Петер Ван ден Бегин, един от най-уважаваните и ангажирани белгийски актьори, който може да бъде видян в множество постановки на сцена и във филми, реализирани в Белгия, изигра неподражаемо ролята на чаровния и склонен на авантюри крал на Белгия и обра овациите на публиката във Венеция - именно там през септември 2016 година „Белгийският крал“ бе показан за първи път пред света, като мащабна копродукция между Белгия, Холандия и България. Режисиран от Петер Бросенс и Джесика Удуърт, филмът бе представен на множество филмови форуми и бе продаден за разпространение в десетки държави в цял свят, а на юбилейните 30-ти награди на Европейската филмова академия получи номинация за най-добра комедия!
Творците, които се занимават с аудиовизия в Белгия, взимат решение от 2011 да присъждат всяка година награди за постиженията на колегите им, по подобие на американските „Оскар“-и и френските „Сезар“-и. Отличията се връчват на базата на гласовете на членовете на „Académie Аndre Delvaux“ и са 22 на брой. Кинематографистите са удостоени с честта наградата за професионалните им постижения да носи името на един от най-големите белгийски художници в историята на изобразителното изкуство - Рене Магрит.
Честито на Петер Ван ден Бегин и на целия екип на „Белгийският крал“!
Лятна вечер. Селски площад. Изумителна Странджа планина. Близостта на морето. Чаша изстудено вино. Белгийски крал. К.И.Н.О. на открито!
Ето с тези думи може да се опише преживяното от зрителите на 21 юли в село Фазаново. Фестивалното настроение цареше много преди началото на прожекцията. Жители и туристи от близките села и градове се събираха на селския площад и с чаша вино в ръка разговаряха в очакване на киносъбитието.
Най-развълнувани обаче бяха местните жители, част от които имат епизодична роля в „Белгийският крал”. Филмът е почти изцяло е заснет в България - село Фазаново и околностите му, както и в Рибарското селище „Ченгене скеле” край Бургас.
В началото на вечерта пред публиката излязоха директорът на София Филм Фест и копродуцент на филма – Стефан Китанов и актьорът Юрий Ангелов, един от организаторите на крайморската авантюра. За зрителите настъпи истинско въодушевление по време на изпълнението на актрисите-певици Атанаска Бонева и Екатерина Ангелова, които изпяха три любими народни песни с вокалния съпровод на Стефан Китанов. На сцената излезе и тъпанджията Петко, който със своя тъпан и странджанска песен екзалтира публиката. Малко по-късно зрителите видяха същата сцена във филма.
Изненада беше и присъствието на големия бургаски композитор Стефан Диомов, чиито документален филм „Неразгаданите тайни на Перу” беше показан на зрителите след края на „Белгийският крал”.
Публиката получи прекрасна „кралска” киновечер, като породи желание у зрителите и организаторите за още стойностни събития на това райско кътче в Странджа планина и в близост до черноморски курорти.
На 20 юли „Белгийският крал” беше показан и в Рибарското селище край Бургас в знак на благодарност към рибарите, оказали съдействие по време на снимачния процес. С тези две специални прожекции екипът на „Белгийският крал” благодари на всички хора и институции, помогнали филма да се случи по този незабравим начин.
„Белгийският крал” с Голямата награда Grand Prix от фестивала в Одеса 24.07.2017, 03:29 | Press Release
Преди часове приключи Осмият международен филмов фестивал в Одеса, на който копродукцията между Белгия, Холандия и България „Белгийският крал” спечели най-голямата награда – Grand Prix! Това отличие се връчва на филма, спечелил най-много гласове на публиката на фестивала. Наградите „Златен Дюк” се раздават на церемонията по закриването на филмовия празник, която се провежда в Академичния театър за опера и балет на Одеса.
Наградата за „Белгийският крал” беше получена от един от продуцентите на филма, Мира Сталева, която сподели на сцената: „Искам да благодаря на публиката в Одеса! Невероятна публика, откликваща със сърце! Видях как се ражда и развива този фестивал и как той става все по-влиятелен и силен. И сега съм тук пред вас и държа в ръцете си Голямата награда за филм, който направихме с много любов и смях и това, което получихме от публиката в Одеса, беше много любов и смях!”
На същата церемония бяха връчени награди за цялостен принос към света на киното на Изабел Юпер и Агнешка Холанд. За най-добър пълнометражен филм беше обявен „Лято 1993” на Карла Симон, а наградата за най-добър режисьор получиха авторите на „Моето щастливо семейство” – Нана Еквтимишвили и Симон Грос.
Международното петчленно жури през 2017 година бе оглавявано от немския режисьор Кристиан Пецолд, а негови членове бяха актрисата Римма Зюбина, композиторът на филмова музика Евгений Галперин, прекрасната немска актриса от турски произход Сибел Кекили и румънският режисьор и директор на Трансилванския филмов фестивал в Клуж - Тудор Джурджу. Другите отличия, раздадени на фестивала, можете да откриете на неговата официална страница oiff.com.ua.
Междувременно в края на отминалата седмица Петер Бросенс представи „Белгийският крал” и своя следващ проект в Пула и Мотовун, част от актьорския екип представи филма в Ним (Франция), а у нас бяха организирани специални прожекции на българското черноморие в с.Фазаново и Рибарското селище, където са заснети част от епизодите във филма. „Да живее Кралят!”
Белгийският крал” е продукция на Bo Films (Белгия – Фландрия) в копродукция с Entre Chien et Loup (Белгия – Валония), Topkapi Films (Холандия) и Арт Фест (България). Продуценти от българска страна са Мира Сталева и Стефан Китанов. Българското финансиране на „Белгийският крал” е осигурено от ИА „Национален филмов център”. Проектът е подкрепен от филмовите фондове на Белгия и Холандия, Евроимаж и Програма МЕДИА на Европейския съюз.
Може да гледате „Белгийският крал” в Дома на киното утре, 25 юли (вторник) от 19,30 часа, както и да откриете филма в програмата на Културен център „Г8” и Евро синема през цялата седмица! Не пропускайте срещата с този уникален и забавен филм – само в арт-хаус кината!
„Кино за незрящи” е проект на София Филм Фест /Арт фест, който има за цел да се разгърне в постоянна инициатива, за да могат хората с ограничено зрение да припознаят киното в своя живот. Тревожен е фактът, че много малък процент от незрящите хора са влизали някога в киносалон. Това е на път да се промени - благодарение на усилията на организаторите все повече филми ще бъдат технически адаптирани.
През месец март, по време на 21-вия София Филм Фест, за първи път бяха показани два филма, тематично свързани с живота на хора, които са загубили зрението си. Прожекциите бяха експериментални, като в реализирането им се включиха актьори, четящи на живо в залата диалога между героите, както и обяснителния текст между репликите, за да могат незрящите да си представят сцените и детайлите в тях възможно най-добре.
„Белгийският крал” е първият филм в България, който е дублиран по специален начин, чрез което става достъпен за хора с нарушено зрение. Озвучаването на филма е осъществено в партньорство с Доли Медия Студио.
Филмът е пародия на документален роуд муви, в който един крал се събужда за реалния свят. В ролята на краля е белгийският актьор Петер Ван ден Бегин („Петият сезон”). Останалите главни роли се изпълняват от Брюно Жорис („Петият сезон”), Титус де Воогт („Steve + Sky”), Люси Дебе („Melody”). Нина Николина влиза в ролята на българската фолклорна певица Ана, която спечелва сърцето на белгийския крал, а Валентин Ганев е зам. шефът на турските тайни служби. Холандският режисьор Питер ван дер Хауен е в ролята на документалиста Дънкан Лойд, а сръбският актьор Горан Радакович е снайперист от Сараево и любител на птиците.
„Белгийският крал” е заснет почти изцяло в България, в него участва истински български фолклорен ансамбъл с певици от най-известните български хорове - „Мистерията на българските гласове”, „Филип Кутев”, квартет „Славей”, както и двама ученика от Училището за деца с нарушено зрение „Луи Брайл” в София. Именно ученици от това училище ще бъдат в залата на Дома на киното на 27 април, за да се срещнат с филма, събрал най-много зрители по време на 21-вото издание на София Филм Фест. Тяхното присъствие е осигурено с любезното съдействие на г-жа Мария Константинова, оперативен директор на „ИзиПей” и председател на организация „Право на зрение”.
Билетите за незрящи са на преференциална цена от 5 лв., за всички останали билетите са на цена от 7 лв.
Рецензия от Венеция, сп. „Варайъти”, Джей Уайзбърг
„Този филм е класически „mockumentary” (псевдо-документален филм), който съчетава умело сатирата в изказа с по-дълбоки послания. „Белгийският крал” е възхитителен - изненадващо уважителна закачка към несъвместимостта на монархията със съвремието, с Белгия и с Балканите. Сценаристите-режисьори Петер Бросенс и Джесика Удуърт създават доста по-лек и увлекателен сюжет в сравнение с предишния им филм „Петият сезон” – разказват на публиката как британски документалист снима официалната визита на белгийския крал в Турция, а в същото време Валония обявява независимост.
Тъй като астрономически катаклизъм прекъсва телефонните линии и въздушния транспорт, на монарха и неговото обкръжение им се налага да минат през Балканите – това е единствия шанс да се прибере у дома.
Не само кралските особи изглеждат извън времето си днес – на самата Белгия, съставена от френска и фламандска общности, при все че е дом на правителството на Европейския съюз, й липсва разпознаваема идентичност. Същото може да се каже за крал Николас III (Петер Ван ден Бегин) – стройният, изпълнен с достойнство монарх, чиято съпруга кралица Урсула (Натали Ларош) ангажира Дънкан Лойд (Питер ван дер Хауен) да направи документален филм, който ще представи кралското семейство в по-различна, благоприятна светлина.
Натоварени с ангажимента да се грижат за посланията в бъдещия филм са строгия началник на протокола (Брюно Жорис) и суховатата шефка на кралския прес-офис (Люси Дебе). Първият официален ангажимент е да се заснеме пътешествието на краля в Турция, предшестващо присъединяването на държавата (именно!) към Европейския съюз. Николас е действащ монарх, какъвто може да се очаква в 21 век – премерен, любезен, трениран да говори малко и да изразява още по-малко. Дори неговият личен камериер (Титус де Воогт) говори повече. Изведнъж се получава новина: Валония е обявила независимост. За всички е ясно, че трябва да се върнат, но телекомуникационните връзки и въздушният транспорт са отрязани от слънчева буря и заместник-началникът на турските тайни служби (Валентин Ганев) съобщава на всички, че може би ще се наложи да отложат пътуването си с една седмица.
Разбира се, това не може да е решение на проблема и кралят предлага да пътуват с кола през Балканите. Макар приближените му да са против тази идея („Все пак това са Балканите!”), режисьорът се е запознал с Ана (Нина Николина), певица от фолклорната група „Черноморските сирени”, и предрешени в пъстроцветните традиционни български носии, кралският ескорт и самият крал успяват да се натоварят в буса на певиците и да напуснат Турция. Следва доста забавно пътуване през България, Сърбия, Черна гора и Албания, което включва кукери, конкурс за качествено кисело мляко, бивш сръбски снайперист (Горан Радакович) и много жежка ракия.
Сред най-привлекателните качества на „Белгийският крал” е фактът, че въпреки иронията и сарказма никой не се чувства обиден. Това е много мил, забавен филм, който дори Филип – реално действащия монарх на Белгия, би определил като възхитителен. Може в началото Николас да ви се стори прекалено сух, но това е резултат от вековните монархически възпитателни традиции; когато се налага да се вземат извънредни мерки, той се отзовава на момента и поема отговорността за важните решения. И макар че Балканите приличат до известна степен на Дивия запад, хората, които живеят там, са с добри сърца – дори сръбският снайперист Драган, който лесно може да изиграе роля на садист без всякакви угризения, е преследван от нещата, които е извършил по време на войната...
Вероятно единствените хора, които може да бъдат разочаровани, са почитателите на двамата режисьори, които биха очаквали филм в духа на „Петият сезон”. „Белгийският крал” попада в жанра „роуд муви”, в псевдо-документален стил, което означава и камера от ръка (но само изглежда така), нестандартно кадриране и откриване на абсолютно нетрадиционни места и декори за снимки. Трудно е да си представим зрители, които не биха прегърнали с удоволствие този внимателен и шеговит киноразказ. Имам една забележка: ако може фрагментите от сюитата на Григ „Пер Гинт” да са по-малко...
„Белгийският крал” завоюва Венеция 05.09.2016, 11:29 | Press Release
Световната премиера на копродукцията на Белгия, Холандия и България мина при изключителен интерес и аплаузи от публиката и критиката
На 3 септемри в препълнената зала „Дардена” (1200 места, най-голямата на фестивала) се състоя световната премиера на филма на Петер Бросенс и Джесика Удуърт „Белгийският крал”.
Точно в 17.00 директорът на кинофестивала във Венеция Алберто Барбера поведе екипа на филма и го представи на публиката. Аплодирани бяха и българските участници – актьорите Валентин Ганев, Нина Николина и Екатерина Ангелова, художничката по костюмите Ека Бичинашвили и продуцентите Мира Сталева и Стефан Китанов.
Публиката прие с въодушевление филма, като на определени моменти аплодираше. Най-големите аплаузи обаче бяха запазени за финалните надписи – над 15 минути публиката не искаше да напуска залата, ръкопляскания, викове „Браво!”, поздравления и автографи...
В подобен дух са и отзивите на медиите:
„Белгийският крал” може да се окаже короната на „Хоризонти”. Все още сме в първите дни на фестивала, но филма на Петер Бросенс и Джесика Удуърт може да се окаже един от най-добрите филми във Венеция през 2016 година... Начинът, по който тази комедия е заснета, е изключително красив – колко често може да се използва това определение за комедия? Всека сцена е изработена с изключително внимание и прецизност – всичко на екрана е поставено на точното място, всеки персонаж е изграден така, че да обогати забавната атмосфера на филма... Имайки предвид процесите от последните месеци, наистина е удивително как тази сатира, чрез културни и политически остроумни шеги, успява да уцели в десятката след-Brexit настроенията в Европа.” screenanarchy.com, by Thomas Humphrey
„Белгийският крал” е страхотен и забавен филм, който може да спечели „Златен лъв” за сюрреалистичен парадокс... В сюжета се включва пародия на документален филм под формата на road-moviе из Балканите, който изглежда като създаден от Костурица в стила на Жак Тати (или обратното). Много силно предложение от страна на Петер Бросенс и Джесика Удуърт в конкурса „Хоризонти”. lastampa.it, by Alberto Mattioli
Този лек и забавен псевдо-документален филм-пътешествие очевидно е вдъхновен от изригването на исландския вулкан през пролетта на 2010 – белгийскиият крал е на посещение в Турция, а когато обстоятелствата го принуждават да се върне в страната си, той и спътниците му потеглят през Балканите. Местата, през които минават, са само изпълненият с цветове и аромати фон, на който се развиват типично белгийски проблеми – конфликт между френски и фламандски общности, ролята на монархията, ненужно утежнената бюрокрация. Всичко е поднесено по деликатен начин, никой не е уязвен, липсват необосновани твърдения. Най-доброто попадение сред актьорите е Петер Ван ден Бегин, който придава на краля естествен чар и подсеща зрителите, че и монарсите могат да бъдат обикновени човеци, ако излязат извън дворците си...” screendaily.com, by Dan Fainaru
„Белгийският крал” е road-moviе, изпълнен с ирония, надежда, оригинални, сюрреалистични епизоди, в които символът на Белгия – нейният крал, трябва да се справи с невъобразима ситуация в извънредни обстоятелства...” jamovie.it, by Il Biondo
„Белгийският крал” е една комедия, изпълнена с меланхолия, подобно на самия крал (в ролята е изключително убедителен Петер Ван ден Бегин), и с красотата на многогласното българско пеене, което всъщност прави възможно пътешествието на краля през Балканите... Ние всъщност не знаем кога се развива действието – дали в миналото или бъдещето, но тази историческа свобода дава възможност на режисьорите да говорят за Европа днес с лекота и с известна горчивина, независимо от това дали става дума за Белгия, Турция или Балканите...” cineuropa.org, by Aurore Engelen
Кулминацията на партито след прожекцията бе изпълнението на китка от български народни песни от Нина Николина и Екатерина Ангелова, които спряха дъха на всички присъстващи.
„Белгийският крал” е продукция на Bo Films (Белгия – Фландрия) в копродукция с Entre Chien et Loup (Белгия – Валония), Topkapi Films (Холандия) и Арт Фест (България).
Филмът е финансиран с подкрепата на Flanders Audiovisual Fund / Film Fund (VAF) of Flemish Cultural Affairs Minister Sven Gatz, Flanders Image, Netherlands Film Fund, Netherlands Film Production Incentive, Eurimages, ИА „Национален филмов център” - България, Centre du Cinema et de l’Audiovisuel de la Federation Wallonie-Bruxelles, Screen Flanders, Belgian Federal Government Tax Shelter, Casa Kafka Pictures, Casa Kafka Pictures Movie Tax Shelter empowered by Belfius и Програма МЕДИА на Европейския съюз.