Последни гласове преди раздаването на наградите „Оскар“ 14.02.2017, 02:26 | синефиш.бг
Заключителното гласуване за наградите „Оскар“ вече е на финалната права, а ние сме в очакване на Голямото събитие. И докато доста от категориите са силно предвидими, то все пак в някои аспекти имаме големи изненади. Предлагаме ви да видите пет от най-тежките надпревари в тазгодишните 89-ти награди на Академията.
1. Най-добър актьор – Кейси Афлек срещу Дензъл Уошингтън
Когато „Прегради“ (Fences) влезе ударно в кината през ноември, ние почувствахме, че това е гейм-сет-мач за тандема Вайола Дейвис и Дензъл Уошингтън. Носителите на Тони за тяхното наелектризиращо представяне в пиесата на Огъст Уилсън, пренесоха заряда на емоциите си и на големия екран. Дейвис никога не се е отказвала от първенството, докато критиката не зави рязко към Кейси Афлек и „Манчестър край морето“. Той изпревари с няколко обиколки „Прегради“, с твърдо присъствие през декември и януари. Гилдията на актьорите шокира обществеността, като даде наградата на Уошингтън, който никога не е бил номиниран преди това. За сметка на този факт, БАФТА пък, категорично извърна глава към Афлек. Със сигурност надпреварата ще е интересна, тъй като и двете представяния са коренно противоположни.
2. Най-добър оригинален сценарий
Изглежда, че „La La Land“ твърде рязко и стремително се изкачи нагоре в класациите за тази категория. Защо? Защото мюзикълите рядко са претенденти за награди в тази област. Както и да е, това е една твърде различна категория мюзикъл, със строга идентичност относно сюжета. Междувременно, номинираният за „Пулицър“ Кенет Лонерган, съчини удивителната драма „Манчестър край морето“, която обра наградите на критиката. Лонерган спечели БАФТА, но си струва да отбележим, че „Лунна светлина“ беше номинирана също в тази категория. Сега, обаче тя е изместена в секцията „адаптиран сценарий“. Без съмнение и трите филма ще съберат гласове в кошничката. Обаче тук става въпрос за битка „лице в лице“. Гилдията на сценаристите оцени подобаващо „Лунна светлина“ и, ако това е знак, че някой може да отстрани Бари Дженкинс от предния план, то спокойно може да кажем, че си имаме първенец.
3. Най-добър монтаж – „Първи контакт“ срещу „Възражение по съвест“, срещу „La La Land”
Наградите БАФТА бяха някак си „инструктиращи“ тук. Точно те създадоха интригата, като връчиха приза на „Възражение по съвест“. След като доминиращият мюзикъл падна, „Първи контакт“, който спечели наградата на гилдията в тази област, изглежда вероятен фаворит. Трите ленти, заключени в този аспект на надпреварата, ще ни оставят да се чудим, докато съвсем леко правим завой около филма „На всяка цена“, който незаслужено е подценяван.
4. Най-добър грим и прически – „Стар трек: Отвъд“ срещу „Отряд самоубийци“
Когато „Флорънс“ изпадна от класацията в тази област, всичко придоби едни много различни измерения. „Човек на име Уве“ няма достатъчно основания да ни накара да завъртим очи към реална конкуренция в категорията. Следователно остават двата блокбастъра, които притежават действително голям потенциал - „Стар трек: Отвъд“ и „Отряд самоубийци“. Първият е доста впечатляващ, предвид появата на Идрис Елба – целият в силикон, протези и маски. Но „Отряд самоубийци“ има по-широк диапазон в областта, с фигурата на Адеуале Акинуйе-Акбайе, неузнаваем в своя грим.
5. Най-добър чуждоезичен филм – „Човек на име Уве“, срещу „Търговският пътник“, срещу Тони Ердман“
Преди Доналд Тръмп да въведе санкции за пътуване в САЩ, изглеждаше, че „Тони Ердман“, който остана подценен на фестивала в Кан, притежава магията да превземе сърцата на журито. Но изведнъж изникна нова възможност, свързана с изявлението на Асгар Фархади, че няма да присъства на церемонията, заради санкциите наложени от Тръмп. А именно – след като президентът на Академията Черил Буун Айзъкс каза „Изкуството няма граници“, се появиха коментари, че наградите в тази област може да са изключителната изненада на събитието. „Тони Ердман“ вече спечели признание, но не бива да забравяме „Човек на име Уве“, който е сериозна заплаха, тъй като комедийната драма вече грабна сърцата на зрителите по света.
Джак Никълсън и Кристен Уиг в римейк на „Тони Ердман“ 08.02.2017, 09:38 | синефиш.бг
Въпреки, че големият Джак Никълсън изглежда се е отказал от големи роли в киното, все пак има шанс да го видим скоро в някакъв значителен проект. Това ще бъде римейкът на „Тони Ердман“, който обра наградите на редица престижни фестивали и е номиниран за „Оскар“.
Източници, близки до актьора, съобщават, че самият Никълсън се е обърнал към изпълнителния директор Брад Грей на компанията Paramount Pictures, с идеята да се направи тази версия. Студията веднага са се заели със задачата. Правата на лентата за САЩ се държат от Sony Pictures Classic, които откупиха филма на фестивала в Кан.
Припомняме, че невероятният Джак Никълсън не се е появявал на голям екран от 2010 год. Сред другите имена, които са спрягани за участие и продуциране на продукцията са Кристен Уиг, Уил Фарел, Адам МакКей и Джесика Елбаум.
„Тони Ердман“ овърша Европейските филмови награди 12.12.2016, 09:28 | синефиш.бг
„Тони Ердман“ спечели 6 Европейски филмови награди, с което се превърна в големият победител тази година. Филмът завоюва трофей във всяка категория, за която беше номиниран. Той е и немското предложение за чуждоезичен „Оскар“.
Зрителите избраха „Тяло“ на полската режисьорка Малгожата Шумовска за свой фаворит. Анджей Вайда бе удостоен с почетно отличие посмъртно, а Жан-Клод Кариер и Пиърс Броснан – с награди за цялостно творчество съответно в европейското и световното кино. Ето и пълният списък на наградените:
„Човек на име Уве“ (Швеция/Норвегия) „Виж кой е тук“ (Германия) „Един мъж и неговата крава“ (Франция)
Най-добро европейско откритие
„Кучета“ (Франция/Румъния/Катар) „Либман“ (Германия) „Пясъчна буря“ (Израел) „Най-щастливият ден в живота на Оли Маки“ (Финландия/Германия/Швеция) „Жажда“ (България)
Най-добър европейски документален филм
„21 Х Ню Йорк“ (Полша) „Семейна работа“ (Холандия/Белгия) „Огън в морето“ (Италия/Франция) „Мистър Гага“ (Израел/Швеция/Германия/Холандия) „С като Станли“ (Италия) „Страната на просветените“ (Белгия/Холандия/Германия/Ирландия)
Най-добър европейски анимационен филм
„Животът ми като тиквичка“ (Швейцария/Франция) „Забравените деца“ (Испания) „Червената костенурка“ (Франция/Белгия) „9 дни през прозореца ми в Алепо“ (Холандия/Сирия) „90 градуса на север“ (Германия) „Върнатият мъж“ (Великобритания/Ливан/Дания/Холандия) „Амалимбо“ (Швеция/Естония) „Едмънд“ (Великобритания) „Дом“ (Косово/Великобритания) „Аз не съм от тук“ (Чили/Дания/Литва) „В далечината“ (Германия) „Забрава“ (Франция/Гърция) „Падаща звезда“ (България/Италия) „Бръщолевене“ (Норвегия) „Плътността на времето“ (Белгия/Франция) „Сбогом“ (Испания) „Стената“ (Белгия) „Всички обичаме брега“ (Испания)
„Тони Ердман“ е победителят в 10-ото издание на наградата „ЛУКС“ 23.11.2016, 02:09 | Press Release
В сряда на церемония в Страсбург председателят на Европейския парламент Мартин Шулц обяви победителя в тазгодишното издание на филмовата награда „ЛУКС“. Това е филмът „Тони Ердман“, който е копродукция между Германия, Австрия и Румъния. Той проследява сложната връзка между баща и дъщеря в съвременната корпоративна култура.
Мартин Шулц поздрави финалистите, както и режисьора на победилия филм Марен Аде и нейния екип и каза: „Поздравявам сърдечно екипа, реализирал „Тони Ердман“. Този филм, комбинация между мрачна комедия и забавна драма, описва трудната, нежната и понякога абсурдната връзка между една млада жена, живееща в чужбина, и баща ѝ. В него трогателно се описват промените в семейните отношения и как те се отразяват върху нас в контекста на застаряващо и конкурентно общество. Този филм не предлага лесни отговори, а ни окуражава да търсим това, което трябва да бъде опазено и ценено, между порции смях“.
Председателят на Комисията по култура и образование Силвия Коста (С&Д, Италия) каза „За десет години сто филма бяха промотирани в кината из цяла Европа благодарение на наградата „ЛУКС“, която даде гласност и отвори поглед към историята на Европа. С наградата „ЛУКС“ много независими филмови студия и техните млади автори достигнаха публика в други страни благодарение на субтитрирането на 24-те официални езика на ЕС. Наградата подсилва разнообразието и богатството на европейското кино, неговите теми, чувствителност и езици.
Залагането на и инвестирането във европейското кинематографично изкуство е една от ключовите стъпки в изграждането на „Европа на културата“, в която вярваме. Нашият ангажимент за бъдещето е да подсилим наградата, като изведем филмите финалисти дори и извън Европа, започвайки от страните от Средиземноморието.“ Другите двама финалисти в тазгодишното издание на наградата бяха филмите „Като отворя очи“ (Франция, Тунис, Белгия, ОАД) на Лейла Бузид и „Животът ми като Тиквичка“ (Швейцария, Франция) на Клод Барас. Всяка година победителят се определя чрез гласуване на членовете на Европейския парламент. ЕП заплаща разходите по изготвянето на субтитри за трите филма финалисти на 24-те официални езика на ЕС. Победилият филм ще се сдобие и с версии за хора със зрителни и слухови увреждания, а разпространението му на международната сцена ще получи подкрепа.
Трите филма финалисти се прожектират в 28-те държави членки на ЕС по време на Филмовите дни ЛУКС 2016 между септември и декември. Това се прави с цел по-добро разпространение на европейски филми на територията на ЕС, промотиране разнообразието на европейското кино пред възможно най-много европейци, както и предизвикване на дискусия по основните обществени въпроси, разгледани в избраните филми.
В България „Животът ми като Тиквичка“, „Тони Ердман“ и „Като отворя очи“ ще бъдат показани на 1, 2 и 3 декември в Домa на киното в София в партньорство между Информационното бюро на ЕП и Международния филмов фестивал София Филм Фест. В рамките на тазгодишните Филмови дни ЛУКС, „Като отворя очи“ ще има прожекции още на 5 декември в Плевен (Кино Арена Панорама Мол) и на 13 декември в Благоевград (Синемакс), а „Тони Ердман“ - на 6 декември в Шумен (Латона Синема) и на 10 декември в Стара Загора (Кино Арена Парк Мол). Третият финалист „Животът ми като Тиквичка“, ще бъде показан на 9 декември в Пловдив (Лъки Дом на киното) и на 11 декември във Варна (ФКЦ).
Нов рекорден брой кандидати за чуждоезичен „Оскар“ 12.10.2016, 04:10 | синефиш.бг
Цели 85 са заглавията от цял свят, които ще се борят за номинация, а после и за статуетка за най-добър чуждоезичен филм на церемонията по връчването на „Оскар“-ите догодина. Това е нов рекорд – предишният беше от 2014 г. и се равняваше на 83 заглавия.
Съкратеният списък от 9 кандидати, от които ще бъдат излъчени петте номинирани, ще се появи през декември. Цялостният списък на номинираните за „Оскар“ 2016 ще излезе на 25 януари.
Сред основните претенденти засега са „Тони Ердман“ и „Тя“ – хитовете на тазгодишния фестивал в Кан. Сред познатите лица в тази категория са Асгар Фархади, който спечели първия чуждоезичен „Оскар“ за Иран с „Раздяла“ и Педро Алмодовар със своята „Жулиета“. Българското предложение е „Каръци“ на Ивайло Христов.
Кукери оживяват в Кан заради немски филм 18.05.2016, 11:32 | синефиш.бг
Филмът на Марен Аде от конкурсната програма на фестивала в Кан – „Тони Ердман“ (“Toni Erdmann”), се представя добре и в очите на критиците и сред дистрибуторите, които пожелават правата му за разпространение.
За да привлече още внимание към него, компанията Мач Фактъри, която се занимава с продажбите на филма, организира любопитна атракция на Кроазет, която черпи вдъхновение от стария български обичай кукери. Тъй като във филма, в една от най-важните сцени от него, се появява митично същество, подобно на кукер, идеята е съвсем на място. Затова и в официалната фотосесия с участниците в „Тони Ердман“ също се появи кукер.