Офелия и Лабиринтът на фавна 31.12.2007, 01:16 | синефиш.бг
Военна (или историческа) фреска, психологическа драма, фентъзи с умерено страховити елементи, „Лабиринтът на фавна“ е невероятна жанрова кръстоска (с 6 номинации за „Оскар“, от които три спечелени) и идва като брилянтен завършек на филмовата 2007 година в България.
На екрана годината е 1944. Подразделение от испанската франкистка армия преследва последните оцелели от силите на Съпротивата. Начело на свирепия контингент е интелигентният и садистичен капитан Видал, който се мести заедно с бременната си жена Кармен и доведената си дъщеря Офелия в труднодостъпен планински район.
Стресирана от проблемите на възрастните, изолирана в самотата си, Офелия намира убежище в един лабиринт близо до имението. В центъра на този причудлив и малко страшен свят тя открива един фавн, който се опитва да я убеди, че е преродена принцеса и за да се върне в кралството си, трябва да премине през три изпитания...
Със своя шести пълнометражен филм „свирепият“ Гийермо дел Торо напуска полето на хоръра и се отправя в един бурен период от испанската история. Структурата на филма е двупластова – два свята, еднакво страховити и недружелюбни за детската душа, изпълнени с насилие, натурализъм и умиращи мечти.
Мрачната митология, създадена от бароковото въображение на Дел Торо, е отлично подкрепена от „парчета“ от един от най-противоречивите периоди от испанската история. Логичен, макар и ненатрапващ се, се оформя въпросът в кой свят живеят по-големи чудовища, както и един натрадиционен за киното рефрен, че светът на детските фантазии невинаги е безопасно убежище.
Визията е изумителна – режисьорът е „донесъл“ със себе си целият си опит от хорър жанра - създанията са изобретателно стряскащи, а актьорите, макар и относително неизвестни, са наистина убедителни. Крайният резултат е едно малко киновълшебство! ... още »
В края на филмовата 2007 година 02.12.2007, 06:25 | синефиш.бг Декември по традиция не е най-силният месец що се отнася до кинорепертоара. Най-доброто, което може да очаквате по принцип, е някоя предколедна приказка и някоя и друга романтична комедия.
В края на 2007 г. основната изненада за периода е един (предполагаем) блокбастър, а именно продължението на „Съкровището: Книгата на Тайните“ с Никълъс Кейдж. Този път историята се върти около 18 липсващи страници от дневника на Джон Уилкс Бут, известен като убиеца на Ейбрахам Линкълн. Не липсват също антики и малко староиндианско злато.
На режисьорския стол е все така Джон Търтълтауб, който наглежда Ник и Даян Крюгер, а новодошлите са Ед Харис и Хелън Мирън. За званието „романтична комедия на месеца“ ще се бори „Омагьосана“ - без конкуренция в жанра, а малките зрители могат да избират между легендите в „Златният компас“, буболечките от „История с пчели“ и бобрите на „Alvin and the Chipmunks“.
За по-големите почитатели на приказки изборът е еднозначен. „Златният компас“ и светът на писателя Филип Пулман като цяло са истинско предизвикателство за въображението, а филмът освен с участието на актьори от класата на Никол Кидман и Даниъл Крейг може да се похвали с невероятна визия и история от типа на „Хрониките на Нарния“. Ако не си падате по екранизация на видеоигри или сте верен почитател на „Хрониките на Нарния“ и го предпочитате на компютърния екран, то в никакъв случай не пропускайте да видите на какво е способен един хорър-режисьор като Гийермо дел Торо, когато се захване със сериозна тема.
Безспорният хит на месеца е неговият филм „Лабиринтът на фавна“, където си дават среща фентъзи, красиви кошмари, страховито-тъжна приказка и една малко натуралистична, но много завладяваща история за 11-годишно момиче, което расте в годините на испанската гражданска война.
Малката Офелия трябва да се справи със страховете от реалния свят, да помогне на болната си майка и да „надвие“ тираничния си втори баща, докато търси доказателство... че е приказна принцеса. Съвсем в духа на коледните тайнства! ... още »
[+]
cinefish.bg
100/100
Невероятно е как могат да се съчетаят приказка и социално-психологическа драма!
Cinefish.bg
[+]
Деян Статулов
90/100
Най-после и на български екран. Един достоен филмов завършрек на иначе постна от към смислени заглавия година!