"Враг номер едно" – самотата на фанатика
21.01.2013, 02:30 | синефиш.бг
Още преди да се появи на масовия екран, в резултат на серия закрити прожекции в САЩ, "Враг номер едно" събуди полемика в две направления.
Най-напред журналистите започнаха да си задават нелепи въпроси по отношение на изтичането на информация от Белия дом и шпионските служби, послужила за основа на историята на сценариста Марк Боул.
Втората тема се оказа също така абсурдна. Тя се отнасяше до техниката на разпитите и използването на силови методи за получаване на сведения от опасни криминални престъпници и международните конвенции в защита правата на човека.
Тъй като и двете теми не се отнасят до кино и лицемерно симулират активна гражданска позиция примесена с безпросветна наивност, ще се насоча към анализ на филма. В заключение бих подчертал, че дълбоко се заблуждават тези, които смятат, че разговорите между терористи и агенти на разузнавателните служби са задушевни събеседвания и дружески обмен на информация, в присъствие на служебни адвокати или представители на неправителствени хуманитарни организации.
"Враг номер едно" е втория военен филм на Катрин Бигълоу – първата жена получила академичната награда "Оскар" за режисура (2010). ("Войната е опиат" – "Hurt Locker" (2008)) Бившата съпруга на Джеймс Камерън отново се насочва към военните действия в региона на централна Азия.
Очевидно, след виетнамския цикъл на холивудското кино, който ни донесе забележителни заглавия, ни предстои да видим нова военна поредица, в която вече се открояват няколко високостойностни заглавия.
"Враг номер едно" разказва за работата на служителите от отдела за борба с тероризма на ЦРУ. Историята е изградена около съдбата на оперативната служителка Мая, която в продължение на десет години, бавно и методично, събира сведения позволяващи да се издири Осама бин Ладен.
Нейният професионален път минава през килиите за разпит в секретните затвори, прашните арабските пазари с крещящи продавачи и клаксониращи автомобили, военните американски бази и офисите на бюрократични мегаломани и некадърници.
Филмът започва неконвенционално и елегантно. Катрин Бигълоу спестява на зрителя баналните кадри от атентата на 11 септември 2001, като представя трагичното събитие със записи от телефонни разговори между обречените служители от Световния търговски център и телефонистките от централата за спешни повиквания.
Фонограмата тече на фона на черен екран и крайният резултат е силно емоционално въздействие оправдаващо до известна степен всички последвали действия – правомерни или не дотам правомерни.
Мая е близо до фанатизма на своите противници и почти е превърнала професионалната си работа в разчистване на лични сметки. Тя е лишена от сексапил, от чувства, няма собствен живот или свой дом. Крехка, отчаяна и уязвима, тя не може да си позволи да покаже емоции или слабост в една враждебно настроена среда, която очаква провала й. Затова се прави на силна, студена и пресметлива, в ущърб на популярността й сред колегите. Единствената й мисъл е как да се доближи до мозъка на Ал-Каида.
Филмът се крепи на нежните плещи на Джесика Частейн, която носи отговорността за едно разследване, намиращо се в задънена улица. Убеден съм, че "Златният глобус" няма да остане единственото признание за нейното многопластово и запомнящо превъплъщение.
Първата част на "Враг номер едно" е висококачествен шпионски трилър, който е фикция, стабилно стъпила върху реални събития, документи и персонажи. Втората част на филма е документална възстановка, в почти реално време на мълниеносната военна операция в Пакистан, довела до елиминирането на Осама бин Ладен. Бигълоу отново устоява на изкушението да покаже ръководната роля на американския президент и ценните указания на ръководителя на ЦРУ.
Акцията на екип от силите за специална намеса, известна като тюлените, започва 30 минути след полунощ, (което дава оригиналното заглавие на филма – Zero Dark 30 – военен жаргон, чийто буквален превод е Нула Тъмно Тридесет).
Подобно на телевизионно шоу, камерата проследява етапите на свръхсекретната мисията. Резултатът е реализъм, който прави зрителя съпричастен към напрежението на участниците, които до последния момент не са сигурни кого ще открият в триетажната къща-крепост. Въпреки че всички в киносалона знаят как приключва историята, лаконичното и цинично кодово съобщение “джакпот” носи известно облекчение.
"Враг номер едно" устоява на безбройните изкушения да се превърне в конвенционален екшън със супергерой. Изключително ефикасен динамичен разказ лишен от приповдигнат патриотичен патос, той отправя поглед на експерт към тъмните кулиси на събития от съвременната история, в търсене на емоционално съучастие от страна на зрителя. А това го прави различен от холивудския мейнстрийм, довел до съвършенство употребата на клишета.
dalt
... още »
|
Уестърнът “Джанго без окови” и военната драма “30 минути след полунощ” бяха наградени от Националния борд за филмово оценяване
07.12.2012, 01:33 | синефиш.бг
Създадената през 1909-та година американска организация “Национален борд за филмово оценяване” (“National Board of Review of Motion Pictures”) раздаде преди броени часове годишните си призове за игрални продукции.
Големият победител се оказа драмата на Катрин Бигълоу “30 минути след полунощ”, която разказва за дните преди и след убийството на издирвания в цял свят терористичен лидер Осама Бин Ладен.
Лентата, чиято официална премиера ще се състои след няколко седмици, беше обявена за най-добър филм, а Бигълоу спечели в категорията за режисура.
Дългоочакваният уестърн на Куентин Тарантино “Джанго без окови” донесе на звездата Леонардо Ди Каприо приза за “Най-добър поддържащ актьор”, а самия филм беше обявен за едно от десетте най-добри заглавия на годината.
Сред другите по-известни продукции, които бяха наградени от Националния борд за филмово оценяване се открояват анимационния “Разбивачът Ралф“, драмата на Бен Афлек “Арго“ и футуристичния трилър с Брус Уилис и Джоузеф Гордън-Левит “Looper: Убиец във времето“.
Ето и целия списък с наградените филми, режисьори и актьори:
Най-добър филм – “30 минути след полунощ”
Най-добър режисьор – Катрин Бигълоу за работата си по “30 минути след полунощ”
Най-добър актьор – Брадли Купър за ролята си в “Наръчник на оптимиста“
Най-добра актриса – Джесика Частайн за ролята си в “30 минути след полунощ”
Най-добър поддържащ актьор – Леонардо Ди Каприо за ролята си в “Джанго без окови”
Най-добра поддържаща актриса – Ан Доуд за ролята си в “Подчинение“
Най-добър оригинален сценарий – Райън Джонсън за “Looper: Убиец във времето“
Най-добър адаптиран сценарий – Дейвид Ръсел за “Наръчник на оптимиста“
Най-добър анимационен филм – “Разбивачът Ралф“
Награда за специално филмово постижение – Бен Афлек за работата си по “Арго“
Най-добър изгряващ актьор – Том Холънд за ролята си в “Невъзможното“
Най-добра изгряваща актриса – Кувенжане Уолис за ролята си в “Зверовете от дивия Юг“
Най-добър режисьорски дебют – Бен Зейтлин за работата си по “Зверовете от дивия Юг“
Най-добър чуждоезичен филм – “Любов“ (Франция)
Най-добър документален филм – “В търсене на Шугърмен“
Награда “Уилям К. Еверсън” за филмова история – “50 години филми за Джеймс Бонд“
Най-добър актьорски ансамбъл – “Клетниците“
Награда “В центъра на вниманието” – Джон Гудман за изпълненията си в “Арго“, “Полет“, “Паранорман“ и “Обратно в играта“
Награда за свобода на изказването – “Петорката от Сентръл Парк“ и “Обещана земя“ (документални филми)
Гласуващите в Националния борд за филмово оценяване също така обявиха “Джанго без окови” и “Зверовете от дивия Юг“ за два от най-добрите филми на годината.
Световната премиера на “Джанго без окови” ще се състои в края на месеца, а в България филма на Куентин Тарантино ще тръгне по кината от 18-ти януари, 2013-та година.
... още »
|