Понякога имам чувството, че съм мазохист, който изпитва удоволствие да гледа филми, за които предварително знае, че ще са лоши. Последният подобен случай е „Истинска измама“.
Филмът отново спада към популярния тази година жанр на екшън-романтичните комедии. След „Убийци“ бях решил, че няма смисъл да гледам повече подобни филми, защото е пределно ясно, че Холивуд не могат да измислят нещо качествено.
За съжаление, любопитството ми да разбера дали и Том Круз се е излъгал да участва е поредния буламач само и само да го гледаме през лятото или може би това е Свещеният Граал на жанра, отново ме отведе в киносалона. За мое голямо съжаление, „Истинска измама“ не изми името на този жанр, а за пореден път показа, че може би екшънът и романтиката не трябва да вървят ръка за ръка.
За какво става въпрос? Том Круз е в ролята на тайния агент Рой Милър, който трябва да предотврати убиийството на момче гений, успяло да изобрети нова батерия, способна да разреши пробелмите с енергетиката.
Главната ни героиня е Джун Хевънс, изиграна от Камерън Диас, която е реставратор на коли (интересна идея, която обаче се оказа безполезна) и е на път за сватбата на сестра си. Круз и Диас „случайно“ се сблъскват на летищетото и от там започва едно безкрайно приключение, което си сменя локациите по-често отколкото Принцеса Амидала си сменя дрехите в „Невидима заплаха“.
Филмът се опитва да създаде атмосфера, напомняща на филмите за Джеймс Бонд, но за съжаление е лишен от няколко ключови съставки като история, интересни герои и съспенс.
Проблемът на филма е неговата празнота. Историята е линейна и буквално разказана от героите, което лишава зрителя от възможността да бъде по-съпричастен към каузата, заради която се развива цялото действие. Мотивацията на героите е неясна и трудно можеш да симпатизираш на някой.
Да не говорим, че по време на целия филм се чудех каква е функцията на героинята на Камерън Диас. В „Убийци“ Катрин Хейгъл беше съпругата, в „Отстреляй бившата“ Дженифър Анистън беше бившата на героя, но в “Истинска измама“ двамата нямат нищо общо и въпреки това, Диас вървеше постоянно след него.
Съгласен съм, че може би смяташе, че така е по-защитена, но не мисля, че беше наблегнато на това достатъчно, за да ме накара да вярвам, че наистина е важен елемент от историята. Ако бяха я махнали и гледахме филм за таен агент, който се опитева да спаси момче-гений (това не е ли сюжета на код „Меркурий“?), филмът можеше дори да е по-интересен, защото нямаше да се налага да гледаме опитите й да бъде забавна, които като изключим един-два момента, не бяха много успешни.
Не мога да не кажа няколко думи и за екшъна, който е в индустриални количества. Много престрелки, гонки, бой и т.н. Каквото се сетите, го има. И в центъра на всичкия този екшън естествено е Том Круз, на който дори и Джеймс Бонд би завидял. Този човек беше безсмъртен. Ако 0.1% от всички тайни агенти по света са като него, мисля, че тероризмът отдавна щеше да е минало.
Гледал съм много екшъни и винаги съм се изумявал колко невъзможни неща могат да правят тези тайни агенти, полицаи и т.н., но (поне в добрите филми) винаги е имало някаква граница между реалистично и…фантастично. Е, в „Истинска измама“ такава граница няма. Дори бих казал, че повечето е в зоната на фантасичното.
„Истинска измама“ не е най-лошият филм, който съм гледал. Но и не мога да кажа, че си заслужава парите. Ако сте големи фенове на Том Круз и Камерън Диас, най-вероятно ще ви хареса, но ако само търсите да запълните два часа, по-добре гледайте нещо друго. Надявам се Холивуд да осъзнае, че подобни филми не са успешни и скоро да не видим подобен проект.
Романтична екшън комедия с Том Круз и Камерън Диас. Дори с минимално количество предразсъдъци е ясно, че едва ли трябва да очаквате холивудски шедьовър, за сметка на големи приходи в боксофиса.
Но тъкмо когато си мислите, че по кината е поредната шаблонна боза, "Knight and Day" (преведен не особено адекватно като "Истинска измама“) идва като приятна лятна изненада. Основна причина за това е тандемът на режисьора Джеймс Мънголд ("Girl, Inerupted", "3:10 to Yuma") и сравнително новия в занаята сценарист Патрик О'Нийл.
Отдавна в Холивуд има точно определен задължителен брой сюжети, чиито вариации се използват от големите студия. И единственият начин да се случи нещо ново, е да подходиш към съчетаването им оригинално.
Историята на "Истинска измама" е проста: реставраторка на стари коли случайно е спасена от отцепил се таен агент на ФБР. След самолетна катастрофа, той трябва да я пази от службите, които са по петите й. Затова я взима на опасната мисия по изчистване на името си. И въпреки че през цялото време предимно му пречи, той упорито търпи женската й природа, докато тя неочаквано няколко пъти спасява железния му задник от напечени ситуации.
Пародии на романтичните екшън комедии има от десетилетия, но не точно това е "Истинска измама".
Както е видно до тук, филмът пресъздава класически жанрови клишета. Нещо повече, той пресъздава ВСИЧКИ жанрови клишета. Мъжкият персонаж е смел и загадъчен таен агент, който може да се измъкне от всяка ситуация и да свали само с поглед бельото на всяка мадама (моля, наберете 007!). Спасява красива и опърничава мадама от смърт, с което я въвлича в своята борба необратимо.
Локациите, битките и преследванията се случват на летища, във въздуха, на тропически острови, в пътни закусвални, в изоставени складове, влакове и по покриви на високи сгради.
Разбира се, има и престрелки на магистрали с отклонения на няколко нива, по време на които персонажите карат само с ръце (с една ръка, без ръка, без да гледат) и сърфират върху капак на лъкатушеща кола, след което се промъкват между устремени в срещуположни посоки влакове, за да оставят преследвачите си от другата страна.
Естествено, че той и тя се гледат влюбено, докато някой от двамата е зад волана и имат безупречни прически след половин час въргаляне в прахта. Любовните сцени са изпълнени с моменти на "случайна“ физическа близост и разменени дъх и погледи, тук е и шеговитото гонене, при което някак двамата падат на земята един върху друг. За финал оставям препратката към "Невъзможна мисия", в която той я носи на ръце, докато пламъците на експлозията обгръщат фона зад тях.
Ако описаното до тук, съчетано с общата любовна биография на Круз и Диас беше направено сериозно, публиката вероятно щеше да си излезе след 20-тата минута.
Добрата новина е, че не е. Защото всички клишета са пресъздадени с точното количество самоирония. Така едновременно филмът, без да е пародия, успява да ни разсмее, но и държи фронта на героизираните персонажи, при които не съществуват въпросите „как“ и „защо“.
Освен ситуационен и асоциативен, хуморът е в забавния диалог (отново изпълнен с тонове шаблонни реплики), който ражда лафове и е идеална площадка за игра на филми (а тая реплика от къде беше?...). Чудесно е когато холивудски филм, направен с единствената цел за печалба, успява да бъде гледаем въпреки тоталната липса на новаторство.
Затова вдигаме палци горе за „Истинска измама“. След което скачаме от прозореца, падаме от 6-тия етаж с котешки скок и няколко претъркулвания, качваме се на покрива на едно такси в движение, правим завъртане на светофара, улавяме въженце, спуснато от хеликоптер над задръстването, забърсваме букетче мадами, взривяваме една бензиностанция и както си летим на фона на експлозията, зад нас се изписва краят на това ревю.
Българската комедия "Мисия Лондон" прехвърли границата от 2,5 млн. лв. приходи от киносалоните у нас, предаде АСН.
Филмът на Димитър Митковски е гледан от общо 358 511 зрители и е събрал 2 537 393 лв. от 16 април до този уикенд, съобщи БТА, цитирайки данните от киносалоните, събрани в българския бокс офис.
Приходите на българското заглавие за уикенда го отвеждат на шеста позиция в бокс офиса.
Първи е премиерата с Том Круз и Камерън Диас "Истинска измама".
За филма: Пътуваща за Бостън, Джун Хевънс (Камерън Диас) случайно се натъква на специалния агент Рой Милър (Том Круз), който лети с нея в същия самолет.
Полета се превръща в кошмар, след като Рой избива всички с изключение на нея. След това агентът повежда Джун в едно очарователно, но смъртоносно пътуване при което, нищо не е такова, каквото изглежда – дори те самите.
Препускане през целия свят с постоянно променящи се обстоятелства, непредвидими предателствалства и оцеляването на Джун и Рой, зависещо единствено от битката между истината и доверието.