Има ли скрита идея зад холивудските филми за извънземни? 16.03.2017, 03:02 | синефиш.бг
Един от най-експлоатираните сюжети в Холивуд е този за извънземните пришълци на Земята. Те са популярни още от ерата на черно-бялото кино. Но особено след бума на спецефектите се прави по една високобюджетна продукция – ако не всяка година, поне всяка втора. В сметките дори не влизат второкласните и треторазредни заглавия, снимани направо за домашно видео и телевизията.
Съществува ли причина за тази ситуация?
Ако има, тя не е съвсем ясна. Дават се различни обяснения, основани на често противоречиви мирогледи. В тази статия ще опитаме да разгледаме най-често срещаните, без да взимаме лично отношение.
Нека за начало откроим три от разпространените формули, използвани в сценариите на тези филми:
Кадър от римейка на „Война на световете“ 1. Нашествениците: Чуждоземни завоеватели идват на нашата планета, за да използват нейните ресурси. За целта или искат да покорят човечеството, или да го изтребят до крак, или да се забавляват и хранят по ужасни начини с него. От някое време насам се прокрадва и идеята, че „гостите“ всъщност са създатели или предшественици на човешката раса и направляват еволюцията ни.
Типични представители: „Война на световете“ (оригинал от 1953), „Критърсите“ (1986), „Хищникът“ (1987), „Старгейт“ (1994), „Денят на независимостта“ (1996), „Марс атакува“ (1996), „Бойно поле Земя“ (2000), „Следите“ (2002), „Скайлайн“ (2010), „Прометей“ (2012) и др.
Кадър от „Извънземното“ на Ст. Спилбърг
2. Приятелите: Те идват на Земята, за да предупредят човечеството за надвиснала опасност. Или за да ни помогнат да поемем по разумен и миролюбив път на развитие. А на някои им хареса тук и заживяват сред нас. На Холивуд не е чужда и идеята, че инопланетяните могат да катастрофират на наша територия и да се нуждаят от съдействието ни, за да се върнат у дома.
Типични представители: „Денят, в който Земята спря“ (оригинал от 1951), „Планината на вещиците“ (1975), „Близки срещи от третия вид“ (1977), „Котка от друга планета“ (1978), „Супермен“ (1978; базиран върху дори по-старите едноименни комикси), „Извънземното“ (1982), „Звезден човек“ (1984) и др.
„Сектор 9“ е сред малкото филми, в които извънземните не са нито нашественици, нито непременно приятели.
3. Особена категория филми са такива, като „Контакт“ (Contact, 1997) и „Първи контакт“ (The Arrival, 2016), в които не се залага нито на спецефектите, екшъна и ужасите, нито на приключенския дух. Те опитват да ни кажат, че срещата с разумни същества от Космоса може да изисква не само преодоляването на езикови и културни бариери, но и промяна в цялостното ни мислене и светоусещане за пространство, време и (не)материални форми на живот.
Основна теза
Ако обърнете внимание на годините, в които излизат гореспоменатите хитови продукции, се откроява следната картина. До 1980-те години Холивуд не си е представял чуждоземните гости като узурпатори. Разбира се, има изключения, някои от тях даже не са сред споменатите, но те потвърждават правилото. По-нататък в статията ще дадем най-често срещаните обяснения за този феномен.
Първо обяснение: Студената война
Епохата на филмите, в които инопланетяните са предимно добронамерени или неутрални, съвпада с този на политическото и военно противопоставяне между САЩ и СССР. Успоредно с това е протичала и надпреварата между двете суперсили за овладяване на орбиталното пространство.
Известно е, че американците са се страхували от вероятността руснаците да шпионират и пускат бомби над домовете им от космически спътници. Вярва се, че Холивуд не е искал да разпространява допълнителния страх, че освен „кръвожадните съветски военни“ някъде горе могат да дебнат и по-далечни врагове. Ако това е вярно, обяснява „приятелската“ епоха на тези филми.
Военните от Зона 51 са участници в редица холивудски хитове, сред които и „Денят на независимостта“ (на снимката).
Второ обяснение: Послания от Зона 51
Мнозина вярват, че при Розуелския инцидент от средата на миналия век е паднала летяща чиния. Оттогава щатските военни работели в тясно сътрудничество с чуждоземните гости. А тъй като е известно, че служители на Пентагона имат пръст в холивудските сценарии, се предполага, че целта на такива филми е постепенно да подготвят хората за официалното разкриване на междузвездните гости. В противен случай цивилизацията и религиите щели да рухнат.
Трето обяснение: В крак с попкултурата
Нормално е изкуството да имитира живота. А още по-обичайна практика е, когато един клон на популярната култура вдъхновява останалите. Горе-долу от края на 1980-е и началото на 1990-те години различни медии започват да популялизират историите на хора, твърдящи, че са били отвлечени от „малки сиви човечета с бадемообразни очи“, които извършвали болезнени и смъртоносни експерименти над жертвите. Може би не е случайно, че оттогава започва и възходът на кинохитовете, в които извънземните започват да играят предимно отрицателна роля.
Четвърто обяснение: Новият световен ред
Особено популярна в средите на конспиративните теоретици е теорията, че задкулисните сили, прокарващи Новия световен ред, използват сюжета за извънземно нашествие, за да прокарват плановете си. И по-конкретно: ще бъде разигран сценарий с фалшиво нападение на Земята (реално то ще бъде извършено от армията със свръхсекретни летателни средства). Това пък ще бъде използвано като повод за въвеждане на безсрочно военно положение и произтичащата от него повсеместна тирания на глобално равнище. Филмите на тази тема били средството хората да свикнат с тази мисъл като естествена и очаквана.
Идеята, че под „извънземни“ би трябвало да се разбират духовни същества, беше директно загатната в „Контакт“. А в „Първи контакт“ (на снимката) това беше намекнато в сцените, където космическите кораби стават нематериални и облакообразни с ефирна структура.
Пето обяснение: Катализиране на материализма
В езотеричните кръгове се шири схващането, че извънземни не съществуват. А ако ги има, те нямали право да се намесват пряко в земното развитие. Защото силите, ръководещи еволюцията на хората, са свръхсетивни – разум, който не живее в плът и кръв. Ето защо се е наложил мирогледът, че историите за чуждоземни гости се контролират от земни среди, които имат интерес от материалистични интерпретации на сведенията за НЛО и разум из цялата Вселена.
Излишно е да изтъкваме, че някои филмови студия на Холивуд наистина имат финансовите средства (и може би желанието?) да канализират човешкото въображение и представите за бъдещето с акцент върху технологичния прогрес. За сметка на човешкото духовно усъвършенстване.
Естествено, изброените обяснение не си противоречат. Всички те може би съдържат някаква част от истината и създават обща картина за реалността.