се случва под земята. Но в крайна сметка за съжаление всичко изглеждало именно като корито и перка. Затова се наложило да прибягнат до компютърни ефекти. Като „живи” елементи са използвани дим, прах, отломки, които се сипят черен фон. После са ги добавили върху рисуваните кадри, за да изглежда всичко реалистично.

            За да си представим мащаба на снимките, е достатъчно да се чуе разказа на отговорника по каскадите Виктор Иванов за една сцена в центъра на Москва. Виктор Иванов: „В това време строителството беше замразено. И на нас на третия етаж ни разрешиха да пуснем автомобил, който трябваше да полети във въздуха 20м. Тук не можеше да помогнат нито трамплин, нито скок. Затова изготвихме пневматична пушка с тегло 3 тона. Грубо казано – пневматично оръжие, което изстрелва „Волга”. Беше необходимо не само колата да тръгне в нужната посока, но и да се приземи на определено място. Подготовките продължиха два дни, закрепихме всичко, което трябваше и заредихме оръдието с 200 атмосфери налягане. После се прекръстих и дадох заповед за стрелба. Получи се потресаващ кадър, какъвто не би могло да се постигне с никаква графика”.

            За целия снимачен процес са използвани десет коли „Волга ГАЗ-21” в различно техническо състояние, както и три „Мерцедеса” С-класа, от които два били разглобени за резервни части.

            След като са заснети основните сцени колите на открито и в снимачните павилиони, те се използвали за снимките с апарат, наречен „гимбъл. Това е много сложна инженерна конструкция с изключително мощни хидравлични помпи и компресори, на които се поставя автомобила. С нейна помощ създателите на филма могат максимално точно да предадат възможните движения и наклони на „Мерцедеса” и „Волга”-та във въздуха. Да се направи такова устройство е важно и заради за удобството на самите актьори – за да не изпитват сериозно натоварване по време на снимките и да не загубят съзнание.

            Силно впечатление на продуцента Тимур Бекмамбетов е направила работата върху сцената, в която „Мерцедеса” влита през прозореца на университета.

            Тимур Бекмамбетов: „В една от сцените университетското кафене е превърнато в празнична зала, където студентите имат купон по случай Нова година. През прозореца на 50 етаж влита „Мерцедеса” на злодея, за да отвлече момичето на героя. Сцената я снимахме в павилиона, където бяха построени съответните декори. В стаята връхлетя истински „Мерцедес”, който разби масите. Всичко беше толкова истинско.”


 
 
[+] в-к 168 часа
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
70/100
 
Велин Манов
[+] PC Mania
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
80/100
 
Велчо Стефанов
[+] Vodafone Live!
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
60/100
 
Даниел Симеонов
[+] Хоризонт - БНР
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
80/100
 
Жени Монева
[+] сп. Бела
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
70/100
 
Ивайло Петков
[+] Strangera.com
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
80/100
 
Мартин Тонев
[+] Деян Статулов
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
50/100
 
Нова телевизия
[+] dnes.bg
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
70/100
 
Петя Славова
[+] списание Мода
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
70/100
 
Траян Коянков
Среден резултат: 70/100

ПОПУЛЯРНИ ФИЛМИ ДНЕС ПОПУЛЯРНИ ФИЛМИ ДНЕС ПОПУЛЯРНИ ФИЛМИ ДНЕС
 
Cinefish.bg Cinefish.bg