Че: Аржентинецът (част 1)
11.08.2009, 11:24 | sivosten.com
от Иван Атанасов
Впечатлен съм. От това как един филм може да прилича на урок по история и едновременно с това да показва страстите и въжделенията на участниците в нея. Как една лента за събития, които разделят мненията на две противоположни страни, може да остане дистанциранa от събитията. От реализма, който почти винаги, когато се доближава до максималното, е скучен, но се оказва, че може и да не е. От играта на Бенисио дел Торо. Или иначе казано съм впечатлен от „Аржентинецът” – филм за живота на Ернесто Че Гевара.
Режисьорът Стивън Содърбърг и сценаристът Питър Бучман безспорно са свършили добра работа. От много време не бях виждал война, дори партизанска, пренесена на лента с усещането, че когато умират хора, няма героизъм или красота – защото винаги е грозно. Представена като малки периоди на бой и дълги и тежки времена на преходи и мъчително чакане. Всъщност именно последното е най-тежко, защото оставя време да мислиш – за смъртта, другарите, каузата. И това се вижда.
Стивън Содърбърг бе казал, че лентата ще е максимално честна. Действително е така. Използването на архивни кадри допринася за това, но в най-голяма степен помага непоказването на отношението на създателите на филма към събитията. Няма добри, няма лоши – решението кой какъв е е в ръцете само и единствено на зрителя. Събитията просто са пресъздадени на лентата, брилянтно и откровено.
Ликът от фланелките, който неведнъж и дваж сме виждали, се е превърнал в жив, дишащ човек, придружаващ Фидел и помагащ за осъществяването на революцията в Куба. Причините или ако щете повода – зависи каква мотивация припишете на Фидел за отстраняване на властващите в онзи момент, са изложени. Фактите са такива, каквито са, но крайният резултат не се засяга. Защото би оцветил лентата политически. А тя няма такава цел. Пък и всеки, който някога е чел вестници или пък гледал телевизия, е запознат с ефектите след описаните събития и има мнение дали на Острова на свободата след тях се живее по-добре или по-зле
На някого, привикнал да вижда войната като зрелище, политиката - като нещо вълнуващо, изпълнено със съдбовни интриги, засягащи съществуването на човечеството и света като цяло, лентата може да се стори странна и може би скучна. Да, ефектите са по-малко, но при стрелба чуваш свестеното на куршумите, сблъсъка на парчето олово с плътта и това смразява кръвта. Не е зрелищно – даже точно обратното – грозно е. Истинско е.
Може би би било интересно да отбележим, че усещането от „Аржентинецът” далеч не е като за копродукция с участието на САЩ и Франция, защото лентата е деветдесет и девет процента испанска. Като философия, визия, дори използван език. И всъщност щеше да е странно да е инак, имайки предвид, че фокусът е върху Латинска Америка.
Дали си заслужава да се изгледа „Аржентинецът”? Ако някога изобщо сте се интересували от това кой е Че Гевара – да. Ако обичате доброто кино – също да. Струва си да се види дори и само заради наградения на фестивала в Кан за изиграната роля Бенисио дел Торо. Така че отговорът без съмнение е положителен.
Още рецензии: • Прокълнатият замък 3D • G-Force: Специален отряд • Френска любов • Шестият „Хари Потър” – романтичен и ефектен • Уличен бой • „Бруно” – оригинален, но на места препълнен ... още »
|
Кубинският поглед на Содърбърг към Че
07.08.2009, 06:17 | синефиш.бг
от Мариана Иванова
Премиерният екран отдавна не ни е предлагал сериозен разказ. Най- вярната аудитория на мултиплексите едва ли определя това като липса. И на тийнейджърите, и на порасналите май не им се гледа нищо по-различно от развлекателен филм - без значение дали ще е смешен, страшен, романтичен или криминален. Пък и е лято...
Въпреки всичко казано по-горе и многократно местената дата, тази седмица „Александра филмс” ни предлагат възможността да гледаме нещо различно, историческо, автобиографично и не-забавно. Вече можем да видим първата част от филма за Че Гевара и кубинската революция „Че: Аржентинецът (част 1)" е Хубаво е лентата на Содърбърг да се гледа с конкретна нагласа, тоест трябва да знаете каква е темата, защото иначе може да се разочаровате и да ви доскучае.
Затова преди да се запътите към мултиплекса, моля, прочетете малко (може и повече) за новата история на Латинска Америка и по-конкретно Куба. Това ще ви помогне да си обясните много от случващото се и говорещото се на екрана. В противен случай рискувате да се съсредоточите в субтитрите, които са наистина много и да забравите за образа. А не бива, защото киното няколко десетилетия е било само изображение…
Содърбърг поема голямо предизвикателство с идеята и създаването на „Че: Аржентинецът (част 1)"и неговата втора част. Както всички предишни негови заглавия и в това е обърнато внимание на начина на снимане и монтажа. Плановете и играта с военните цветовете се сливат с тези на планината и гората. В черно-белите кадри има „документалност” (очаквано), стил и духът на 60-те години.
Много истински и убедителни (като изключим задължителния грим) са изпълненията на Бенисио Дел Торо в ролята на Ернесто Гевара и Демиан Бихир като Фидел Кастро. Джулия Ормънд изглежда променена с изрусената си коса и ситните бръчици по цялото си лице, които черно-белите цветове сякаш правят по-видими. Разказът на Содърбърг за раждането на кубинската революция е много конкретен, с подробности и детайли, които натежават на моменти, но без тях щеше да изглежда претупан и повърхностен. Филмът е дълъг, някои биха го нарекли досаден.
Но наистина е трудно да се изложи едно историческо събитие в 90 минути. Би могло, но това със сигурност ще отрази на духа на лентата и качеството й „Че: Аржентинецът (част 1)" не е филм „за между другото”, той е холивудско кино, каквото рядко гледаме, заради далеч по-успешните в бокс офиса лесно смилаеми екшън - комедии и комиксови герои. Изневерете им за малко и идете да го гледате… пак можете да се подкрепите с пуканки.
Още рецензии: • G-Force: Специален отряд • Френска любов • Шестият „Хари Потър” – романтичен и ефектен • Уличен бой • „Бруно” – оригинален, но на места препълнен • Призраци на бивши гаджета ... още »
|