Легендите се събраха за 45 години „Кръстникът” 02.05.2017, 09:35 | синефиш.бг
На закриването на фестивала в Трайбека се състоя едно историческо събитие – Копола събра легендарния актьорски състав на първите две части на класиката „Кръстникът”.
Ал Пачино, Робърт де Ниро, Джеймс Каан, Даян Кийтън, Талия Шайър и Робърт Дювал се появиха в Рейдио сити мюзик хол, за да отпразнуват 45 години от премиерата на „Кръстникът”. Цялото събитие продължи 9 часа и включваше прожекции на двата филма, които бяха последвани от дискусия, водена от друг легендарен режисьор – Тейлър Хакфорд („Адвокат на Дявола”).
„Къде щях да съм сега без Франсис?”, попита Пачино, спомняйки си как от „Парамаунт” са настоявали друг да изиграе ролята на Майкъл Корлеоне.
От студиото не са били съгласни и с избора на Марлон Брандо за Вито Корлеоне, който според тях нямало да привлече достатъчно зрители в салоните.
„Може да снимаш Марлон, ако се яви на прослушване без да получи нищо за това и подпише договор, че ще плати 1 милион долара, ако предизвика някакви проблеми по време на продукцията”. Копола се съгласява, че ще работи с Брандо при тези условия.
Бюджетът на „Кръстникът” е 6 милиона долара, само в Щатите приходите са 135 милиона, а сред десетките награди са 3 „Оскара” – за най-добър филм, най-добър актьор (Марлон Брандо) и най-добър адаптиран сценарий.
Втората част на филма също печели „Оскар” за най-добър филм превръщайки „Кръстникът” в единствената продукция, чийто две части са отличени с наградата. Още 5 статуетки на Академията са добавени в актива на класиката – най-добър режисьор, актьор в поддържаща роля (Робърт де Ниро), най-добър адаптиран сценарий, музика и сценография.
Копола е сред най-популярните имена в киното. Той е режисьор на класики като трилогията "Кръстникът", "Апокалипсис сега" и "Дракула". Носител е на 5 награди "Оскар".
Франсис Форд Копола се ражда на 7 април 1939 г. в Детройт, САЩ. Скоро след това семейството на видния режисьор, журналист и търговец на вина се премества в Ню Йорк. Майка му е актриса, а баща му - композитор.
Те не искат сина им да свързва живота си с изкуството и се надяват да стане инженер. Не придават особено значение на заниманията му в училищния театър, където е само осветител. След университета Копола е асистент-режисьор при Роджър Корман, цар на хорърите по онова време. При него Копола е и звукорежисьор, дори се грижи за колата на шефа.
Бъдещият създател на "Кръстникът" започва да се опасява, че завинаги ще остане на тази позиция. Тогава измисля нещо: показва на Корман набързо написана страничка текст, като я представя за откъс от готов сценарий.
"Отлична работа"- одобрява я Корман и дава на асистента си чек за 20 000 долара, за да снима сам нискобюджетен филм по сценария си в Ирландия. Сценарият не е никакъв проблем. Копола го написва за една нощ. А самият филм "Безумие 13" успява да заснеме само за девет дни. Успехът на "прибързано-нахалната" работа, както я нарекъл самият режисьор, е впечатляващ.
Сред поклонниците на хорър-жанра, филмът е посрещнат с възторг. В Ирландия, по време на снимките, Копола се запознава с Елинор Нил, първо акриса, а след това художничка по костюмите и декора. Двамата сключват брак през 1963 г.
Две години по-късно Елинор ражда първия им син, Джанкарло, загинал по-късно при трагичен инцидент. Следва усилена работа в Холивуд, където Копола снима касово кино и пише сценарии.
Странно, но именно създадените по омразния му начин (по поръчка) филми, го правят известен в целия свят.
На 32 години изуменият Франсис получил първия си "Оскар" - за сценария на филма "Патън". Скор след това студиото "Парамаунт" го наема като режисьор на "Кръстникът".
Сега звучи невероятно, но Копола всякак се опитва да откаже проекта: "Изчерпана тема! Не е за мен! Не искам!". От "Парамаунт" се отнасят към него с взаимно недоверие - даже вземат още един режисьор, за да могат във всеки момент да уволнят Копола.
Студиото е недоволно от всичко: подборът на актьорите, как вървят снимките, работата на оператора. Франсис постоянно е на границата на нервен срив. Елинор наема гледачка на децата и по цял ден стояли на снимачната площадка, уплашена, че мъжът й може да направи нещо със себе си.
След като гледат готовия материал, от "Парамаунт" правят Копола на пух и прах. За да се измъкне от заливащите го критики, Копола приема спешна поръчка за някакъв сценарий и заминава да пише в Париж.
По ирония на съдбата премиерата на "Кръстникът" минава без него: "Колкото и да е смешно, но на 32 години, в дните на най-големия успех в живота си, аз бях заседнал в Париж и дори нямах сили да се зарадвам както трябва, защото денонощно пишех онзи проклет сценарий!"
Две години по-късно, когато започват снимките на продължението на "Кръстникът", в "Парамаунт" вече са готови на всичко за Копола. Той решава да се възползва и поисква безпрецедентни неща: да се затвори 6-та улица в Ню Йорк, да се снима всичко на прожектори и на климатик.
Продължението се оказва не по-лошо от първия филм и над "Кръстникът 2" се изсипва дъжд от "Оскар"-и. Един от тях е връчена на бащата на Франсис, Кармине Копола, написал заедно с Нино Рота музиката към филма.
Въобще Копола винаги се е стремял да включи в своите проекти колкото се може повече членове на семейството си. Така дъщеря му София дебютира в киното едва няколко месеца след раждането си: през 1972 тя се появява в "Кръстникът" при това в ролята на момче. Осемгодишният син на режисьора Роман също играе в трилогията в ролята на малкия Сони Корлеоне.
За снимките на момчето всеки ден му къдрели косата, което то мразело от сърце и всяка вечер казвало на баща си, че утре ще играе "така". Копола се радвал като дете, когато собствените му деца били на снимачната площадка: "Те се чувстват чудесно там! Сигурен съм!".
По-късно София и Роман стават режисьори. А за "Изгубени в превода" София Копола получава "Оскар". Блестяща кариера в киното прави и племенникът на Копола - актьорът Никълъс Кейдж, който също е носител на "Оскар". Другият племенник на Копола - Джейсън Шуорцман - също е актьор. БТА