След световния успех на режисьорския му дебют Наистина любов, Ричард Къртис започва да замисля следващия си филм. В търсене на нови истории, той разсъждава върху спомените си от детството в края на 60-те години, когато през късните вечери слушал предаванията на рокендрол диджеи, които са излъчвали от кораб и морски постройки извън териториалните води на Великобритания.
Тези радиостанции запознавали огромната възторжена публика със забележителната музика на Бийтълс, Ролинг Стоунс и Кинкс, както и с легендарни музиканти като Джими Хендрикс, Дъсти Спрингфийлд, Джанис Джоплин, Арета Франклин. Пиратството било повече от дразнител за правителството, което е правило всичко по силите си, за да потуши нелегалните излъчвания от морето към домовете на милионите британци.
Страстта на Къртис към музиката от тази епоха убедително присъства в Наистина любов – песните на Джони Мичъл и Дарлин Лав, мелодиите на Пол Анка, Ленън и Маккарти. Изглежда само натъкмяването им към следващия му филм напълно би пресъздало любовта му към музиката на късните 60-те. Той измисля историята за пиратски радио кораб, за да е сигурен, че любимите му песни са включени в саундтрака.
„Всеки от моето поколение има същите спомени като мен – казва Къртис. – Лягаш си вечерта и слагаш транзистора под възглавницата, включваш го и слушаш страхотната музика, която не можеш да чуеш на друго място. И родителите ти крещят от другата стая: „Лягай си! Гаси лампата и заспивай!” Това е едно от нещата, които ме накараха толкова силно да заобичам поп музиката – усещането че е забранена и незаконна.”
Вдъхновен преди време от култовата класика на Робърт Олтман M*A*S*H и забележителния Animal House на Джон Ландис, Къртис има за цел да улови същината на онези комедии в новия си проект. M*A*S*H със своята непринуденост и свободна постройка, и Animal House с безумните си и цинични шеги, споделят мъжкото приятелство и комедийните ситуации, които Къртис смята да се случват на кораба в морето. Той разяснява: „Седнах да напиша няколко сцени за неща, които биха могли да се объркат на лодка с много пасажери. Веднага започваш да си мислиш: Какви са отношенията на мъжете към нежния пол? Прескачат ли девойки да преспиват с тях веднъж на две седмици? Какво се случва, ако някой иска да си покани приятелката? Как си намират момичета?”
Въоръжен с множество въпроси, настроение за спомени и много време пред компютъра, Къртис създава Рок радио като приказка за порастването, която се върти около Карл, 18-годишен изключен от училище младеж, който е изпратен да живее с дядо си Куентин на незаконна лодка в Северно море. Момчето търси отговори за живота и неговата духовно освободена майка усеща, че може би ще ги открие на плавателния съд. Неговото пътуване ще го отведе към, както се изразява Къртис, „паянтов кораб насред морето с диджеи, всеки с огромно его, които живеят, дишат и си правят шоу там по 24 часа в денонощието.”
След като разполага със сценарий, Къртис занася проекта на дългогодишните си сътрудници от Working Title Тим Биван и Ерик Фелнър. „Музиката, ерата, историята и всичко по проекта предизвика огромен интерес у нас – казва Фелнър. – Тим и аз, и всички от Working Title извадихме голям късмет да се радваме на толкова дълго сътрудничество с Ричард. За нас съвместната работа винаги е удоволсвтие. Той е прекрасен творец.”
Продуцентът Хилари Биван Джоунс и преди това е работила с Къртис в телевизионната драма Момичето от кафенето с Бил Най и Кели Макдоналд, и за нея е естествен избор да се присъедини към екипа на Рок радио. „Прочетох сценария и се влюбих в него незабавно – спомня си Биван Джоунс. – Имаше много неща в него, които го правеха неустоим. Бе забавен и трогателен, а и музиката бе фантастична. Филмите на Ричард винаги създават усещането за невероятна сърдечност.”
След като проектът получава зелена светлина Working Title започва да търси актьори и екип, които да пресъздадат света на славните дни на рокендрола през 60-те години.
|